Zindelijkheid...wat doe ik fout?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 20 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Och meid. mijn dochter is net zo oud als jouw zoontje. We hebben goede dagen en mindere dagen. Ze plast soms nog volop in haar broek. Ik heb het losgelaten. En accepteer de was en de stapels onderbroeken. Ik heb haar gezegd dat de luier af is en dat ze die dus echt niet meer krijgt. Ik zie wel hoelang het duurt. Het gaat soms uren goed en dan is het helemaal mis. We hebben nog 9 maanden voor ze naar school gaat. Ooit zal het kwartje vallen. Speciaal onderwijs enzo is helemaal niet aan de orde. Pas als ze rond 6 jaar niet zindelijk zijn doen ze er wat aan. Elke 20 minuten vragen etc. Ik werd er moe van. Ik zeg haar daar is het potje en ik stuur haar als we weggaan. Verder niet.

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Je hebt nog even de tijd! Maar je kunt natuurlijk naar de poep/plaspoli gaan. Hier zien ze kinderen op poep en plaspoli liever al met 3-3,5 jaar. Als je er zelf relaxter van wordt, zou ik eens informeren (doorverwijzing kun je krijgen van cb). Wij hebben nog 2,5 maand en als ik had geweten dat ze de kinderen graag vanaf 3 jaar zien, was ik eerder naar de poli gegaan (onlangs eerste afspraak gehad).
    Succes!

3. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ze komen volgende weekvop huisbezoek...
    Zeggen dat ik moet accepteren dat hij op sommige vlakken wat trager is dan gemiddeld. Ze zagen in zijn dossier bv dat hij motorisch en met praten heel vroeg is. En dat dat vaak betekent dat kindjes op een ander terrein juist minder vlot zijn. Dat ik teveel verwacht. Maar het is juist dat ik overal kindjes van 2, 3jr zie die zindelijk zijn.
    Doorverwijzing naar poeppoli via huisarts zal niet lukken, al eerder werd een verwijzing voor iets anders (luchtwegproblemen) klakkeloos geweigerd door de huisarts. Ze vinden dat je veel maar gewoon moet accepteren dat het zo is. Heb eerlijk gezegd geen zin in weer die strijd met de huisarts. Ik wacht het gesprek maar even af denk ik. Voor hetzelfde geld is hij er over 4 maanden (dan ben ik weer 2k vrij) er wel aan toe.

4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier pas net anderhalve maand zindelijk, praktisch van de ene op de andere dag. Heb me eigenlijk geen moment drukgemaakt. Poepen gaat nog steeds alleen in de luier, dat is dus wel een dingetje. We gaan dit weekend het belonen met chocola proberen, normaal ben ik geen voorstander van belonen met snoep, maar wie weet. En mocht dat allemaal ook niet werken, dan kunnen we nog naar de poeppoli. (Overigens gaat het poepen zelf gewoon prima, hij weigert het alleen op een wc te doen).
    Zoontjes beste vriendje op het kdv is al ruim een jaar zindelijk, hij heeft zich daar nooit iets van aangetrokken. Ja, vriendje plast al op de wc, en ik nog in de luier... en ging door met spelen. :rolleyes:
    En wat andere mensen zeggen of vinden, kan me ook niks schelen. Ons zoontje is juist in andere dingen weer heel goed, praat met hele volzinnen de oren van je hoofd en krijgt veel complimentjes daarvoor. Maar dus wel heel laat zindelijk, jammer dan.

5. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Hij is nog maar net 3, ik zou me echt nu nog niet druk maken om school. Mijn zoon was met 3 jaar en 5 maanden zindelijk. Eigenlijk zonder al te veel moeite. Terwijl er vlak daarvoor totaal geen sprake was van uberhaupt zitten op de wc, laat staan plassen/poepen.
    En op het kdv heb ik al een aantal bijna 4 jarigen nog met luier gezien die gewoon toch zindelijk naar school gingen.

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vanmiddag op bezoek geweest bij een van zijn beste vriendjes (bijna 5jr) en alsof het zo gepland was (was niet!) zegt zijn vriendje "ik ga nu naar de wc, poepen!!" Ik zag mijn zoontje heel sipjes wegkijken en toen zei hij "ik kan dat niet", echt zo sneu.
    Het vriendje was wel zo fair dat mijn zoon met hem meemocht naar de wc om te kijken hoe hij poepte :roflmao:

Tja, die was trots natuurlijk dat hij het wel kon. Ene kant wil ik ook weer niet TEVEEL benadrukken wat mijn zoon niet kan vergeleken met andere kindjes, hij roept toch al vaak en makkelijk "kan ik niet!" Bv bij schoenen aantrekken.

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Nu even de luier om (2 weken) en daarna af doen. En kiezen voor een andere manier. Niet iedere 20 minuten op de pot zetten, dan leg je er veel te veel druk op voor je zoontje.

Ik zou kiezen voor vaste momenten om hem te laten plassen. Dat is voor hem meer herkenbaar dan tijd. Dus: s'ochtends na het wakker worden, na het ontbijt, na de lunch, smiddags na drinken en koekje/fruit en voor het slapen gaan. Als hij op het potje zit dan lees je hem een boekje voor om het gezellig te maken.

Na het potje, of er nu wel of niet op is geplast/gepoept, prijs je hem dat hij het zo goed heeft geprobeerd. Dus geef complimenten op zijn proberen! Want dat is knap!!

Tussen die momenten door laat je hem zelf kiezen of hij wel of niet een luier om wil. Zo leert hij het zelf aanvoelen.

Zo gaat het echt lukken hoor :)

8. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ook mijn methode. Ik begin alleen al met 18 maanden. En dan niet dagelijks maar om er langzaam bekend mee te raken. Op die leeftijd vinden ze met een grote sleutelbos spelen of je portemonnee ontleden ook fantastisch waardoor ze blijven zitten en er zomaar iets komt.
    Zo gaat de druk/ angst eraf.

Deel Deze Pagina