Ervaringen montessori onderwijs?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Muck, 13 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muck

Muck Niet meer actief

Het duurt nog wel even voor we echt de keuze moeten maken maar ik merk dat ik er al wel mee bezig ben, de keuze voor een basisschool.

Bij ons in het dorp zit een Daltonschool. Het is nog maar de vraag hoe lang deze nog blijft bestaan omdat er weinig leerlingen zijn. De groepen zijn gecombineerd 1/2, 3/4, 5/6, 7/8
    Daar ben ik eigenlijk al niet zo'n voorstander van..

Dan zit er 10 km verderop in de stad een montessorischool. Ik heb hier al een klein beetje over gelezen maar ben benieuwd naar ervaringen. Wat vinden jullie wel/niet fijn aan montessori onderwijs?

En zijn er hier ook kindjes die op een daltonschool zitten? Wat is jullie ervaring hiermee?

En is het verstandig om een basisschool uit te kiezen 10km verderop, ivm vriendjes/spelen etc?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

2. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb zelf op en Montessori school gezeten. Het paste niet bij mij. Ik was een heel dromerig kind. Door alle vrijheid zat ik vaak dagenlang te spelen met het lesmateriaal op andere manieren dan waar je iets van leert (toneelstukjes met de letters uit de letterdoos waarbij de letters karakters waren, haha).

Ik deed vanalles, behalve leren. In groep 7 kon ik geen breuken en procenten berekenen en kende geen topografie (daar heb ik nu nog last van).

Ik wil niet zeggen dat het slecht onderwijs is, maar het past niet bij alle kinderen. Ik had echt klassikaal les en uitleg nodig met huiswerk en begeleiding, dat kreeg je daar gewoon niet.

Muck vindt dit leuk.
  3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.273
    25.745
    113
    Ik heb 12 jaar op een Montessorischool gewerkt. Daar is de groepsverdeling uit principe 1-2, 3-4-5 en 6-7-8 (onder-, midden- en bovenbouw), dus als je geen combinatiegroepen wil, moet je niet bij een Montessorischool zijn. (Op sommige scholen kan de verdeling ook zijn zoals je beschrijft van die daltonschool)

Verder is de visie achter Montessori-onderwijs heel mooi, maar steeds minder werkbaar in de huidige onderwijssetting. Dus ik zou het je niet zomaar aanraden. Hoewel ik over heel veel wat Montessori te bieden heeft, erg enthousiast ben (o.a. de materialen, en de mogelijkheden om op individueel niveau onderwijs te beiden), zitten er ook haken en ogen aan. Zo is vanuit Montessori individueel onderwijs nodig, maar door te grote groepen en/of te veel kinderen met gedrags-, werkhouding- of leerproblemen wordt het wel heel moeilijk om de aandacht tussen al die kinderen te verdelen.
    Maar ik geloof dat op veel Montessorischolen hierdoor inmiddels veranderingen zijn ingezet, zodat het beter behapbaar is voor de leerkracht. Dus om dat zeker te weten zou je op die school moeten gaan kijken en vragen hoe ze hun onderwijs aanbieden.

Vanuit de montessori visie kunnen alle kinderen die manier van onderwijs aan. Maar dat valt en staat uiteindelijk echt met de leerkracht en de groepssituatie. Het behoort namelijk helemaal niet totale vrijheid te zijn voor de kinderen. De leerkracht zal een kind dat niet uit zichzelf tot werken/leren komt, moeten uitdagen en stimuleren en er voor zorgen dat alle stof wel aanbod komt. Voor kinderen die uit zichzelf al graag willen leren is het heel fijn dat ze keuzes hebben m.b.t. hun werk, maar ook daar moet de leerkracht in de gaten houden dat alle stof aanbod komt en niet veel meer rekenen dan spelling. Vrijheid in gebondenheid heet dat.
    Het valt of staat met de leerkracht, en ik geloof eerder dat wel alle kinderen naar een montessorischool kunnen, maar niet alle leerkrachten met montessorionderwijs om kunnen gaan (in het huidige onderwijsklimaat dan).

Mijn kinderen zaten en eentje zit nog op een Daltonschool. Geen combinatiegroepen, want het is een hele grote school (leerlingen genoeg). Daar hebben ze voor een deel dezelfde ideeën, maar met veel meer structuur in het onderwijsaanbod, zowel voor de kinderen als voor leerkrachten.

Voor een echt goed beeld kan je toch het beste op beide scholen gaan kijken. Want de ene (montessori of dalton) school is de andere niet.

Edit: wat betreft de afstand kan het met speelafspraakjes soms wat extra onhandig zijn. Maar het meest lastige lijkt mij, dat ze minder snel zelfstandig naar school kunnen gaan. Of iig daarmee oefenen.

spruitje80, Uuz en Muck vinden dit leuk.
  4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.140
    8.871
    113
    Als ie geen voorstander van combinatiegroepen bent dan valt Montessori inderdaad af.

10 km vind ik wel behoorlijk ver... Geen andere school meer in de buurt, naast de Daltonschool?

Ik zou gewoon bij alle scholen die een optie zijn gaan kijken en sfeer gaan proeven ed.

Zelf ben ik een groot voorstander van combinatiegroepen, mits het past bij het onderwijssysteem en de leerkrachten in staat zijn om er les aan te geven. Ik heb zelf op een Jenaplanschool gezeten en stage gelopen op Montessori en reguliere scholen. En hoewel niet alle kinderen geschikt zijn voor Jenaplan en Montessori, ben ik er een groot voorstander van. Regulier onderwijs moet ook bij je kind passen, dus dat is daarbij niet anders.

Jo79 en Muck vinden dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt ook echt per school, hier een montessori. Wel combi-groepen (1-2, 3-4, 5-6 en 7-8), maar kinderen worden qua dag- en weektaken wel meer begeleid dan ik op andere montessori’s heb gezien. Mijn nichtje zat op een montessori waar ze gewoon een half jaar (!) niks aan rekenen heeft gedaan, vond ze niet leuk, dus ze deed alleen taal... en dat viel dus een half jaar lang niet op. Dat is hier op onze montessori echt een ondenkbare situatie.

Ik zou vooral gaan kijken op alle scholen die een optie zijn qua bv afstand, ook als je een beetje twijfels hebt bij bepaalde aspecten (zoals combi-groepen). Als je een paar scholen hebt gezien, het praatje van de directeur hebt gehoord etc, kun je toch beter op een rijtje zetten wat je echt wel wil en wat echt niet.

Muck vindt dit leuk.
  6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Ik heb zelf als kind een half jaar op montessori gezeten in groep drie (/4/5) (voordat we gingen verhuizen). Voor mij was het niet geschikt. Ik had alleen interesse in rekenen en wilde het boekje uithebben voordat ik ging verhuizen. Ik sloeg ‘echt op hol’ :rolleyes:. Volgens mijn moeder kwam ik altijd als laatste de school uit haha. Ik zei schijnbaar toen ik daarna op een reguliere school kwam, het is zo leuk hier, ze doen alles met zijn allen samen

Muck vindt dit leuk.
  7. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.364
    113
    Vrouw
    Ik heb op Montessori basisscholen gezeten en een jaartje op Dalton middelbare school.

Ik wilde vooral doen wat ik zelf leuk vond en ik groeide daardoor niet echt met alle lesstof mee. Door de weinige klassikale lessen liep ik erg voor met de dingen die ik leuk vond (beta) en stopte ik in groep 5 zo ongeveer met leren (combiklas 3-4-5). Om die reden groep 8 overgeslagen. Het is denk ik een goede school voor kinderen die nieuwsgierig naar bijna alles zijn. Doordat ik dat niet was denk ik dat ik niet op de juiste plek zat. De achterstand die ik kreeg met taal heb ik denk ik nooit echt meer ingehaald.

Ik heb maar een jaar op Dalton gezeten (en was middelbaar dus vraag ik mij af in hoeverre het te vergelijken was). Maar de opzet van die lessen paste een stuk beter bij mij. Toch veel structuur omdat de meeste lessen vast stonden. Maar ook de vrijheid om een aantal uren bij een vak naar keuze te gaan zitten. Dat maakte dat ik veel op school kon doen. Ik ben er niet gebleven omdat het 2 uur enkele reis was.

Muck vindt dit leuk.
  8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Voor mij was Montessori niks (te laat ingestapt waarschijnlijk), maar dl zit er nu wel op. Vooral vanwege de persoonlijke ruimte die de kinderen er hebben (dl is vrij gevoelig) en dit was een van de kleinste (en best scorende) scholen in de buurt. Het is soms wel een kluif voor haar (met name het oudere kinderen om hulp moeten vragen, die soms niet even aardig doen, of een juf die anderen meer aandacht geeft) maar ze gaat dagelijks met plezier.
    Bij Montessori volgt iedereen ook zijn eigen leerpad, en er zijn altijd oudere kinderen/moeilijkere werkjes, waardoor aanbieden van extra werkjes nog niet zo snel nodig is.

9. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Mijn kinderen heb ik net van een Montessorischool afgehaald. Ze verzopen in de giga-klassen van over de 50 leerlingen. Weliswaar met twee leerkrachten maar de drukte is natuurlijk gigantisch.

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Maar zulke giga-klassen zijn niet standaard voor Montessori onderwijs toch? Wel de combiklassen 1/2, 3/4/5 en 6/7/8, maar dan een normaal aantal leerlingen (zullen uitschieters zijn van scholen natuurlijk, maar bij dochter gemiddeld 24).
    Ik ken die enorme groepen wel van unit-onderwijs, relatief nieuw. Waarbij ze groepen creeëren van 40-50-60 leerlingen in een hele grote ruimte. En dan voor rekenen en taal etc ze apart in kleinere lokalen lesgeven. Hier zo'n unit-school in de buurt vlakbij, en de beschrijving in de schoolgids was zo: "Een unit is een grote, inspirerende onderwijsruimte met themahoeken, stilteruimtes en werkplekken." Ben daar een keer wezen kijken, nou echt complete chaos! Zelfs 60 volwassenen aan het werk in een kantoortuin kunnen niet stil zijn/zitten, laat staan dat te verwachten met de interactie van 60 kinderen bij elkaar. :eek:
    Dus ik snap je wel ;) Maar het hoort niet bij het Montessori principe volgens mij.

Bij mijn dochter is de dichtst bij zijnde school de Montessori voor de deur, daarna die school met unit-onderwijs op 700 meter (die viel dus als eerste af), en een reguliere Christelijk school op 1,7 km.
    Als ze allemaal even dicht bij waren geweest had ik voor de reguliere school gekozen. Niet vanwege het geloof, maar voor de structuur die ik vind dat kinderen nodig hebben. Taal en rekenen moet voor iedereen gebeuren, dus waarom daar niet tijd voor inroosteren 's ochtends, iets meer structuur. Daarna kunnen ze altijd nog zelf gaan plannen. Maar ik zelf vond 1,7 km al 'ver', je moet zo vaak heen en weer (de eerste jaren) ;) Nu na 1 jaar ervaring met dochter op de Montessori school ben ik heel erg tevreden! Ze is erg leergierig en heeft een behoorlijke voorsprong. Voor die kinderen sluit het goed aan dat ze individueel op eigen niveau kunnen werken. En dat kinderen die al lang kunnen lezen/schrijven/rekenen, ze niet in een klas vol groep 3 kinderen komen waar het hele jaar in het teken staat om dat aan te leren. Ook al zit je in een voorsprong/3 sterren/zon-lijn (op andere scholen), het is toch veel meer klassikaal ingericht dan individueel. In plaats daarvan in een groep 3/4/5 groep kan iedereen gewoon zelf aan het werk met wat aansluit.

Ik zou alleen voor de montessori school op 10 km kiezen als je bij de Jenaplan echt geen goed gevoel hebt. Zelfs als het een twijfel gevoel is zou ik de school dichtbij misschien nog een kans geven. Niet alleen voor vriendjes, maar je moet zo vaak heen en weer! Ik zou er elke dag in de auto chagrijnig over worden :D

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is dat absoluut niet zo, gemiddeld 25 kinderen per combi-groep. Grootste groep volgend jaar is 30, en dat is al jaren niet voorgekomen. Ze hebben daarnaast een extra ruimte om bv voor instructies de groep even te splitsen, daar is ook een leerkracht voor. Dan zijn ze dus met ongeveer 12 leerlingen voor een instructie/activiteit.

12. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Fijn om te horen dat dit niet gebruikelijk is bij Montessori onderwijs (die enorme groepen). Ik vond het echt een nadeel namelijk. Montessori onderwijs zelf vind ik geweldig: veel aandacht voor zelfredzaamheid, elkaar helpen en eigen tempo aanhouden. Mijn oudste voelt zich prettiger bij klassikaal onderwijs maar dat kun je alleen maar ervaren (is vantevoren lastig in te schatten is mijn ervaring).

Deel Deze Pagina