Poepen uit piemeltje.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door enerisab, 26 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Het is een beetje een rare titel maar dat is wel de situatie momenteel.

Onze kleine man is bezig met zindelijk worden. Punt is, dat hij de poep in zijn luier associeert met zijn piemeltje. Hij wil dus wel op het potje of de wc maar doet daar niets op en vind het ook heel spannend.

Als hij een poep luier heeft dan pakt hij zijn piemeltje en zegt ook poep. Al meerdere keren uitgelegd dat dat voor plasjes is. Nu weet ik niet zo goed hoe ik hier mee om kan gaan en hoe ik hem hierin kan begeleiden.

Tips, heel graag.

Onze zoon is 22 maanden oud.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou het gewoon blijven uitleggen en blijven oefenen op het potje. 22 mnd is nig jong, op een dag valt het kwartje wel. Samen boekjes lezen over op het potje plassen kan misschien ook helpen.

3. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Welke boekjes adviseer je hierin? Hij vind lezen wel heel leuk nu en pakt ook zelf regelmatig boekjes.

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Wij hebben hier op het potje van Alona frankel.de meisjes variant.hebben ze ook een jongens variant van.
    Werkt hier heel fijn.simpel maar duidelijk.

5. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Super, ga ik daar achter aan. Ik vind het zo moeilijk om leuke dingen te vinden waar ik mij goed bij voel. juist omdat hij nog zo klein is. En omdat het zo wisselt.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Die hadden wij ook, hihi, ook toen wij klein waren. Lotje op het potje en Basje doet een plasje als ik het me goed herinner.

7. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Poeh ik schrok ff. Ik dacht even dat je echt bedoelde dat de poep uit zijn plasser kwam. Maar je hebt inderdaad boekjes bij de bieb of op internet. Zoek maar op zindelijksheid boekjes voor kindjes.

Daarnaast kan ik het ook begrijpen vanuit hem want hij is nog erg jong om het allemaal maar te begrijpen. Je geeft zelf aan dat je hem ook nog zo jong/klein vind...waarom zegt je gevoel dat je er dan toch mee verder moet gaan? Moet die voor een bepaalde leeftijd zindelijk zijn? Oprechte vraag ;) als dat niet zo is waarom laat je het dan niet even zo? Met 2.5/3 jaar is normaal om zindelijk te worden.

8. Jennifer93

Jennifer93 Actief lid

3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    ik zou het zindelijk worden vooral niet forceren,
    hij is inderdaad nog super jong..
    waarom wil je hem nu graag zindelijk maken?
    of gaf hij zelf aan dat hij op het potje wilde?
    anders zou ik hem nog lekker even laten zo..
    het is goed als ze soms op het potje of wc zitten etc om de evt angst te minimaliseren.. maar ik zou er als ik jou was nog niet zoveel op richten om hem zindelijk te krijgen, hij is nog zo jong..:)

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.316
    10.282
    113
    Kas op het potje vind onze uk leuk

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    In Belgie is het heel normaal om met 2 zindelijk te zijn. Hij is jong, maar zeker niet té jong.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Het klinkt alsof je gewoon nog iets teveel van hem vraagt qua begrip. Zn piemel zit zo dicht bij de poep, ik snap best dat een kindje van nog geen twee het verschil niet gelijk door heeft. Natuurlijk zijn er kinderen die wel al met 2 of anderhalf zindelijk kunnen worden, maar dat is niet iedereen gegeven. Mijn dochter van 27 maanden vindt op de wc zitten ook reuze interessant, maar ik zie haar de eerste drie maanden absoluut nog niet zindelijk worden. Ze vindt de wc leuk en stoer, maar de luier veel veiliger. Iedereen zijn of haar eigen tempo! Volgens mij bespaar je jezelf en je kind een hoop frustratie door vooral niet te vroeg zindelijk te willen maken.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    In zou het anders een paar weken laten rusten of het op een lager pitje zetten. Als hij bijv. onder de douche plast hem daar op wijzen waar het uit komt. Wie weet roept hij nu gewoon poep bij zijn piemel en billen.
    Mijn zoontje kon amper praten rond die leeftijd, laat staan zeggen dat hij moest poepen of plassen, maar ik zag het vaak al dat hij moest als hij naar zijn kruis greep of stond te wiebelen.
    Voor het douchen zette ik hem met 22 maanden ook op het potje, toen deed hij steeds vaker wat op het potje. Eerst een paar keer, toen steeds vaker. Rond 24 maanden deed hij alles op het potje of de w.c., snapte wat de bedoeling was en ging er zelf heen.
    Mijn dochter was een maand of vijf later zindelijk.
    Ik vind het juist handiger om daar op tijd mee te beginnen. Je merkt zelf of ze er aan toe zij of je even een pauze moet nemen. Ik had geen haast, maar een voordeel op die leeftijd is het dat ze nog niet zo aan die luier gehecht zijn en je makkelijker een nieuwe gewoonte aan kunt leren. Ik zie in mijn omgeving regelmatig kinderen die er volgens mij fysiek al lang klaar voor zijn, maar die liever 'vertrouwd' alles in hun luier blijven doen.
    Overigens lag de leeftijd waarop Nederlandse kinderen zindelijk worden 30 jaar geleden 11 maanden lager. In niet-westerse landen ligt die leeftijd ook lager.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat hij denkt dat poep uit z'n piemeltje komt staat zindelijk worden niet in de weg lijkt me. Hij ontdekt vanzelf wel dat er alleen plas uit z'n piemel komt naarmate zijn zindelijkheid vordert.

14. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Ik denk dat het ook onzekerheid is bij mij hoor. In mijn omgeving hoop kindjes die op jonge leeftijd al zindelijk zijn. ZL is nu af en toe bezig met het potje. We wilden proberen hem op vaste momenten potje aan bieden maar als we dat deden dan zei hij duidelijk, "nee" en liep weg. Dat laten we gewoon zo. Hij heeft wel hoge interesse voor de inhoud van zijn luiers, wil altijd even kijken en zit ook achter de hond te kijken als die zit te poepen (iets wat minder smakelijk maar het boeit hem). Daarbij moet ik erg oppassen want hij zit er zo met zijn vingers in en eet het op. Ook de hondenpoep.... :(

Hij hoeft niet zindelijk te zijn voor een bepaalde leeftijd, hij gaat niet naar kinderdagverblijf of zo. Inderdaad maar even lekker laten rusten en mij niet zo laten "opjagen" door mijn omgeving.

15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Met papa mee naar de wc laten gaan? Dan ziet ie in ieder geval dat er plas uit komt;)

Deel Deze Pagina