Angst voor water, zwemles en zwemmen..?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tuttebell, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Hallo meiden,

Ik wil jullie graag even om advies vragen. Ik heb een kind van ongeveer 4,5 jaar en een kindje dat over ongeveer 2 weken 2 jaar word. Beide zijn geen fan van de douche en het badderen, huilen, gillen, wegrennen.. nog voordat de douche aangaat of ik het bad vol heb laten lopen... Een 'soort' waterangst dus. Nu staan er komende tijd verschillende activiteiten op het programma waar ook water is en zou ik ze graag een veilig gevoel willen meegeven zodat ze heerlijk in het water kunnen spelen, want bv met een emmertje met water zijn ze dolblij.

De oudste begint dit weekend met zwemmen, prive zwemmen.. speciaal voor kindjes die bang zijn voor het water. Nu wil ik ook graag zelf met de kids lekkee zwemmen.. wat kies ik...? Gewoon de zwembandjes voor beide kids? Een floatsuit? Een zwemvest? Wat is het veiligste en zal hen ook het vertrouwde gevoel gaan geven, want bijvoorbeeld in de tuin met een opblaasbadje en water vinden ze geweldig, dus ondanks hun angst houden zij van watet en ik help ze graag over hun angst heen.

Hebben jullie nog tips?

2. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Ben je al eens met ze gaan zwemmen? Want bad/douche niet leuk vinden betekent absoluut niet dat ze angst voor water hebben. Zeker als je zegt dat een badje in de tuin leuk vinden zou ik eerst eens uit gaan sluiten of ze zwemmen inderdaad zo eng vinden voordat je beren op de weg gaat zien..

3. fafa

fafa Niet meer actief

Eens met Nyn: mijn jongste heeft een hekel aan een badje (met weinig water) maar is dol op douchen en óók op het zwembad. Dus ik zou eerst gaan proefzwemmen met ze. Ik heb voor oudste dochter zo'n vest (van de hema) en zelf verkiest ze die boven bandjes/vleugels. Maar dat zal voor ieder kind anders zijn. Uitproberen is het enige wat je kan doen.

4. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Hebben ze iets naars meegemaakt onder de douche?
    Mijn zoontje vind douchen ook eng, maar zolang hij de regie heeft is het goed, dus ook niet verplichten om haren te wassen.
    Zwemmen vind hij ook niet echt leuk, als het op zijn lijfje loopt is het goed maar komt het bij het hoofd vind hij het toch eng.
    Ik zou er ook geen drama van maken hoor, wel de angst serieus nemen want het komt ergens vandaan (misschien uitzoeken waar vandaan en dat probleem oplossen?), maar verder niet teveel nadruk op leggen en laat zien dat de douche niet eng is, vinden ze samen met jou douchen wel leuk?
    Misschien anders er een familie moment van maken, jij en je kindjes samen? Weet niet of je een partner hebt maar anders hem laten helpen daarbij?

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon is voor veel dingen wat angstig. We hebben jaren baby- en peuterzwemmen gedaan en dan nog is ook water spannend. Lijf is prima, maar als het spettert en bij zijn gezicht komt, vind hij dat vreselijk. Ondanks 2 jaar wekelijks zwemmen, gaat hij al helemaal niet met zijn hoofd onder water.
    Toch vind hij zwemmen wel leuk, maar... Zwembad à la CenterParcs (groot, druk, onoverzichtelijk) vind hij niks. Ook zwembaden waar weinig daglicht is en die dus wat schemerig overkomen, vind hij eng.
    We maken hem blij met een simpel, overzichtelijk zwembad. Liefst met veel ramen rondom of een glazen dak ofzo.

Hij heeft bandjes (vleugels) en een zwemvest. Hij vind de bandjes fijner. In het begin hangt hij echt aan ons, maar als we hem gewoon lekker bij ins houden en niet pushen, komt vanzelf het moment dat hij wel (letterlijk en figuurlijk) los komt.
    Gaan we een paar keer kort achter elkaar naar hetzelfde zwembad (vakantie) dan gaat dat steeds makkelijker. Nieuw zwembad = opnieuw wennen.

Deel Deze Pagina