Mijn jongste zoontje is gisteren gevallen. Lag niets in de weg, gewoon over zijn eigen voeten gestruikeld denk ik (loopt nog maar 3 weken los) en hij vergat zijn handen te zetten. Zijn 2 voortanden zijn zowat gehalveerd (hele hoeken eraf). Had het gisteren nog niets eens gezien , omdat het alleen vanonderen bloedde en hij ook niet zo makkelijk in zijn mond liet kijken. Zag het vanmorgen bij het uit bed halen. Werd er gewoon helemaal misselijk van! Tandarts gebeld en ze kunnen er niets aan doen. Zolang hij er geen pijn aan heeft en het tandvlees niet gaat zwellen of tand gaat verkleuren is het 'goed'... Maar naast het feit dat het er esthetisch niet uit ziet, maak ik me ook druk of dit gevolgen heeft voor eten, spraak, ..? En dan maar hopen dat zijn latere echte tanden hier niet onder lijden.
Als dreumes is bij mij ook een voortand afgebroken door een valpartij. Heb er nooit wat aan overgehouden. Het enige wat ik me wel zou kunnen indenken is dat het misschien een beetje bijgeslepen moet worden. Bijvoorbeeld als de tanden zo zijn afgebroken dat het nu erg scherp is. Wel schrikken trouwens! Durft je zoontje wel weer verder te lopen?
Ja, gelukkig wel, maar soms wel nog even onvoorzichtig helaas.... Mijn hart heeft al vele sprongetjes gemaakt vandaag. Maandag maar even met onze tandarts een afspraak maken om het te checken dan. Was vandaag de wachtpost.
Mijn dochtertje heeft met die leeftijd ook haar voortand half afgebroken. Weet nog hoe ik baalde. Maar ach dat komt wel goed. Wat ik wel jammer vind is dat ze littekens op haar onderlip heeft door het vallen. Het blijft een scherpe rand en haar lip heeft al vaak open gelegen. Het laatste jaar word hij opeens grijs. Erg jammer maar ze doen er niets aan.
Mijn zoontje heeft ook een stuk van zijn voortand af. Die is toen hij een jaar was op een dwarsligger tussen de poten van een krukje gevallen op de crèche. Net wat jij ook zegt erg jammer, want nu zijn gebit wat 'volgroeider' is valt het ook meer op. Zijn tand is ook licht verkleurd, maar dan moet je wel goed kijken. Je zou inderdaad even na kunnen laten kijken of er geen scherpe puntjes aanzitten, maar het heeft verder (voor zover mij verteld is) geen gevolgen voor de spraak ed.
Bedankt voor de reacties! Zijn tandvlees ziet er weer normaal uit en hij lijkt er echt geen last van te hebben. Niet naar tandarts geweest, want moest voor iets anders bij kinderarts zijn en die vond het er 'goed' uitzien. Qua scherpe randjes moesten we het even aankijken...