Zindelijkheidstraining in verlofperiode, goed idee, of juist niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gizzie1983, 8 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Onze dochter vindt de wc erg interessant. Als wij gaan plassen, wil ze altijd mee. Toiletpapier aangeven (het liefst nog mee afvegen, maar dat doen we maar niet :cool:) en het plasje doorspoelen.

Poepluiers vindt ze niet meer zo prettig, en ik moet de luier altijd meteen verschonen.

Op zich goede uitgangspunten richting de zindelijkheidstraining denk ik?

Ik vind het nu nog wat te vroeg om ermee te beginnen. Vanaf april begint mijn verlof, dan is mijn dochter ruim 2,5 jaar. Zou het een goed moment zijn om er dan mee te beginnen? Of juist niet omdat de baby dan bijna komt (teveel verandering)?

2. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Waarom nu niet al oefenen. Als ze toch interesse heeft waarom wachten. Straks met de kleine zal het het misschien wat moeilijker worden

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Waarom vind je het te vroeg? Als ze het zo duidelijk aangeeft zou ik het gewoon nu proberen.
    Verlofperiode zou denk ik niet mijn voorkeur hebben, er gebeurt dan al zoveel in het leven van zo'n kleintje...

4. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Eerlijk gezegd omdat ik er zelf tegenop zie... Weet gewoon niet zo goed hoe ik er mee moet beginnen (ben nogal een perfectionist en dat houdt me tegen merk ik).

Iemand tips? ;). Gewoon een paar keer per dag op de wc zetten (brilverkleiner)? Meteen starten met een beloningssysteem (stickers) of nog even mee wachten?

Ben in de kerstvakantie twee weken vrij, dus op zich is dat wel een goed moment denk ik...

5. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    #5 fairy2011, 8 dec 2014
    Laatst bewerkt: 8 dec 2014
    Onze dochter was met 2 jaar en 4 maanden zindelijk. Ook in mijn verlof gedaan, maar dan na de geboorte. Ik heb het ook uitgesteld ivm komst broertje. Ik vermoed dat ze anders voor haar 2e verjaardag al zindelijk was geweest.

Gezien het feit dat je nog lang te gaan hebt in je zwangerschap, zou ik er nu mee beginnen.

Onze dochter durfde niet op het potje. Hier de eerste week ieder uur op de wc gezet en toen langzaam afbouwen (om de 2 uur, om de 4 uur als ze zelf niet geweest was etc). Binnen een maand volledig zindelijk, gaf alles zelf aan.

In het begin zullen er vast veel ongelukjes gebeuren, maar die worden iedere dag minder. Tja dweil erbij en gewoon proberen.

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Voor elk kind werkt wat anders natuurlijk maar hier heb ik in 1 x de luier afgelaten (hij mocht 'm alleen nog om met slapen) en heb mn zoontje echt elk half uur op het potje gezet. En dan nog hadden we veel ongelukjes de eerste dagen.
    Na een dag of 3 dacht ik echt: waaaar ben ik aan begonnen :) :D
    Maar ik wilde doorzetten en gelukkig maar want binnen een week was hij zindelijk.
    Hier werkte die duidelijkheid; onder geen beding ging die luier nog om.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Als je een paar dagen hebt, nu doen! Ik had bij m'n eerste mazzel, die was een paar weken na de bevalling zelf spontaan binnen een paar dagen zindelijk. Maar de jongste had iets meer aanmoediging nodig. Bij haar zijn we 1,5 week geleden begonnen en nu is ze droog. Het kostte me nu al best veel energie, ik zou er in mijn verlof niet aan moeten denken, mét dikke buik.

Als je 3 dagen helemaal vrij plant, alleen een onderbroek aan, potje in de kamer. Dan kom je een heel eind! En lekker thuis blijven! Dat halve jaartje gaat het verschil voor je dochter niet maken.

8. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ik zou simpelweg eerst maar eens beginnen met je dochter regelmatig op de wc te zetten. Luier verder gewoon aan laten, eerst maar eens wennen aan de wc gang, misschien soms eens toevallig een plasje doen. En dan merk je wel in hoeverre ze er aan toe is!
    maar gewenning aan de wc, regelmatig er even op zitten is mijn inziens de eerste stap! Dat kan je elke dag wel doen, maar als je druk bent ook wel eens overslaan ;) en dan komt het verder vanzelf! Geen druk van het moet tijdens je verlof, of te perfectionistisch plan maken (kinderen worden toch zindelijk op hun eigen manier en tijdstip ;) )

9. Jaime

Jaime Niet meer actief

Ik zou er nu mee gaan oefenen als ze de interesse heeft. Over een half jaar is de interesse misschien weer weg. Misschien zit ze dan ook vol in de peuterpubertijd en als mama dan wil dat ze op het potje plast wil zij dat niet ;)
    Ik vind het niet te vroeg hoor. Mijn dochters waren zindelijk met 24 en 27 maanden.

10. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Dank je Mirjamrn! Dit lijkt me een goede eerste stap. Geen druk...

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Dit zou ik ook doen. Lukt de wc niet dan evt potje gebruiken. Hier ging zoontje eerst 1,5 maand lang voor en na het slapen op het potje plassen en poepen. Daarna pas begonnen met luier uitlaten. Zoontje is nacht-zindelijk vanaf 2 jaar en 3 maanden en een maand later ook overdag zindelijk. Vind 2 jaar en 2 maanden zeker niet te vroeg om te beginnen. Vooral niet als ze het interessant vind.

12. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Ik zou nu beginnen. Teveel onhygiënische toestanden (die nou eenmaal bij zindelijkheidstraining komen kijken) wil je niet met een pasgebore baby erbij.

Deel Deze Pagina