Zindelijkheid: geen luier meer aangeven, werkt dat?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jenny1980, 13 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenny1980

Jenny1980 Niet meer actief

Het gaat om mijn dochter van 3: stronteigenwijs, geen interesse in de pot, wil gewoon de luier aan. Ze vertikt het. Ik weet het, als ze er aan toe zijn komt het vanzelf :). Mijn zoontje was met 2,5 zindelijk en ik moet zeggen dat ik graag mijn dochter ook zindelijk zie... Bij haar heb ik het idee dat het anders nog eens lang kan gaan duren. Nu vroeg ik me af wat er gaat gebeuren als de luiers ineens op zouden zijn ;)
    Wie heeft ervaring met het niet meer aangeven van de luier. Paar dagen niks plannen en kijken hoe het gaat.
    Ik snap reacties van " komt vanzelf, niet dwingen" heus wel en ergens is dit ook hoe ik over denk, maar ben toch benieuwd of hier mensen zijn die het zo hebben aangepakt.

2. pioenroos26

pioenroos26 Niet meer actief

Probeer het eens een paar dagen. Dan merk je snel genoeg of het wat wordt.
    suc6!

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik lees mee ;), precies mijn verhaal.

Vanmiddag even de luier uit, zag hem wiebelen dus op wc gezet. Er kwam niets en 5 minuten later alles in zijn broek. Hij speelde gewoon door en kon hem niets schelen...;)

Ben ook bang dat het hier lang gaat duren. Blijven dus ook deze zomer in eigen land om alle kansen te benutten tijdens vakanties :(...pffff....om moedeloos van de worden.

C

4. Jenny1980

Hihi ja moet ik ook gewoon doen, maar elke dag iets: psz, verjaardag... Als ik er voor ga wil ik even niks gepland hebben. Heb al genoeg onderbroeken in huis in ieder geval :)

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    ik heb dat bij mijn dochter zo aangepakt, ze was zo vervelend met verschonen dat ik er klaar mee was. Ze was binnen 1 ochtendje zindelijk terwijl ze niets aan gaf.....

MAAR mijn dochter was net 2 geweest en dat is een heel groot verschil! Ze was niet aan het peuterpuberen en nog niet eigenwijs. Met 3 a 3,5 was ze dat wel en was het me niet gelukt hoor!

Het kan 2 kanten op:
    1) ze accepteert en gaat netjes naar de wc op een ongelukje na natuurlijk
    2) ze vertikt het en gooit d`r kont tegen de krib. Ophouden tot ze de luier aan krijgt e.d.

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter werken zulke dingen meestal wel ; zeggen dat iets op of weg is. Je kunt het altijd proberen. Succes!

7. Jenny1980

Ja in de zomer is ook handiger; lekker naakt laten lopen! Ik denk zelf dat ze het dan beter voelen aankomen, en ze door ongelukjes krijgen alleen maar bewuster worden van het plassen. Eigenlijk zie ik er wel wat in, maarrrrr het kan natuurlijk ook averecht werken :)

8. Charlie007

Dat heb ik ook gehoord. Als het niet net na de 2de verjaardag gebeurd gaat het veel later zijn, met 3,5. Hier merk je inderdaad de machtsstrijd heel snel....hij vertikt het gewoon.

9. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.885
    400
    83
    Hier was er net zo een jongetje

Wij hebben met keukenwekker gewerkt.

Ging de wekker dan moest hij zitten met boekje snnoepje of iets ander. Ook veel laten drinken haha

Dag een ging wekker elk half uur en dan elke dag meer tijd ertussen

Gevolg binnen 5 dagen helemaal droog en na anderhalve week wilde meneer ook de nacht geen luier meer ! 3 weken later is hij geheel zindelijk ( wordt de 21ste 3)

10. Jenny1980

Ik vrees optie 2....:(
    Met de speen werkte het prima: deze heb ik bruut kapot gemaakt (sorry) gezegd dat speentje kapot was en samen weggegooid, dit was duidelijk voor haar en het viel reuze mee, terwijl ze er erg gehecht aan was. Dit klinkt wel als een brute mama, vond het ook erg zielig, maar dat was het uiteindelijk niet...

11. Charlie007

TS is je dochter al lang 3? Je hoort ook vaak dat ze er opeens zelf mee komen rond 3 jaar en 2 of 3 maanden...dat geeft mij nog hoop :D, dat is voor ons begin mei. Gebeurd het dan niet dan ga ik wat strenger optreden, met als laatste optie de zomervakantie. Wachten tot een paar weken voor hij naar school gaat laat ik hier niet gebeuren ;).

12. Jenny1980

Baby 2011; deze tactiek kende ik nog niet, klinkt ook wel interessant...

13. Jenny1980

Over twee weken wordt ze drie...oké dus misschien nog drie maandjes wachten:D

14. Charlie007

Tja het is een kwestie van een positieve draai er aan geven, wc versieren met wat dan ook, kadootjes beloven en veeeeeeeeel doorzettingsvermogen. Onze poging in oktober heeft me zo veel energie gekost en op dag 4 ging het mis...opeens had ik het te vaak gevraagd en was het een grote NEE en hield hij alles op. Ik had het toen zo gehad dat ik er geen zin meer in heb....:)

Met dochterlief was het zo gepiept toen ze 2 was...ze wilde het gewoon per se zelf...

15. roosviceetje

roosviceetje Bekend lid

24 aug 2009
    988
    1
    0
    Zuid Holland
    Onze zoon is sinds een week zindelijk. Wij zijn begonnen met een beloningskalender, stickers plakken en bij een volle kaart mocht hij een cadeautje uitzoeken bij intertoys.

In het begin wel eens een ongelukje waar hij niet veel om gaf maar na 1 dag begon hij het toch niet leuk te vinden die natte broek en sokken.

Sinds 2 nachten slaapt hij ook zonder luier:D

Het enige wat hier nog niet gaat is de grote boodschap. Nu vraagt hij netjes om een luier en doet het daarin. Nu dus een beloningskaart voor de grote boodschap op de wc hopelijk gaat dat net zo vlot als het plassen op de wc.

Succes ik raad je aan er een paar dagen vooruit te trekken geen afspraken geen luier en kijken wat er gebeurt. Hopelijk is ze snel zindelijk;)

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Voelt ze wel wanneer ze moet?

Als ze dat niet voelt, dan lijkt gewoon geen luier meer aantrekken me niet zo effectief, maar je vooral heel veel werk opleveren?

17. Jenny1980

Charlie: slingers in de wc hangen, mmmm nog niet zo'n slecht idee :) maakt de ruimte een stuk aangenamer .
    Roosviceetje: knap van je zoontje: een stickerkalender ga ik ook gebruiken, toch weer een extra stimulans
    Niekekris: je hebt helemaal gelijk. Ik weet het niet of ze het aan hielt komen, dat is natuurlijk altijd een raadsel, anders zijn ze ook zo zindelijk. Ik denk zelf dat ze het misschien juist kunnen leren aanvoelen door ze geen luier meer aan te geven. De vraag is alleen hoe ze daar mee om gaat. Laat ze het lekker lopen en prima, of vind ze het niet prettig en zal dat effect hebben. Op een goede manier: plassen op het potje of de kont in de krib gooien en het toch maar even uitstellen?

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Je hebt ook kinderen die het wel aan voelen komen, maar die het gewoon niet boeit. Dat lijkt me eigenlijk nog het lastigste, want als een kind niet wil, dan lukt het ook niet, is mijn ervaring. ;)

De oudste zag pas 'noodzaak' om zindelijk te worden toen haar zusje er was en de KDV-leidster haar vertelde dat luiers voor baby's waren en niet voor grote meiden zoals zij. De jongste wil nu al heel graag op de wc, maar volgens mij voelt ze nog niet aankomen dat ze moet plassen...dat maakt het lastig (ze gaat wel naar de wc, maar doet er dus niets op).

19. Jenny1980

Niekekris: daar sluit ik me wel bij aan. Ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel :)

20. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar dan kun je toch niet terug? je moet dan vol houden ook als het echt niet werkt.

ik zou echt geen stress meer op zetten. alleen vertellen dat kleine kinderen luier om hebben en op een dag wordt het kindje zo groot dat zij niet meer luier om hoefte te hebben/wilde plassen. omdat het lukt om op wc te doen etc. je ziet dat je kindje deze verhaaltjes erg leuk vindt en op een dag gaat ze zelf zeggen dat ze het wil proberen.
    misschien beseft ze,merkt ze dat het haar geen %100 zal lukken. sommige kinderen wachten echt gewoon totdat zij het echt %100 kunnen en dan heb je nooit ongelukjes gehad.
    je kunt natuurlijk en beloningskaart maken samen met je dochter. grote kaart voor op de WC deur. vakjes tekenen om stikers te plakken. en aan het eind van de vakjes plak je een lolly. als de lijn vol geplakt is mag ze de lolly pakken! lolly pad noemen we het.
    dat heb ik gebruikt om van po %100 naar wc te kunnen verhuizen. kaart van 40cmX50 met 8 lollies! werkte perfect en leer je ook te tellen.

Deel Deze Pagina