Dames, Vanochtend werd ik door een leidster van mijn dochtertje op de gang geroepen omdat ze even met me wilde praten. Ze hadden over haar zindelijkheidsprobleem gesproken. Ze zien wat het met mij doet de afgelopen maanden, vooral ook elke keer als ik haar kom ophalen en ze heeft weer van die walgelijke crechekleren aan en ik krijg weer zakjes wasgoed mee.. Ik vond het zo ontzettend lief van ze dat met me meedenken, maar ik merk dat ik ik er heel erg mee zit. Even mijn verhaal: Mijn dochtertje is 3 jaar en 10 maanden oud. Zij gaat in augustus 2011 beginnen op school. Wij zijn heel lang bezig geweest met de zindelijkheidstraining. Vorig jaar begin van de zomer lieten we haar al af en toe zonder luiertje lopen en dat ging op zich wel redelijk. We hebben nooit gepusht, wel het potje klaargezet en haar eigen tempo aangehouden. Al met al heeft ze er heel lang over gedaan, maar uiteindelijk was ze in september-oktober 2010 zindelijk overdag. Als we ergens heengingen, ging voor de zekerheid wel de luier om, eind oktober durfden we het aan om die ook af te laten. Ze had toen bijna geen ongelukjes meer. Zo is het wekenlang goed gegaan. Op een avond halverwege november 2010 - toen we op bezoek waren bij vrienden - liet ze het ineens lopen, 2 keer achter elkaar. Er is niets naars/geks gebeurd, ze was heel vrolijk aan het spelen, dus wat het geeft getriggerd weet ik niet. En sindsdien is het mis. Ze heeft elke dag minstens 1 natte broek. Er zijn dagen dat het de hele dag goed gaat, maar dat het tegen de avond misgaat. Er zijn ook dagen dat ze gelijk begint met het te laten lopen en dat ze tot aan de avond veel ongelukjes heeft. Het ergste was een week of 3 geleden, toen had ze 9 natte broeken op 1 dag, de laatste 3 in een kwartier tijd! Dan lukt het ons als ouders ook echt niet meer om rustig te blijven en geen aandacht eraan te besteden! Het gekke is dat poepen ALTIJD goed gaat, ze doet dat entjes op de wc. Het is haar plas. Ik en mijn man hebben van alles geprobeerd. - Negeren, geen aandacht aan besteden, verschonen; Dat werd voor haar normaal, ze deed het in haar broek en liet het verschonen en speelde weer verder, het had voor haar verder toch geen consequenties. - Beloningssysteem met stickers of iets lekkers: ze begon er enthousiast aan maar na een dag was de lol eraf en deed het haar niets meer. - Op gezette tijden of voor bepaalde activiteiten op de wc zetten: De ene keer werkt ze mee en dan plast ze netjes op de wc, de andere keer moet ik haar bijna met geweld op de pot zetten en doet ze het niet op dat moment omdat ze niet hoeft. Maar vervolgens heeft ze nog geen 10 minuten later wel een natte broek. - Haar haar luier weer een tijd teruggeven; omdat de spanning tussen ons hoog opliep omdat ik me ernstig zorgen begon te maken en ik boos begon te worden. Maar daardoor wende ze daar weer aan. - Boos op haar worden; heel fout en daar voel ik me ook schuldig over, maar het is ergens ok onmacht en omdat alle andere methodes gewoon niet werken. We hebben iemand van het consultatieburo laten komen om te observeren. Zij gaf aan dat het waarschijnlijk aandacht trekken is en ik er geen aandacht aan moet besteden. Alleen dat herken ik niet, want dan zou ze juist moeten plassen in bepaalde situaties of daarna aandacht moeten vragen en dat doet ze niet. Ze is heel onverschillig, ze plast en de ene keer zegt ze het of laat zeh et zien, en de andere keer weer niet en ze speelt er gewoon mee verder. Ze heeft juist liever niet dat je er aandacht aan besteed. En als je vraagt waarom ze plast, krijg je geen antwoord, of ze zegt "omdat het niet mag". De dame van het CB dacht juist door deze uitspraak dat het aandacht trekken was, maar ik eb dus mijn twijfels. Overigens hebben ze vanuit het CB helemaal geen nazorg geleverd. Ik zou nog gebeld worden erover, niets meer van ze vernomen. Dat vind ik erg jammer. Ik dacht ook dat het misschien jaloezie is (ze heeft een broertje van 1,5). Maar ook dat is het niet, dat zei de dame van het CB ook. Ze is heel lief en tolerant naar haar broertje toe en in haar bijzijn kunnen we bij wijze van spreken uren met haar broertje bezig zijn, ze vindt het allemaal prima. Als zij maar haar eigen ding kan doen, dan vindt ze alles best. Ze vertelt zelf ook dat de kinderen op de creche haar "pesten" als ze in haar broek heeft geplast, dat ze dan benoemen dat ze weer in haar broek heeft gedaan. Haar zindelijkheid is zelfs op de groep een big issue, dat zei de leidster vanochtend ook al. Alleen het doet haar gewoon niets! Ze vertelt het alsof ze complimentjes krijgt, ze lacht erom. Op de creche kunnen ze ook niet een trigger achterhalen waardoor het mis zou kunnen gaan. De ene keer gaat ze teveel op in haar spel, de andere keer laat ze het gewoon lopen zodra ze ons binnen ziet komen, dan weer heeft ze geen zin, dan zegt ze weer dat ze te laat was, etc. Hun idee was in de eerste instantie haar te laten observeren, maar ze denken dat het niet zo heel veel oplevert, omdat ze thuis toch anders is dan op de creche. Al met al, wij zitten met de handen in ons haar. We hebben het bij de huisarts gemeld, maar die deed vrij laconiek erover en zei dat ze nog zo klein is. Dat was wel in december vorig jaar, maar inmiddels zijn we 5 maanden verder en nog geen steek opgeschoten. Dus ik wil binnenkort weer naar de huisarts, vooral ook omdat ik me zorgen maak over school straks. Ik weet echt niet meer wat ik hiermee aanmoet. Ik ben benieuwd naar ervaringen, of misschien tips?
Hallo, Een heel verhaal en ik voel je bezorgdheid/onrust.. Wat een gedoe is dat met jullie meisje! Het komt op mij over dat ze het 'leuk' vindt om in haar broekje te plassen.. maar aan de andere kant denk ik als ik je verhaal lees over de creche, dat dat niet zo is. Misschien opnieuw gaan trainen met haar? Elk half uur de wekker zetten en haar op de wc zetten? Ons meisje is 2,5 jaar dus ze is nog niet zo ver als jouw meisje. Maar bij ons deed ze het ook al op de wc, zowel plassen als poepen. En nu ineens wil ze niet meer. Ze gaf ook aan dat ze poepie in de luier had maar ook dat wordt nu verzwegen. Je zit dan met je handen in het haar.. wat moet je nu?? Echt heel veel tips of ideeen heb ik niet meer voor je, omdat jullie al zoveel geprobeerd hebben! Probeer in ieder geval wel rustig richting je dochter te blijven, al begrijp ik hoe moeilijk dat is! Maar juist daardoor voelen ze natuurlijk dat zij de macht hebben over het wel of niet plassen/poepen.. Succes in ieder geval hoor!!
Danjewel cocko! Dat van die wekker is wel een goed idee eigenlijk. Ik denk dat ik dat van het weekend eens ga proberen.. Jij ook succes ermee!
nee.. maar zou het dan geen pijn moeten doen bij het plassen of zou haar urine dan niet sterk moeten ruiken ofzo?
Nee, hoeft niet perse, mijn neefje had het ook steeds en was de reden dat hij het iig niet meer op kon houden, (dat doet dus ook pijn!), dus ik zou ff een bekertje vullen en dat laten checken bij de huisarts. Als het dat is, is je probleem redelijk simpel opgelost, (alhoewel ik wel verwacht dat je dan na bijvoorbeeld een AB-kuur wel weer ff opnieuw zou moeten trainen, ze is het nu natuurlijk helemaal ontwend!)
Ik vind dat je nog geen zorgen om hoeft te maken en geen aandacht meer aan besteden (ik weet dat het moeilijk is). Twee van de drie van mij zijn al een tijd zindelijk. Amy doet het pas sinds twee weken op de wc, en ze worden deze maand 4. Ik heb een paar dingen geprobeerd, het kon haar allemaal weinig boeien, dus geen tijd meer aan besteed. Ze is nu paar ochtenden geweest naar de kleuterklas, gewoon met luier. Ze heeft al deze tijd een luier aan gehad, ik ging niet pushen. Het wordt anders echt een machtstrijd, wat je niet kunt winnen. Het gebeurd vaker dat kindjes in het begin nog luier aan hebben in de kleuterklas. Mijn advies is dat je het gewoon moet laten rusten, als ze niks mankeert komt het echt vanzelf goed en het geeft jou en je kind ook minder stress.
Ik heb juist gehoord dat de wekker zetten niet goed is. Probeer vaste tijden aan te houden met plassen. Als je haar heel vaak laat plassen gaat ze niet goed voelen dat haar blaas vol zit. Verder geef het de tijd , laat haar eerst alleen de ochtenden naar school. En de juf wil vaak ook meewerken om kinderen naar de w.c te stuuren. Mijn dochter is 4 en half bijna en heeft sinds kort geen natte broeken meer. had meer tijd nodig. succes
Mijn zoontje wordt in mei vier en is pas net een paar weken zindelijk. We hebben in het begin veel te veel gepushed. Ik zou het ook ff met rust laten (en natuurlijk een blaasontsteking uitsluiten) ook al geef je aan er geen aandacht meer aan te geven, ze voelen toch alle poespas eromheen; op de creche, spanning thuis als ze in haar broek heeft gedaan enz. Misschien kun je haar tussendoor op de wc zetten en er verder geen aandacht meer aan besteden. Ook als ze het in haar broek heeft gedaan zonder mopperen verschonen. Het is moeilijk...ik weet het. Mijn zoontje heeft maanden lang elke dag in zijn broek gepoept! Ik werd er helemaal gek van, maar de aanhouder wint (mits er natuurlijk verder niets aan de hand is) Succes!
Dankjulliewel meiden, het doet me goed om herkenbare verhalen te lezen! Gisteravond kwam ik op de creche en zag ik dat ze haar eigen kleertjes aan had, dus mijn hart maakte een gelukssprongetje. maar toen ik haad op schoot nam, voelde ik dat haar rok weer nat was. Dat raakte me weer. Al weet ik dat ik er niet te zwaar aan moet tillen, ik kan het gewoon niet van em af zetten! Ik heb volgende week een afspraak met mijn huisarts. Ik wil het toch nog een keertje bespreken, al is het alleen maar om mijn bezorgdheid te uiten en mijn hart te luchten.
onze dochter is 4 en draagt nog 24/7 luiers.. ze durft gewoon echt niet, raakt helemaal in paniek als ik er alleen al over begin. En het intresseerd haar werkelijk helemala niets dat andere kindjes geen luier meer dragen. Ik heb nu pampers Feel'n learn gekocht, bij deze broekjes kunnen ze voelen dat ze nat worden. Maar ook dat heeft geen effect.. We lopen echter al met onderzoeken, maar dit zal ook zeker nog een hele onderneming worden om haar zindelijk te krijgen..
Eerste wat ik dacht was ook blaasontsteking..onze dochter van bijna 6 was al vroeg zindelijk..met 3jr al dag en nacht.sinds een half jaar weer vaak ongelukjes..en heel vaak plassen..toevallig belde ik eergister met de ha en vroeg meteen of ze een tip had.. Eerst maar urine inleveren zei ze..kon maar zo zijndat ze al heel lang een blaasontsteking heeft.kinderen schijnen die pijn dan soms met jeuk te verwarren.nu klaagt lisa regelmatig over jeuk dat zonder roodheid of geïrriteerde huid..maandag dus urine inleveren...zou dit dan het probleem zijn???