Mijn zoontje (3 jr 5mnd) is nog niet goed zindelijk. Plasjes gingen een tijd bijna altijd goed. Soms wel 1 druppeltje voor hij riep dat hij moest, maar toch vaak hele dagen alles droog. Poepen is nog nooit goed gelukt op de wc. Soms wel een klein drolletje, en dan waren we super enthousiast, stickers, snoepjes, cadeautjes: alles geprobeerd, maar hij blijft gewoon in z'n onderbroek poepen. Nu gaat het plassen ook achteruit, vandaag 3 natte broeken en dat is nu een beetje de standaard . Ik begrijp het gewoon niet, hij kan het best, hij weet wanneer hij moet poepen (want dan gaat hij vaak rustig spelen ineens). Vaak houdt hij het ook op tot hij een luier aan heeft (in bed). En het plassen kan hij zeker op de wc, want dat is een paar maanden gewoon goed gegaan. Wij weten het nu echt niet meer. We wassen ons suf, de poepbroeken zijn gewoon echt super ranzig (hij heeft geen drolletjes die je uit de onderbroek kan wippen, het is altijd plaksmurrie ). Als hij een natte broek heeft of in z'n broek gepoept, zegt hij er ook niks van. Vandaag plaste hij zelfs terwijl hij bij z'n papa in de nek zat... Wat moeten we nu doen? Terug naar de luiers tot hij het zelf aan geeft dat hij zonder wil? Ik ben zo bang dat hij het wel fijn vind met luiers...
misschien broek uit doen en zeggen dat hij geen broek krijgt totdat hij peop en plas leert op wc te doen? je moet aan hem vragen waarom hij in zijn broek poept en plast. je kunt hem ook leren vieze broek zelf uit te doen en in de was brengen?
Wat het plassen betreft kan het gewoon even een terugval zijn. Bijna ieder kind heeft even een terugval die na een tijdje weer over gaat. Helaas voor jullie dus even weer in de natte broeken en als je weg gaat extra schone kleding meenemen. Maar dan het poepen. Weten jullie ook waarom hij niet op de wc poept, want sommige kinderen vinden het gewoon heel erg eng om poep in de wc te zien verdwijnen. Het voel dan alsof ze iets van zichzelf weg spoelen en dat is natuurlijk heel eng. Als dit het geval is zou je hem uit kunnen leggen hoe de spijsvertering werkt en dat alles wat je eet omgezet wordt in poep. Dat dat dus uit je lichaam moet zodat er weer nieuw eten in kan en het dus niet erg is om dat door te spoelen. Ik weet ook niet hoe veel jullie er nu mee bezig zijn en wat jullie eraan doen, maar soms is het ook beter om het even zo te laten en er even niet mee bezig te zijn. Iig nooit gaan straffen, want dan worden ze bang om te poepen. Dus als hij gepoept heeft in zijn broek dan rustig uitleggen dat hij dat beter op de wc kan doen omdat anders al zijn onderbroeken vies worden. En hem belonen als hij op de wc poept met nieuwe onderbroeken wil ook nog wel eens helpen. (omkopen mag tijdens het zindelijk worden, hihi)
Ik zou als ik jouw was de huisarts is om advies vragen.... voordat je bepaalde stappen gaat ondernemen ....er kunnen namelijk heel veel redens zijn van dit gedrag! en sommige dingen kunnen avenrechts werken .....
Overnieuw zindelijk maken dus broek en onderbroek uit en bloot laten lopen thuis. Weer stickers of chocolaatjes (werkte hier goed) belonen. Daarna weer onderbroek aan en verder lange broek. Echt overnieuw beginnen dus. Niet boos worden...
Hij praat prima, maar als we vragen waarom hij het niet op de wc poept (of het potje), komt er geen duidelijk antwoord. We straffen nooit als er poepongelukken zijn, maar we zeggen wel: volgende keer op de wc of het potje he? Dan zegt hij ja... Verder hebben we geprobeerd te zeggen dat hij niet naar school kan als hij niet op het potje/de wc poept. (Hij wil graag naar school.) Maar dan zegt hij, maar ik ben nog maar klein, ik ben nog geen 4... Het is zo moeilijk! Misschien moeten we andere vragen stellen, meer specifiek dan waarom poep je niet op de wc... Maar ik wil hem ook geen argumenten geven om niet op de wc te poepen, bv: vind je het eng. Dan horen we de komende weken natuurlijk: ik wil niet want ik vind het spannend... Misschien maar weer bloot lopen ja...
Mijn dochter heeft ook veel moeite gehad met het poepen op de wc. Eerst heeft ze het heel lang op het potje gedaan en op een gegeven moment ben ik dr gaan belonen. Poepen op de wc= een doosje rozijntjes. Mijn kleine snoepkont was en is daar nog steeds erg gevoelig voor. Ik zou in geen geval terug gaan naar luiers. succes!