Mijn zoon is ruim 2,5 jaar dus tijd voor zindelijkheidstraining, maar dit loopt voor geen meter. Hij plast alleen op het potje als ik hem op het potje zet. Ik leg hem duidelijk uit dat hij moet zeggen als hij moet plassen maar hij zegt helemaal niks; plast liever in zijn broek. Zelf schrikt hij daar ook van en hij is slim genoeg om te zeggen dat hij moet plassen maar toch. Vandaag was onze eerste dag en ik heb al een grote vuilniszak vol ondergeplaste kleding. Ik hem hem na een plasje beloond met een snoepje en daarbij gezegd dat hij er nog eentje krijgt als hij zelf meldt dat die op het potje moet maar een half uur later weer in broek Het zijn suikervrije snoepjes waar hij gek op is. Vond dit daarom een slim idee maar het helpt niet. Kijk als hij 2 was dan kan ik begrijpen dat hij er nog niet klaar voor is, maar hij is al ver over de 2,5. Ik geloof ook niet dat hij het niet begrijpt allemaal maar het gewion niet wil.HELP wat doe ik verkeerd??
Persoonlijk zou ik dan 'gewoon' nog wachten.. Helemaal met het bijna grote broer worden op komst. Lijkt me veranderingen genoeg. Hier overigens ook een poging gedaan tot zindelijk worden rond die leeftijd, maar werkte gewoon niet. Toen ze bijna 3 was ging het plots van de ene op de andere dag goed. Maar dat was pas echt toen ze zelf zei:'ik wil geen luier meer om, ik wil op het potje/de wc plassen'.
Onze zoon van bijna 2,5 lijkt er ook nog niet klaar voor. We zijn nu net begonnen hem te laten droogoefenen op het potje. Dus op wat vaste momenten op het potje zetten. Volgende stap zal hetzelfde zijn, alleen dan zonder luier. Zo wil ik het rustig opbouwen. Het is helemaal niet gezegd dat ze er bij 2,5 al klaar voor moeten zijn. Kan prima ook wat later. En jongetjes schijnen er sowieso vaker wat later bij te zijn. Als het echt nog zo'n drama is zou ik het gewoon nog even uitstellen. Zie dat je ook bijna uitgerekend bent. Misschien weer proberen tegen de zomer als hij gewend is aan de nieuwe situatie met broertje/zusje?
Jongens zijn vaak voorbij de 3 voordat ze het snappen. Ik zou voor nu dagelijks wel op de wc/potje oefenen. Maar zonder luier is nog te ver zo te lezen. Ik denk dat hij het gewoon nog niet voelt. Mijn jochie was uiteindelijk 3,5 maar had het direct door. Ik probeerde het gewoon elke maand of 2 een ochtend. En deze keer was hij er klaar voor.. Nog een tip: hou het leuk. Zindelijkheid is niet iets wat negatief moet zijn. Als het leuk is, leren ze het sneller.
Wat je 'verkeerd' doet, is dat je je zoon probeert iets te leren waar hij nog niet aan toe is. Ik zou hem dus weer een luier aan doen. Het komt vanzelf wel.
niet proberen!als hij het zelf nog niet aan kan geven kun je hem dat echt niet leren. zelfs een kind dat aangeeft moet nog veel leren om zonder luier zindelijk te kunnen worden. vraag cb om info folder over zindelijkheid. omdat hij wel op potje plast kun je op deze manier door gaan(dus zelf hem op po zetten en prijzen als hij wat doet en luier aan als hij klaar is met plassen)op een gegeven moment gaat hij het wel van te voren zeggen. gun hem de tijd!
Owh ok, dan proberen we het later maar weer. Ik dacht we leren het hem even snel voordat de tweede komt maar zo simpel is het dus niet altijd haha.
In jouw geval zou ik ook nog even wachten. Meestal lukt het in spannende periodes echt niet. Komt vanzelf wel hoor
Zindelijkheid is inderdaad niet iets wat je ze leert, maar iets waar ze zelf mee komen en jij als ouder je kind bij kan ondersteunen! Pas als ze zelf aangeven een broek vies te vinden, of echt zich afzonderen om te plassen / te poepen dan kun je vragen of ze misschien op het potje willen. En de zomer is trouwens het ideale seizoen om ze 'plasbewust' te krijgen; lekker in de blote billen laten lopen, dan voelen ze het wanneer ze plassen (in de droge luiers van nu veel moeilijker!) en zullen ze sneller op het potje gaan.
Gewoon even afwachten. Forceren helpt in elk geval niet en als ze er klaar voor zijn, zijn ze vaak snel zindelijk.