Hoi, Ik word er nu wel een beetje verdrietig (en gefrustreerd ) van, mijn zoontje van 3,5 jaar vertoont nog geen enkele vorm van zindelijkheid. - hij vindt het niet erg om in een volle plas of poepluier rond te lopen - hij geeft een enkel signaal waaraan ik kan herleiden dat hij moet plassen of poepen - luier uit betekent de hele dag de vloer dweilen en een kind dat daarin lekker verder speelt, zelfs als ik zijn broek nog even aanlaat en alles aan zijn benen/billen plakt - onderbroekje onder luier, hij vindt het niet vervelend als zijn onderbroekje nat wordt, kan daar uren meer verder spelen - als ik 100 keer vraag of hij naar de wc moet zegt hij 100 keer nee en wordt hij steeds meer geïrriteerd en wil dan al helemaal niet meer - ik ga elk uur met hem naar de wc en af en sporadisch plast hij wel, dan sta ik te juichen en te gillen, maakt 0,0 indruk Maar goed, weet intussen niet meer wat ik moet doen en lees ook overal dat ik niet boos mag worden maar ik word er vooral verdrietig en gefrustreerd van........snappen jullie dat? Over 6 maanden moet hij naar school en ik zie het nog niet gebeuren dat hij dan wel zindelijk is. En het is zo'n lief ventje, wil hem niet al teveel frusteren, maar sta ermee op en ga ermee naar bed. Baal ervan. Welke tactiek moet ik nu volgen, weet het echt niet meer wat ik nu moet aanhouden. Van de zomer in zijn blootje rond laten lopen, leuk idee, maar dan plast hij gewoon overal zonder dat hij denkt "oh, dat moet ik op de wc doen?" of gaat er ineens ergens een knop om? Maar goed, jullie nog een idee of bemoedigende woorden?
mijn oudste is nu 3 jaar en 8 mnd nu sinds een week is hij pas echt zindelijk. Herken je probleem die van mij poeepte een paar maanden geleden nog rustig onder de douche. hij gaf pas sinds een maand geleden aan dat hij moet plassen, we hebben toen zo nu en dan de luier af gedaan, potje in de kamer, dan ging hij ook. Poepen kreeg hij een beloning maar in het begin was dat ook geen stimulans voor hem. op een gegeven moment vroeg hij steeds vaker als hij moest plassen of poepen of hij een luier om had. vorige week op de peuterspeelzaal had hij op de wc gepoept, toen hebben ze hem meteen zijn luier afgedaan. sinds dien hebben we hem afgelaten en het gaat nu 9 van de 10 x goed. hij gaat nu naar de wc want een potje vindt hij niks. er is dus hoop, het komt dus blijkbaar echt vanzelf, tuurlijk moet je het wel blijven stimuleren. succes
Ik heb eigenlijk maar één tip: kies één methode en blijf deze geduldig volgen. Zorg dat je niet uit frustratie alle methodes door elkaar gebruikt, dan raak jij geirriteerd en je zoontje bang van jouw frustratie. Ik kan me je angst en onzekerheid voor de basisschool best wel voorstellen. Mag ik trouwens vragen waarom je zo lang gewacht hebt met trainen? Mijn ervaring is dat kinderen pas na 2,5 jarige leeftijd echt tegen iets op kunnen gaan zien uit angst, en ik ben best wel voorstander om zoiets ingrijpends als zindelijk worden voor deze tijd te starten. Verder zou je misschien eens langs de huisarts kunnen gaan. Misschien is het iets medisch? Buikpijn? Ik verwacht het niet gezien hij zowel poepen als plassen in zijn broek niet erg vind. Maar je weet maar nooit!
Sem was precies zo. Maar een paar maanden voordat hij naar school ging was hij opeens zindelijk. Ik had de hoop al bijna opgegeven. Maar 1 voordeel was dat hij meteen met alles zindelijk was, plassen, poepen en 's nachts.
Laat gaan! Heb vijf topics geopend, ben gefrustreerd geweest, boos, vreselijk enthousiast tot cheerleader-momenten aan toe, heb geplakt, omgekocht, onderbroeken met dora gekocht en vervolgens opgegeven en bedacht dat ik nog nooit iemand van 18 met een luier heb gezien (normaal gezien dan) en dat het wel komt. Ik heb lachend 5 pakken luiers met haar gekocht. Een maand later was mevrouw in 1 dag zindelijk.... Ze zei: mamma, ik doe mijn luier uit en ga op het potje plassen. En klaar. Alleen s'nachts heeft ze nog een luier maar ik laat het nu lekker gaan. Ze komt vanzelf wel weer!
whaha angel wat schrijf je grappig zeg! het is zó waar! kinderen bepalen het toch echt grotendeels zelf! maar wel heel rot voor je, ts. ik snap je frustratie, je wil zo graag dat het lukt! veel stertke meid en troost je maar met de gedachte dat het écht goedkomt!
Hier net 1 zindelijk..sinds een paar dagen. Gewoon laten gaan..ik ben afgelopen augustus begonnen maar meneer had het er niet aan toe. Vond lopen met een natte broek niet erg en zelf poep in zijn onderbroek kon hem niks schelen..en ineens was het klaar..binnen een week dag en nacht zindelijk...dus laat maar gaan denk ik zo. Ze doen toch dat waar ze zin in hebben..
Ik hoorde laatst zoiets grappigs van een jongetje op het KDV. Ouders wilden hem ook graag zindelijk krijgen (wordt in november 4) maar lukte niet. Dus ook aan hem vertelt dat als hij straks 4 is, hij echt geen luier meer om kan. OK, zei het jongetje, als ik 4 ben ga ik op de wc plassen. Daarop besloten zijn ouders om 2 weken geleden al zijn 4e verjaardag te vieren, ook opa's en oma's werden opgetrommeld om zijn verjaardag te komen vieren. En jahoor, hij is nu 4 (not ) en dus doet hij alles op de WC Whahahaha! Als ik eerlijk ben, denk ik dat je er gewoon echt heel veel energie in moet steken, want in principe zou een kind van 3,5 er echt wel aan toe moeten zijn. Misschien is de wil er niet....maar ja mijn zoon wil ook niet altijd tanden poetsen en dat doen we toch echt elke ochtend en avond
Iets als zindelijkheid kun je mijns inziens niet afdwingen (niet bij alle kinderen in ieder geval). In het geval van jouw zoontje, zou ik even (een maand) helemaal stoppen met alle pogingen, gewoon een luier om, geen woorden meer aan vuil maken. En dan kies je een methode, ofwel een zindelijkheidstraining ofwel laten gaan. Ik zie bij de kinderen in mijn omgeving dat dat prima werkt. Mocht het een maand voor zn verjaardag nog niet zo ver zijn dan kun je inderdaad echt gaan trainen. @Eva, ik geloof niet dat ik zo zou willen jokken tegen mn kind.
Hier gaf mijn jochie ook niks om natte luiers, poepluiers of natte onderbroeken. Hij ging vrolijk verder. Ik heb hem elke 1a2 maand eens een ochtend zonder luier laten lopen. Totdat hij het opeens doorhad. Toen was hij 3j7mnd. Hij had daarvoor niks aangegeven, maar blijkbaar voelde hij het wel. Het was alleen makkelijk.. Sommige kindjes vinden stickers geweldig, anderen krijgen een Cars-boxer als ze zindelijk zijn, en een volgende trekt zich van niks was aan, en doet het in zijn eigen tempo.. Je hebt nog een half jaar
Thank god ben ik niet de enige die er ook soms best verdrietig om kan zijn. Mijn zoontje wordt dan 16 juni pas 3 maar ik zie nog geen enkele spoor van zindelijk worden. Ik laat hem ook wel eens zonder pamper lopen alleen in zijn onderbroek maar hij laat het net zo makkelijk gaan. Ik heb een speciaal boekje met stickers maar ook dat boeit hem niet. Toch hoor ik veel dat het in 1x kan gebeuren. Ik hoop toch ook wel een beetje snel, vooral omdat ik er nu nog een kleintje bij heb. Hoop voor je dat hij snel zindelijk is, succes.
Hey, Bedankt voor al jullie reacties! Super lief en ook erg divers wat ik er in ieder geval uit opmaak is dat het goedkomt, hoe dan ook en dat meer mensen hetzelfde hebben meegemaakt of meemaken Het toeval wil is dat mijnheer de afgelopen dagen ineens af en toe plast op de wc......whoehoe!! Hij kan t dus wel, het is echter nog niet op zijn vraag, maar ik ben echt al lang super blij en super trots!! We hebben nu afgesproken dat we hem elk uur op de wc zetten of hij moet het intussen vaker aangeven. Doet hij iets, helemaal te gek. Doet hij niks, niks aan de hand. Wil de druk niet te ver opvoeren. Na n week kijken we hoe het gaat en dan zien we verder, heb t idee dat nu wel s snel zou kunnen gaan. Houd jullie op de hoogte!
Mijn zoontje van 3 jaar en 4 maanden interesseert het ook totaal niet...alleen op 't kdv kan hij het wel (als hij zin heeft welteverstaan...). Heb hem al vanalles beloofd, maar hij doet gewoon niks op de wc/potje. Als ik erover begin, dan praat hij meteen over iets anders. Ik word er ook een beetje moedeloos van. Blij te lezen dat ik niet de enige ben...
Oh zo herkenbaar Hier was het ook zo, maar sinds een maandje of 2 is hij ook zindelijk, alleen ik had het idee dat manolito gewoon lui was en geen zin had om naar de wc te gaan omdat hij toch een luier om had, dus op een ochtend gewoon besloten dat hij geen luier meer kreeg, de 1e paar dagen nog wel een paar ongelukjes, maar hij had het snel door en is nu dus zindelijk, alleen 's nachts nog niet, maar dat komt nog wel.
Voor je kind zindelijk kan worden, moet het in staat zijn langere tijd urine of ontlasting op te houden. Dat merk je wel aan de luiers: is ie 's morgens af en toe droog, overdag langere tijd achter elkaar droog? Dan is ie dus fysiek eraan toe om te beginnen. Is dat niet het geval, dan kun je idd een kind klok-zindelijk krijgen door het elk uur op de wc te zetten, dat is dan ook een oplossing. Maar echt zindelijk worden, kan dus gewoon pas als ze ook daadwerkelijk in staat zijn de boel op te houden
Herkenbaar.. Steijn was ook pas (echt) zindelijk met 3 jr en 8 maanden. daarvoor interesseerde het hem geen bal. Tot hij de laatse was in zijn groep op het kdv die nog met een luier liep en van de ene op de andere dag was het voorbij. de knop ging om. Luier moest af en meneer zou het wel op de wc doen. En dat gaat goed. Hij heeft nog wel is ongelukjes nu, maar dat kan gebeuren. Wat ik eigenlijk wil zeggen is: blijf er niet te krampachtig mee bezig (dat deed ik ook en was alleen nog maar bezig met die zindelijkheid) De knop gaat echt om, als hij er aan toe is en tot die tijd wees blij met elk poepje en plasje dat hij op de wc doet.
Hier ook een jongetje dat in augustus 4 wordt. Gaf nooit iets aan, krijste en gilde alles bij elkaar als-ie op de wc/pot werd gezet. Tot 5 weken geleden. We hebben gezegd dat de luiers op waren. 10 minuten gemopperd, 2 dagen alle plasjes in zijn broek en toen zag-ie het licht! Met 3 jaar en 9 maanden dus! Sinds 2 weken gaat het poepen gelukkig ook op de wc, en hij is ook 's nachts droog. Houdt moed dus!
Wauw, wat een reacties. Ben er toch wel blij mee, geeft me weer wat moed. Het gaat op en af hier, maar hij plast in ieder geval wel alvast af en toe op de wc, dat deed tot een week geleden nog helemaal niet. Thuis laat ik de luier vaak uit, maar dat gaat nog niet goed, maar dan voelt hij in ieder geval nattigheid........ Als we weggaan die ik een luierbroekje aan en blijf hem om het uur op de wc zetten, hopelijk gaat hij dan binnenkort ook het licht zien Hij heeft nog niet in de gaten dat hij het op kan/moet houden, maar we houden vol! Ben wel iets losser en dat merkt mijn koter ook wel, hij vindt het in ieder geval weer leuk om op de wc te zetten. Dacht even, nu zet het door, maar denk toch dat het nog even duurt......het komt wel goed......zen........het komt wel goed.......zen.............het komt wel goed.........
waarom kunnen mensen niet gewoon wachten tot een kind het zelf aangeeft vraag ik me altijd af. scheelt een hoop ellende en frustratie aan beide kanten.