Fietstoeltje.

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Loviedovie, Jul 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loviedovie

Loviedovie Actief lid

Feb 28, 2014
    284
    3
    18
    Female
    parttimer en fulltime mama
    In ons huis
    Ik vroeg me af vanaf wanneer jullie zijn gaan fietsen met jullie kindje?

En welk fietstoeltje jullie gebruiken?

Mijn dochter is bijna 8 maanden maar ze zit nog niet uit zich zelf. Maar als ik haar zelf op dr kont zet blijft ze wel zitten.

Moet ik dan nog ff wachten of kan je met de juiste fietstoel al gaan fietsen?

2. ientje

ientje Fanatiek lid

Jun 7, 2010
    2,999
    0
    36
    Je kunt het beste pas gaan fietsen als ze zelf kunnen gaan zitten en zichzelf kunnen corrigeren, dus als je ze een duwtje geeft dat ze zelf ingrijpen.
    Bijna 8 maanden vind ik ook nog wel erg jong, zou nog eventjes wachten hoor! En ik weet hoe lastig dat is, ik wil ook zo graag!
    Maar het nekje kan nog niet die schokken opvangen.
    Horrorverhalen van baby's die in slaap lijken te zijn gevallen maar het nekje bleken te hebben gebroken... Ik vind het doodeng, genoeg reden om even te wachten nog!

3. ientje

ientje Fanatiek lid

Jun 7, 2010
    2,999
    0
    36
    Ik heb trouwens een yepp stoeltje. Tevreden over en vind hem ook erg mooi!

4. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Een bobike. Gratis gehad maar niet t mooiste. Zou ook voor de yepp gaan.
    Fiets nu pas echt lekker met hem sinds een maand ofzo. Hij kon al lang zelf zitten en zelfs lopen maar met hobbels ging dat koppie nog alle kanten op. Vind het sinds hij 12/13 mnd is pas verantwoord

5. Loviedovie

Loviedovie Actief lid

Feb 28, 2014
    284
    3
    18
    Female
    parttimer en fulltime mama
    In ons huis
    Dank je voor jullie reacties.

Ik dacht al dat het te vroeg was.

Zal gaan kijken voor dat yepp stoeltje.

6. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Vanaf 5 mnd kon ze zelfstandig gaan zitten en met 7mnd in winkelwagentje en fiets

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het advies is dat ze zelfstandig tot zit moeten kunnen komen en blijven zitten. Daarnaast staat het advies van minimaal 9 maanden ivm ontwikkeling van de spieren en gewrichten en botten.

Jongste ging pas met ruim 12 maanden zitten en dus daarna pas in het fiets stoeltje.

Wij hebben Yepp stoeltjes.

8. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,690
    2,400
    113
    Female
    Broek
    Mijn zoontje gaat nu zelf zitten sinds een week of 4, en heb gisteren mijn nieuwe mama fiets opgehaald met Yepp stoeltje. Gisteren een klein proefrondje gedaan, hij vond t fantastisch en vandaag fietsen we voor t eerst naar t centrum (5min fietsen). Rustig aan opbouwen.

9. Sarax

Sarax Bekend lid

Jan 19, 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier gaat hij al mee vanaf 7 maanden maar hij is dan ook erg sterk in z'n nekje, al vanaf een paar weken na z'n geboorte.
    Heb een bobike omdat die op de fiets zat die we 2ehands hebben gekocht.
    Als je zoekt op Google komt de bobike mini ook als best uit de test van de consumentenbond, en achterop de Yepp.

10. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Ik heb een Yepp stoeltje en mijn dochtertje zit er al vanaf 6 maanden in. Met hobbelige wegen hou ik d'r nekje even vast (ondersteuning)
    Maar ze zit dan ook sinds ze 4 maanden oud is.
    Volgens de richtlijnen mogen ze er vanaf 6 maanden in…

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb altijd begrepen dat de richtlijnen 9 maanden zijn, en niet voor niets. Ik ging vanaf 11 maanden pas fietsen, vond het daarvoor echt niet verantwoord. Nu was ze ook vrij laat met zelfstandig gaan zitten.

12. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Officieel mogen ze er pas vanaf 9 maanden in!

Ons meisje kan helaas nog niet zitten, ook niet als we haar wegzetten :(
    Dus mijn mooie, nieuwe fiets met Yepp stoeltje staat nog in de schuur!
    Veiligheid gaat echt voor op plezier!!

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Wat is jouw bron van deze richtlijnen?

Yepp zelf zegt;
    "Gebruik het zitje niet als uw kind niet zelfstandig kan zitten voor de duur van de fietstocht"
    EN
    "Vervoer geen kinderen jonger dan 9 maanden en/of die nog te klein zijn om zelfstandig te zitten"

Bron: http://www.yepp.nl/cms/files/pdf/Mounting%20instructions%20Yepp%20Mini%20NE%20version%20feb%202012.pdf

Algemeen geeft elke fysio en elke fietsstoelfabrikant het advies vanaf 9 maanden, mits het kindje zelfstandig kan zitten. Eventueel zal een fysio misschien op basis van 1 kindje specifiek een ander advies kunnen geven, maar dat is niet de richtlijn of advies voor elk kindje.

Ik persoonlijk denk dat "zelf het nekje ondersteunen" niet voorkomt dat de wervels een klap krijgen bij een hobbel(tje).

14. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Wij zijn het fietsstoeltje gaan gebruiken toen hij echt goed zelf kon zitten.
    Ik vond het wachten wel moeilijk hoor, want het fietsen leek me heerlijk! Maar veiligheid gaat boven alles en nu genieten we er dubbel zoveel van.

Wij hebben trouwens een Qibbel stoeltje.

15. San987

San987 Fanatiek lid

Oct 21, 2012
    1,516
    98
    48
    Wij hebben een Qibbel stoeltje, heel fijn!

16. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter kon goed, stevig staan met 7mnd, maar wij zijn pas laat gaan fietsen, ergens na haar eerste verjaardag. Ik zou sowieso niet voor 9mnd gaan fietsen en alleen als je kindje goed zelf stabiel kan gaan zitten en na een duwtje zich ook goed herstelt.

Hier voor- en achterstoeltje van Yepp; erg tevreden over.

17. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Ik heb een Bobike gekregen, voldoet prima.
    Met 9 maanden precies kon ze zelfstandig zitten, met 11 maanden op de fiets.

Share This Page