Hoi, Ik ben vandaag begonnen met mijn zoontje met zindelijkheidstraining. Vanochtend stickers en onderbroeken gekocht, daarna potje onder billenbereik. Hij heeft geen één ongelukje gehad en heeft 5x keurig op het potje geplast (zelfs meteen na het douchen, terwijl hij altijd onder de douche plast). Als we naar buiten gaan, zal hij een luier omkrijgen. Vrijdag is kdv-dag. Hoe gaan ze hier mee om? Ze hebben daar natuurlijk geen 1 op 1 aandacht en ik moet mijn zoontje er wel aan herinneren, zit er bovenop, dat kan daar natuurlijk niet. Het liefst zou ik willen dat hij na de middagslaap zo van 3 tot 6 de luier uit kan hebben. Is dat een optie of teveel gevraagd? Mijn zoontje vindt de wc niet zo fijn (vervelende ervaring met vele klysma's) en ze hebben daar geen potjes maar mini-wc'tjes. Is er een leidster die weet hoe dat gaat of is er een ouder die kan vertellen hoe het bij hun kind op het kdv ging?
Mijn zoon is ook nog maar net zindelijk, maar ik moet zeggen dat hij op het KDV minder ongelukjes heeft dan thuis, omdat hij daar snel meeloopt met de leidster als ze met een ander kindje gaat plassen of verschonen. Het scheelt dat zijn vriendje (1 maand ouder) in precies dezelfde fase zit, dus meestal gaan Jut & Jul samen plassen In het begin durfde S overigens ook niet op het wc-tje en dan mocht hij gewoon op een potje. Ik zou, als ik jou was, morgen even bellen en overleggen of je bijv het potje mag meenemen van thuis, zodat hij toch gewoon door kan met zijn ontwikkeling. Zou bij ons geen probleem zijn, weet ik, en kan je zoontje misschien net dat beetje extra zekerheid geven. Succes ermee! Wel gaaf, toch, deze fase?
Ik zou het gewoon vragen aan de leidsters. Hier hadden we geluk dat we vakantie hadden toen ze zindelijk werd. en na de vakantie op het kdv dus al zindelijk was. maar moet zeggen dat ze op het kdv best vaak ongelukjes heeft, terwijl ze dat thuis nooit heeft. maar de leidsters klagen er nooit over, dus dat valt me mee Ik vind het vervelender voor ze dan dat ze dat zelf vinden geloof ik Je kunt het altijd proberen zou ik zeggen. En ook als andere kindjes naar de wc gaan dan stimuleert dat. Onze dochter vindt het poepen op de mini-wctjes ook niet prettig. Wij mochten wel een potje van thuis meenemen. Die staat er nu standaard en dan mag ze gewoon daarop.
mijn vriendin werkt ook op een kinderdgverblijf. Daar houden ze rekening mee als kinderen zinderlijk proberen te worden. Stimuleren ze meerhouden ze extra in de gaten. Maar wel als ouders het zeggen/aangeven
Dat is een goed idee; morgen bellen om te vragen of zij ev. een potje hebben en of wij die anders mee mogen nemen. Wij hebben zo'n rottijd achter de rug omdat mijn zoontje helemaal niet uit zichzelf kon poepen en om de dag een hoge klysma moest en sinds zaterdag vanuit het niets draait hij dikke drollen op het potje en sinds vandaag dan ook plasjes op het potje! Word er blij van!
Ik zou het ook navragen. Bij ons kdv hebben ze geen potjes, maar mini-wc's. Maar als je het verhaal uitlegt neem ik aan det jullie samen een oplossing kunnen zoeken. Wat knap dat het zo goed gaat! Hoe het hier ging: de meiden waren thuis tijdens de vakantie zindelijk geworden, en zijn ongeveer een week na de 'luier-uit' periode naar kdv gegaan. Daar hebben we een hoop extra kleren neergelegd, en gevraagd of ze vooral D eraan willen herinneren om te gaan plassen (zij gaf het de eerste dagen minder goed aan). Dat ging en gaat best goed hoor. Al moet ik zeggen dat de meiden alleen op kdv her en der een ongelukje hebben, verder nergens. Ik denk dat het komt doordat ze daar te druk zijn met alle andere kinderen en doordat de leidsters toch wat minder tijd hebben om ze eraan te herinneren. Maar dat is ook maar soms hoor. Vóór de zindelijkheids-verhaal had D ook maandenlang een hele poeptrauma. Ze poepde 2 keer per week na een hoop forlax, en het ging gepaard met veel huilen en geschreeuw (ze durfde gewoon niet te poepen). De leidsters waren op de hoogte en zijn er heel lief mee omgegaan. Als ze toevalig daar moest poepen hield de vaste leidster haar net zo lang vast totdat het zover was (soms wel 20min), en ze werd heel lief getroost en rondgedragen. Misschien een positief puntje: bij D is de poeptrauma vrij snel overgegaan nu ze zindelijk is. Ze poept nog steeds niet van harte, maar durft het wel te laten gaan, en dat scheelt een hoop. Succes bij het kdv! Ik zou wel een oplossing zoeken zodat hij daar geen luier aan hoeft, want dat is heel verwarrend voor kinderen (1 dag wel, ander dag niet)
Hoe lang duurt het ongeveer dat de luier ook buitenshuis af kan? Binnen hoeveel dagen zou een kind van 3,5 het doorhebben? Mijn zoontje heeft heel lang zijn bekkenbodem verkeerd gebruikt. Volgens de incontinentie-verpleegkundige is dat omgekeerd zindelijk worden. Je hebt alles laten lopen (niet zindelijk), alles ophouden (chronische obstipatie) en ophouden en op het juiste moment loslaten (zindelijk). Dat laatste durfde mijn zoontje dus niet: die spande aan als hij moest ontspannen.
D had hetzelfde probleem (alleen minder heftig als jouw zoontje). Ze kon het dagenlang ophouden en de billen en bekken werden een blok beton als ze de drang voelde. Ik heb de luier vrij snel helemaal weggelaten, na 2-3 dagen zonder ongelukken binnen. Ik nam dan wel veel extra kleren mee, maar ze hebben nog nooit een ongelukje gehad buiten. Ik zou wel eerst 2 dingen checken: - kan hij even wachten met plassen (totdat je een wc hebt gevonden)? Ik zou dit eerst even thuis oefenen. - hoe erg vindt hij een ongelukje? (Een kind dat in paniek raakt of zich slecht voelt erdoor is niet de bedoeling)
In huis kon hij even wachten tot ik de trap op en afgerend was om het potje te halen. Ongelukje gisteren (valse start) vond hij niet erg, alleen jammer van zijn mooie broek die nat was. Hij schaamde zich niet ofzo. En dan nog een stomme vraag misschien, maar wanneer gaan jongetjes staand plassen? Ik zie weleens papa's kleuterzonen helpen in het bos.
Dan zou ik het gewoon proberen. Wel in het begin ergens naar toe waar je een wc in de buurt hebt. Maar dan moet hij wel op de wc, of je neemt zn potje mee. Het laatste ben ik ook benieuwd naar, A is nog niet zindelijk. Ik las laatst hier in de lounge met verbazing dat veel jongens en mannen thuis zittend moeten plassen. Overigens is staand plassen in het bos niet zo moeilijk denk ik, volgens mijn man moet een jongen vooral oefenen met het goed mikken in de wc-pot
Wij hebben de eerste dag kdv een luierbroekje aangedaan. Mijn zoontje verteld dat hij gewoon naar de wc moest gaan, dat het een soort onderbroekje was. Die dag is helemaal goed gegaan. Hij gaf het netjes aan, en is gewoon droog gebleven. 2 dagen later is hij de dag wel begonnen met het luierbroekje, maar voor 10 uur hadden ze die al uitgedaan (in overleg). Hij zat vaak met zijn vriendinnetje samen, 2 wc-tjes zatend direct naast elkaar in het verschoonhok.. Staand plassen was in de eerste week al. Hij wilde perse plassen, en wel nu.. Terwijl we in een bos liepen (met luierbroekje aan). Dus dat was onze "ontgroening". Je moet alleen wel helpen vasthouden Maar thuis zitten mijn mannen gewoon op het toilet..
Mmm. Vanochtend wou zoon persé een schone luier. Ik heb rustig gepraat en uitgelegd en mooie dingen in het vooruitzicht gesteld en hij heeft echt een half uur lopen gillen en huilen. Toen heeft hij zelf een luier om zijn kont geknutseld en ging naar beneden. Dus: hij heeft nu wel een luier om. Vanmiddag maar weer eens een poging wagen hem uit te laten. Ik ga niet dwingen en vechten; dat geeft teveel stress. Zal vanmiddag het kdv eens bellen tijdens de middagslaap van de kindjes. Edit: nu juist weer een heel grote drol op het potje gedaan en dat goed aangegeven! Dit is sowieso al een hele stap! Edit2: én een grote plas op het potje. (luier was nog droog).
Hier vorige week maandag gestart en de 1e dag 2 ongelukjes direct na elkaar, daarna eigenlijk niet meer. O ja bij de gastouder 1x, ik denk dat ze vergeten is te plassen. Soms is ze net iets te laat en is het onderbroekje net iets nat. Buitenshuis was hier na een paar dagen en is goed gegaan. Wel even over nagedacht waar ze eventueel kon plassen. Naar opa en oma toe is het potje mee gegaan, op kraamvisite en bij oom en tante is ze naar de wc geweest. Buitenshuis doe ik haar een onderbroekje aan en daar overheen een luierbroekje. Voelt ze het wel als ze plast maar worden haar kleren niet nat. Naar de psz ook en gaat daar ook prima. Ik laat haar als ze er komt even plassen of net thuis van tevoren en dan laten zij haar tussendoor nog een keer plassen en ze hebben na het fruit eten standaard een wc-ronde. Potjes hebben ze er ook zag ik en een verkleiner op de wc's. Poepen wil ze hier dus dat komt in de luier na het slapen of ze vraagt er om.
Als ze op het kdv geen potje hebben, zou ik vragen of je een eigen potje mee mag nemen. Ik zou helemaal niet weten hoe ons kdv het aanpakt. Ze hebben potjes en kleine wc. Weet wel dat ze met stickers werken. M wilde nooit zijn luier uit laten, maar ik wist dat hij het wel kon. Op vakantie kwam hij namelijk steeds om een nieuwe zwemluier vragen als hij geplast had. Ik ben ook niet van het dwingen, werkt naar mijn idee ook alleen maar averechts. Woensdag namiddag stemde hij toe voor geen luier. Hij heeft toen 2x in zijn broek geplast en hield het verder op totdat hij zijn luier voor het slapen kreeg. Deze zat binnen een uur vol. Donderdag al direct poepen op de wc en plassen ging goed. Hij had die dag 2 ongelukjes en al 5 stickers verdiend. Vrijdag had hij ' s ochtends een luier om ivm logopedie. Daarna wilde hij de luier niet uit. Ik heb gezegd: nou prima, maar dan heb je de stickerkaart ook niet meer nodig. Toen ik die dus weg nam, was het brullend, nee mama en luier moest ineens uit. Die avond had hij zijn stickerkaart vol ( kon 10 stickers verdienen). Zaterdag nog maar 1 ongelukje en sinds zondag niet meer. Sinds maandag ook de deur uit zonder luier. M kon 10 stickers verdienen en dan mocht hij een kadootje. Deze hadden we al uitgezocht uit het bart smit boek. Dit uitgeknipt en op de stickerkaart geplakt. Zo kon hij zien wat hij kon verdienen. Ik had niet verwacht dat het zo snel ging en er dus niet aan gedacht dat hij in 2 dagen tijd het kado al verdiend zou hebben. Met de nieuwe stickerkaart kreeg hij chocolade ijs. Daar is hij dol op en een goede stimulans. Dit had hij weer in 2 dagen verdiend en toen zijn we gestopt met de stickers. Doel was bereikt.
Zoon heeft gisteren en eergisteren voor op het potje plassen 10 stickers verdiend. Vanavond of morgenochtend krijgt hij zijn cadeau. Man heeft een vel gemaakt met 9 vlakken voor een sticker en sticker is 6 kruisjes. Heeft hij leuk gedaan. Ik weet nog niet hoe het verder moet met belonen? Voor de poeperij hoeft hij iig geen cadeau meer, dat kan hij nu. Na alle ellende die we hebben meegemaakt, schoot ik gisteren helemaal vol van: "mama, ik vind het leuk om op het potje te poepen!". Gisteren zijn mentrix van het kdv gebeld en zij zullen hem zeggen dat hij altijd aan haar en de andere leidster mag zeggen als hij moet plassen of poepen en ze zullen het potje (die hadden ze dus) aanbieden tijdens de vaste verschoonrondes.
Ik wou nog even vertellen hoe het gegaan was vandaag op het kdv: Hij heeft met vaste verschoonrondes op het potje gezeten, alleen kwam er niks, maar wel stickers verdiend die hij me trots liet zien! Bij thuiskomst was hij nogal opstandig, maar dat is vast ritueel na het kdv. Uiteindelijk voor het slapen gaan toch nog een poep en een plas gedaan op het potje! Morgen weer meer rust inbouwen.
Dat gaat toch al vrij goed als hij al zoveel stickers heeft verdiend. Leuk ook al ze zelf zo trots zijn bij een sticker he. Weet je niet hoe verder met belonen omdat hij al een kado verdiend heeft? Dat had ik ook, dacht: kan toch niet om de 2 dagen een kado laten verdienen. Misschien meer uitbreiden, bv 20 of nog meer stickers en dan een beloning? Als ik het zo lees, denk ik niet dat het nog lang duurt totdat hij zindelijk is overdags. Super dat het poepen ook goed gaat.
Loopt en doet zonder luier een slaapje overdag, klimt op de wc, plast EN poept op de kleine wc op het kdv en werd net om 23.00 uur wakker omdat hij moest plassen! Wat een heerlijkheid dit!
Wat goed!!! En voor jou ook een enorme pak van je schouders gelukkig.. Als die knop eenmaal om is gaat het idd heel snel..
Fijn hè! Hij is vannacht 2x wakker geweest om te plassen. Hij doet het echt niet meer in de luier, die was kurkdroog vanochtend. Ik kan het trouwens iedereen aanraden: zindelijk worden bij 3,5. Gaat supersnel en makkelijk!