Peuter 3.5 jaar ineens veel minder slapen??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kitty07, 27 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

Ik hoop hier wat herkenning te vinden!
    Mijn zoontje is nu 3.7 jaar en eigenlijk altijd een zeer goede slaper geweest.
    Klokje rond zonder wakker te worden of wat dan ook.

Twee maanden geleden is hij verhuisd naar een nieuwe kamer. Het grote bed had hij wel al een half jaar dus dat was niet nieuw.
    De eerste paar weken gingen prima, hij kwam er soms wel eens 's nachts uit maar dat gebeurde mss 1x per week dus dat vond ik niet erg.

Maar nu.....pffffffffffffffffffff.
    Hij slaapt de afgelopen 2-3 weken zeker 2-3 uur minder per dag. :(
    En waar hij normaal rustig tot half 8 tukte mag je nu al in je handen knijpen als hij tot 6 uur doorslaapt en tussendoor ook niet nog eens 2-3x op je kamer staat.
    's Nachts zegt hij alleen "ik wil bij jou liggen" en 's avonds komen er tig smoesjes waarom hij weer uit bed moet komen.
    Maar toch is hij 's ochtends niet overdreven moe en wordt hij gelijk wakker van ons indien hij nog slaapt.
    Hele verhalen kwekken, vanochtend om 6 uur ook weer.
    Leuk voor hem maar minder leuk voor ons.
    Hij heeft nu wel weer dat middagdutje nodig dat er 2 weken geleden eindelijk vanaf leek te zijn...;)

Het probleem is eigenlijk als volgt: indien hij dat dutje van een uurtje overdag doet valt hij gewoon niet eerder dan 21:00 / 21:30 in slaap en dan is hij rustig om 6 uur, half 7 weer wakker. Dat is toch veel te weinig slaap voor een 3-jarige??
    Indien hij geen middagdutje doet valt hij 's avonds rond half 6 op de bank in slaap en staat hij 4 uur 's nachts aan mijn bed te vertellen dat hij wakker is.

Is dit een fase??? De nieuwe kamer?? Nu nog? Twee maanden later??
    Max. 10 uur slaap per dag is toch veel te weinig?? De donkere kringen zijn duidelijk zichtbaar en ik herken dit eigenlijk helemaal niet van hem....
    Verder zijn er ook niet echt dingen of situaties veranderd dus ik denk niet dat er iets van stress of spanning speelt.

Herkennen sommige mama's dit van hun 3.5 jarige peuters??
    Vertel me alsjeblieft dat het weer over gaat! :D

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Hier ook! Voorheen werd hij tussen 7 en half 8 wakker, maar nu rond 6 uur. Hij komt dan nog even lekker naast mij liggen. De ene keer valt hij bij ons nog even in slaap of hij kijkt een filmpje op mijn telefoon. Rond half 8 staan we dan op.

3. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik zou hem trouwens niet in slaap laten vallen rond half 6. Probeer dat te rekken met een spelletje oid en leg hem dan rond half 7 op bed.

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Herkenbaar. Zoontje is altijd een goeie slaper geweest en nog steeds wel maar echt uitslapen is er niet meer bij, 9 uur is 7 uur geworden. Dreigt ie om 5/6 uur op de bank in slaap te vallen dan gaat ie voor het eten in bad of eet ie ff eerder of we gaan wat actiefs doen en dan houdt ie het wel weer vol tot 19.30 uur....

Deel Deze Pagina