zindelijkheidstraining, mee ophouden of doorgaan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hulkie, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    mijn zoontje van bijna 4 is nog helemaal niet bezig met zindelijk worden.
    maar hij moet bijna naar school en dan wil ik hem toch uit de luiers.
    nu is het vakantie en heb tegen hem gezegt, je krijgt geen luier meer aan.
    kwartje moet toch ooit vallen?
    maar hij heeft vandaag nu 4 natte broeken gehad.
    nog geen plasje op de wc gedaan. zelfs een beetje een natte broek, gauw op de wc gezet, kwam niks meer.
    even later weer een hele dikke plas in de broek, dus zijn blaas was echt niet leeg.
    hij voelt het gewoon niet, dat moet toch wel? hij is bijna 4.
    groep 1 heeft een meester, die zie ik echt geen luiers verschonen.
    wat moet ik hier nou mee. gewoon luier aflaten en hopen dat ie in de loop van deze week het doorkrijgt? of er toch maar mee ophouden nog.
    dit is de eerste dag, heb hem meerdere malen op de wc gezet, dan komt er niks. vervolgens plast ie een mega grote plas in zijn broek, dus voelde hij het volgens mij niet eens.
    mijn oudste was ook bijna 3.5 met zindelijk worden, maar dat was echt van de ene op de andere dag klaar, met zeker nog af en toe es ongelukjes.
    kan toch straks ook niet meerdere malen per dag naar school gaan om luier te verversen?

2. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Je noemt t zelf training; trainen dus en niet gelijk na 1 dag stoppen..
    Je hebt nog een aantal maanden dus zou gewoon kijken of t gaat.
    Succes!

3. #3 irisnaomi, 3 mei 2010
    Laatst bewerkt: 3 mei 2010
    zo ook gewoon vol houden hoor dan maar wat natte broeken vind hij vast ook niet fijn en misshcien gaat hij dan wel naar de wc

vind hij het erg een natte broek ?
    en misschien helpt belonen

4. Hester

Hester Niet meer actief

LAstig hoor, want zoals je het beschrijft, is hij er nog niet klaar voor. En als je er zelf gefrustreerd van wordt (zou ik me kunnen voorstellen) wordt het ook lastiger.

Persoonlijk zou ik wachten tot hij er wel klaar voor is. Of af en toe een paar uurtjes 'trainen'. Maar het moet wel leuk blijven.

Misschien is hij er over een maand ineens klaar voor.
    Succes!

5. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Maar je kan toch ook niet verwachten dat hij het binnen 1 dag snapt?
    Ik zou zeker deze week blijven oefenen, en hem belonen als het goed gaat bijv. door hard klappen of stickers plakken.
    En misschien vind hij een eigen potje leuk?
    En vooral uitleggen waarom een luier niet meer nodig is.

6. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    hij heeft een eigen potje, staat midden in de kamer.
    hij heeft net in zijn broek gepoept (ieuwwww) ik wip die drol in het potje en zet hem er alsnog op, komt niks meer zegt ie na een tijdje nog te hebben gezeten, ook geen plasje.
    dus billen schoongemaakt, schone onderbroek aan. ik die anders onderbroek in een sopje gezet. nog geen 5 minuten later....... mamaaaaaaaa mijn broek is nat.
    hij moest dus wel plassen.
    hij is bijna vier, hij zal nu toch moeten voelen of zijn blaas gevuld is? en hij snapt gewoon niet hoe hij het plasje moet laten gaan ofzo.
    toen ie baby was, heeft ie een catheter gehad, omdat ie wegens een aandoening in slaap gehouden moest worden en hij zijn blaas niet zelf kon legen. die heeft ie 2 dagen gehad.
    ik hoop niet dat dat er nu wat mee te maken heeft.
    hij heeft trouwens een paar maanden geleden 1 x aangegeven dat ie moest plassen, en ook netjes op de wc geplast. wij helemaal blij en hem de hemel in geprezen, en sindsdien heeft ie dat nooit weer gedaan.

ik heb het echt gehad, ja na 1 dag al.
    wat natte broeken vind ik niet erg, wasmachine draait wel.
    maar dat onzekere, dat ie gewoon niet lijkt te voelen dat ie moet, ok dat moet ie ook even aanleren die plasprikkel. maar met volle blaas op potje of wc(met verkleiner) zitten en neit weten/voelen dat ie wel moet en hoe hij plasje moet laten lopen....
    en nog even wachten, zal waarschijnlijk moeten... maar moet ik dan straks een paar keer per dag naar school om zijn luier te verschonen?

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou hem elke keer prijzen als hij op het potje of de wc heeft geplast. Iedere keer als het gelukt is een sticker plakken op een kalender (zelf maken met 10 vakjes oid) en dan bij 10 stickers een kadootje kopen. Hij is bijna 4 en dat moet hij toch wel begrijpen. Je schrijft dat hij al ene keer eerder aan heeft gegeven dat hij moest plassen en dat dat ook goed ging dus hij voelt het wel. Hier mogen ze trouwens niet naar de basisschool als ze nog een luier om hebben dus misschien een motivatie om toch door te gaan.

8. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik zou nog een paar dagen doorzetten en niet nu al opgeven. Mocht hij het echt niet door hebben en het niet kunnen, kan natuurlijk ook. Er zijn altijd wat kinderen niet zindelijk voor hun 4de jaar.

Het beleid per school is verschillend. Sommige scholen weigeren onzindelijke kinderen, andere bellen jou op bij een vieze broek of je komt een paar keer verschonen en sommigen verschonen zelf. Hopelijk werkt jullie school mee. Het kan ook zijn dat hij het dan wel ineens kan omdat hij niet als enige luiers wil dragen.

9. bengel

bengel Niet meer actief

probeer klokzindelijk eens: op vaste tijden op het potje.
    Wat ik bv met finn doe (1,6 bijna) is alleen 's avonds op het potje, dan kan hij er 1x per dag aan wennen de rest van de dag de luier..hij vindt het nog niet leuk en fijn, maar doet 9 van de 10 x wel íets op de pot...
    en daarna uitbreiden
    Ennuh straks ind e zomer in de blote billen laten lopen??
    succes...

10. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    ik zal hem straks in de zomer wel met blote billen in de tuin laten lopen, hij is er echt nog niet aan toe geloof ik, hij huilde vanmorgen of ie een luier aan mocht. nou als het zo moet, ik wil dat ie het wel met plezier doet en niet dat ie er "trauma's" aan overhoud.
    en prijzen als ie op potje of wc geplast heeft.... heeft ie dus geeneen keer gedaan gister, telkens als ie in zijn broek plaste stond ie te gillen, mamaaaaaa ik moet naar de wccccc. maar dan was het al te laat. hij had niet het hele plasje uitgeplast, maar op de wc kwam de rest ook neit, om vervolgens toch 10 minuten later weer een flinke plas in de broek te doen.
    en prijzen met stickers, hij geeft er niks om. en we hadden hem best een flink kado beloofd als ie op wc/potje zou gaan plassen ipv in de luier, en die wil hij heel graag, maar gister aan einde van de dag zei hij al, mama ik hoef dat kado niet meer hoor.
    het lukt hem gewoon nog niet, en hij word er zelf zo gefrustreerd van.

had goeie hoop deze vakantie, maar het gaat echt nog niet lukken als hij niet mee wil werken, plus dat ik geen leuke dingen kan doen, kan niet eens met ze naar het park of naar oma of wat ook. als ik steeds een hele tas met schone kleding mee moet nemen? gister had ie zoveel geplast, hele onderbroek, broek, hemd, tshirt, sokken en schoenen nat.

probeer van de zomer wel, en hoop anders dat ie ondertussen zelf ermee komt, zoals mijn oudste dat deed. die gaf ineens vanzelf aan geen luier meer aan te willen.
    zie wel hoe het op school gaat dan, hoop niet dat ik paar keer per dag gebeld word dat ik moet komen om luier te verversen, dat gaat niet met mijn werk.

11. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    bengel, zoiets doen wij ook wel op vaste tijden trouwens, als ie smorgens uit zijn bedje komt, luier af en naar de wc en savonds voor het douchen ook. maar er komt nooit een plasje, staat ie onder de douche, gaat ie plassen.....
    hij gaat vaak mee naar de wc met mij, dus hij weet wel wat de bedoeling is.
    maar ik geloof dat ik er meer last van heb dan hij, maar ik ben die luiers zo zat.

12. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Ik zou denk ik toch echt volhouden.
    Ik ben nu sinds zondag bezig om mijn ventje zindelijk te maken.
    En dat gaat ook met veel ongelukjes gepaard.
    En poepen vertikt hij om op het potje te doen. Maar ik ben echt van plan om vol te houden.
    Het kost veel energie dat weet ik maar de aanhouder wint. Hoop ik!!

13. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    misschien een luierbroekje een oplossing tussendoor? Hij moet er wel open voor staan en het leuk blijven vinden, asl hij er alleen maar onzeker van wordt dan slaagt het ook niet ben ik bang.
    Hier hebben we ook een week lang ongelukjes gehad, maar meneer heeft het nu door en gister zelfs op het kdv de hele dag droog gebleven.

14. hulkie

hulkie Actief lid

12 feb 2010
    218
    0
    0
    kreeg gister een tip van een vriendin, om een onderbroek onder de luier aan te doen.
    nou dat heeft ie nu, hij plaste net. ik zag dat ie even vreemd keek.
    ik zeg heb je geplast? nee zegt ie.
    ik zeg je luier is nat, je hebt wel geplast.
    nee hoor zegt ie, maar ik heb ook luier aan.
    dus die onderbroek eronder helpt ook niet, goh wat is dat kind koppig. of hij wil het niet toegeven,of hij heeft het gewoon echt niet door.
    die onderbroek is nu nat, dat moet ie toch voelen?

15. bengel

bengel Niet meer actief

goh hulkie pittig knaapje heb je geloof ik..

ik ga maar eens hardop denken..stereo plassen? spel van maken: samen naar de wc: jij op wc hij op potje er naast en wie als eerst plast oid? is ie met spelletjes te paaien?misschien vind hij de pot niet fijn en wil hij meteen op de grote wc? want hij is immers een 'grote knul"? zelf door laten trekken? papa bellen als hij geplast heeft? oid? ik weet t ook niet..
    ik was snachts tot mijn 7e niet zindelijjk. mijn moeder heeft vanalles gedaan niets werkte. totdat mijn oma zei (je gelooft t niet hoor) daan (ik) je moet je voeteneind om hoog doen dan loopt de plas terug in je buik en is je bed niet nat. Vanaf die nacht was ik zindelijk..echt waar

16. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    misschien even samen met papa staan te plassen? Misschien dat hij dat interessant vind?

Mijn broertje was ook 3,5 toen hij pas interresse kreeg in zindelijk worden, jawel op vakantie met de term boompie plassen. Er moest weliswaar bij elk boompje geplast worden, maar toen we weer thuis waren was hij zindelijk en ging toen gewoon op de wc, want die boompies dat was alleen op vakantie...

17. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja dat zei mijn schoonmoeder ook : als ie niet wil zitten plassen dan kan je proberen hem staand te laten plassen. Misschien is dat dan wel interessant. Ze heeft me zelfs stickers gegeven die je in de wc pot kunt plakken en dan moet de kleine daar op mikken zeg maar hihihi

18. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Leuk die stickers! Waar heeft ze die vandaan?

19. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    volgens mij bij de Action. Maar zal het eens navragen

20. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als je zoontje zoveel weerstand heeft dan zou ik even wachten en de zomervakantie gebruiken om opnieuw te proberen.

Wat is het beleid van de basisschool waar hij heen gaat?

Deel Deze Pagina