Is dit zorgelijk?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Asley, Sep 2, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Ik heb een hele lieve peuter van bijna 3. Sinds januari gaat hij 3 dagen in de week naar de psz. Eerst was dit vanwege ziekte van mij. Nu ben ik gelukkig weer hersteld. Alleen hebben de leidsters dat hij liever drie dagen blijft omdat hij zich nog best aan hun vastklampt. Ze willen hem wat zelfstandiger maken.
    thuis wil hij juist zelfstandig zijn en is hij helemaal niet aanhankelijk. Alleen in drukke situaties verliest hij meer het overzicht en zoekt hij veiligheid. (Tenminste dat is wat ik denk, konden ze het maar uitleggen:) voor mijn gevoel is dit niet heel gek gedrag voor een peuter….?

nu vroeg de leidster van de week opeens aan mij of ik al extra contact had hiervoor bij het cjg. Toen werd ik toch wat onzeker. Is het dan toch niet helemaal goed?o_O
    Ik zag het zelf nog niet helemaal zo. Dacht/denk, daar groeit hij wel overheen.

zelf heb ik autisme. Dus tuurlijk heb ik mijn angsten. En hij heeft er trekjes van dat weet ik. Hij houd niet zo van drukte, hij heeft structuur nodig en soms wil hij dingen precies op zijn manier. Maar verder is hij wel erg talig en praat hij gerust in de klas over mijn vakantieverhalen. Hij is niet super sociaal, maar dat zijn wij beide ook niet. Maar hij kan verder wel lekker meekomen. Dit is iig wat zijn leidster wel nog aangaf. Hij doet leuk mee met alles en praat voldoende. Alleen is hij gevoelig voor prikkels en zoekt hij veiligheid bij de leidster dan.

Wat denken jullie hiervan? Is echt anders dan ‘gemiddeld’:rolleyes:
    We hebben nu afgesproken over een half jaar verder te evalueren, misschien groeit hij er overheen. Maar het zit mij toch nog niet helemaal lekker

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,948
    14,996
    113
    G. is absoluut niet bang voor vreemden en duikt vol gas een onbekende situatie in. Drukte daarentegen kan ze niet zo heel goed mee omgaan.

Zeker als t wat "projectielen" zijn die van hot naar her vliegen vond ze dat best spannend. Ze ging bijv ook echt niet op een springkasteeltje als er net iets te veel of iets te grote kinderen waren. Dan bleef ze toch ook van een afstandje koekeloeren. (Zij is zelf ook een projectiel overigens maar beschermd alles wat klein is)

Ik zou t niet direct als "afwijkend" bestempelen maar goed afwegen met dingen die je zelf ook ziet. Zijn er allicht wat lompe peuters bij bijv.?

3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,411
    113
    Veiligheid bij een leidster zoeken als het hem te druk is bv, klinkt voor mij juist als iets positiefs ipv zorgelijk?

Krily, Gordijnrails and KleineLai like this.
  4. Tester225

Tester225 Lid

May 13, 2019
    31
    42
    18
    Female
    Stel dat hij ASS heeft, zou je dan dingen anders doen? Waarom wilt psz dat je cjg contacteer? Als je niet tegen echte problemen aanloopt en dit in de toekomst ook niet verwacht, is zo'n traject ook niet nodig. Als je denkt dat hij in de toekomst bijvoorbeeld binnen het onderwijs ondersteuning nodig heeft, waarom zou je cjg of een andere instantie dan niet contacteren?

Komende van een neurodiverse moeder wiens zoontje van twee momenteel in een traject zit, voornamelijk wegens taalissues en soms last van onder- en overprikkeling. Dan is het fijn nu al te weten wat er is, aangezien de wachtlijsten echt wel serieus zijn.

Edit: plus stel hij is neurodivers, dan blijft hij toch gewoon precies dezelfde jongen? Dus daar hoef je niet per se angst over te hebben. Uit zo'n post kunnen wij natuurlijk niet bepalen of er al dan niet iets neurodivers is.

KleineLai likes this.
  5. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,184
    113
    Brabant
    Bedoelde de leidster contact opnemen over zijn gedrag? Of misschien over die extra dag?(evt vve indicatie?)

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Dit!
    En ik vraag me af, inmiddels ervaring met mijn twee dochters met ASS en met kinderen op mijn werkveld, of we niet gewoon blij moeten zijn dat iemand aan geeft dat dingen teveel voor hem/haar zijn ipv dit willen oplossen met nog méér prikkels.
    Wanneer jij aangeeft dat hij thuis anders is, juist méér zelfstandig, dan is het toch gewoon prima?
    Ja, dan houdt hij niet van drukte, grotere groepen mensen en veel sociale situaties. Waarom mag dat niet?
    Inmiddels ben ik erachter dat dit echt niet beter worst door iemand er meer en langer aan bloot te stellen, wat vaak wel wordt gedacht door velen. De opmerking 'maar hij/zij zal t toch moeten leren, zo is de maatschappij nou eenmaal'....echt.... ik heb daar zo'n hekel aan.
    Mijn kinderen (16 en 18 inmiddels) houden niet van samenwerken, nooit gedaan en er werd altijd de focus op gelegd. Nou....ze hebben er nog steeds een hekel aan, en ze zijn er nog steeds hetzelfde in. Ze kunnen het, de een beter dan de ander, maar er is echt niets veranderd door het heel bewust extra te oefenen.
    Ze houden ook niet van drukte, maar juist doordat ze de laatste jaren dat zelf kunnen kiezen gaat t beter. En niet omdat 'men' vond dat ze in de drukte moesten blijven.
    Sociale contacten idem. Ze hebben die behoefte minder/anders en voelen zelf aan wat ze kunnen en willen. Die natuurlijke begrenzing is zo gezond.
    Vertrouw op je eigen gevoel ♡.

Pixxel, Zonnestralen, Asley and 6 others like this.
  7. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik zou ten eerste verduidelijking vragen aan leidsters wat ze nu precies bedoelen en checken wat nu precies hun zorg is. En wat zij denken dat cjg zou moeten/kunnen doen.
    En wat is vastklampen? Alleen een beetje meer dan een gemiddeld kind cq dan ze gewend zijn, of zo extreem dat ze hun werk niet meer goed kunnen doen?

De kans is reëel dat je kindje ook autisme zou kunnen hebben. Gezien de wachtlijsten in GGZ en het (in mijn ogen) voordeel om dit te weten voordat school begint, zou je kunnen overwegen om (afhankelijk van de mate van verdenking) nu daar al gericht mee verder te gaan. Hoe eerder je het weet, hoe eerder je ook passende aanpak e.d. kunt realiseren. Niet zo zeer voor thuis, maar zeker met oog op school.

Chechi likes this.
  8. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,230
    28,215
    113
    Ik zou ook om duidelijkheid vragen want wat ik lees vind ik geen zorgwekkend gedrag, laat staan om instanties voor in te schakelen.

Weten ze dat jij autistisch bent? Zijn ze misschien daarom alerter?
    Ik ben niet autistisch, maar mijn oudste zoon wel. Mijn tweede zoon heeft ruim een half jaar op de crèche gezeten maar dat ging niet goed vanwege verschil in visie van ons (mij met name) en de crèche. Vanwege onze oudste zoon waren ze super alert op onze tweede zoon, en werd naar mijn mening elk dingetje uitvergroot. wij ook al snel en vaak te horen dat ze adviseerde een kinderpsychiater mee te laten kijken. Uiteindelijk voelde het voor mij niet meer goed om hem te brengen.

Ik zou een gesprek aanvragen met de crèche om duidelijk te krijgen waar hun zorgen liggen en wat jullie mening daarover is.

9. Ysabella

Ysabella VIP lid

Jan 27, 2017
    9,042
    16,548
    113
    Hier was dat juist wel zorgelijk. Je hebt veiligheid zoeken bij andere en veiligheid zoeken bij andere. je begrijpt vast wel wat ik bedoel.
    Sommige kinderen verliezen totaal het overzicht door de grootte van de groep plus al het lawaai. Als ze dan telkens de veiligheid bij de leidsters zoeken is dat wel een alarmbel om uit te zoeken hoe en waardoor dat komt en of een kind daarin begeleid kan worden om te leren omgaan met dit soort situaties. Want uiteindelijk komt het in een klas met +25 kinderen en kan een kind niet de hele dag de veiligheid van de juf zoeken en krijgen om goed te kunnen functioneren op de basisschool. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Dus vanuit mijn perspectief zou ik hier wel actief mee aan de slag gaan TS. Het is alleen maar een meerwaarde dat je kind gezien word op de psz!

Chechi and evaleana like this.
  10. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,411
    113
    Ah ja, ik snap wat je bedoelt.

Hier zocht mijn oudste op de psz een beetje de rust op, ging de drukte uit de weg. Maar de leidsters gaven aan dat zij een verschil zagen in taligheid. Dochter was heel talig, conflicten wilde zij oplossen door te praten bv. Maar veel andere 2-jarigen waren niet zo talig en die uitten zich meer fysiek of met meer volume ;) Eenmaal bij de kleuters ging dat al een stuk beter, omdat de meesten zich talig dan wel goed kunnen uiten. En het iets meer schoolse werkte voor haar ook goed, een klas met 25 kleuters was hier echt een stuk rustiger dan de groep op de psz met 10 peuters.

11. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,614
    113
    Female
    Heeft de opvang zelf geen korte lijntjes met het cjg? Wij hebben daar namelijk gewoon contact mee. Komen eens in de zoveel tijd op de groep en wij melden dan onze zorgenkindjes. Ze kijken dan met ons mee en we houden elkaar op de hoogte. Als het echt iets is wordt er contact met ouder opgenomen. Ouders kunnen ook altijd binnenlopen bij het open spreekuur als ze aanwezig zijn bij ons.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Ik zou om een gesprek vragen met meer toelichting, praktische voorbeelden enz. om het in perspectief te zien. Nu kun je er weinig over zeggen.

13. Chechi

Chechi Niet meer actief

Hoe lang gaat hij al naar de psz? Als hij daar al een tijd loopt is het wel een teken dat er iets niet goed loopt, dat hij zich nu nog zo vastklampt. Je verwacht dat een peuter went aan de psz en zich steeds vrijer gaat voelen. Als het al lang zo is en hij zich zo overprikkeld voelt en het overzicht verliest, is het denk ik wel goed om hulp te gaan zoeken. Zeker met ASS in het gezin, maar ook door je andere topic over dat hij moeite heeft met stukjes eten. Eetproblemen komen vaak voor bij kinderen met ASS, omdat de overprikkeling ook in smaak en tast zit van de mond. Nu hulpzoeken gaat je helpen voor de toekomst, ook al zijn er op dit moment geen grote zorgen. Mensen met ASS gaan meer problemen ondervinden als hun wereld groter wordt. Nu is dat de psz, straks de basisschool en de middelbare school. Zorg krijg je niet meteen en er zijn wachtlijsten.

Eventueel kun je deze vragenlijst invullen. Het is een screenen om te kijken of hij kenmerken vertoont die wijzen op verder onderzoek. Ook staat op de site uitleg wat de meerwaarde is van vroegsignaleren van ASS.

https://www.autismejongekind.nl/vragenlijst/

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,504
    13,796
    113
    Female
    Noord- Holland
    Sinds januari staat er. Dus 8 maanden minus een grote vakantie ertussen van 6 weken (en nog wat andere, kortere vakanties).
    Dat lijkt mij zo lang dat je kan spreken over ‘zorgelijk’ en/of ‘nader onderzoek’ nodig?

De vraag was overigens niet aan mij gesteld, maar aan TO. Maar ik haak even in omdat wij met zo’n soortgelijke situatie zitten en ik me, vanuit jouw expertise, af vroeg wat de termijn is waarop je over ‘zorgelijk’ gaat spreken.

Bij ons is/was het zo:
    Vanaf 2 jaar naar de PSZ.
    Na 20 maanden zat er eindelijk progressie in in die zin dat dochter wat meer van zichzelf liet zien.
    Overigens maakten we ons toen nog geen zorgen en het PSZ ook niet.
    Tis gewoon een kat-uit-de-boom-kijk-type.

Nu ze naar de basisschool gaat begin in me zo langzamerhand af te vragen of er niet meer aan de hand is.
    Voor haar 4 jaar en bijna 9 maanden is ze emotioneel nog erg jong. Hangt echt letterlijk nog heel vaak en heel veel bij mij en ook bij juf (maar bij juf niet storend, gewoon opvallend).
    Ook zodra er meer dan 10 mensen/kinderen zich op het schoolplein bevinden, wordt het haar al gauw te druk en blijft ze aan me klitten, durft niet naar binnen en komen de waterlanders.

Ik heb zelf ook ASS. Is wel pas heel laat geconstateerd, maar wat ik van m’n vroege kinderjaren en jeugd nog kan herinneren is dat ik vooral gróte moeite had met veranderingen qua omgeving/ mensen.

Heb zelf het idee alsof 4 jaar en 8 maanden wel echt een leeftijd is waarop vastklampen eigenlijk niet meer zou moeten, emotioneel gezien?

En ook omdat je spreekt over dat kinderen/ mensen met ASS vaak moeite hebben met (structuren) eten, ga ik wel twijfelen of we een onderzoek zouden moeten starten.
    Ik herken het van mezelf dus niet dat ik moeite heb met (structuren) eten en weet dus ook maar moeilijk in te schatten of het gewoon kieskeurigheid van haar is, of iets wat kan duiden op ASS.

15. Chechi

Chechi Niet meer actief

Lastig te zeggen! Autisme is natuurlijk een spectrumstoornis, met veel verschillende uitingen en kenmerken. Mensen zonder autisme kunnen dezelfde kenmerken vertonen in meer of mindere mate. Om van ASS te kunnen spreken moet je op verschillende domeinen kenmerken hebben, waaronder beperkingen in de sociale interactie, rigiditeit in denken of handelen, overprikkeling ed.

Vastklampen kan natuurlijk een uiting zijn van meer “problemen” dan alleen ASS, zoals een hechtingsprobleem of sociale angst. Maar het kan ook nog binnen het normale spectrum horen, dat het wel wat typisch is maar niet perse afwijkend.

Ik denk dat wanneer een leidster van de opvang of de lerares op de basisschool een signaal afgeeft, dit wel het moment wordt dat het mogelijk “zorgelijk” is. Zij zien veel verschillende kinderen en kunnen daarmee sneller zien wanneer een kind toch ander gedrag vertoont dan je zou verwachten. In het geval van TS geven ze dit signaal wel duidelijk af.

Ik denk dat je vooral jouw moeder gevoel serieus moet nemen. Het kán iets betekenen, maar het hoeft niet. Maar als jij het gevoel hebt dat zij het toch wel moeilijk heeft, kan het zeker geen kwaad om daar hulp bij te zoeken. Mijn ervaring is dat moeder het vaak het beste weten wanneer er iets speelt. Ongeacht wat het probleem is en waar het vandaan komt. Het klinkt alsof ze het moeilijk heeft op zulke momenten. Wat zeggen ze op school? Hoe ervaren ze haar? Zijn er naast het vastklampen nog andere dingen die lastig lopen?

Op de website van het jonge kind heb je ook wat informatie over kleutermeisjes met ASS. https://www.autismejongekind.nl/inspiratie/autisme-bij-meisjes-subtieler-en-soms-onzichtbaar/

16. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    WoW wat een reacties, bedankt allemaal!

ja ik heb het idee dat ze er een vergrootglas op hebben door mijn situatie. Logisch, dat heb ik zelf ook. Wat mij steeds geruststelt is dat jij superrrrr veel praat en niet alleen naar mij, naar iedereen. Dat geeft mij het idee dat hij geen ass heeft. Al is het spectrum zo breed, je weet het nooit.
    Hij heeft gewoon moeite met veranderingen en drukke plekken. Dan overziet hij het niet meer. Ook is hij van de gewoontes en vind hij het fijn als alles een beetje gaat zoals hij het gewend is. Maar thuis merk ik verder dus niet veel aan hem. Hij is altijd vrolijk, niet veel driftbuien, best een makkelijk kind. Slaapt fantastisch. Eten is hij inderdaad wel heel gevoelig voor, dat is dan wel weer een kenmerk. Maar naar mijn idee (en misschien ben ik dan te stigmatiserend) praten kindjes met ass niet zo graag. Maar misschien heb ik dat mis.

De school heeft geen contact met het cjg. Dat is wel jammer. Ik krijg als het goed is binnenkort wel een gesprekje op school omdat hij drie wordt, hopelijk kunnen ze dan meer verduidelijken. Maar volgens de leidster gaat het er vooral om dat de overstap naar de basisschool niet te overweldigend voor hem wordt, ze heeft nu niet het idee dat hij naar een speciale school moet (ben ik ook nooit geweest).

na de zomervakantie moest hij 2 weken krijsen met wegbrengen, maar inmiddels rent hij gelukkig weer super vrolijk naar binnen. Het was weer even de overgang denk ik. Maar dat hebben best vele kindjes toch?

de leidster zei dat ze het nog een half jaar aankijken en daarna evalueren of het beter gaat. Gekke vind ik gewoon dat hij er tijd super vrolijk naartoe gaat en super vrolijk terug komt. En volgens de leidster doet hij er ook gewoon mee met alles. Alleen is hij prikkelgevoelig. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dit niet meteen zorgwekkend:rolleyes: maar dat de leidster het apart vernoemde en het cjg erbij haalde vind ik wel zorgwekkend. Maar weer even aankijken hoe het verder gaat. Als baby was hij al helemaal angstig, toen was hij echt voor alles bang, zelfs gras en zand. Dus misschien wordt het langzaam aan minder.

17. Chechi

Chechi Niet meer actief

Super veel praten zegt helaas niks over wel of geen ASS. Het gaat namelijk vooral over het aanvoelen van contact. Dus als je kindje met anderen praat; doet hij dit dan op een adequate manier? Kopieert hij gedrag van anderen of voelt hij het zelf aan? Snappen ze emoties van anderen? Non-verbale communicatie? Oogcontact? Hoe vriendschappen en relaties in elkaar steken? Een gesprekje starten maar ook een gesprek gaande houden? Interesse tonen in de ander of alleen maar met eigen onderwerpen bezig zijn? Is sociaal contact overweldigend door de prikkels? Het ene kind met ASS is beter in het een dan het ander, of heeft een andere uiting ervan.

Sommige kinderen onttrekken zich uit contact en anderen gaan er volledig in op. Je ziet dan bijvoorbeeld dat kinderen te pas en te onpas tegen iedereen praten en geen onderscheid maken tussen bekenden of onbekenden. Dit kan dan zijn dat het kind niet aanvoelt wat gepast is in sociaal contact, je zou namelijk volgens sociale normen verwachten dat ze bij bekende meer contact zoeken en bij vreemden minder.

PS. Ik zeg niet dat dit bij jouw zoontje is, maar reageer vooral op je opmerking dat hij juist met iedereen praat.

In ieder geval altijd goed om het in de gaten te houden en te bespreken met de leidsters! Voorbeelden vragen idd en vragen wat zij dan denken dat er speelt. Succes met alles!

KleineLai likes this.
  18. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    Wow super bedankt voor je verheldering, zo zag ik het nog niet!
    Hij praat wel tegen iedereen, maar kan ook wel verlegen zijn. Ja veel van de sociale normen kent hij nog niet. Hij kan zich nog niet invoelen. Hij neemt alles super letterlijk. Hij snapt emoties niet altijd (bij zichzelf wel). Hij praat alleen over zijn eigen belevingen. Oogcontact vind ik een moeilijke (heb ik zelf ook niet vanzelf) maar hij doet dat denk ik niet veel. Echte gesprekken heeft hij niet. Maar goed, al deze dingen zijn volgens mij dood normaal voor een peuter? Dat wordt dan denk ik later pas echt duidelijk. Zodra hij uit de ik fase is en een jaar of 7? is.

19. Chechi

Chechi Niet meer actief

Ja veel van deze dingen zijn heel passend bij een peuter, maar sommige dingen zou je wel al verwachten. De ik-fase gaat namelijk vooral over egocentrisme. Ze stellen zichzelf centraal, maar dat betekent niet dat ze anderen niet begrijpen. Deze signalen kunnen (maar hoeft dus niet) wijzen op autisme bij peuters;
    • moeilijk te troosten
    • slaapproblemen
    • slecht eten
    • anderen bijt of slaat zonder duidelijke reden
    • voortdurend aan jou vastgeklampt
    • erg angstig is voor nieuwe situaties
    • Geen gebruik van 2 woorden zinnen vanaf 2
    • Geen gebruik van gebaren
    • Geen interesse in andere mensen
    • Obsessief bezig zijn met een bepaald speelgoed, zoals autootjes op een rij zetten
    • Prikkel gevoeligheid
    • Fladderen en wiegen met het lijf
    • Moeite hebben met het houden van fysieke afstand naar anderen
    • Reageert niet op verdriet van anderen ; dat doen ze namelijk al wel vanaf vroeg! Mijn baby van 1 reageert al op mijn verdriet, dat is namelijk gewoon aangeboren reactie. Mijn peuter van 2 kan benoemen wanneer een ander verdrietig is en geeft dan ook een knuffel.
    • Weinig oogcontact

20. Asley

Asley Bekend lid

Apr 4, 2018
    501
    159
    43
    Female
    bedankt voor je verheldering! Hier herken ik mijn zoontje dan maar weinig is.
    Ik heb even geled op zijn oogcontact, maar dat heeft hij wel. Alleen niet als iemand boos is.
    Emoties van anderen vind hij wel lastig. Maar dat zie ik hij wel meer kindjes van zijn leeftijd. En hij ziet ons denk ik ook vooral blij zijn.
    Hij heeft een periode gehad dat hij niets anders deed dan auto’s fileparkeren. En owee als ze anders stonden dan hij bedacht had. Toen kreeg ik wel sterke verdenkingen. Maar nu doet hij dat eigenlijk bijna niet meer.

dus hij is vooral nog prikkelgevoelig en een slechte eter. Maar dat slechte eten zou volgens de logopedist ook goed kunnen komen doordat hij heel lang en veel last heeft gehad van reflux..

Share This Page