zindelijkheid zoontje (druppelen voordat hij op wc zit)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kevertje83, 2 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevertje83

Kevertje83 Actief lid

6 apr 2011
    106
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Mijn zoontje is afgelopen week 3 jaar geworden. We zijn al een tijdje bezig uit de luiers te komen. Met het poepen gaat dat best goed. Meestal geeft hij het zelf aan en doet hij dat op de wc. Plassen lukt nog niet zo goed. Hij geeft zo goed als nooit aan dat hij moet plassen. We proberen hem nu regelmatig gewoon op de wc te zetten. Het viel ons en de leidsters op het kdv op dat als we naar de wc gaan om te plassen en we doen de luier uit, hij eigenlijk altijd al aan het druppelen is. Ook als we van tevoren zeggen 'nog niet plassen he, even wachten' gebeurt het druppelen toch. Als hij vervolgens op de wc zit, komt er meestal wel een goed straaltje. Ik weet niet hoe dat druppelen van tevoren komt, of hij het niet kan ophouden, of het niet voelt, of iets anders....

Ik heb mijn vraag ook op het cb gesteld, maar daar herkenden ze dit 'probleem' niet van andere kinderen en ze konden mij dus niet echt antwoord geven. De leidsters op het kdv zagen dit nooit echt bij andere kinderen. Herkent één van jullie dit misschien van de eigen kinderen? Ik heb geen idee of dit bij het proces van zindelijk worden kan horen of niet en ik maak me altijd snel zorgen.

Ik hoop dat er meer moeders zijn met deze ervaring!

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.569
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dit is een heel bekend probleem bij jongetjes.
    Hij heeft gewoon nog onvoldoende controle over zijn blaasspieren.
    Mijn zoon heeft tot zeker zijn achtste jaar met natte plekken in zijn ondergoed gelopen.
    Vriendinnen met zonen wisten dit allemaal te herkennen.
    Te lang ophouden en het niet goed voelen aankomen zijn allemaal oorzaken.
    Ik vind het raar dat het cb of de crèche het niet zou herkennen.
    Zal straks steeds beter gaan.

3. mvEenC

mvEenC Lid

24 nov 2013
    65
    10
    8
    Hier ook een zoontje en ook hier een bekend probleem. Pas nu hij bijna een jaar zindelijk is zegt hij eidenlijk zelf wanneer hij moet in plaats van dat wij het moeten raden of zien aan zijn gehuppel. En ook nu pas sinds een maand of twee dat er niet elke keer al druppels in zijn onderbroek zitten.ik denk ook dat hij nu pas het signaal echt voldoende herkent om er naar te handelen en de boel goed op slot kan houden. Alleen bij heeeeel veeeel drinken of bij wild en druk spelen wil het nog wel eens mis gaan. Maar dan zijn het slechts natte plekjes en geen hele natte kruizen meer. Dus het gaat langzaam, maar zijn controle ( en grootte van de blaas) gaan gestaag vooruit. Ik zie ook nu wel in dat hij het niet expres doet, hij kan het gewoon nog niet altijd helemaal controleren.

Deel Deze Pagina