Mijn dochter boeide het allemaal niets, stickers of wat dan ook maakte haar niets uit. Uiteindelijk was ze ruim 3,5 toen ze er zelf mee kwam dat ze haar luier uit wilde. En toen was ze gelijk compleet zindelijk, ook 's nachts. Mijn zoontje wil niet op de wc zitten, dus dat is al een dingetje. Hij gaat wel steeds mee en dan mag hij doortrekken, dat vindt hij leuk. We hebben een opstapje en een verkleiner, maar hij wil echt niet zitten. Nu heeft mijn zoontje autisme, dus dat maakt het misschien ook wel lastiger. We gaan binnenkort proberen of het met pictogrammen lukt. Hij reageert met andere dingen heel goed op pictogrammen.
Ik heb nu afspraak bij kdv dat de luier daar ook helemaal af gaat. Thuis ga ik daar ook weer opnieuw mee beginnen (na succesje zaterdag moesten we weg... 2 uur in auto en logeren bij oma, met op zondag een hardloopwedstrijd van mij. Daarna 2 dagen op opvang geweest. Waar hij ook een plas succesje had, toen ze hem langer op het potje hebben laten zitten. Morgen dus luier af thuis en donderdag bij kdv (Vanmorgen met ze afgesproken, maar toen had ik dus geen onderbroekjes bij me) Ben benieuwd.
Meid je heb er nu niets aan maar ik herken je frustratie. Was hier net zo. Is als jaar zonder luier en plast nog in broek regelmatig. Is nu 4 jr en 2 mnd. Maar het poepen ginf spontaan ineens goed. Gewoon zomaar. Daarvoor was soms drie of vier vol gepoepte broeken per dag. En ook toen 3.5 jr. Radeloos was ik. .....hopelijk geef ik je een beetje moed meid
Ik heb onze dochter van bijna 3 een paar weken geleden zelf haar potje uit laten kiezen. Wat was ze trots. Door dit en samen met een sticker + klein cadeautje systeem en heel erg enthousiast blijven reageren gaat het zindelijk worden als een trein. Ook als ze een ongelukje heeft gehad blijven we enthousiast en zeggen we dat dit weleens kan gebeuren en dat het helemaal niet erg is. Ik denk dat teveel pushen en gefrustreerd raken alleen maar averechts zal werken. Op een gegeven moment zijn ze er zelf aan toe. Onze dochter was in vergelijking met andere kindjes/neefjes en nichtjes in omgeving best laat met zindelijk worden. Wij hadden zoiets, komt vanzelf, als ze er aan toe is zullen we dat meteen merken. Is hetzelfde als beginnen met lopen eigenlijk, daar is ook een groot verschil in per kind. Ieder kind begint met zijn eerste stapjes los als hij/zij er aan toe is en dit durft. Hopelijk komt alles op zijn pootjes terecht bij jullie en zal hij snel zindelijk worden. Kan mij voorstellen dat het fijn zou zijn als hij zindelijk is als hij naar school gaat. Maar ja, wat niet gaat, gaat niet. Helaas maar niks aan te doen. Succes.
Iets meer dan alleen helaas, want dan kan hij dus niet naar school op de dinsdag. Dan hebben we beiden verplicht kantoor op meer dan een uur reistijd. En ook niet meer naar de opvang. We gaan er nu dus vol voor om het geregeld te krijgen voor hij 4 is.
Is dat op iedere school zo dat ze dan niet naar school mogen als ze nog niet (helemaal) zindelijk zijn? Ik snap dat er richtlijnen zijn, maar niet ieder kind is even snel, er zullen altijd wel laatbloeiers tussen zitten en hoe hard die ouders ook hun best doen om hun kind voor de 4 zindelijk te laten worden, er zullen altijd uitzonderingen tussen zitten. Mogen die “uitzonderingen” dan niet naar school, om iets waar dat kindje eigenlijk niks aan kan doen. Maar nogmaals succes en hopelijk gaat het snel de goede kant op.
Ze mogen wel naar school, maar juf kan niet verschonen. Dan moet 1 van de ouders komen. Immers, je kan de klas niet alleen laten. Zover ik weet is dat overal zo. Ons probleem is dat we allebei ver moeten reizen voor werk. En als je gebeld wordt voor verschonen dan wil je je kind niet eerst een uur met een vieze broek laten lopen. We hebben niemand anders in het dorp die we hiervoor kunnen vragen
Update van gisteren. Luier af gedaan. Op wc gezet... kwam niks. Wekker gezet voor over een uur nog eens proberen. 5 minuten na wekker een plas in de broek. Geeft niks gewone schone aan. En wekker opnieuw gezet (half uur) 5 minuten later weer een plas in de broek. Leerpunt: na een plas in debroek meteen op de wc voor als er wat na komt. Dus op de wc... kwam niks.... en weer schone broek. 10 minuten later. Weer een plas in de broek! Weer even op de wc. Kwam een druppel. Sticker geplakt voor de druppel en voor goed oefenen en de luier weer aan. Het was intussen tijd om grote broer te halen, en ik was door de onderbroekjes heen (moest er een paar schoonhouden omdat die vanmorgen mee naar kdv moeten). Vandaag gaat hij oefenen op kdv... ben benieuwd. In mijn lunchpauze loop ik effe de stad in voor meer onderbroekjes en joggingbroekjes. Effe doorzetten nu denk ik.
Hier kwam zoon zelf met 3 jaar en 8 maanden , luier uit . En dochter met 3 jaar en 5 maanden ook luier uit. We hadden een potje staan als ze daarop wouden kon dat, maar ik heb nooit gepust . Wel vanaf 3 jaar en een aantal maanden optrek luiers zodat het makkelijker is op het potje gaan. En we hebben een wc bril met ingebouwde verkleinen gekocht , dat vonden ze een stuk fijner omdat dat gewoon echt vast zit .
Ik ben benieuwd @Fietwordtmama hoe het gaat vandaag op het kdv! Voor de vakantie ging het hier al magertjes. Veel broekplassen en poepen. We zijn een paar dagen weggeweest en weer gewoon de luier aangedaan. Dan geeft hij ook weer niks aan en maakt het hem niks uit. We hebben het er dan ook helemaal niet meer over gehad. Gisteren zijn we thuisgekomen, en heeft hij 1x op het toilet gezeten. Vandaag naar het kinderdagverblijf met een oefenbroekje. Ik verwacht er niet teveel van. Morgen gaan we thuis weer oefenen, maar wel met zo'n oefenbroekje aan want ik merk dat hij er inmiddels een aversie tegen heeft. Hij wil gewoon niet meer op de wc (terwijl het twee weken geleden zijn idee was om de luier uit te laten!) We kijken het maar weer wat rustiger aan... Een wcbril met ingebouwde verkleiner heb ik ook al naar gekeken. Lijkt me erg handig en inderdaad fijner zitten! (en hygiënischer)
Ah oké. Ik snap. Mijn dochter zit alleen bij een gastouder en gaat nog niet naar school, dus is allemaal nieuw zeg maar.
Verkleinbril hebben wij ook. Gewoon een losse die op de grote bril past. En een opstapje zodat zijn beentjes niet zo bungelen. Ik ben ook heel benieuwd hoe het gegaan is. Man heeft hem gehaald. Ik zit nu in de trein naar huis. Misschien is het een idee om als stimulans een stickertje te laten plakken als hij de luier uit doet. Of het nu goed gaat of niet. Gewoon een beloning voor "heel goed proberen" Overigens is een sticker plakken hier puur voor de fun van het sticker plakken. Daar zitten geen cadeaus aan vast. Hij mag plakken voor "proberen" en voor een plas of poep op de wc. En misschien kun je de wc-gang zelf wat leuker maken (boekje of filmpje op telefoon) en natuurlijk de lovende woorden van mama/papa dat hij echt heeeeel groot is en suuuuupergoed aan het proberen is. Succes!
Ze mogen wel naar school bij ons, maar moeten bij ongelukjes zichzelf om weten te kleden. Of de ouders worden gebeld. Ik weet nog dat Finley met 3 jaar en 10 maanden mocht beginnen op school/mocht oefenen. Hij ging toen halve dagen heen, tot 11.30 uur. Hij was net een paar dagen compleet zindelijk (dus ook een latertje wat dat betreft) toen hij moest beginnen met oefenen. Ik kwam eens op school, kwam ik Aiden daar tegen die zei dat Finley huilend op de WC zat. Ik daarheen, bleek dat hij gepoept had, maar zijn kontje nog niet goed zelf kon schoonvegen. Hij was helemaal overstuur. Want juf liet hem daar ook gewoon maar zitten en het allemaal zelf uitzoeken. Ze kon niet voor de klas weg immers. Vond het vreselijk om te zien (had ook nog poepangst), maar ja, hij moest het toch zelf leren. Uiteindelijk is het ook helemaal goed gekomen overigens. Finley was overigens gek op stickers plakken. Wij hadden een gekleurd vel a4-papier op de WC-deur geplakt (aan de binnenzijde). Elke keer dat hij op het toilet had gepoept of geplast, mocht hij een sticker plakken. Op een gegeven moment vlogen de stickers (en het papier) erdoor heen. LOL. Hij ging ook telkens tellen hoeveel stickers hij bijeen had geplast/gepoept.
Dat vind ik echt een heel naar verhaal om te horen. Ik vind het altijd heel gek... In België worden kleuters dus geacht al op tweeënhalf jaar zindelijk te zijn, als ze naar school gaan. Dat vinden Nederlanders vaak absurd snel, en te veel druk leggen. Maar hier wordt het dus de hele kleuterschool lang, dus tot ze bijna zes zijn, als normaal gezien dat ongelukjes kunnen gebeuren. Tot die leeftijd zijn er in de meeste scholen ook wcs in de klas (met een deur natuurlijk) of net naast de klas, zodat de juf kan helpen met billen afvegen. In Nederland 'mag' het dan wel langer duren, maar wordt dan wel meteen verwacht dat ze alles zelf doen. Of anders moeten de ouders het maar komen oplossen... Persoonlijk weet ik wel welke optie ik prettiger vind voor iedereen.
In Nederland vinden ze 2,5 jaar helemaal niet absurd snel hoor. Vraag me echt af hoe je hier bij komt? Mijn kids waren met 2 jaar en 3 maanden (meisje) en 2 jaar en 6 maanden (jongen) zindelijk. Gewoon een week vrij genomen en gaan dweilen. Zindelijk maken van kinderen is gewoon niet heel erg leuk, maar het is doorzetten. Ik lees in dit topic trouwens wel veel luier uit, luier aan. Ik zou echt adviseren: uit is uit. Stapel goedkope Joggingbroeken bij de zeeman halen en een week gaan met die banaan.
Hoe ik daarbij kom? Al jaren op dit forum te horen krijgen dat dat snel is en dat kinderen zelf wel zullen aangeven wanneer het tijd is...
Ja inderdaad, lees ik ook vaak hier. Ook in mijn omgeving is mijn dochter met 2j6m zindelijk zijn snel...
Ik, als Nederlandse die in België woont, vind de eerste optie veel prettiger. De juffen worden in de kleuterschool nog ondersteund door de zorgjuf (voor twee eerste kleuterklassen en een instapklas zijn er twee zorgjuffen). Die helpen niet alleen in de klas, maar ook bij naar het toilet gaan. Mijn werkgever zou me aan zien komen als ik steeds word weggeroepen om een broek te verschonen... nu was dat bij ons niet aan de orde omdat ze ruim voor school zindelijk waren. Volgens mijn moeder waren kinderen vroeger in Nederland sneller zindelijk dan nu (over het algemeen). Is misschien ook iets van de tijd?
Ik heb een neefje die ook maar niet zindelijk wilde zijn. Speelde gerust in een natte broek door. Vertelde zewlf dat hij, als hij naar school ging op de wc zou plassen.. en echt waar, zo ging het ook nog! Ik vind het knap wat je doet hoor! Mijn dochter vindt poepen op de toilet of potje eng en wil dit graag in haar luier.. Ze poept meestal in de ochtend, ik hou de luier dan om tot ze gedaan heeft en dan haal ik m af. Ze maakt er ook wel misbruik van, mama, ik moet nog poepie!! Dan wil ze haar luier om.. ga daar toch steeds minder in mee..
Het is ook echt iets van deze tijd. Zelfs in België wordt het steeds later... Vroeger waren echt vrijwel alle kinderen zindelijk op 2,5 jaar, nu worden toch steeds vaker juffen belast met die taak. «Ze zullen het op school wel leren». Jakkes, wat een ongelooflijk ondankbare manier om met leerkrachten om te gaan.