Over vroeg zindelijk of niet vroeg zindelijk maken, dat moet je natuurlijk zelf weten. Maar het zou mij heel veel stress geven als ik met een kind van onder de 2 jaar een zindelijkheidstraject in zou gaan. Ik werk ook nog en op het KDV werken ze daar meestal niet aan mee als je kind nog geen 2 is geweest. Bij mijn dochter zijn we begonnen toen ze 2 jaar en 4 maanden was en ze was met 2 jaar en 6 maanden helemaal dagzindelijk. Eigenlijk was het na 2-3 weken al zo goed als gepiept. En dan zaten er nog KDV-dagen tussen dat ze een luierbroekje droeg. Ik begin dus liever iets later en dat het gelijk goed gaat, dan dat ik maandenlang bezig ben en ik steeds kan dweilen en verkleden. Natuurlijk is het in andere culturen anders, maar ja... het gaat er maar om wat je zelf belangrijk vindt. Mijn tante moest vanaf dat ze 1 was 3x per dag op het potje blijven zitten tot ze wat gedaan had. Mijn oma had geen wasmachine en ook geen wegwerpluiers, dus dat scheelde haar 3 luiers per dag. Heel andere omstandigheden dus. Het is wel 70 jaar geleden. Omdat nou meteen maar over te nemen?
Ik zeg ook niet dat de manier van je oma goed is want dat bedoel ik niet met vroeg zindelijk maken. Als je echt wil beginnen met vroeg zindelijk maken is dat niet een kwestie van je kind op de pot zetten en maar wachten tot het wat gedaan heeft. Het is een kwestie van eerst je kind aan het potje leren wennen en dan beginnen met 1x per dag op een vast moment erop zetten en dat langzaam uitbouwen maar het belangrijkste is te zorgen dat het potje leuk blijft. Dat lijkt me bij jouw tante niet het geval. Ik Had toen ruim de tijd toen mijn zoontje 14 maanden was omdat ik thuis zat nadat ik 5 jaar in de kinderopvang Had gewerkt dus ik weet hoe het daar aan toe gaat en dat ze liever niet zo vroeg beginnen met het zindelijk maken van een kind omdat ze daar geen tijd voor hebben, maar ik vond het toen een uitdaging om te proberen. Nu ben ik vorige week even begonnen met het potje en deze week, mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 maand en hij is nu overdag zindelijk. Wat ik zag op het kdv is dat ouders vaak wachten tot hun kind het zelf aangaf en dan nog wel eens in de knoei kwamen qua tijd omdat hun kind dan al naar de basisschool moest maar het nog niet zindelijk was en niet meer wilden. Ieder uiteraard zijn eigen keus maar wat ik wil zeggen is dat je het altijd kan proberen ipv afwachten tot je kind er zelf mee komt. Maar nogmaals dat moet ieder voor zich weten.
Ja, vanaf 18 maanden mocht mijn dochter op het potje voordat ze in bad ging, maar toen droeg ze wel gewoon en luier de rest van de dag. Dus ik zag dat meer als voorbereiding op het zindelijk maken dan als echt al bezig zijn met zindelijk maken. Ze gaf dat overigens zelf aan, omdat ze het gezien had op het KDV. Zat in een verticale groep. Mijn zoontje is van november 2013 dus met hem gaan we het deze zomer proberen zodra het mooi weer wordt. Ik wacht niet persé tot ze het zelf aangeven. Mijn zoontje gaf het vanaf 18 maanden ook al aan, dat hij moest poepen om precies te zijn. Dit klopte dan ook meestal wel. Maar dat bleek toch te veel gedoe om daar gehoor aan te geven, in relatie met alle andere dingen die je al moet doen als je 2 kinderen hebt. Stond ik te koken met de gedachte dat 6 uur eten al krap zou worden (dochter heeft haar slaap nodig dus probeer ik wel op tijd te eten), wilde meneer op het potje. Duurde uren, kwam er niets, poepte 5 minuten later alsnog in de luier. Nee, mij te veel stress op dat moment.