Zindelijkheidsfrustratie

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by gitaartje, Oct 22, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,147
    23,230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik belde ze maandagochtend dat we begonnen waren zonder luier de dag ervoor en toen zei de leidster meteen: o mooi, kan ze hier morgen ook zonder luier. Dus ik dacht dat dat normaal was ja. Het is toch anders hartstikke verwarrend?

2. Linnel

Linnel Actief lid

Mar 12, 2014
    365
    174
    43
    NULL
    NULL
    Hier ook frustratie rondom zindelijk worden. Dochter is prima zindelijk als het gaat om plassen, maar poepen is ook al een tijdje een probleem. Inmiddels zijn we zo ver dat ze een luier vraagt als ze moet poepen, maar daarvoor menig onderbroekje weggegooid, omdat die echt niet meer schoon werden...
    Ze is nergens gevoelig voor, niet voor boos worden, niet voor heel trots zijn, niet voor een beloningssysteem..
    Ik hoop maar op verbetering op korte termijn!!

3. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Poepen vinden kleine kinderen vaak nog eng om op de wc te doen, of het potje. Voor hun gevoel is het een onderdeel van hun zelf wat dan weggespoelt of weggegooit wordt. Gaat met de tijd vaak wel over. Veder hebben ze bij de hema ook oefenbroekjes. Tussen een luier en een onderbroek in. Als hij geen luier om wil dan misschien wel zo een broekje, dan is hij niet gelijk kledder nat.

4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,709
    4,025
    113
    Overijssel
    Mijn zoontje is nu net plaszindelijk en word in januari 4 jaar. Poepen gaat steeds beter.
    Ik heb luierbroekjes gekocht als we langer weg zijn en voor snachts. Heb er wel bij gezegd dat het speciale onderbroekjes zijn dus niet er in plassen of poepen

5. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,709
    4,025
    113
    Overijssel
    O,ja zal iedereen wel over me heen krijgen maar weet je hoe het mij is gelukt?
    Gewoon schaamteloos omgekocht met snoep de 1e paar dagen ( in de ochtend kreeg hij een sticker). De eerste middag waren we wel 15 snoepjes verder omdat hij elke keer voor een snoepje er toch nog wat druppels uit wist te persen :rolleyes:

JJ1980, RoxannaG and wishfulthinking like this.
  6. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Daarom gaat hij ook altijd met de rest mee naar de wc op vaste momenten. Maar zolang hij echt nog niet zindelijk is blijft de luier aan.
    Bovendien.... als ik iedere dag minimaal 6 reseverbroekjes mee moet geven, dan zou ik dus ook iedere dag een was moeten draaien (of een enorme stapel broeken bijkopen)

7. Fietwordtmama

Update: deze stuurde ik vanuit de trein naar huis. Daarna mn manneke gehaald en nog eens besproken. Leidster gaf zelf al aan het eens zonder luier te willen proberen met hem.
    Ik ben benieuwd... zal maar reservebroeken meegeven dan.

8. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Vind ik ook slecht. Hier hielpen ze ook actief. Ze zette hem op de wc, herinnerde hem. Ging ook wel een paar weken fout maar dat was niet erg. En nu heel soms ook nog.

9. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Hier zetten ze hem de laatste keer bij de plasrondes op de wc, pas als hij het zelf aangeeft en het goed gaat mag de luier uit. Balen voor onze zoon die met luier gewoon niks aangeeft.

Zonder luier helaas ook niet. Vanmorgen bij de psz ging het goed. Daarna thuis een grote plas in de broek (bleef er gewoon mee rondlopen tot ik iets zei!) Voor en na de zwemles verplicht op de wc. Daarna een poepbroek. (Weer niks gezegd).
    Toen maar een luier aan gedaan. Ik was er zo mee bezig dat er even rust in gelast moest worden. Morgen beginnen we weer met goede moed!

Dubbelgeluk likes this.
  10. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Bij onze zoon heeft het geholpen dat We bij elk plasje op de wc enorm blij deden, juichen, applaus, dansje, gek liedje etc. Dat vond hij zo grappig dat hij nog wel een keer op de wc ging plassen! De plasjes in de broek heb ik zoveel mogelijk genegeerd. Hij Was verder niet gevoelig voor stickers of een beloning na zoveel plasjes. Maar dat dansje enzo was het helemaal voor hem!

Met lange dagen weg, zoals monkeytown, krijgt hij nog wel een luier om omdat hij tijdens spelen nog weleens vergeet naar de wc te gaan. Maar ik merk wel dat het verwarrend Is voor hem want zodra We dan thuis de luier weer uit doen, plast hij eerst 2 A 3x in zijn broek voordat hij doorheeft dat die luier weer af is...

Thuis hebben We vaste momenten dat We allemaal naar de wc gaan. Mama en papa dus ook, al Is het alleen maar voor de vorm...Voor elk eetmoment even naar de wc en voor We weggaan. Zo ga je al gauw 6-8x per dag naar de wc. En dan Is het ook normaal om op dat moment te gaan want iedereen doet dat.
    En verder Is het in het begin idd heel vaak vragen of hij al moet. In het begin vroeg ik het elk kwartier ofzo en naarmate hij meer begon aan te geven dat hij naar de wc moest, hoe meer ik dat los heb gelaten. Nu merk ik dat het beter gaat als ik het minder vraag, alsof ik Door te vragen een soort tegenzin creëer bij hem...

11. kar89

kar89 Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,246
    727
    113
    Ik werk op een kdv en natuurlijk gaan wij daar in mee. Als er genoeg kleertjes meegaan doen we ons best.
    Mijn zoontje is ook bezig met zindelijkheid en die meiden sturen hem soms ook als hij lang niet is geweest.

12. Fietwordtmama

Maar dan moet er wel eerst een plas op de wc komen om te kunnen vieren.

Lieke1989 likes this.
  13. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

Nov 5, 2009
    1,220
    0
    36
    Oeps hier zoon net een luier omgedaan naar psz. Zal straks idd toch is overleggen of hij zonder mag komen.
    Hij geeft nog weinig aan. Maandag weer begonnen en gisteren één keer zelf aangegeven. Vandaag nog niks op de wc alleen ongelukjes. Laat hem wel zelf vieze was naar boven brengen en in de emmer stoppen. Sticker beloning is hij niet erg gevoelig voor helaas.
    Misschien idd nog het overenthousiaste als hij geplast heeft op de wc.
    Ik lees wel leuke tips zou graag de ervaringen lezen hoe het verder gaat...

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Over de opvang, als je als ouder zegt dat je begonnen bent, hoort een goede opvang daarin mee te gaan. Ze zetten er wel een tijd voor: ze proberen het een week of 2, zijn er dan nog veel ongelukjes doen ze na het tweede droge pak weer een luier aan.

Op de opvang waar onze jongste straks heen gaat, raden ze al met 18 maanden aan geen rompers meer aan te doen. Juist omdat ze grotere kinderen zien en 'mee mogen doen'.

15. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Hier met mijn dochter ook heel lang een probleem geweest, qua plassen was ze echt snel zindelijk, poepen echt niet. Ze deed het gewoon in haar broek en gaf het dan daarna pas aan, echt soms zo vies en ook wel frustrerend. In de zomer heel veel in haar blootje rondgelopen, want dan kon ze het dus wel en ineens ook gewoon goed poepzindelijk met haar broek aan. Het heeft echt een tijd geduurd, in april was ze plaszindelijk en pas in september goed poepzindelijk en sinds dien gelukkig geen poepongelukjes meer gehad. Dus houd moed, het komt echt goed ;)

Linnel likes this.
  16. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Exact hier ook zo; ze doen echt hun best die luier uit te laten, bij langdurig nog vaak ongelukjes wel een luier na 2 natte broeken, maar dag erna start gewoon weer met een onderbroek.
    Hier had ik wat goedkope joggingbroekjes en leggings voor die eerste tijd. Bij de jongste niet nodig gehad, oudste had de eerste 2 weekjes af en toe een ongelukje.

17. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Onze dochter is nou 2 maanden zibdelijk, maar naar de opvang draagt ze nog een luier. Ze durft niet op de wc daar. Ze is bang dat ze erin valt. Ze proberen haar wel elke ronde op de wc te zetten.

En het is totaal niet verwarrend voor haar. Ze weet heel goed dat ze een luier voor krijgt als ze naar de kindjes gaat. Thuis gaat de luier af en gaat ze weer zelfstandig op het potje. Ze was wel meteen poep- en plas zindelijk. Vanaf volgende week gaat ze naar een psz en niet meer naar een kdv. Dan ga ik wel weer proberen haar ook daar de luier af te laten.

Ze is 's nachts trouwens nog niet zindelijk.

18. Linnel

Linnel Actief lid

Mar 12, 2014
    365
    174
    43
    NULL
    NULL
    Hoera, hier vandaag ineens toch een poepje op de wc :thumup:!! Hopelijk is dit het begin van de ommekeer!

19. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Ik weet nog dat het me ook af en toe flink frustreerde. Maar uiteindelijk (grrrrr!!!) helpt het volgens mij het beste om het zoveel mogelijk te negeren. Als ik jullie was zou ik een duidelijke keuze maken: óf de pamper aan totdat hij het zelf gaat aangeven op het juiste moment. Óf de luier consequent uitlaten en met veel geduld (en zonder veel aandacht aan te besteden) 100x per dag te verschonen als hij in z'n broek doet. Maar ook dan zou ik wel van hem eisen dat hij op vaste tijden naar de wc gaat.

20. Fietwordtmama

Vanmorgen groot succes gehaald! Ik had hem op de wc gezet. Ernaast gaan zitten met spelletje. En na 5 minuutjes kwam er ineens een grote poep.
    Blij gedaan. Dansje gedaan. Papa geappt. Samen doorgetrokken. 2 stickers geplakt.

De rest van de ochtend was hij weer gemotiveerd om in onderbroekje te spelen. Helaas om 11 uur de luier weer aan moeten doen omdat we naar oma gingen (2 uur in de auto). Maar we hebben een mooi succes binnen.

RoxannaG and MiaMaria like this.

Share This Page