Zindelijkheid vraag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door NORAH1979, 27 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Hallo mamma,

    Misschien hebben jullie wat tips voor mij. Bij mijn oudste ging het zindelijk worden als vanzelf. Bij mijn jongste dus niet.

    Hij is nu 3 jaar en 3 mnd. Hij kan plassen op de wc als ik hem er gericht op zet. Maar hij geeft het nog steeds niet aan als hij zelf moet plassen. Dus hij laat het dan ook gewoon lopen. Kort geleden heb ik de luier uit gelaten en toen plaste hij op zijn stoeltje en moest daar dus enorm van huilen.
    Dat vond ik toen sneu, maar nu denk ik: misschien gaat hem dat toch helpen.

    Dus luier uit en zien wat er gebeurd? Extra onderbroekje in de aanslag houden. Desnoods mand met cadeautjes erbij als beloning?

    Wat zijn jullie tips?
     
  2. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Hoe we het hier hebben aangepakt:
    - luier uit. En dan ook altijd uit, gewoon zorgen dat je een dweil en reservekleren meehebt voor als er op locatie een ongelukje gebeurt.
    -belonen met stickers. Elk plasje op het potje is een sticker. En bij 5 stickers een klein kadootje (bellenblaas, kleurboekje, gewoon goedkoop prul van de action). Na een tijd geen stickers meer voor mini plasjes, want die van mij hadden natuurlijk snel bedacht dat ze 5x snel na elkaar een beetje deden om snel een kadootje te krijgen
    -potje stond eerste tijd in de woonkamer zodat ze er snel op konden. Later steeds dichter naar badkamer verplaatst en dan tijdje de keuze gegeven potje of wc.
    -wij deden ook altijd plassen op gerichte tijden tussendoor. Meestal voordat we ergens naartoe gingen en voor de maaltijden.
    -aanvaarden dat er ongelukjes gaan gebeuren maar niet opgeven, ook al lijkt het de eerste dagen alsof hij het niet snapt. Hij moet even de link gaan leggen tussen aandrang, naar het potje/wc gaan en plassen en dat kan even duren.
    -makkelijke kleren aan die hij zelf aan en uit kan. Dus geen broek met moeilijke knoop oid.

    Succes :thumup:
     
    Vero0504 en NORAH1979 vinden dit leuk.
  3. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    De luier uit, en niet weer aandoen. Is hij nat? poging tot zelf kleren uit doen.. En belonen met stickers. Het kost je even tijd... Maar goed, ooit valt 't kwartje.. ;)
     
    NORAH1979 vindt dit leuk.
  4. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik heb altijd begrepen dat je in het begin nog geen onderbroek aan moet doen omdat ze dan het verschil nog niet goed voelen. Dus eerst naakt. En dan dus iedere keer als je ziet dat hij plast snel op potje of wc. Maar dat vergt wel even goed in de gaten houden en lijkt me lastiger als ze wat ouder zijn. Als dat een dag of twee goed gaat zonder ongelukjes, een broek aan en geen onderbroek en als dat een hele tijd goed gaat pas een onderbroek aan maar dat laatste is soms wat lastig als je kind naar de opvang gaat.

    Ik heb trouwens het boek "oh crap, potty training " gebruikt maar er zijn vast meer manieren!
     
    NORAH1979 vindt dit leuk.
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Het verschil tussen natte luier of natte onderbroek niet voelen? Dat is wel een verschil, hoor :D

    Ik heb bij mijn oudsten de avond ervoor afgesproken dat we het vanaf morgen zonder luier zonder zouden proberen. Volgende ochtend dus geen luier aangedaan en heel regelmatig meegenomen naar de wc/het potje. Een blaadje met vakjes op de wcdeur en bij plas op potje/wc een sticker plakken, bij een volle kaart een cadeau. Dat een paar keer gedaan, met steeds meer vakjes op het blaadje ;)
    Bij een ongelukje: geen probleem, samen kleding uitdoen, samen in de wasmachine stoppen en schone kleding aantrekken.

    De eerste 1-1,5 dag gingen ze dus op mijn verzoek proberen te plassen, hierna begonnen ze beide met zelf aan te geven waarna ze moesten.
    Na dag 1 beide geen ongelukjes meer gehad.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Het gaat om het verschil voelen vóór het nat is. Een luier en onderbroek zit allebei strak om de billen, waardoor het enigszins hetzelfde voelt.
    In blote billen of bijvoorbeeld alleen een losse joggingsbroek voelt het om de billen anders, waardoor het verschil duidelijker is.
     
    Vero0504 en Neskio vinden dit leuk.
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Ah, zo ;) Klinkt logisch.
    Hier dus niet naakt laten rondlopen, gewoon met onderbroek en broek/legging aan.
     
    Neskio vindt dit leuk.
  8. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips!

    Hij gaat idd naar de opvang en daar gaan ze op vaste tijden plassen. Ik zal eens vragen hoe zij er tegenoverstaan als ik hem daar zonder luier naar toe breng.

    Zometeen maar even naar de Zeeman voor extra onderbroekje
     
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    Hier werkten ze graag mee, maar wel als wij al een “beginnetje” hadden gemaakt. Ik werk maandag t/m donderdag, bij beide kinderen vanaf vrijdag de luier weggedaan en maandag mochten ze gewoon zonder luier naar de creche.

    Maar inderdaad goed om even te checken hoe ze erin staan :)
     
    NORAH1979 vindt dit leuk.
  10. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik ga het morgen gelijk met ze bespreken. En als mijn partner thuis is even een plan van aanpak maken.

    Bedankt voor het meedenken!
     
  11. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Hoe gaat het inmiddels?

    Mijn zoon is 3,5 en heeft nog nooit op t potje of wc geplast. Hij zit er geregeld op maar doet dan niks. Boeit hem ook niets en is lastig te motiveren voor een sticker of kado...
    Toevallig zei hij zelf bij het jaar bed gaan vandaag dat hij geen luier meer om wou dus morgen wil ik poging 5367 gaan doen. Onderbroekje aan en iedere 20/30 minuten naar de wc en belonen met sticker enzo...
     
  12. Kikker84

    Kikker84 Lid

    9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Hier was het bij onze dochter op een gegeven moment bijna een strijd (ze was toen 3 geweest). Ze gaf wel aan te willen plassen op het potje, maar na een paar keer per dag erop zetten of vragen, werd ze echt boos. En ineens (echt, geen grap) in de kerstvakantie (toen was ze 3,5) wilde ze geen luier meer aan. Toen werd dat een strijd. Binnen een week of 2 was ze overdag zindelijk. Poepen en plassen. Paar weken later wilde ze ook slapen net als papa en mama, zonder luier. Dat ging, op wat ongelukjes na (lang leve de aerosleep en de wasmachine) ook snel goed. Wij hebben echt alles geprobeerd, maar niks werkte. We hebben het maar gelaten en ze gaf echt ineens zelf aan dat ze het wilde. Dus ik zou het proberen wat los te laten en kijken wat er dan gebeurt.
     
  13. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    We oefenen nu nog met de luierbroekjes, zelf uitdoen etc en bijna alle plassen doet hij op de wc. Hij geeft zelf zo nu en dan ook aan dat hij moet plassen. En hij houdt het ook wel op tot we hem sturen. Zondag en maandag plannen we niets en gaan we de hele dag zonder luierbroekje proberen.

    Hoe ging het vandaag met jouw zoon?
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Hier wel maar meisje, dus rokje en niemand is wijzer. Gordijnen dicht kan ook.
     
  15. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Ah wat knap van je zoontje. Jij kan t dus ook echt ophouden en voelt wanneer hij moet plassen.
    Hier gister avond een emmer vol met natte broeken maar ook 2 keer een plas op t potje. Ik heb h ieder half uur op de wc gezet en flink beloond met stickers enzo maar dat boeit hem niet zoveel
     
  16. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Lastig he? Zeker omdat ze op de basisschool zindelijk moeten zijn.
    Vind hij de natte broeken ook niet vervelend?
     
  17. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Natte broeken voelde hij gister wel gelukkig. En dat vond hij niet fijn (gelukkig)
    Denk dat hij gewoon even door moet krijgen dat hij voelt wanneer hij moet plassen en hoe hij t even moet ophouden. Dus we zetten nu door en blijven proberen. Thuis in onderbroek en als we weggaan met luierbroekje.
    Maar idd ik vind het altijd maar lastig gedoe:|
     
  18. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Het vies vinden is al een hele stap. Hopelijk gaat het over een week al een stuk beter.

    Mijn zoontje is vandaag de hele dag droog gebleven. Ook op de wc gepoept. Poepen vind hij niet fijn, ook niet in de luier. Hij durft het niet goed los te laten ofzo. Maar vandaag toch op de wc gelukt.
    Hopelijk blijft het zo doorgaan. Dinsdag gaat hij zonder luier naar de opvang.
     
    nicole18 en Sado vinden dit leuk.
  19. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Ah wat knap zeg! Super goed van hem!
    Hier wel een paar keer geplast op de wc bij mijn ouders en dat terwijl hij nooit op de wc durfde zonder verkleinen. Nu plaste hij dus zo op de wc.
    Vandaag heeft hij ook een paar keer aangegeven dat hij moest plassen. Poepen vond hij eng en omdat hij gister ook al niet gepoept had had ik hem thuis een luier aangedaan, kwartier later kon die weer uit omdat hij gepoept had. Helemaal prima. Komt vanzelf. We oefenen gewoon weer verder morgen. Iedere dag een stukje beter dan komen we er wel.
    Lastige is alleen dat we nu we zelf vakantie hebben ook dagjes weg willen, dus dan is het wat lastiger en spannender voor hem. We kunnen er geen hele week voor thuis blijven tenslotte.
     
  20. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Klinkt goed! En elke stap is er 1.

    Wij zijn vorige week een dagje weggegaan en toen heb ik hem een luierbroekje aangedaan. Elke 2 uur naar de wc gegaan en broekje bleef droog.
     
    nicole18 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina