Mijn advies (en wat hier gewerkt heeft): maak het potje/de wc vertrouwd, ontspanning, duidelijk (wat is de bedoeling), wees eerlijk. Zodra het gespannen/moeten/onveilig wordt stop je gewoon tot het weer rustiger kan en dan begin je opnieuw. In die omgeving/sfeer laat je je kind vervolgens zelf aangeven wat het wil. 3 keer op een dag standaard plassen lijkt me persoonlijk niet nodig/nuttig, maar spelen met kindjes die zindelijk waren was hier heel nuttig! Julia heeft ook wel eens een poosje aangegeven dat ze het echt niet wilde of eng vond, en toen zijn we echt even gestopt. Potje even weggezet, en later weer in de kamer gezet om mee te spelen. Toen zijn we langzaam weer begonnen met vertrouwd maken (na een paar weken).
Hier was ze overdag met 2 jr 2 mnd zindelijk. Ik heb er niets voor hoeven doen. Het potje stond al een paar maanden in de kamer en we hebben haar er een paar keer op gezet gewoon voor het zitten, maar niets gepusht. Een broek aandoen die ze makkelijk zelf uit kunnen trekken is dan trouwens wel handig. 'S nqchts is ze overigens nog niet zindelijk.
Hier 2 maanden voordat ze 2 jaar was. Helaas eigenlijk geen tips, hier ging het vanzelf. Ze heeft namelijk een hekel aan haar luier! dus ze liep van de zomer veel in haar blootje en elke keer zeiden we: als je moet plassen, ga dan maar op je potje zitten. En dat deed ze tot onze verbazing Sindsdien binnen 3 dagen zindelijk. Wel heeft ze 's nachts nog steeds een luier. Ze drinkt ook nog water 's nachts dus dat zal denk ik nog even duren..
Bedankt voor alle reacties, ik laat d'r maar gewoon weer even gaan, het is dus nog niet heel vreselijk als ze niet zindelijk is.
De oudste was met 2.5 jaar zindelijk. De jongste met 21 maanden. Die vroeg uit zichzelf naar de cee, want dat deed haar zus ook.
Oudste toen hij iets meer dan 3 jaar, was jongste een jaar eerder. Wij gaven overigens geen stickers voor een bepaalde tijd droog blijven, maar voor ieder plasje (of poepje) dat op de wc gedaan werd. Ongeacht of er ongelukjes tussendoor waren of niet. De eerste dagen kregen ze dan gewoon nog een luier om, maar mochten ze zelf zeggen als ze naar de wc wilden om te plassen. En als ze dan wat produceerden, dan kregen ze een sticker. Op een gegeven moment merkten we dan dat de luier droog was, en dat was het moment om hem uit te laten. Inmiddels zijn wij helemaal van de luiers af, dochter komt nu ook de hele nacht droog door.
De oudste is afgelopen zomer zindelijk geworden. We hebben het langzaam opgebouwd. Eerst alleen thuis zonder luier, dat steeds langer. Toen met naar de winkel gaan of buiten spelen zonder luier. Met buitenspelen had ze regelmatig een ongelukje, maar dat is te begrijpen Nu is ze overdag zindelijk. We hebben het 's nachts ook al geprobeerd zonder luier te doen, maar ze wordt nog niet wakker om op de wc te gaan plassen. Dat komt vast nog wel, we hebben niet echt haast daarin. Volgend jaar in de zomer gaan we daar echt in oefenen, eerst maar eens wennen aan naar de kleuterschool gaan straks in maart. Dat is al spannend genoeg.
Ze was met 3 jaar zindelijk. Ze kreeg in de zomer gewoon geen luier aan en had ik de pot buiten weg gezet, ze ging er vanzelf op zitten. Het poepen was een ander verhaal, ze durfde niet op de wc te poepen, dat heeft een paar weken geduurd maar ook dat is goed gekomen. Ze was ´s nachts ook gelijk zuiver. Ik ben zo blij dat we van de luiers af zijn.