Ik heb even advies nodig. Kan morgen de ha bellen, maar wellicht heeft er hier nog iemand verstand van brandwonden. Zoontje heeft vrijdag z'n hand op het loeihete fornuis gelegd. Tweedegraads brandwonden (stuk of 5/6 blaren. Tis net aan tweedegraads). Bij de seh uiteindelijk zalf en verbonden. Sindsdien gaat het eigenlijk prima. Pijn is ook helemaal weg, vanaf zaterdag al. Blaren zijn nog heel. Gisteren terug geweest om het verband eraf te laten halen (dat dacht ik). Da (van plastisch chirurg) zei dat het er goed uitzag maar er moest toch nieuw verband op. Dat moet ik elke dag verschonen tot de blaren zijn ingedroogd. Maar nu: het verband blijft niet goed zitten waardoor blaren zichtbaar zijn. Z'n hele hand inpakken is eigenlijk geen optie omdat hij aan de andere arm geen hand heeft (aangeboren afwijking). Hij heeft er zelf geen last van. Zat vanmiddag ook lekker in de zandbak te spelen met die blaren dus vrij. Geen pijn, is niet extra voorzichtig. Kan ik het verband er toch aflaten? Hoe erg is het als de blaren open gaan? Hoe lang duurt het voordat blaren indrogen? En wellicht weet iemand ook of je mag zwemmen met brandwonden?
Ik zou het advies nog even opvolgen. Als blaren open gaan krijg je infectiegevaar. Kan je er niet wat extra leukoplast oid omheen doen, dat het beter blijft zitten? Sterkte ermee, hopelijk blijft de pijn weg. Zwemmen zou ik niet doen, kan me voorstellen dat de blaren dan makkelijk open kunnen gaan.
Zwemmen met brandwonden mocht mijn moeder absoluut niet! Maar dat is een paar jaar geleden, dus misschien is dat anders nu. Wat vervelend zeg! Ik zou toch anders even bellen hoor. Om je vragen voor te leggen. Het is niet zomaar iets. Sterkte!
Ik wilde ook net typen, met open wonden infectiegevaar. Zand en zwemwater beiden vol bacterien en je wilt niet dat het ontstoken raakt. Ik zou zolang de blaren dicht zijn het wel aandurven als het verband een beetje scheef zit hem gewoon te laten spelen. Maar zodra het open is moet het wel goed afgedekt, en ik zou de kans niet nemen dat terwijl hij in zand/zwemwater zit de blaar open kan gaan. Liever wat zekerheid en binnen spelen.
Bedankt voor jullie antwoorden meiden! Ik ga hem morgenochtend gewoon z'n verband omdoen en zodra er een blaar open is zijn we extra voorzichtig. Voor nu gewoon voorzichtig. En niet zwemmen, duidelijk.
Zwemmen mag inderdaad niet. Ik heb een flinke brandwond gehad op mijn been en mocht er ook niet mee zwemmen zolang het nog open kon gaan. Zou verder geregeld de blaren en het verband checken. In een glazen kastje stoppen lukt toch niet . Zolang het er prima uit ziet zou ik hem lekker laten spelen.
Heb je nog winterhandschoenen liggen voor hem? Hand insmeren met flamazine, blaren eventueel afdekken met (zalf)gaasjes, en dan in een winterhandschoen stoppen. Dan is het ook afgedekt. Maar kan hij wel zijn hand/vingers gebruiken.
Lief dat jullie er nog aan denken. Ik kreeg geen meldingen... Het gaat goed! Blaren op z'n vingers zijn ingedroogd dus dat is al makkelijker verbinden. Op z'n handpalm is er nog eentje niet ingedroogd. Gelukkig zijn ze allemaal heel gebleven. Hij wil nu trouwens altijd verband om. Volgens mij vind hij het eng zonder, want ik merk niet dat hij er pijn aan heeft. We doen dus steeds minder verband, (nu dus alleen om de handpalm) Hij heeft er wel goed van geleerd. Komt niet meer eens in de buurt van het fornuis als het aanstaat. En hij speelt het ook steeds na in z'n eigen keukentje.