Hoe zit dat nou?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Eerised90, 6 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dochtertje is van september 2009, een vroege leerling dus.
    Nou heb ik veel vriendinnen waarvan de kinderen naar dezelfde school gaan, tot en met welke geboortemaand voorafgaand aan haar verjaardag kan ze in de klas komen?
    Ik weet niet meer helemaal hoe dat nou zat haha.

2. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier in België kijken ze naar het geboortejaar

3. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    De grens ligt tegenwoordig op 1 januari. dus kindjes die voor die van jou geboren werden terug tellend tot januari 2009 dat zijn allemaal kindjes die bij haar in de klas zullen blijven zeg maar. Natuurlijk als ze groep 1 en 2 bi jelkaar hebben zitten zitten er kindjes van nog een jaar ouder bij.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voorheen lag de grens op 1-10 van enig jaar (ook jouw dochter)... dus alles daarvoor komt in groep 2.... alles daarna gaat naar groep 1, om het beestje maar even een naam te geven.

Maar ik meen me te herinneren dat ze nu idd kijken naar het volledige geboortejaar.... dus van 1-1 tot 1-12

5. zij start gewoon na de zomer in groep 1

tot 31 december stromen daar de herfstkinderen( oktober november december) bij in.

kinderen vanaf 1 januari starten in principe in een nieuwe groep

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoewel sommige scholen toch nog schijnen te naar de oktober-norm + dat sommige scholen het per kind beoordelen.

maar in principe is het zoals ninien zegt volgens mij...

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Die van mij is halverwege oktober jarig, en kwam gewoon in groep 1. En hij gaat volgend schooljaar gewoon naar groep 2.
    Moet er ook niet aan denken dat hij een jaar extra had moeten kleuteren. Hij is nu al bezig met opdrachtjes van groep 2.
    Grens ligt tegenwoordig bij 1 januari idd.

8. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Niet op alle scholen is het mogelijk om zomaar een nieuwe klas op te starten. Kinderen die dan instromen komen heel vaak gewoon in een groep 1/2 terecht. En daarna gaan ze nog 2 volle jaren naar een kleuterklas.

9. Coortje

Coortje Niet meer actief

Mijn dochter is in jan begonnen met school in groep 1 en gaat volgend jaar ook weer naar groep 1! Dus die zit anderhalf jaar in groep 1. Geen probleem mee lekker lang kleuteren.

Mijn andere docher is van okt en hoe dat over anderhalf jaar gaat zien we wel!

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Verschilt per school en per kind ;) Sommige scholen hanteren de 1 oktober regel nog steeds en andere 1 januari, december is ook wel gehoord

11. Rinajusase

Rinajusase Fanatiek lid

17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Justin is van 4 december en ging in het jaar dat hij 4 werd niet naar school i.v.m. alle feestdagen maar pas in januari. Hij heeft toen een half jaar groep 1 gedaan, het jaar er op een heel jaar groep 1, daarna een heel jaar groep 2. Na de zomervakantie gaat hij naar groep 3.

Samira is een vroege leerling......vorig jaar 1 juli werd ze 4 en ging na de zomervakantie direct naar school....zij heeft net een heel jaar groep 1 gedaan en gaat na de zomervakantie naar groep 2, ze is net 5 jaar geworden:D

12. Sammetje

Sammetje Actief lid

11 mrt 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Ik snap er ook haast niets van. Had laatst nog een gesprek met de juf hierover. Mijn zoon is van december 2006, en gaat pas in september naar groep 2. Ons buurmeisje is van oktober 2006 en gaat in september naar groep 3. Ik vind het verschil te groot.(ze zitten op dezelfde school).Maar ja, het is zoals t is...

13. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Mijn zoon is van half september. Hij is toen na de herfstvakantie naar groep 1 gegaan, dus half oktober. Hij heeft tot de zomervakantie groep 1 gedaan en is na de zomervakantie groep 2 gaan doen.
    Mijn zoon is dus nog geen 6jr als hij naar groep 3 gaat terwijl er andere leerlingen al 7 worden in september/oktober.
    Bij ons op school ligt de grens op 31 oktober. Als je na die datum jarig bent start je in januari in groep 0 . Dan ga je halve dagen naar school tot de zomervakantie en ga je na de zomervakantie naar groep 1.
    Officiel mag dat niet en ligt de grens op eind december.

14. murizzz1

murizzz1 Niet meer actief

De grens ligt bij elke school anders.
    Bij ons op school ligt de grens toch echt bij 1 oktober.
    Er wordt ook absoluut naar het kind gekeken.
    Quinten is van 5 oktober en gaat na de zomer vakantie niet naar groep 2. Hij gaat nog een jaar naar groep 1. Hij is 4 weken nadat de school weer begonnen was, begonnen in groep 1. Hij doet dus 2 jaar over groep 1. Hij gaat wel de werkjes doen van groep 2 maar wordt daar op beoordeelt als een groep 1 kind.

Ik vond het heel erg om te horen dat hij nog een jaar groep 1 zou gaan doen maar na een aantal gesprekken vind ik het prima!
    Het heeft in ons geval niks te maken met niet'slim'genoeg zijn of dat hijj nog te speels zou zijn.
    Quinten vraagt veel bevestiging en oogt wat onzeker. Door hem nog een jaartje te laten kleuteren willen we dat wegnemen.
    Met als (waarschijnlijke) eindresultaat dat hij groep 3 met 2 vingers in de neus zal doorstaan!:)

15. ik bedoelde ook geen hele nieuwe groep, maar dat zijn dan de kinderen die in groep 0 beginnen, en dan na de vakantie pas naar groep 1 gaan...

16. mijn dochter is van 20 dec, en doet groep 1 ook nog een jaartje over.
    Ze kijken gewoon naar het kind, het ene kind gaat wel gelijk door naar groep 2 en het andere is er nog niet klaar voor.

Maar vaak lopen kinderen die na een half jaartje of minder al door gaan naar groep 2, in de hogere klassen tegen problemen aan.

17. Solana

Solana Bekend lid

11 mrt 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier staat er wat over:
    Moet een
    Gaat wel over de overgang naar groep 3, maar er staat ook wat in over de kleutertijd.
    Mijn jongste is van september 2006 en hij gaat na de zomervakantie naar groep 3. Hij is dan dus nog maar 5.
    De oudste is van juli 2004 (vandaag jarig HOERA) en hij gaat na de zomervakantie naar groep 5. Beide zijn dus vroege leerlingen, maar ze doen het erg goed.

Deel Deze Pagina