Zindelijkheid: stronteigenwijs

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wollig, 26 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Hoihoi,

    Ik wil graag ervaringen van anderen, en vooral de hoop dat het (snel!) goedkomt.
    We hebben een slimme dochter en ik denk dat dat haar juist in de weg zit hierbij.

    Poepen durft ze sowieso nog niet op de wc, ze is wel poepzindelijk, maar vraagt een luier en gaat daarmee op de wc zitten. Als ze klaar is gaat hij meteen weer uit. Nu is dat een beetje zorgelijk, maar ze heeft nooit poepongelukjes (ook niet bij het kdv/de oppas) dus ik maak me daar nog niet héél veel zorgen over.

    Maar dan het plassen... sinds de herfst, haar 3e verjaardag, is ze overdag plaszindelijk. Binnen een paar dagen was het gelukt en het ging lange tijd super. De laatste tijd plast ze echter steeds weer in haar broek, niet veel, gewoon net een nat vlekje. Ze heeft gewoon geen zin om naar de wc te gaan.

    Vandaag weer een drama. Natte onderbroek dus ik wilde haar op de wc zetten. Groot gedoe, van de wc springen, gek doen, manisch lachen, pijn doen en vreselijk huilen.. Terwijl ze stond te druppen op de grond. Dus uiteindelijk op de wc gezet en vastgehouden en gezegd dat ze er pas vanaf mocht als ze geplast had. Ze gaf aan dat ze geen zin had om op de wc te plassen. Terwijl ze erop zat!! Uiteinnnnnndelijk plaste ze een flinke plas omdat ze tv wilde kijken. (Vaste tv moment is tijdens het middagdutje van de 2e, hij moest ook naar bed.)

    De onderbroeken gaan er sneller doorheen dan de boterhammen. (oke dat is overdreven :rolleyes: een beetje)

    Ik probeer vooral pósitief te stimuleren. High five en een kus als ze alles zelf doet, ik probeer vaste momenten naar de wc te sturen (maar als ze niet wil of niet hoeft stribbelt ze tegen). Maar je kunt je voorstellen dat het af en toe niet zo gezellig gaat.
     
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Heeft ze pijn bij het plassen?
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Sorry, ik kan je niet helpen vrees ik.
    Ik wil je alleen even héél veel sterkte met de situatie wensen omdat ik als geen ander weet hoe lastig het is als je een slim kind hebt die zichzelf in de weg zit (al dan niet bij het zindelijk maken).

    Ik heb met de oudste (ruim 6) net vorige week de eerste sessie bekkenbodemfysiotherapie achter de rug.
    Daar zijn we naartoe gegaan omdat hij de laatste twee maanden meerdere keren per dag een grote plas deed en dan was hij net klaar en moest hij wéér, en weer, en weer.. :rolleyes:
    Urineweginfectie was reeds uitgesloten.
    Hij begon het zelf ook erg vervelend te vinden zo vaak te moeten dus zodoende zijn we bij de bbfysio beland.
    En zelfs nú nog, nu ie zélf de motivatie had (wat echt al een mega sprong is voor onze slimme knul!) gooit ie bij tijd en wijle nog altijd liever de handdoek in de ring :confused:

    Toevallig, precies nu ik dit stukje schrijf, komt ie voorbij gelopen en zegt: ik ga nu wel alvast proberen of ik moet poepen, dan hoef ik straks niet meer.
    M’n mond viel nog net niet op de grond van verbazing!
    Nb. ik zou ze nog even mee naar de speeltuin nemen en had van tevoren gezegd dat ik het fijn zou vinden als ie zou gaan poepen óf als ik m’n drinken op zou hebben óf als we terugkomen van de speeltuin (vóór het avondeten dus).
    Ik wist namelijk dat ie al even moest doordat ik eerder vanmiddag wat windjes rook.
    Toen had ik ook al wat gezegd erover (weet niet meer precies met welke woorden), maar toen was ie kennelijk dus nog níet mentaal klaar om er wat mee te doen…

    En dan nog hoor: dit hebben we vaker bij de hand gehad, dat we zeker wisten dat ie moest, maar zelfs al zou het dagelijks met precies deze ‘aanloop er naar toe’ gebeuren, dan nogsteeds is het bij die van ons maar net hoe z’n pet staat :rolleyes: :|
    Wil ie niet, dan wil ie gewoon niet en dan kan ik krom gaan liggen als een hoepel maar het enige wat ik ermee bereik is een hele ongezellige sfeer hier en vooral ook heel veel stress bij mezelf.
     
  4. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    #4 Wollig, 26 jul 2022
    Laatst bewerkt: 26 jul 2022
    Nee gelukkig niet. Ze kan wel heel goed ophouden, maar over pijn nooit gehoord.
     
  5. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Oh wat een baalverhaal, maar wel herkenbaar! Klinkt wel alsof hij vandaag een mooie sprong maakte! Veel succes met de fysio, hopelijk is het de oplossing. Is het probleem dan ook eigenwijsheid??

    Ze staat net met een doosje rozijntjes te wiebelen. Ik vraag of ze moet plassen; nee. 5 minuten later: mamaaaa ik ben te laat om te plassen.
    Grrrrrr, die hebben we ook nog nóóit meegemaakt :rolleyes:

    Ik vraag me ook af wanneer het tijd is voor de pipo-poli ofzo. Ik wil niet te vroeg zijn en er te veel bovenop zitten, maar straks zeggen ze "nou mevrouw, was u maar een jaartje eerder gekomen, dan was het makkelijker opgelost."
    Op het kdv trouwens ook vaak natte broeken.
     
  6. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Heb je al een stickervel geprobeerd? Op de wc hangen en als ze dan wat op de wc heeft gedaan, mag ze een sticker uitkiezen en opplakken?
     
  7. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.359
    775
    113
    Vrouw
    Ik zou wel even hulp vragen via de poep/plas poli. Dit zijn vaak dingen die je niet zelf opgelost krijgt.
     
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    En (even) terug naar vaste momenten ipv vragen of ze moet?
    Want daarop kan je heel goed nee zeggen als je 3,5/4 jaar bent ;)
    Dus plassen voor het tv kijken, ga jij broertje naar bed brengen en daarna de tv aan.
     
  9. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    562
    344
    63
    Vrouw
    Ons zoontje is zindelijk geworden mbv de zindelijkheidsbox. Hij kan goed zijn plas ophouden, maar dan ook zo goed dat het hem soms in de weg zit. Hij heeft dan ook geen zin en gaat dus gewoon niet, tot hij uiteindelijk zo nodig moet dat het huilen is en hij soms de wc niet haalt.
    Bij de zindelijkheidsbox stuur je je kind niet naar de wc, maar geef je ze de verantwoordelijkheid om hun broek droog te houden. Na steeds kleine ongelukjes terwijl hij dus al tijden zindelijk was zijn we hem weer gaan wijzen op dat zijn broek droog moest blijven en hij dus eerder moest gaan. Nu gelukkig al een tijdje geen natte broeken meer.
    Niet helemaal vergelijkbaar, maar misschien werkt die andere insteek toevallig ook voor je dochter.
     
  10. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Al gedaan, in het begin. Maar ze kán het wel gewoon. Dus belonen om iets dat ze al lang kan..... de helft van de keren gaat het gewoon goed. Gaat ze uit zichzelf, alleen, zelf handen wassen enzo.
     
  11. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Mja, toch wel gaan? Ik begin eens met uitzoeken
     
  12. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Die probeer ik er wat meer in te krijgen. Maar daarbij gooit ze ook vaak haar kont in de krib. "Neeheeee ik héb geen plas in mijn buik!!"
    Maar dit probeer ik wel meer nu. Ik zeg gewoon dat het alvast oefenen is voor school want van de juf moet ze ook voor het eten en spelen plassen. (We hebben al intake gehad, maar toen had ze nog niet zo veel ongelukjes :rolleyes:)
     
  13. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Misschien dat dit in combi met de stickerkaart van @Kolibrie werkt?
    De hele dag een droge broek = een sticker?
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    je kan altijd even vragen aan de huisarts of je doorgestuurd kan worden.
    Het duurt waarschijnlijk even voor je terecht kan.
    N moet volgende maand.. ik heb 3 maanden geleden een afspraak gemaakt en er was nu pas plek.
     
  15. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Een potje aanschaffen. Hier vond de oudste de wc in het begin eng. Toen een soort 'kleine wc' aangeschaft die applaudisseerde als het bakje vol was. Dat ging goed. Heel voorzichtig de brug gemaakt naar de grote wc. Eerst met plassen, dat ging redelijk snel goed, daarna met poepen. Dat duurde echt veel langer.
    Zelfs nu nog wil hij alleen met wc-brilverkleiner, terwijl zijn broertje alles prima op de grote wc doet. Overigens ben ik met hem ook met het potje gestart.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  16. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Ze kan het, maar moet het dan wel doen - dus als ze het dan doet, zou ik belonen proberen. Belonen om iets wat je níet kan, lijkt me juist frustrerend…
     
  17. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    562
    344
    63
    Vrouw
    Dat zou zeker kunnen.
    Vraag is alleen hoe leuk vindt ze het om stickers te plakken. Want voor de hele dag droog 1 sticker en verder niets dan bestaat (bij sommige kindjes) de kans dat de motivatie er snel vanaf is. Maar dan zou je het evt kunnen aanvullen met een beloning. Na 3 stickers een klein cadeautje zoals bijv een bellenblaas of stoepkrijt, of bijv kiezen wat jullie gaan eten zoiets kan ook. En dan als 3 gelukt is, de keer erna na 5 stickers enz. Tot het weer een gewoonte is om genoeg naar de wc te gaan en droog te blijven.
     
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Wij deden eerst een sticker voor proberen op de wc, vervolgens een sticker voor plassen/poepen op de wc, en daarna enkel nog voor poepen. Na 10 stickers een klein cadeautje, en na 5 stickers voor poepen hadden we een feestje waarvoor we samen koekjes hadden gebakken. Dat trok haar echt over die drempel om tóch op de wc te poepen.
     
    Wollig vindt dit leuk.
  19. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.759
    1.344
    113
    Vrouw
    Klinkt alsof t vooral een kwestie is van niet uit haar bezigheid gehaald willen worden.

    ik zou ook zeggen vaste plasmomenten, wanneer ze niet midden in spel zit. Vlak voor en na het eten bijvoorbeeld.

    heb ik ook ingevoerd bij zoon, maar dan voor we de deur uit gaan. Deur uit? Eerst op de wc zitten. Hoeft niet te plassen maar wel even zitten. Ik ga zelf nu ook altijd braaf naar de wc voor we de deur uit gaan haha. Scheelt me een hoop gedoe met in de auto etc (hij is 2 en kan z’n plas niet zo lang ophouden nog, als ie moet moet het binnen 5 min).
     
    Wollig vindt dit leuk.
  20. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Oh wauw, dat duurt lang! :eek:
    Succes!
     

Deel Deze Pagina