Mensen zijn hier allemaal zwaar verbaasd dat ik zoon van 22 maand op de pot zet. Hoeft toch nog lang niet zindelijk te zijn zeggen ze dan. Maar ik ben blij dat hij de pot net zo goed als optie ziet als de luier. Poepen gaat vrijwel allemaal op de pot, plassen doet hij regelmatig op de pot. Middagslaap is hij droog. Verder blijft hij tussendoor ook steeds langer droog. Maar ik verbaas me er juist over dat sommige kinderen van 2,5 nog nooit op de wc of pot zijn gezet.
Inderdaad. Op onze school zijn ze daarin vrij streng. Een ongelukje kan voorkomen, maar als dat continu is, is dat kindje nog niet klaar voor school. Aan pampers beginnen ze helemaal niet.
Ik ook. Terwijl de meeste kinderen toch wel een bepaalde interesse tonen in wat in hun luier zit op een bepaalde leeftijd. Dat is het moment om te beginnen, imo.
Interesse is 1 ding, maar het durven is weer iets anders. Mijn zoontje van (net) 2 betrekken we er bij, leggen dingen uit, hij mag de wc doorspoelen etc. Maar hij wordt compleet panisch als we hem proberen op de wc of het potje te zetten.
Dat had mijn oudste ook; ik vermoed dat we vooral veel eerder hadden moeten beginnen. Mijn jongste ging dagelijks op het potje zodra ze kon zitten, ook al heel snel op de wc, nooit angst gehad en snel zindelijk.
Dat is fijn! Mijn dochter had het ook. Dus mijn zoontje zijn we vanaf 18 maanden het potje gaan introduceren. Maar hij moet er echt helemaal niks van hebben.
En heb je in die week dan niks buitenshuis gedaan? Geen boodschappen, ouder kind van school halen, sportwedstrijden/training. Want daar zit ik dus mee. Dat hij doordeweek eerst mee moet naar school. Op maandag logopedie, op zaterdag voetbalwedstrijd en woensdagmiddag tennis. We kunnen niet makkelijk allebei vrij nemen. Hoe lang duurde het voor je resultaat zag? Hier afgelopen weekend helemaal niks. Vandaag haalde man hem van opvang, hadden ze hem de luier aan gehouden. Balen. Geen idee waarom. Hij heeft er niet naar gevraagd. Morgen heb ik afspraak bij huisarts omdat ik het idee heb dat hij het echt gewoon totaal niet voelt.
Gisteren ben ik met zoontje naar huisarts geweest. Ik kreeg doorverwijzing naar kinderarts. Daar konden we direct terecht. Dus vanmorgen geweest. Zoontje is helemaal nagekeken en er is geen lichamelijke oorzaak. Arts vond het nog geen enkel probleem dat hij er nog niet aan toe is. Hij vond het dus ook volkomen normaal en adviseerde om voor nu de druk eraf te halen. Hij begreep ook wel dat we een tijdlimiet hebben vanwege school. Maar liet ook doorschemeren dat hij scholen daarin eigenlijk gewoon moeilijk vind doen. Wel had hij tips over hoe verder te gaan nu. En dat is met wc-training. Dus dagelijks op vaste momenten (na iedere maaltijd) op de wc. De voeten op een verhoging, zodat hij ze plat neer kan zetten. De billen aan alle kanten ondersteund (met verkleiner dus) Minimaal 5 minuten blijven zitten. Dit gaat alleen maar over het naar de wc gaan, en er hoeft daar verder niks. De komende weken gaan we dit zo consequent mogelijk doorvoeren. En als we zo een paar succesjes hebben gehad nog eens proberen zonder luier. Eigenlijk niet veel anders dan we vooraf al deden, en wat ze op kdv ook al heel lang doen. Intussen gaan man en ik de collega's erop voorbereiden dat we wat vaker zullen moeten thuiswerken vanaf de kerstvakantie, om eventueel te kunnen komen verschonen op school. De druk is van de ketel. Ik ben gerust gesteld. En mijn kind mag zich in zijn eigen tempo ontwikkelen.
Onze zoon was met 2,5 zindelijk, dag en nacht. In het begin kreeg hij een paar rozijntjes na het plassen en bij een poepje wat meer. Dat gaf best wel een boost omdat de beloning direct kwam. Stickers hadden wij geprobeerd maar dat vooruit denken zat er nog niet in. Hij heeft een terug val gehad toen de peuterschool startte en nu zijn wij het opnieuw aan het opbouwen... We hebben een beetje aangemodderd maar meneer vond het steeds makkelijker om weer een broekje aan te hebben en een natte broek deerde hem niet. Nu hebben wij hem afgelopen week na elk plasje een kruidnootje gegeven. En hopla het ging gelijk een stuk beter. Nu probeer ik de beloning wat meer uit te stellen door hem na 7 stickers een hot wheels auto te geven. Die stickers maak ik steeds lastiger om te verdienen. Ik weet dat hij het kan, maar het daadwerkelijk doen is even een punt... Oja die auto's staan in de verpakking goed in het zicht
Stickers plakken is hier puur om de lol van het plakken. Cadeautjes doen we niet aan. Jouw zoontje kan het, dus dat zal wel goed komen. Die van mij moet echt nog leren hoe het voelt als er een plas komt. Die klik is er nog niet en zal hij zelf moeten maken. Ik kan dat niet frustreren.
Nee logisch, je kan alleen motiveren waar het kindje op het moment aan toe is. Onze zoon kan goed ergens in op gaan. Dan voelt hij die drang ook niet meer. Autotjes zijn leuk en hebben zijn aandacht. Ik hoop alleen dat zodra de beloning niet meer komt, hij alsnog zijn broek droog gaat houden.
Dat zal best. Maar elk kind is helaas niet op hetzelfde moment zindelijk. Het is een feit dat het ook met een proces in de hersenen te maken heeft! Het ene kind is dus sneller zindelijk dan het andere kind. Het kwartje moet echt vallen. En ja, wij hadden zowel Aiden als Finley vanaf 2 jaar al op het potje gezet. Ze begrepen er he-le-maal niks van. Ook niet na een aantal weken consequent oefenen. Met 2,5 jaar en 3 jaar nogmaals geprobeerd. Maar no way dat ze het begrepen hoor. Ook niet na talloze beloningen als het wel eens lukte. Ik verbaas mij er juist over dat het vaak de mensen zijn die mazzel hebben dat hun kids zo snel zindelijk waren, dat die vaak zo oordelen naar andere mensen toe! (Omdat hun kinderen zo snel zindelijk waren, moet een ander kind dat toch ook zeker kunnen? Of zouden ze luie ouders hebben ofzo?)
Maar jij zette ze wel op de pot, dat is toch wat anders. Jij laat ze er kennis mee maken, dat het niet werkte kun je dan weinig aan doen. Het ene kind is ook inderdaad sneller dan de ander. Maar als je het niet probeert, dan weet je zeker dat het niet gebeurt. Want dan weten ze niet eens dat er een andere optie is dan de luier.
Ik had net een heel bericht getypt, maar dit verwoord het wat korter en krachtiger. Je kan het niet afdwingen, maar wel een beetje helpen.
Ik nam ze wel gewoon mee en ja ik heb wel eens midden in de bibliotheek staan dweilen en m'n kind staan te verkleden in het toilet daar. Mijn dochter had het na twee weken echt goed door, m'n zoontje had werkelijk nooit een ongelukje. Met m'n dochter heb ik echt wat af staan dweilen. Ik zou hem idd lekker op de wc zetten. Hier mochten ze dat ook en las ik een boekje voor of mochten op de iPad spelen. De kunst is echt dat ze in het begin zo lang mogelijk blijven zitten, zodat ze ook echt kunnen plassen.