Onze 2e telg is inmiddels ruim een week oud en ik had vandaag een voicemailbericht van de wijkverpleegkundige van het cb om een afspraak te plannen voor het huisbezoek. En bij de 1e vond ik dat nog 'nouja oké, hoort erbij', maar nu bij de 2e vind ik dat eigenlijk niet zo nodig. Ik heb er helemaal geen behoefte aan, eerlijk gezegd. Ik ga straks naar het cb voor de vaccinaties, en als ik behoefte heb aan meer controles of ergens over twijfel, weet ik ze in de tussentijd zelf wel te vinden. Ik vraag me dus af: is het raar om te zeggen dat ik afzie van het huisbezoek? Zijn er meer mensen die dat doen/gedaan hebben? Het hele cb is vrijwillig, dus ik kan me niet voorstellen dat er echt een punt van wordt gemaakt ofzo. Maar toch, ik ben wel benieuwd hoe anderen dat ervaren.
Mmm goeie vraag! Ik vond het toen bij de eerste wel gemakkelijk voor het wegen en dergelijke... was nog niet zo goed ter been namelijk. Ik zou ze even bellen, vragen wat de bedoeling precies is bij een tweede en op basis daarvan beslissen.
Maar waarom zou je dat pertinent niet willen dan? Ik heb 3 kids en vond het telkens wel fijn dat ze toch (voor die eerste controle met 4 weken op het cb) even langskwamen om te wegen. Je hebt wel meer ervaring maar bij elk kind moet je opnieuw het wiel uitvinden. Ik zou geen reden zien om dat te weigeren maar als je het echt niet wilt ben je niks verplicht natuurlijk. Misschien heb ik geluk met mijn cb hoor ... maar er word vaak wel gedaan (niet persee door jou hoor) of het echt de meest vreselijke instantie ooit is die het slecht met jou/je kinderen voor hebben of je van alles proberen op te dringen. Ik herken dat in ieder geval totaal niet en dat huisbezoekje zag ik gewoon als extra weegmomentje en even kletsen. Scheelde mij een wandeling naar het cb zo in de eerste week na de bevalling als de kraamhulp weg is. Anyhow ... doe wat jij wilt. Als je ze niet thuis wilt hebben dan kan je gewoon afbellen en zeggen dat je er geen behoefte aan hebt.
Zoontje doet het prima, ik heb zelf een weegschaal, dus ik vind het niet echt iets toevoegen. Plus, ik ken de wijkverpleegkundige al van de cb-tijd van mijn dochter, en ik vind het eerlijk gezegd gewoon geen leuk mens. Met dochter wat minder positieve ervaringen daar gehad, waardoor ik toen ook heb besloten om enkel voor de vaccinaties te gaan. En er is evt een inloopspreekuur voor als ik tussendoor toch zou willen meten en wegen of ergens een vraag over heb. Ik vind het dus vooral vervelend om die vrouw weer over de vloer te hebben en het voegt naar mijn idee niks toe. Maar ik ben dus benieuwd of het afzien van huisbezoek vaker wordt gedaan.
Ik wilde het ook niet. Bij onze dochter deed ze heel controlerend. We woonden toen nog bij mijn moeder in. Echt alles werd gecheckt en was alsof ik uitgehoord werd. Bij de 2e dus geen trek in en afgebeld. Die vrouw aan de telefoon werd er nerveus van, helemaal aan het stamelen. Jammer dan hoor
Ja! Bij de eerste wel het huisbezoek gehad, want he wisten wij veel. Ook netjes alle afspraken enz afgegaan op het bureau. Totdat ik steeds vaker met alle medewerkers in de clinch lag, kan het heeeeel slecht hebben als mensen denken het beter te weten over MIJN kind. Maargoed daar geen woord verder over vuil maken. Dus toen de 2de geboren werd, hebben wij vooraf al kenbaar gemaakt alleen langs te komen voor de vaccinaties. En daar al waar nodig een keer meten en wegen ( ook hier eigen weegschaal ) heb er nooit een rare reactie oid op gekregen dat we de ‘normale’ controles niet doen idem van het huisbezoek. Hadden ze ook eens wat over moeten zeggen hoor. Je bent niks verplicht wbt heeft op het consultatiebureau! Oh! En natuurlijk nog van harte gefeliciteerd!!!
Deze vrouw (de wijkverpleegkundige dus) was dus zo tijdens mijn bezoeken aan het cb. Dingen waarvan ik dacht: waar bemoei je je mee? In welk opzicht is dit relevant voor mijn bezoekje hier? We hebben toen ook een paar keer een discussie gehad over onder andere samen slapen en bijvoeding, en daarna heb ik dus ook aangegeven dat ik geen doorgedramd advies hoef waar ik niet om vraag, en ben toen alleen nog voor de vaccinaties gegaan.
Lekker afzeggen! Is helemaal niet raar hoor. Mijn ervaring met cb is negatief dus ik zou hetzelfde gedaan hebben. Je hebt er naar mijn idee niks aan. Dus zou ik er ook geen energie in steken.
Doen wat jij prettig vindt! Hier kreeg ik ook een telefoontje, verpleegkundige klonk heeeel ongeinteresseerd en ik had er echt geen zin in... maar dag erna kwam ze langs, en bleek ze in het echt juist super leuk! Mijn oudste kon lekker trots haar zusje laten zien en al haar speelgoed, verpleegkundige was super geinteresseerd in de oudste die daardoor echt mega trots was om ‘grote zus’ te zijn. Achteraf had ik echt geen spijt. Bij mijn oudste had ik geen positieve ervaring met het cb, ze schreven nogal voor hoe het moest etc. Maar bij de jongste kregen we een andere jeugdarts en een andere verpleegkundige, allebei juist erg leuk en ik heb nooit een ongevraagd advies gekregen.
Zou het dan gewoon cancellen toch! Het is niet verplicht dus het maakt niet zoveel uit wat ze daar op het cb van vinden. Zeg dat je zelf een weegschaal hebt en als je vragen hebt wel contact opneemt of langskomt.
Ik ben ook maar 1x op afspraak geweest, dat was de eerste afspraak. Verder kom ik 1x in de zoveel weken ff naar het inloopspreekuur, primaaa. Zou het afzeggen
In ons oude cb hadden we van alle bezoeken er welgeteld 1 die gewoon lekker normaal en practisch was. De rest was ik geen fan van. Ik weeg die gup dan zelf wel en ik zie jullie wel op locatie. We hebben zelf ook een weegschaal en al helemaal bij de tweede weet je t wel tenzij je tegen bijzonderheden aanloopt maar goed, dan heb je weinig aan t cb is mijn ervaring. Maar ik moet zeggen, de opstart met onze dochter was ook verre van ideaal en met een kz en een stagiaire over de vloer, een vk die ook nog ff kwam buurten voor overdracht (die ik in gedachten kon afschieten vanwege de bevalling) en een ukkepuk die alles bij elkaar gilde kreeg ik ook echt wel de mega behoefte om mn eigen huis terug te hebben en geen vreemden meer over de vloer. Ik schrijf de uitslagen van de metingen wel op en neem ze mee naar t cb.
Gewoon afzeggen! Heb ik ook gedaan na een aantal flinke discussies. Toppunt was dat ze mij heel erg bang hadden gemaakt over een afplatting die heel erg duidelijk te zien was volgens hen. Ik was zo bang dat ik gelijk een afspraak had gemaakt bij een fysio, die heeft zijn hoofdje opgemeten en je raadt het al... Helemaal niets aan de hand. Neem ze niet meer serieus en vind het echt een rot instantie. Ga nu alleen nog maar voor de vaccinaties.
Hier bij het huisbezoek commentaar gehad dat ze niet in haar bed wilde slapen en dat we niet het schema 'eten spelen slapen' volgden. Fantastisch idee dat je het ook gewoon af zou kunnen zeggen, had daar nog niet aan gedacht.
Het eerste huisbezoek bij beide meisjes gedaan. Bij de 2e kreeg ik met 18 maanden ook een huisbezoek. Dat ging helemaal nergens over. Volgende keer bel ik dat dus af. de 1e huisbezoeken vond ik na keizersnedes vooral makkelijk.
Ik vind ons cb erg leuk dus die laat ik lekker komen. Ze zeggen zelf dat het allemaal niet verplicht is dus dan bel je ze terug, dat je ze wel ziet op de eerste afspraak/eerste vaccinatie en dat je ze anders wel weet te vinden. Geen idee hoe ze reageren maar wat kan jou dat schelen?
Haha, nou ik heb de wijkverpleegkundige aan de lijn gehad hoor. "Ja, ik bel even om een afspraak te maken zodat ik bij jullie langs kan komen voor het huisbezoek." Ik weet het, maar wij zien af van het huisbezoek omdat het voor ons gevoel niets toevoegt. *valt even dicht, sputtert nog wat* "Oh. Eh. Ja...maar tijdens het huisbezoek moet ik het intakeformulier invullen, zodat de jeugdarts de eerste afspraak kan voorbereiden..." Ik heb alles wat van belang is al ingevuld, en zal het formulier bij de eerste afspraak meenemen. "Oh. Ja. Ehh... Maar dan moet de arts dan ter plekke nog allerlei dingen invoeren, dan loopt het spreekuur heel erg uit." Dan is het misschien efficiënter om van onze 1e afspraak een dubbele afspraak te maken, zodat er wat meer tijd is. Of u ons nu een kwartier langer inplant bij de arts, of speciaal langs moet komen voor een huisbezoek, dan lijkt me het huisbezoek een stuk omslachtiger. Dat kost bovendien meer tijd dan dat kwartiertje extra bij de arts. "Ja maar zo doen we dat gewoonlijk niet... Maar u wilt dus liever niet dat ik bij u thuiskom? Dat hoort er normaal gesproken gewoon bij." Oh dat geloof ik ook. Maar aangezien het cb an sich al op vrijwillige basis is en wij enkel de vaccinaties belangrijk vinden, vinden we het huisbezoek dus een onnodige handeling voor zowel u als onszelf. "Ja. Maar eh... Maar... *zucht* Nouja, dan kan ik u wel alvast een datum geven voor de eerste afspraak..." Dankuwel. Ik was zelf verbaasd over de bitch-modus waar ik ineens in schoot. Maar alleen al de stem van die vrouw triggerde de irritaties van mijn vorige ervaringen daar. And so it begins... het nieuwe cb avontuur.
Hier doen ze geen huisbezoeken.. ( gelukkig ) Ja alleen vd kraamhulp organisatie komt er iemand voor de intake
Hier was ze bij de tweede binnen een kwartier weer weg. Alleen het formulier doorgenomen en gewogen. Met uit en aankleden erbij gaat dat niet zo snel. Ze is ook niet verder dan de keukentafel geweest. Heb trouwens ook totaal geen problemen met het cb. M’n schoonzus die bij dezelfde arts zit krijgt steeds hele andere adviezen dan ik krijg, zij heeft wel elke keer strijd. Dus blijkbaar kan het zelfs bij dezelfde arts verschillen.
Bij ons is dat huisbezoek de intake, dus lijkt me onhandig als ze niet de achtergrondinformatie over jou en je baby hebben wanneer je bij hen komt. Ik heb echt nog nooit gehoord of meegemaakt dat ze echt je huis komen inspecteren ofzo.