vaak wakker (tot wel 15x)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamvansam, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Hallo mama's (en papa's).

Sam is nu 7 maanden oud en een heerlijk ventje! Enige nadeel is dat hij vanaf 5 maanden 's nachts erg vaak wakker wordt (tot wel 15x per nacht!). We dachten eerst een sprongetje, maar we zijn nu zo'n 2 maanden verder en er is nog niks veranderd. Het gekke is dat als we hem z'n speentje weer geven, of even een aai over z'n bol hij meestal gewoon weer lekker verder slaapt en dus eigenlijk nergens last van lijkt te hebben.... (Of vergissen wij ons hierin?)
    Erg vervelend voor paps en mams die wel een keertje heerlijk door zouden willen slapen zonder contant uit bed te moeten.
    Hem laten huilen hebben we uiteraard ook al meerdere keren geprobeerd, maar dan raakt 'ie uiteindelijk helemaal over de rooie en duurt het alleen maar langer voor hij weer in slaap valt.
    Ideeën of tips?

Groeten Wendy

2. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Hmmm, je zegt 'een aantal keer geprobeerd'. Heb je dat dan ook een paar dagen achter elkaar geprobeerd? Hij zal namelijk in het begin waarschijnlijker nog wat harder gaan huilen omdat hij weet dat jullie toch uiteindelijk wel komen... Dus je moet het echt een paar dagen doorzetten voordat je weet of het werkt.

Hij heeft waarschijnlijk geen honger he, als hij daarna gewoon weer verder slaapt. Anders zou ik nog denken om hem net voor het slapen wat dikkere voeding te geven ofzo.

Een goed slaapritueel is ook belangrijk. Maar ook dat hij weet wat dat er niks spannends gebeurt als hij 's nachts gaat huilen. Dus niet de lamp aandoen als je naar hem toe gaat. Alleen de speen terug geven, verder geen aandacht en dan weer weggaan. Dan is hij wel even gerustgesteld doordat hij je heeft gezien, maar dan moet het uiteindelijk door gaan dringen dat het toch echt nacht is en dat hij moet slapen...

(Ik zal waarschijnlijk wel commentaar van deze of gene krijgen dat ik heel gemeen ben om een huilende baby niet gewoon uit bed te halen, maar ik ben van mening dat een kind door slaapgebrek ook niet gelukkiger wordt en de mama ook niet)

Ik hoop dat het werkt!
    Succes!

3. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    We hebben 'm echt een aantal dagen tot krijsen aan toe laten huilen! Het was bijna zielig (gelukkig is mijn vriend hier wat harder in dan ik). Als we er dan uiteindelijk toch naar toe gaan geven 'm zo min mogelijk aandacht; geen lamp aan, niks zeggen, geen oogcontact maken..., alleen speen er in
    Het avondritueel zit er verder prima in bij Sam. Iedere avond 19.00 badje, 19.30 een lekkere dikke papfles en om 20.00 uur slapen. Hij valt ook prima zonder gemekker in slaap, maar vanaf een uur of 22.30 tot het tijd is om op te staan (06.30) blijft hij maar wakker worden. Honger is het niet want als ik 'm eenmaal uit bed haal 's ochtend speelt hij eerst altijd nog een uurtje in de box voor hij z'n eerste fles krijgt en dit vindt hij prima!
    Tja, het is er ééntje met gebruiksaanwijzing hoor!

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Jeetje, wat vervelend. 15 x is wel errug veel. Ik vind 1 x al veel, hahah.

He maar, hij zal niet zomaar zo vaak wakker worden. Ik bedoel hij doet het niet voor zijn lol, hij zal er zelf ook last van hebben. Wat miez zegt kan ik mij helemaal in vinden, maar als dat niet helpt dan blijft het lastig.
    duidelijk is dat hij een verstoord slaappatroon heeft en als dat zo lang aanhoudt zou ik even navraag doen bij de huisarts of zo. Het lijkt niet helemaal normaal dat een baby al 2 maanden lang zo ontzettend vaak wakker wordt 's nachts.

Veel succes!

5. Roze78

Roze78 Actief lid

5 jul 2006
    352
    0
    0
    Hier hetzelfde verhaal, sinds ze 6 maanden is steeds weer wakker 's nachts, maar gelukkig wel maar 1x. Hier helpt een flesje toch wel. Gewoon een halfje, voor een lekker warm buikje. Daarna slaapt ze weer als een roos. Misschien toch het proberen waard? Ze worden er in ieder geval lekker loom van.
    Op aanraden van het cb geef ik ook de flessen anders verdeeld over de dag, namelijk als ontbijt een papfles, als lunch en 's middags een halfje gewoon en 's avonds weer een papfles. Ze schijnen met deze leeftijd ook meer nodig te hebben.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Is de papfles misschien een beetje te dik? Dat het wat te zwaar op zijn maag ligt en dat hij daar dan last van heeft?

En kan hij zelf al zijn speentje pakken? Jelle kon dat al wel op die leeftijd, maar hij kon hem vaak niet vinden... Op een gegeven moment lagen er 3 in bed, en vond hij er altijd wel 1... Nu gaat hij nog steeds niet slapen als hij niet 1 speen in zijn mond heeft en 1 in zijn hand... :)

7. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Wij zijn er ook een tijd vaak uit geweest (nadat ze doorsliep zonder voeding rond een maand of 7 tot een maand of 9 als ik het me goed herinner... maar mijn geheugen is niet zo goed als ik hoopte!) Ook wij renden er even heen, stopten een speentje terug of gaven een aai over de bol en sliepen weer door. Mijn meisje was vaak niet echt wakker, maar wel aan het huilen in haar slaap. Als we haar lieten huilen werd ze wel wakker en was ze overstuur en moeilijk in slaap te krijgen. Hier is het langzaamaan vanzelf beter gegaan. Ze werd steeds iets minder vaak wakker tot ze 'gewoon' de hele nacht door sliep.
    Ik had zelf het idee dat het ook beter ging vanaf de momenten dat ze overdag beter ging slapen en dat ze steeds meer lichamelijk actief werd (veel kruipen, staan, optrekken, etc.). Maw dat ze wel moe was, maar niet oververmoeid. Als ze heel erg moe was, sliep ze slechter dan wanneer ze 'gewoon' moe was op het moment dat ze ging slapen.

Je kan eens advies vragen bij het CB, maar ik zou me niet teveel zorgen maken zolang je kind niet echt om aandacht vraagt.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    tja niks aan te doen denk ik maar. alicia doet het nu nog en heeft zo piriodes dat ze maa 1 a 2 x komt en dan noem ik dat een goede nacht. het ergst is denk ik 25x der uit en minimaal dus 1 x en heb al van alles geprobeerd. moet zeggen dat de piriodes dat ze goed slaapt wel steeds langer worden en heb dus nog lang niet de hoop opgegeven. nu wordt ze midden in de nacht wakker en roept "mama, mamamamama, mama" en als ik er dan ben gaat ze liggen en geef ik haar vaak een aai over de bol, geef haar der tutje en slaapt weer lekker door. als ze echt niet in slaap wil vallen maak ik een heel klein flesje met bijvoorbeeld 150 water en maar 2 schepjes poeder (ze trapt er in :)) en valt dan alsnog in slaap. ze is gewoon een kind wat niet graag alleen is en als ze mama der stem heeft gehoort of der heeft gezien is het vaak weer goed. papa er uit sturen heeft geen zin want ze wil echt mama helaas.

speentjes in bed. ik leg er nu ook een stuk of 4 in :) en dat is echt niet overdreven want smorgens liggen ze allemaal naast het bed en snachts is het nog vaak graaien op de vloer om er een te vinden in het donker en laat het licht uit omdat ze ander echt gaat gillen

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Misschien droomt ze wel. Mijn zoontje heeft ook een periode van een maand of 2 gehad dat hij heel veel wakker werd. Vaak huilend. Even een aai en een speen zonder licht of al teveel aandacht geven en dan sliep hij weer door. Laten huilen werkte niet. Het ging uiteindelijk weer over, van de ene op de andere dag, maar het was echt vreselijk vermoeiend.
    Een hele hoop spenen in bed heeft hier ook wel wat geholpen. Is ook makkelijk voor jezelf, want dan kun je er in het donker makkelijk eentje vinden door gewoon wat rond te graaien in bed. We hebben ook een tijdje een spenenkoordje gebruikt, maar ik vond dat toch wel een beetje eng idee, hoewel het zo kort was dat het niet om zijn nek heen kon of zo.
    Sterkte in elk geval!

10. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Sam kan z'n speentje wel pakken (als 'ie 'm inderdaad gevonden heeft), maar hij krijgt 'm nog niet goed in z'n mond. Hij probeert het achterstevoren, ondersteboven maar nog niet zoals het hoort.... :D
    En voor wat betreft weer voeding geven 's nachts.... Ik was eigenlijk blij toen hij daar eindelijk vanaf was, dus om daar nou weer mee te beginnen.

Gisteren is trouwens zijn eerste tandje doorgekomen :) misschien heeft dat ook al een tijdje dwars gezeten ?

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Tandjes zijn ook gemeen..

C werd ook een paar keer per nacht wakker voor zijn speentje. iets van 4-5 keer. En hij kon hem zelf niet vinden. We hebben met 9 maanden hem gewoon geen speen meer gegeven. Het heeft 2 slaapjes met elk 5 minuten huilen vooraf geduurd. Maar toen was het goed. En sindsdien wordt hij 's nachts ook niet meer wakker..
    Behalve voor tandjes ofzo..

12. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

het zou idd van de tandjes kunnen zijn.
    Joshuah krijgt nu ook zijn eerste tandje door (wel erg vroeg maarjah)
    Hij slaapt normaal altijd door tot 8 uur maar nu word hij in de nacht heel vaak huilerig wakker van de pijn dan geven we de fopspeen en troosten hem beetje en dan slaapt ie weer een paar uurtjes verder. Het zal wel even een fase zijn gaat toch weer over. :)

13. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Heb wel een makkelijke oplossing, weet alleen niet of ie zo wordt gewardeerd: Lekker bij je nemen. Blijkbaar is et elke keer goed als hij weet dat je er nog bent. Ik slaap sinds dag 1 met mijn zoontje in bed en ik heb nog geen een slapeloze nacht en heb heerlijke nachten van soms wel 10 uur. Heb het wel eens anders geprobeerd, maar tsja waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. De discussie krijg je dan natuurlijk wel van "Wat als hij ouder is en wel naar zijn eigen bedje moet". Nou dan is hij ouder, dan kun je met hem erover praten, de overstap minder eng maken. Ze zijn nog zo klein, ze willen lekker bij hun mama zijn!

14. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    hoeveel slaapt jouw kindje nog overdag? wij hebben er tot een week geleden ook vaak uit gemoeten 's nachts. ik heb hem nou overdag op 2 slaapjes gezet i.p.v drie. en voor het slapengaan om half acht een pyjamapapje. ook liggen er drie spenen in zijn bed. onze uk sliep overdag nog maar drie keer een half uur. de laatste vlak voor etenstijd.nu 2 van 10.30 tot 11.45 en van 14.30 tot 15.45. En dan weer van ongeveer 20.30 tot 8.30. het kan ook zijn dat hij overdag niet verzadigd genoeg is, dat kunnen ze ook weer wakker worden 's nachts. groetjes.

15. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    07.30 fles 210ml met 7 scheppen
    10.45 fruithapje
    12.00 fles 210ml met 7 scheppen
    16.00 fles 210ml met 7 scheppen
    17.30 half groentehapje (wil nog niet echt)
    19.30 papfles van in totaal 240ml

Hij slaapt van 09.00 - 10.30, van 14.00 - 15.30 en soms nog van 18.30 - 19.00 (maar deze slaat hij ook nog wel eens over). En dan slaapt hij van 20.00 - 06.30 (met alle onderbrekingen).

16. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    kan aan mij liggen, maar zijn dat niet veel flessen? misschien kun je al een fles vervangen door een boterham met een klein flesje. en die van vier uur kleiner maken, dan eet ie misschien wel meer groente, dat verzadigd ook meer dan melk. 800cc is het maximum, hij heeft nu nog een halve liter nodig. met zoveel flessen kan er niet zoveel vast voedsel in. de mijne eet nu 2 keer een boterham en groente met een toetje. ik zou hem zijn laatste slaapje niet meer laten doen, dat zit veel te kort op de lange slaap, misschien een half uurtje later naar bed doen? hopelijk heb je er wat aan. groetjes.

17. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Mijn dochtertje heeft ook zo'n periode gehad dat ze vaak wakker werd 's nachts. Dan konden we wel 5x heen en weer rennen om die speen weer in haar mond te stoppen.
    Toen hebben we besloten te stoppen met de speen en daarna sliep ze beter. Misschien een tip?
    Troosten doe ik altijd wel hoor. Even er naar toe, een aai op de bol een kus en naar je bed. Zo kan je het bijvoorbeeld iedere 10 minuten doen als hij langer huilt. Succes!

18. suus28

suus28 Lid

30 jul 2007
    52
    0
    0
    Hier slaapt mijn dochter sinds 2 nachten door en zij is ook ruim 7 mnd. 2 wkn terug waren we er klaar mee, met 's nachts voeden en steeds eruit. Wat hebben we gedaan; Een knuffel bij haar gelegd (dacht eerst makkelijk als ze die niet wil maar zie nu toch wel het grote voordeel), geen nachtvoeding meer geven (hebben ze op deze leeftijd echt niet meer nodig en is ook gewenning), haar hoofdeinde iets omhoog zodat ze makkelijker kan ademen omdat ze steeds erd verkouden is. Maar ook van VSM (homeopatische) tabbletjes gegeven die helpen bij onrustig slapen en bij huilen de 5 min regel toepassen dus na 5 min erheen voor speen en aai over haar bol, dan na 7, dan na 10 min en dat volhouden tot ze stil is. (In het ergste geval heeft het anderhalf uur geduurt en ook flink wat doorzettingsvermogen van Mama). Maar daardoor leert ze dat er 's nachts niets gebeurt aan activiteit maar wel dat Papa en Mama in de buurt zijn en dat het veilig is omdat we toch steeds komen. Wat het nu precies is weet ik niet maar ze slaapt door en op andere nachten gaat al veel beter. Zo blij dat we zelf ook weer wat beter slapen. Wij hebben echt hele duidelijke afspraken gemaakt hoe we het zouden gaan aanpakken omdat die 's nachts vaak verzanden en we haar toch maar weer gingen voeden of in bed namen omdat je gewoon wilt slapen. Wie weet helpen deze tips. Succes!

19. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Heel herkenbaar bij ons staat de teller op 21x, nou dan kan je gewoon beter niet gaan slapen.
    Het was ook echt neit zo dat we direct naar hem toe gingen.
    Het was iedere keer die rot speen, hij hielt hem niet vast en als hij hem kwijt was, was het drama.

Nou zijn wij deze week overdag gestopt met de speen overdag te geven en alleen in zijn bedje en woensdag avond voor het slapen gaan geen speen meer gegeven. Kost even door zetten, hij heeft toen 15 min gehuild, stil en wij hebben doorgeslapen!
    De volgende morgen was het 10 min gehuild, in de middag nog maar 4 en in de avond was het wat gemopper maar wederom weer met zn alle kunnen door slapen.
    Vanmorgen was het ook alleen maar gemopper maar hjij slaapt.

We hebben totaal geen spijt gehad om met de speen te stoppen en wij zijn alle maal beter uitgeslapen.

Weg met die speen, en welkom met de rust

20. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland

Moeten we dat maar eens proberen......
    Ik snap alleen niet dat dit werkt? Als je hem z'n speen niet geeft bij het in slaap vallen, wordt hij dan niet alsnog wakker 's nachts omdat hij z'n speen kwijt is? Ik heb het idee dat Sam als hij 's nachts wakker wordt, hij vast niet meer weet dat hij zonder speen is gaan slapen en dus gewoon weer gaat jammeren. :cry:
    Of zie ik dit verkeerd :(:

Deel Deze Pagina