Zindelijkheid, even doorzetten of...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cherrytomaatjes, 13 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Enkele weken terug begonnen wij met onze 2,5 jarige zoon zinderlijk maken. We hebben drie dagen zn luier uit gedaan en in een onderbroekje laten lopen. Op het begin protesteerde hij en zei hij dat hij dat hij nog een luier moest, maar als ik hem vertelde dat hij op het potje mocht ging hij daar vrolijk 100 keer op zitten.
    Daarna af en toe een nat broekje, maar ook af en toe een mini plasje en zelf een drol!
    Toen is hij flink ziek geweest, kwam er daarna een hele drukke hectische week aan waarin hij amper thuis was dus heeft hij zn luier weer om gehad.
    Nu wilde ik het weer oppakken maar hij wil absoluut niet zonder luier en gaat ook niet meer op het potje zitten. Gisteren heeft mn man het een ochtend geprobeerd en toen heeft hij de hele ochtend niet geplast. Pas toen ze boodschappen gingen doen en hij een luier om kreeg plaste hij. Hij vraagt ook de hele tijd om zn luier en weigert op het potje of de wc te zitten.

    Wat te doen, toch doorzetten of nog even wachten tot hij het zelf ook wil?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het klinkt alsof hij het bewust op kan houden en ook bewust kan plassen, zeker ook gezien de eerdere successen op het potje. Ik zou proberen door te pakken, misschien door een beetje een overgangsperiode in te zetten waarin hij nog een luierbroekje aan mag, maar jullie wel een paar keer per dag hem op potje/wc zetten (en daarna of tijdens iets leuks in het vooruitzicht, ongeacht of hij heeft geplast of niet). Dan na bv een week de luiers uit. Hier was dat bij mijn oudste wel even doorzetten, maar toen was ze ook zo zindelijk. Zij zat toen echt in die peuterperiode waarin alles ‘nee’ was, wachten tot zij het wilde zat er echt niet in. Achteraf hadden we vóór die koppige periode moeten beginnen denk ik ;) (Bij de jongste om die reden veel eerder begonnen met potje/wc aan te bieden, luier vaker uit enzo, daardoor totaal geen weerstand toen de luiers echt uit bleven; ze was het al gewend.)
     
  3. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.109
    2.533
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja hier hebben we het losgelaten. Ze kan op de wc plassen en poept op de wc maar plassen doet ze eigenlijk gewoon in haar luier. In het begin vond ze poepen heel eng. Toen heb ik de afspraak gemaakt dat ze voor poepen in de badkamer ging staan, zodat de overgang naar de wc gaan kleiner was. Dat heeft ze twee dagen gedaan en opeens wilde ze op de wc poepen! En sindsdien op 1 dag na altijd op de wc gepoept :D
    Plassen komt hier dus ook wel vanzelf, dwingen levert alleen maar een strijd op en dat wil ik niet. Maar hier plast ze dus wel echt gewoon regelmatig kleine beetje en kan het ook niet ophouden voor zolang.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik ben sowieso voor wachten tot een kind het zelf wil. Stimuleren kan natuurlijk wel, maar ergens houdt dat op en wordt het 'dwang' en dat werkt vaak averechts.
     
    Mammavantwee, Vero0504 en Athina vinden dit leuk.
  5. Blosjes

    Blosjes Fanatiek lid

    21 jan 2013
    1.055
    523
    113
    Vrouw
    Provincie Utrecht
    Ik zou het later nog een keer proberen en het nu even laten rusten. Wij hebben hier veel gehad aan de zindelijkheidsbox. Goede tips en houvast.
    Dochter is nu 5 maanden zindelijk, maar heeft ook door ziekte wel een terugval gehad met veel ongelukjes. Nu gaat het weer heel goed.
     
  6. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Hij is nog best jong, ik zou zeggen probeer het over een maand of drie nog een keer.

    Het laatste dat je wil, is dat hij angst ontwikkeld voor het potje.
     
  7. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.179
    936
    113
    Zuid-Holland
    Je mag zeker blijven stimuleren dat je kind op het potje of wc zit. Dit zou ik meerdere keren op de dag doen op vaste momenten. Bijvoorbeeld bij het aankleden, voordat je gaat fruit eten, na de lunch ect. Zodat hij wel went en dat het een gewoonte wordt. Maar om de druk er af te halen laat je de luier nog wel gewoon om. Je zal zien dat de luier steeds vaker droog gaat blijven. En als het op de wc zitten over een poosje geen enkel probleem meer is dan kan je dan wel weer eens overwegen om de luier een poosje uit te laten.

    Misschien nu eerst eens een sticker oid geven als beloning als hij even op het potje heeft gezeten? Ook al doet hij niets, toch belonen omdat hij er wel even op heeft gezeten.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    hier een groot a3 papier met vakjes getekend en helemaal versierd en daar in de vakjes tekening in gemaakt van een cadeautje, ijshoorntje, speeltuin etc.

    Elke rake plas werd een sticker om te beginnen (vandaar de low budget opties) poepen was 2 stickers.

    Daarna was t per dag een sticker en iets groter ogende cadeautjes (net zo low budget als de rest maar goed).

    vervolgens afgezwakt tot een hele dikke duim (grootouders in t complot uiteraard) en gaandeweg werd t "normaal".

    Ze was hier wel ouder maar kon allang ophouden. Waren bij de eerste lockdown super snel zindelijk maar toen bleek mn vader terminaal dus luier weer in gebruik. Na t overlijden van mn vader en dat daar weer de rust was gewoon nog een keer geprobeerd en toen was t ook klaar, moest ook wel aangezien ze naar school zou gaan.

    Nachtzindelijk is ze nog niet, maar daar zetten we nu ook nog niet op in met een broertje op komst. Eerst daar maar weer de rust van vinden anders is ze net nachtzindelijk, staat de wereld op zn kop en is ze verdrietig omdat t bed nat is voor iets wat we al van verre aan zagen komen. Dat vind ik niet fair naar haar toe.

    We plassen voor en na slapen en hebben het er wel over maar heel neutraal. Droge luier in de ochtend en een flinke plas op de wc is overigens wel een complimentje waard maar meer in de zin van "jeetje mina dat was een grote plas, maar goed dat die in de wc was!" en absoluut NIET dat ze nu wel een hele grote meid was omdat ze een droge luier had, want elke keer dat t mislukt is ze in haar logica dan een klein kindje en voelt zij zich rot terwijl dat niet zo hoeft te wezen.

    plasstickers schijnen ook heel goed te werken. Die passen ook in potjes, maar ook in wc's. De meesten verkleuren dus dat kan je evt als sport inzetten.

    Hier hielp t ook wel door te benoemen dat wc veeeeel sneller ging en dat ze dan eerder weer kon spelen. Nu was t allicht ook wel erg gemeen dat t verschonen ineens heeeeeel wat rustiger aan ging...*fluit fluit fluit*
     
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.318
    4.700
    113
    Vrouw
    Lekker z'n luier om doen en het over een half jaar nog is proberen. Hier nooit een strijd van gemaakt en beide binnen 1 dag met 3 jaar zindelijk.
     

Deel Deze Pagina