Welke basisschool? Sociaal gericht of leergericht?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tumtummetje, 31 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Oooh, ik vind het zo moeilijk om te kiezen.

Basisschool 1:

Kleine school met maar 140 leerlingen. Hier zitten bijna alleen maar kinderen op van hoogopgeleide ouders. Bij de bezichtiging kregen we een goede indruk. Leuke directrice. Ze gaf wel aan dat de school niet vies is van prestaties. Ook een leuk detail.. er wordt al Engels gegeven vanaf groep 1. Deze school is erg leer / prestatiegericht, maar natuurlijk worden hier ook wel leuke dingen gedaan.

Basisschool 2:

Een totaal andere basisschool in een hele andere wijk. Hier zitten rond de 210 leerlingen op van alle soorten niveaus. Dit is echt een hele sociale school en heb hier erg goede verhalen over gehoord.
    Ook doen ze heel veel aan drama en toneel. Elke vrijdag een weekafsluiting (met een verkleedkelder). Ook doen ze naar mijn idee erg veel leuke dingen, zoals naar het bos, naar de speeltuin, naar de bibliotheek, enzovoort. Ze besteden erg veel aandacht aan literatuur.
    Hier wordt trouwens Engels gegeven vanaf groep 5.

Welke zouden jullie kiezen en waarom?
    Staat leren voor jullie op nummer 1 of een sociaal kind?

Liefs Tumtummetje

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat zou voor mij aan het kind liggen, is het een kindje wat meer naar de sociale kant trekt of wil het veel leren?

3. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    ze is erg leergierig, wil graag alles weten. Maar aan de andere kant is ze ook sociaal. Ze is gek op tekenen en schilderen en ik denk dat dat weer meer op basisschool 2 gegeven wordt.

Kijk, wij denken dat ze aardig intelligent is, maar stel dat wij het mis hebben en ze het moeilijke krijgt op basisschool 1. Dat ze altijd een drang voelt om te presteren. Daar ben ik een beetje bang voor.

4. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Ik ga voor de meiden voor de sociale school.Ze moeten al zo presteren,ook op de sociale school.Vind het belangrijk dat ze met allerlei "soorten" kindjes in de klas komt.Ze moeten vooral veel plezier en vriendjes maken op school.Ik denk dat dat op school nummer 1 stukken minder is.Wij hebben zelf trouwens ook beide HBO niveau,maar dat wil niet zeggen dat onze kinderen ook dat aan kunnen.Wij hadden trouwens nog een extra probleem,op 1 school waar onze keuze naar toe ging mochten onze meiden niet samen in de klas.(viel bij ons dus ook onder het sociale aspect).Vind dat ze moeten leren om apart te functioneren.Succes met je beslissing.

5. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Wij gaan ook voor een sociale school. Ze moeten daar evengoed leren en presteren. Maar vind het belangrijker dat ze vooral gelukkig is en voor mijn gevoel begint dat met een fijne sociale omgeving waar ze zich kan ontwikkelen als persoon. Of ze nu heel goed of moeilijker kan leren. Daar moet niet de nadruk liggen vind ik. Maar het blijft een ontzettend lastige keus.

6. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Drama en toneel. Tjah, dat vind ik nu echt van die onbenullige/overbodige dingen. Daar verdien je je boterham niet mee later. Ik zou eerder voor school 1 gaan, mits je het gevoel hebt dat je kindje dat aan kan. Als je kindje daar niet het type voor is, wordt het een ander verhaal.

7. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    ja, het is idd misschien overbodig, maar ik vind het wel leuk. Zodat ze ook leren om voor mensen op te treden.
    Vroeger als ik een spreekbeurt moest geven, was ik 2 weken zenuwachtig :D.

8. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Dat vinden kinderen toch prachtig!! En zo ontwikkelen ze spelenderwijs andere vaardigheden. Vind het niet overbodig hoor. Die 2e school klinkt erg positief. Volgens mij heb je keuze onbewust al gemaakt.

9. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    De tweede school zou mijn voorkeur hebben.

Ik was toevallig gister op een feestje van een school hier in de buurt, en daar deden de oudste kleuters een modeshow. Elke kleuter liep in dr/zn uppie kleren te showen, voor een heel publiek aan ouders.
    Het positieve hiervan vind ik dat ze zelfvertrouwen opbouwen, en leren zich te presenteren.
    Met drama/toneel leer je heel veel op emotioneel vlak, je inleven in anderen, je emoties uiten, interactie en ook presentatie.

De interesse in en het willen leren van droge vaardigheden als leren lezen, schrijven en rekenen komen naar mijn idee op creatievere school veel meer vanuit het kind zelf - goh, als ik zou kunnen lezen dan kan ik ook dit of dat.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

:(

Ach, gelukkig hoeven ze hun boterham ook niet te verdienen als ze tussen de 4 en de 12 zijn en volgt er nog verplicht onderwijs.

Kijk goed naar je kindje en maak op basis daarvan de keuze. Het ene kind is meer prestatiegericht dan het andere.

Wij hebben straks eenzelfde keuze te maken. Gelukkig hebben we nog dik 1,5 jaar om te kijken hoe zoontje zich ontwikkeld en we vragen tzt een inzicht van het kinderdagverblijf. Zij zien ons zoontje een paar dagen in de week in een heel andere (meer schoolachtige) context.

11. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Bedenk wel dat dit een hele goede uitlaadklep voor kinderen is waarmee ze wel degelijk wat leren! Het is niet de bedoeling dat je hier ook je beroep van gaat maken. We gaan toch ook niet allemaal iets met rekenen doen in ons beroep, omdat we dat op de basisschool hebben gehad? Op de basisschool leg je de basis.

Ik zou voor de sociale school gaan. Je kind leert dan ook meer omgaan met verschillen. Als leerkracht heb ik nog wel veel meer voors en tegens, maar ik vind dit een heel belangrijk punt. Ieder kind mag er zijn om wie hij is. Dus ook als je minder goed kan leren. Op de sociale school kan een kind dan bijvoorbeeld ontdekken dat hij misschien niet zo goed kan lezen, maar wel een prachtige voorstelling kan geven.

Succes met het maken van je keuze!

12. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Moeilijk..ik zou zeggen, kijk wat je gevoel is.
    Hier ook een kleine school, christelijk, heb ik zelf ook op gezeten, de andere openbare school is heel groot, maar gingen wel veel vriendjes heen van de peuterspeelzaal.
    Heb m'n zoon toch naar die kleinere school gedaan, hij kan niet goed tegen drukte, en ik had er zelf geen goed gevoel bij.
    En op de andere school had hij meteen nieuwe vriendjes gelukkig.
    Nu heeft hij het reuze naar zijn zin!

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik zou absoluut voor de tweede gaan. Laat kinderen op die leeftijd nog even 'kind zijn'. Op een gegeven moment moeten ze al zoveel. Het lijkt mee een behoorlijke opgave voor een kind om continue te moeten presteren. Van die andere school wordt ze ook heus niet stommer en daar kan ze waarschijnlijk veel meer in kwijt..

14. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Absoluut de sociale:)
    Ik heb zelf op zo'n school gezeten en erg blij om! Ik voelde me er erg thuis, er werd naar elk kind geluisterd en aandacht besteed aan veel sociale aspecten. Er werd dus ook niet gepest, dit was namelijk een van de onderwerpen waar aandacht aan werd besteed.
    En elke school moet voldoen aan een bepaald criterium qua aangeboden leerstof, dit wordt gecontroleerd door de onderwijsinspectie. Dus kinderen leren sowieso wel, het gaat er alleen om op welke manier.
    Zo is toneel en drama juist erg leerzaam, zo leren kinderen zich uiten en worden verlegen en onzekere kinderen gestimuleerd.
    Ik ben van mening dat als er alleen gekeken wordt naar prestaties kinderen juist onzeker kunnen worden en daardoor juist niet presteren. Als je leert dat je er mag zijn, je met andere mensen leert omgaan en respecteren en voor een groep mensen durft te spreken, je verder komt in het leven dan wanneer je alleen geleerd hebt te leren zeg maar:) (ik snap mezelf wel, jullie mij ook?:D)

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De sociale, no doubt..

Zo'n prestatiegerichte school kan leuk zijn, maar als je kindje dus net even wat meer moeite heeft met leren, krijg je een probleem. Of als je kindje gevoelig is voor faalangst etc.. Stimuleren te leren is niet erg, maar wel op een fijne manier, niet als school-plan..

Die sociale klinkt een stuk fijner. Drama en toneel kan juist helpen met sociale problemen. Helpt een kind vaak ook om verschillende situaties mee te maken, voordat het echt eens gebeurd. Daarmee staan ze later sterker als ze de situatie wel echt tegenkomen.

16. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    ik zou voor de 2e gaan.
    Ik vind toneel en drama wel belangrijk!!!
    Bij onze dochter op school wordt daar veel aan gedaan, door haar meester, zo leert hij de kinderen gebruiken van alle talenten van het kind! Door drama, dans en toneel kun je ook leren lezen, rekenen enz. de nadruk ligt dan veel minder op het presteren, maar meer op de sterke kanten van je kind te ontwikkelen, waardoor ze beter presteren op alle ontwikkelingsgebieden.
    daardoor komen ze later sterker in de maatschappij te staan!Ze leren hun gevoel onder woorden brengen, en er is door deze manier ruimte voor ALLE kinderen op hun eigen niveau.
    Door alleen maar aan prestaties te werken kun je een kind flink onzeker maken, omdat het er misschien niet aan de eisen kan voldoen, en ook leren kinderen om neer te kijken op kinderen die minder presteren.

17. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik ga absoluut voor school 2. Ik zit zelf in het onderwijs, en kinderen functioneren zoveel beter als niet alles om leren op papier en uit boeken draait. Ik wil graag kinderen die zich fijn voelen in de wereld, en niet alleen in een wereldje van elitaire mensen. Of ze nou hoogintelligent zijn of juist minder inteliigent.

Wij gaan voor een school met veel activiteiten op sport en kunst (muziek, drama ect) gericht. Zo belangrijk...
    Werk zelf ook op een school met een breed sportaanbod. Als je lichaam het goed doet kun je ook beter leren ;)

18. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Weet je wel dat juist commerciele mensen veel leren bij dramalessen? Drama, en ook de andere kunsten, dragen eraan bij dat je buiten je kaders gaan durven denken. Creatieve oplossingen bedenken enz. Empatisch vermogen ontwikkelen.

19. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Dinsdagmiddag gaan we nog een x kijken bij basisschool 2.
    Ik heb hem toen alleen bekeken en dat was achteraf gezien niet zo slim. Dus ik heb de directeur gebeld en het was geen probleem dat we nog een keer gingen kijken en dan gaat mijn dochter en mijn man ook mee.

Misschien dat er hier nog mensen zijn uit drachten die de scholen kennen :p.

Basisschool 1 gaat over obs de Tille: obs De Tille - Drachten [OPO Smallingerland] > Home

Basisschool 2 gaat over obs de Swetten: obs De Swetten

Allebei de scholen staan in Drachten (Friesland)

Liefs Tumtummetje

20. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    hoi,

Ik ben leerkracht en ik zou kiezen voor school nr.2.
    Het is erg belangrijk dat kinderen het leuk vinden op school; prestatiedruk is niet altijd goed.
    Als je kind lastig mee kan komen, kan dit voor faalangst zorgen.
    Juist omdat er veel niveaus op school 2 voorkomen, is (lijkt mij) de zorg ook beter geregeld. Dit betekent dat als jouw kind uitvalt, er middelen zijn om jouw kind op zijn niveau te benaderen (dus bijv. met rekenen een ander niveau enz..)
    Ik vind het het allerbelangrijkst dat kinderen het fijn hebben op school; dit zorgt ervoor dat de kinderen ook beter en makkelijker leren.
    Het is jouw keuze, maar ik zou zeggen: school 2!

Deel Deze Pagina