Nou het is zover (dacht ik). Jasmijn is nu ruim 2,5 en iedereen om me heen zei, heb je haar al aangemeld op een school. Nou nee, door mijn laksheid ben ik daar dus niet aan toegekomen . Iedereen heeft het over lange wachtlijsten en waarvan hun kindje al sinds baby staat ingeschreven op een basisschool. Bel ik vandaag op om een afspraak te maken voor een orienterend gesprek bij 2 scholen, zeggen ze beid, u bent er vroeg bij . Nou als ik dus een jaar later had gebeld was er dus nog niks aan de hand geweest. Nu weet ik wel dat er echt scholen zijn waar een wachtlijst is, maar deze dus gelukkig niet. Zo moest het ff kwijt Mijn meisj wordt zo wel erg groot hoor! pfff....
Ik heb het ook nog niet gedaan. Hier in het dorp zijn 2 scholen dus als hij hier naar school gaat is de keus gauw gemaakt denk ik. En anders wordt het een school in plaats hier vlakbij.
De school waar wij graag wilden dat ze naar toe ging neemt maar 1 klas per jaar aan. Dus hier is ze wel al heel vroeg ingeschreven. Maar voor de andere scholen in de buurt was dat niet nodig geweest. Het ligt er maar net aan naar welke school je wilt en hoeveel kindjes daar worden aangenomen.
Ik moet het ook nog doen. Maar de basisschool van onze keuze (motessori) heeft geen wachtlijsten. Ze hebben wel gevraagd om hem voor de zomervakantie in te schrijven dit jaar, zodat ze volgend jaar alle tijd hebben om een nieuwe planning te maken voor het jaar erop.
Mijn oudste is net 3 geworden, die heb ik ook nog niet ingeschreven. Volgens mij is het echt een lokale aangelegenheid op je wel/niet op tijd moet aanmelden.
Wij gaan ze inschrijven als ze 3 jaar zijn (nu 2.5). We kunnen volgende maand naar een informatie avond, dat lijkt me ergens wel leuk, maar ergens ook niet, het duurt gewoon nog zo lang. Maar die avond is ook meer bedoeld voor mensen die nog moeten kiezen (en tja op zo een avond zijn hun natuurlijk de beste net zoals iedere andere school). Denk dus dat wij ze in oktober in gaan schrijven en dan dus volgend jaar naar die info avond gaan.
Ook hier is het 'normaal' dat je je kind inschrijft als hij/zij 3 jaar is. In onze vorige woonplaats moest dat met 2 jaar, want daar waren wachtlijsten... Wij wonen nu in zo'n boerengat, daar krijg je geld toe om meer kinderen te maken
Aszz, Ahaa vandaar die banner , eigenlijk wilde jullie niet, maar konden die berg geld niet weerstaan ! Hier idd ook dorpen en normaal om met 3 jaar in te schrijven !
Hier kan je inschrijven vanaf 2 jr en 9 mnd. Ben laatst naar zo'n open dag geweest op de school die het waarschijnlijk niet gaat worden en inderdaad ze roepen dan over de cito-score e.d. Maar dan denk ik van ja dat ligt er ook maar net aan wat voor kinderen je binnen krijgt.
Hier kregen we een uitnodiging voor een inschrijvingsmiddag op 11 februari. Alle kindjes vanaf 2,5 jaar, die nog niet zijn ingeschreven krijgen zo'n uitnodiging, maar je mag dus ook een jaar later er pas gebruik van maken. Daarnaast kun je hier ook gewoon zelf een inschrijfformulier aanvragen. Wij hebben voor die 11e februari al een oriëntatie tussen twee scholen gedaan, een rondleiding gevraagd en een keuze gemaakt. Onze zoon was dus met 2,5 jaar ingeschreven. Ik zit zelf in het onderwijs en vind het wel heel belangrijk dat je je goed oriënteert en vooral een school kiest, waar je kind zich prettig kan voelen. Wij hadden Siem dus meegenomen met de rondleidingen en hij voelde zich op de uiteindelijk gekozen school best thuis. Hij was er meteen heel vrij. Cito-scores zeggen wel wat, maar wat meer zegt is het gevoel dat je hebt bij het docententeam, de lesmethoden, het schoolgebouw en de onderwijsvisie. Ik had geluk dat ik vrij snel een passende school vond. Maar wij waren op die 11e de enigen met zo'n jong kind hoor! Met 3 jaar kan dus nog prima!
Ik kreeg de eerste uitnodiging voor een "scholen-route" al binnen toen Sam pas 3 maanden(!) was. Er zijn hier in Amersfoort zelfs scholen waar wachtlijsten van 5 jaar zijn...... Moet je dan je kind al opgeven voor die school voordat je überhaupt zwanger bent ofzo . Andere scholen nemen geen aanmeldingen meer aan, maar sturen je naar een dependance die met de auto 10 minuten rijden verderop ligt. Ook lekker.... En op de scholen die niet mijn voorkeur hebben zij natuurlijk geen wachtlijsten. Heb 'm nu ingeschreven op een school die niet echt mijn eerste keus is, maar ook niet mijn laatste. Vind het ook wel belangrijk dat de school enigzins in de buurt is, en dat is deze.
Ik wil niet naar zo'n voorlichtingsavond, ik werk in het onderwijs dus de meeste dingen weet ik al. Ik weet ook eigenlijk teveel van de scholen hier in de buurt, zo erg dat geen van de scholen mijn voorkeur heeft. Ik wil gewoon een 1 op 1 gesprek met de directeur, of zou dat een heel bizarre vraag zijn?
Ik zou de school dan even bellen en vragen of je de directeur even kan spreken. Als je naar aanleiding van dat gesprek nog vragen hebt kan je altijd nog vragen om een persoonlijk gesprek. Ik denk dat als je uitlegt dat je zelf in het onderwijs zit, dat ze het niet raar vinden, je wil waarschijnlijk toch wat meer specifieke informatie.
Hier zijn 2 scholen in de buurt (loopafstand), 1 van die 2 wordt het dus en ik heb mijn keuze eigenlijk al gemaakt als ik zie wat voor kinderen er naar welke school gaan. Daarbij gaat mijn voorkeur eigenlijk ook uit naar een katholieke school en dat is deze ook. Hier geen wachtlijsten trouwens.