Zindelijkheid topic, deel je ervaringen, tips en de vooruitgang!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MyMiracle, 26 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Kusjesmama, ik ga het dan proberen met in de blote billen laten lopen.
    9 van de 10 x zegt ze wel zelf naar de wc te willen. maar dat is dan denk ik vooral voor de leuk of omdat ze denkt een beloning te kunnen krijgen.
    ik ga het zo eens proberen. gelukkig volgende week mooi weer dus buiten spelen en het potje bij de deur zetten. ben benieuwd

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter wilde idd ook zelf op de wc zitten, maar dat was gewoon interessant ;)

Succes, je kunt altijd kijken hoe ze er op reageert. Ik was nieuwsgierig maar had nooit verwacht dat het zo goed ging ;)

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Elise heb ik ruim een half jaar lang geregeld op het potje gezet en er kwam nooit wat, ik maar denken dat ze er niet aan toe was. Zondag de luiers uitgedaan en 1 ongelukje toen ze voor het eerst moest plassen en sindsdien gaat het goed. Wel een potje in de buurt en zondag en gisteren in de blote kant maar vandaag een legging aan en zelfs weg geweest naar vrienden en het ging gewoon goed. Zelfs gepoept op het potje! Eind van de week gaan we naar de wc werken maar ik had nooit gedacht dat ze het zo goed zou oppakken. Maar ze geeft dus zelf aan dat ze moet plassen. Ik zet haar dan ook niet op het potje maar wacht tot ze komt. Als zal ze ook moeten leren "op commando" plassen, handig voor als we weggaan, maar dat komt hopelijk wel.

4. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik wilde een topic starten maar kwam deze tegen. Ik heb nog niets teruggelezen, dus dat ga ik morgen doen.

Maar hier mijn dillema.

Zl is bijna 3 (sept.)
    - Hij geeft al enige tijd aan wanneer hij moet plassen/poepen. Dit door het of te zeggen, of door op zijn plek (onder de tafel of in het speeltoestel) te gaan staan
    - Hij komt vertellen dat hij geplast en/of gepoept heeft en verschoont wil worden (maar wil dit niet altijd omdat hij te druk is met spelen)
    - Hij is in de ochtend regelmatig droog (mits ik direct nadat hij wakker wordt hem ook uit bed pluk), hij plast naar mijn idee dus pas nadat hij wakker wordt.

Ik zou dus zeggen, hij is zo goed als zindelijk, maar.... Hij durft dus totaal niet op de pot of wc te zitten, laat staan om daar ook echt te poepen of plassen. En hij wil ook absoluut altijd zijn luier aan.

Op zich niet zo een heel groot probleem, maar ik wil wel eens van die dure luiers af voor hem. En daarbij vind hij het dus totaal niet leuk wanneer ik zijn billen en piemel ook moet poetsen waardoor verschonen niet makkelijk gaat. En vannavond trok ik hem zijn nachtluier aan (hij draagt dan een grotere maat) en dan is hij ook vaak droog en dat gooi ik dus een lege luier weg (ook zonde van het geld). Net daarna plast hij en vraagt hij vervolgens dus om een nieuwe luier...

Dus iemand tips? Of moet ik echt wachten tot hij op de wc of pot durft? Want voor mijn gevoel is hij dan ook echt vrijwel direct zindelijk. Zelfs ook in de nacht, hoewel ik dat niet riskeer omdat ik hem nu vaak niet eens hoor wanneer hij wakker is (hij blijft vaak redelijk stil in bed liggen) en hij dan dus wel plast.

5. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Even een paar dagen strikt uit laten.

Even streng zijn soms moet je streng zijn met zindelijk worden even hun wil door breken ( klinkt onaardiger dan ik het bedoel)

Als ze het goed aan geven dan is het vaak alleen de wil nog om het door te zetten.

6. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Nienkie ik zou het potje lekker laten staan en ze vraagt er vanzelf een keer om op erop te mogen. Zoveel mogelijk mee Laten kijken als jullie naar toilet gaan. Hier werd het daardoor interessant om het zelf ook te doen.

Zevra hier werkt het ook het best om in de blote billen te lopen en potje binnen bereik te zetten. Hij kan dan zelf gaan wanneer hij wil en ik zie nu na bijna 2 weken dat de plassen niet meer zo klein zijn en vaak maar dat hij nu een paar keer voor een grote plas gaat. In begin was het echt een keer of 10 in een uur of anderhalf tijd. Bij weggaan doen we een luierbroekje aan. Wij doen wel altijd dan even een plas voordat de broek aan gaat. En dan ook weer als we thuis komen. Na een week zo op de pot plassen merkte ik dat zijn luierbroekjes droog blijven als we weer thuis komen.

Hier gaat het best goed. Elke dag 1 ongelukje en dat is meestal in de ochtend de eerste plas als we beneden zijn. Hij heeft dan boven bij het uit bed komen geplast en na het ontbijt is hij druk aan het spelen en dan gaat het toch vaak even mis. Verder gaat de hele dag alles op de pot en heb ik sinds zaterdag ochtend al geen natte of vieze luiers meer gehad. We doen bij het slapen en als we weggaan een luierbroekje aan en die blijven tot nu toe steeds droog. Hij zegt zelf nog steeds niet echt dat hij moet plassen maar zie het wel nu goed aan zijn lichaamstaal. Thuis gaat hij gewoon zelf en ergens anders op mijn verzoek. Dit gaat tot nu toe dus best goed. We zijn vrijdag 2 weken bezig en zie elke dag wel weer vooruitgang. Hopelijk kan ik over een niet al te lange tijd zeggen dat hij echt zindelijk is :D

7. D1ana

D1ana Lid

9 jul 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Fijn om al jullie ervaringen met zindelijk maken te lezen.

Mijn zoontje is nu ruim 2 jaar en kan vooral 's avonds na het eten al goed op het potje poepen en plassen. We merken ook dat hij het zelf goed doorheeft als hij moet plassen. In bad gaat hij bijvoorbeeld altijd even staan voordat hij plast. En poepen kondigt hij groots aan. ;)

Daarom zijn we nu begonnen met het uitlaten van de luier. De 'grote jongens onderbroek' vindt hij heel stoer, maar hij lijkt er weinig problemen mee te hebben als hij zijn onderbroek nat plast. Hij doet dit dan ook gerust 3 keer achter elkaar! Ik zet hem daarna altijd wel even op het potje en zeg dan dat hij op het potje moet plassen zodat zijn mooie onderbroek droog blijft. Daar is hij het dan helemaal mee eens, maar een half uurtje later plast hij net zo makkelijk weer in zn broek.

Eigenlijk zou ik vooral graag willen weten of 10 ongelukjes op een dag de eerst dagen normaal is? Ik lees vooral verhalen dat kindjes het zo snel doorhebben. Heeft iemand ervaring met heel veel ongelukjes in het begin? En wanneer (en hoe?) werd dat minder?

Ik vind het ook zo zonde om nu te stoppen. Hij doet het vaak ook heel goed en is zelf ook wel erg trots als het lukt! Dan wil hij meteen oma bellen om het te vertellen. Zo lief!

Ik hoop dat iemand tips heeft voor ons!

8. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Mijn tip is om geen onderbroek aan te doen maar in de blote billen laten lopen. Potje bij zijn speelgoed en kijken of hij er dan zelf op wil gaan zitten. Dit werkt bij mijn zoontje nu ook heel goed. Hij plaste ook gewoon in onderbroek en mijn mening is dat dit hetzelfde aanvoelt als een luier dus dat hij er dan niet aan denkt. In blote billen is de stap om op het potje zitten kleiner. Ons zoontje heeft dit de eerste 5 dagen gedaan en soms als ik het niet in de gaten kan houden doen we het nog. Lekker broek uit en spelen maar. Dan heeft hij geen enkel ongelukje en gaat alles in potje.

9. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Wij zijn ook met blote billen begonnen en ze is natuurlijk al 3 jaar en 2 maand dus ik mag ook iets meer verwachten denk ik

10. D1ana

D1ana Lid

9 jul 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tip! Het gaat nu heel goed! Hij trekt inmiddels ook zelf steeds zn onderbroek aan en snel weer uit. Die blote billen bevallen wel, maar die onderbroeken blijven ook wel stoer.

Ik ben ook dierenkaartjes gaan geven bij een vol potje. Ik heb op een groot vel een dierentuin getekend en daar kan hij zijn dieren in plakken. Dat stimuleert enorm! Terwijl die kaartjes al maanden in zijn knutseldoos zitten:D

Ik heb zomaar het idee dat het goed gaat komen!

11. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Na 2 weken durf ik nu wel te zeggen dat mijn dochter overdag volledig zindelijk is :) :) Al dagen geen ongelukje meer en ook de grote boodschap gaat sinds het weekend op de wc.
    Onwijs trots!!

12. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Wat voed Diana en Kusjesmama! Heel fijn dat het zo goed gaat met jullie kindjes. Hier gaat het ook echt goed en ook vandaag geen ongelukjes. Zelfs nu met het bad buiten gaat hij uit zichzelf steeds op het potje. Wel in de blote billen want natte kleding uittrekken is niet echt handig.

Ook heeft hij vanmiddag voor het eerst geslapen zonder luier. Dit gaat al weken goed dus ik durfde hem nu wel uit te laten. De ochtendluier is eerder eens 4 nachten droog gebleven. Toen weer een week niet en nu weer 5 nachten al droog gebleven (zonder hem te moeten wekken in de avond). Ik wacht de nachten nog even verder af en als ze verder ook droog blijven dan kan de luier ook uit. Als we weggaan doen we een luierbroekje aan maar ook die is al vanaf vorige week donderdag steeds droog. Van tevoren even plassen en ook als we terug komen. Duurt dat te lang dan ergens even een toilet opzoeken (al gaat hij daar nog niet echt graag op zitten maar het is nu 2 keer gelukt met mij erachter).

Echt net als jullie heel trots op onze kerel. Hij doet het gewoon maar even en het had ook heel anders kunnen gaan. Zo dit scheelt echt ook weer wat geld nu we geen luiers meer kopen. We hebben nog genoeg om zo even door te gaan maar zou maar zo kunnen zijn dat we over 2 weken ze helemaal niet meer nodig hebben.

13. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Super!! Heerlijk dat de nachten ook al zo goed gaan!

Ik ben ook wel blij met de kosten voor luiers (pff dat gewicht in de container ook, scheelt heel wat kilo's straks ;) ) die er (bijna) niet meer zijn :)

14. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Wauw fijn zeg al die zindelijke kids. Jaloers.

Ik ga wederom maar weer een poging wagen hem geen luier aan te doen. Echter vind hij zelfs dat eng. Onderbroek of blote billen...

15. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Kusjesmama: Wat goed zeg!

Hier gaat het ook hartstikke goed. Ook geen ongelukjes meer en ik hoef haar er nooit aan te herinneren dat ze naar het toilet moet gaan. Ze zegt zelf wanneer ze moet en gaat dan ook zelf op het potje of de wc zitten. Poepen vindt ze nog wel echt eng, maar lukt uiteindelijk wel op het potje.
    Als we weg gaan doe ik nog wel een luierbroekje aan. Ze zegt het dan ook als ze moet plassen, maar als we dan niet snel genoeg een toilet bereikt hebben kan ze in het luierbroekje plassen. Gisteravond had ze ook al een luierbroekje aan toen ze naar bed ging. Toen moest ze nog plassen en deed ze dus het luierbroekje uit en ging op het potje. Was ik best trots op :D.

16. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Yossie: Je zoontje is nog redelijk jong voor zindelijkheid. Jongetjes zijn vaak later zindelijk dan meisjes. Mijn zoontje is vorige maand 3 geworden en die is ook nog niet zindelijk.

17. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    even delen hoor.. mn meisje heeft gister 2x op het potje gepoept! :D
    Week terug potje gekocht, gewoon neergezet, ze ging al meteen erop zitten. Ze kondigt al 2 weken (meestal) aan dat ze moet poepen.
    Dus gister weer. waren net klaar met eten en dochterlief zei poep. Nja kan omdat de ene x heeft ze dan al gepoept maar meestal moet ze dan nog. Ik luier uitgedaan, gezegd dat ze op het potje moet zitten als ze moet poepen.
    Zij zitten, ik vraag moet je poepen? zij persen, alleen scheetje. 5 min later kleine drol. Dus flink gejuigd! Ze gaat er weer op zitten en toen weer gepoept! ZO blij! (helemaal omdat dr billen snel openliggen door kiesjes) En ook helemaal niet bang
    Plassen geeft ze niet aan nog.

18. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Vanmorgen overigens zei ze wel poep maar er gebeurde niks. Ik ging douchen, zij in bad. Had ze het in bad gedaan -__-

19. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Wat doen jullie kindjes het ook hartstikke goed zeg! Echt fijn als het goed gaat.

Hier ligt zoonlief te slapen zonder luier. Hij heeft nu 6 droge nachten gehad en ik dacht laten we het gewoon proberen. Anders word het een nat bed en even wassen maar misschien gaat het wel hartstikke goed. Ook vandaag 1 ongelukje en de rest van de dag is het goed gegaan. Als we op pad gaan houd hij het op en plast meteen als we thuis zijn een grote plas.

Nou op naar droge nacht nr 7....

20. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    @SOfietje: spannend vannacht! Ben benieuwd, het is super knap dat hij al 6 nachten achter elkaar droog is gebleven :)

Deel Deze Pagina