Bedankt voor alle tips en ervaringen. Uit mijn eerste post lijkt het idd wel een beetje alsof we er obsessief mee bezig zijn, maar dat valt reuze mee hoor. We doen er luchtig over en praten echt niet de hele dag over zindelijkheid. Ik vind het gewoon erg vermoeiend worden dat hij keurig al zijn plasjes op het potje doet, zolang wij hem er aan herinneren. Maar als wij het niet doen komt hij er zelf bijna nooit mee, en plast gewoon in zijn broek. En blijft er dan zonder problemen lekker in rondlopen tot wij het doorhebben. Maar sinds dit weekend lijkt er opeens een doorbraakje in te komen. hij is ziek geweest, dus hebben we hem even een luierbroekje aan gelaten. En je raadt het nooit... Nu komt ie steeds zeggen dat hij moet plassen en heeft dan idd een droge luier. Ik snap niet waarom hij het nu wel zelf zegt, maar blij ben ik wel. We vieren ieder toiletbezoekje op zijn initiatief dan ook uitbundig . Zou terug in de luierbroekjes dan het antwoord zijn?
Ik zal wel een moeder zijn die er klaar was en de kinderen nog niet want ik heb besloten wanneer ik vond dat ze zindelijk konden worden Met 2,5 jaar heb ik bij beide de luier uitgedaan, op vaste tijden op de pot en tussen door steeds zeggen dat ze geen luier om hebben dus als ze moeten plassen of poepen ze dat moeten zeggen, Elke keer dat ze het zelf aangeven krijgen ze een sticker bij 10 stickers een klein cadeautje Binnen 3 dagen waren ze beide volledig zindelijk overdag, tuurlijk heel sporadisch een ongelukje omdat we net de wc niet op tijd kunnen vinden in een pretpark ofzo mijn zoon heeft maar 1 keer een terug val gehad bij 5 jaar toen hij gepest werd op school,toen het pesten over was plaste hij ook niet meer in de broek, Bij onze jongste zullen wij het ook op deze manier proberen, lukt het niet dan niet, maar wij hebben de ervaring van 2 kinderen in 3 dagen zindelijk en zullen dat over 1,5 jaar weer proberen bij onze derde Maar ik ben dan ook van mening dat een kind met 3,5 wel zindelijk kan wezen ( er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen als altijd ziek en in het ziekenhuis dus zelf naar de wc gaan er niet in zit ofzo ) als het niet zou lukken voor de 3,5 ook prima, ik denk dat ik dan het zelfde zou doen als een moeder van school mij eens vertelde met 3,5 gaat er dan geen luier meer aan, natte broeken mogen ze zelf in de wasmand stoppen en zelf schone kleren aan doen, het kindje van die moeder vond het helemaal niet leuk dat zelf te moeten doen dus die ging liever op het potje en was dus ook opeens vlot zindelijk
Vroeger waren veel kindjes zo rond de 2 jaar zindelijk dus mijn mening is ook dat een kindje van 3,5 zeker zindelijk moet kunnen zijn of worden. Wel waren er niet zo veel kindjes waarvan beide ouders werkte en war er dus iemand thuis om te "trainen". Tegenwoordig werken vaak beide ouders dus word er meer afgewacht of een gunstige tijd afgewacht. Of gewacht tot ze op het kinderdagverblijf er iets mee doen.