Ik moet binnenkort mijn dochter inschrijven op een basisschool. In mijn woonplaats zijn 2 scholen, een reguliere school en een openbare Jenaplan school. Vroeger zei ik altijd dat ik mijn kind niet naar een openbare school zou doen, maar naar de school waarop ik heb gezeten. Nu bij ik bij allebei de scholen wezen kijken en nu weet ik het echt niet meer. Ik ben alleenstaand dus ik moet alleen beslissen. Ik kan ook niet zo zeggen waar mijn dochter beter op past. Ze is niet verlegen, wel eerst de kat uit de boom kijken, vind dansen en zingen leuk, en bezig zijn. Tv kijken doet ze niet, ze kan niet stil zitten. Wel snel afgeleid en niet lang geconcentreerd met iets bezig kunnen zijn. Ze wil wel alles al zelf doen (alsof ze dat kan haha). L. doen zegt ze dan. Ze kan ook lekker bazig zijn en zeggen wat je wel en niet moet doen. Ik vond de reguliere school wel gezelliger aanvoelen, de jenaplanschool was veel rustiger, bijna geen mensen op de gang. Kan iemand mijn advies geven of ervaring delen?
Welke onderwijsvisie sluit het beste bij jouw manier van opvoeden aan? Zitten er op één van de twee scholen kindjes die jij en/of je dochter kent? Wat is de afstand naar beide scholen? Hoe zit het met BSO (als je die nodig hebt dan natuurlijk)? Ik heb ook altijd gezegd dat ik mijn kinderen niet naar een reguliere basisschool wilde laten gaan, maar bij voorkeur naar een Jenaplanschool of anders een Montessori- of Daltonschool. En toch is ze uiteindelijk op een reguliere school 'beland'. De manier van lesgeven op deze school bleek heel erg in de buurt te komen bij de manier van lesgeven op veel Jenaplanscholen. Daarnaast is deze school veel dichterbij en komt het ook met de opvang veel beter uit (ivm de opvang van de jongste) en zitten er kinderen uit de buurt op. Dit waren de voordelen tov de Jenaplanschool (die een dorp verder zit). In hetzelfde gebouw als de reguliere school zit een Dalton school, maar daarbij kregen we echt de kriebels tijdens de rondleiding. Dit is dus meteen afgevallen. Onze dochter heeft het tot nog toe erg naar haar zin, dus tot nog toe lijkt het geen slechte keus te zijn geweest. Enige jammere vind ik wel dat ze vanaf groep 3 gewone klassen hebben, dus geen stamgroepen/combinatiegroepen.
Bedankt voor je reactie. Allebei de scholen zijn dichtbij en hebben allebei alles onder 1 dak: dagopvang, voorschoolse en naschoolse opvang. De ene helft van de kinderen van het kinderdagverblijf waar ze nu op zit gaat naar de ene school de anderen naar de andere. Van sommigen weet ik het niet. Het kinderdagverblijf waar ze nu op zit werkt sinds een jaar samen met die openbare school. Ze is al wel vaker op die school geweest en is dus bekender voor haar. Maar op de open dag van de reguliere school voelde ze zich ook wel thuis. Ze rende door de hele school en ging overal mee spelen haha. wat wil ik haar meegeven? Dat ze natuurlijk goed leert lezen rekenen e.d. maar ook samenwerken en zelfstandig werken en voor publiek leert spreken zonder spanning. Ze kan trouwens niet goed alleen spelen. Ik moet altijd mee doen en als ik maar even naar boven ga dan komt ze me al achterop.
Mijn ervaring is dat ook de gewone basissscholen zich richten op zelfstandigheid maar ook op passend onderwijs. Onze jongste en oudste lopen ver voor en krijgen extra dingen aangeboden. Maar ook kinderen die minder goed mee kunnen komen krijgen passend onderwijs. Hoe is dat bij jullie geregeld? Wij hebben uiteindelijk de keuze gemaakt op basis van sfeer en gevoel en dat heeft goed uitgepakt.
ligt heel erg aan je eigen wensen. ik zelf heb op een openbare school gezeten en vond dat mijn kids daar ook heen zouden gaan. toen we bij scholen gingen kijken voelde het heel kil aan en zit mijn zoontje nu toch op een Katholieke Jenaplanschool. We zijn totaal niet gelovig maar vonden het een fijn idee dat de kinderen erg veel doen met feestdagen. op mijn oude school deden ze niet aan carnaval of pasen oid. Op de school waar mijn zoontje nu zit doen ze aan elke feestdag wel iets, werken met thema's gebonden aan het seizoen en gebeurtenissen. Enige wat ze aan geloof doen is wat er met Pasen gebeurde en met kerst enzo. Ze doen niet aan bidden of bijbel les, ze houden het simpel en oppervlakkig(misschien niet oppervlakkig maar kan ff niet op een ander goed woord komen) Ze houden het hier open dat er 'meer' kan zijn, wil je er niks van weten is dat prima, wil je juist wel meer leren over het katholieke deel, dan besteden ze daar meer tijd aan. wat je zelf als ouder graag wil, zij passen zich aan. en dat beviel mij heel erg toen ik dus op scholenjacht ging. verder zitten ze hier met 2 groepen samen. groep 1 en 2 en zo leren ze kinderen kennen van een jaar ouder die nét iets verder zijn. kan positief uitvallen voor je kind, of negatief. ze kunnen juist erin mee gaan en zo dus sneller en meer leren van klasgenootjes. of ze vinden het juist helemaal niks dat zij als 4jarige minder kunnen dan andere klasgenootjes(5jarigen). ligt dus ook aan je kind wat beter is
Mijn oudste zit in groep 3 nu op een jenaplanschool. Achteraf vraag ik me af of dit de juiste keuze is geweest, of dat we het gewoon niet goed hebben getroffen. Groep 345 zit bij elkaar en er zijn nu 3 meisjes van haar leeftijd waarvan met 1 geen klik is, 2 haar beste vriendin was, maar nu bevriend is met meisje 3 en haar buitensluiten. Daarnaast zijn er in groep 4 vooral stoere jongens en groep 5 is dan weer een stuk ouder dus ligt qua interesse verder uit elkaar. Voor onze dochter was het denk ik beter geweest als er 24 kids van dezelfde leeftijd in de klas hadden gezeten, dan had ze meer keuze gehad om af te spreken, dat is nu dikwijls lastig en ze speelt wel heel erg graag met anderen..... Verder is het wel een gezellige school en kinderen doen veel met elkaar alle leeftijden samen....
Misschien kun je nog kijken naar schoolgrootte? Continue rooster? Ik had keuze uit 4 scholen -zelfde afstand, maar gekozen voor de jenaplan. Hier is het katholiek jenaplan. De school is klein en overzichtelijk, maar groot genoeg voor bestaansrechts. Alle kinderen kennen elkaar ongeveer. Er zijn 8 klassen. Ik vind het jenaplan érg fijn. Gezien mijn eigen faalangst en plankenkoorts, heb ik bewust gekozen voor deze school. Tot nu toe bevalt het goed, maar tja, veel is toch gevoel. En veel hangt ook weer af van de precieze juf of meester die voor de klas staat...