Dag Moeders, Ik zit eigelijk sinds de geboorte van mijn dochtertje altijd te bedenken of ik nou zo'n moeilijk kind heb of dat ze ergens last van heeft. Ze is inmiddels al anderhalf en begin het me nu dus echt af te vragen dat ze eigelijk altijd loopt te piepen en zeuren,zin willen hebben, gebruiksaanwijzing met slapen vaak wakker worden,fles willen rond 11 uur, huilen bij het verschonen,niet even rustig zitten,vaak vallen omdat ze niet kijkt waar ze loopt,niet een lekker broodje eten alleen pap,avond eten moet ook nog geprakt worden want stukjes is maar niks. Ze is zo ingewikkeld,of stel ik mij aan ik zie andere kindjes die het allemaal veel makkelijker lijken. Ook als we weg gaan moet ze altijd haar speen en knuffel anders gaat ze zo vervelend doen dat ik me niet eens kan concentreren op bijv. het boodschappen doen.
Eva is heel makkelijk vind ik zelf, maar ik lees bij jou ook wel wat dingetjes die me bekend voorkomen. Ik denk eerlijk gezegd dat dat normaal is, elk kind heeft een eigen gebruiksaanwijzing. En tuurlijk is het ene kindje uiteindelijk makkelijker dan de ander. Hier moet haar hondje (voorheen was het Ernie) mee als we de deur uitgaan, anders komen we sowieso niet de deur uit (ik ga het ook niet proberen ). En als ze er een keer niet aan denkt, neem ik 'm mee omdat de kans groot is dat ze er onderweg wel naar vraagt. Eva is heel kieskeurig wat eten betreft, ze eet wel stukjes, maar ze eet echt heel veel niet. Pannenkoeken bijvoorbeeld krijgen we er echt niet in, net als taart. Maakt niet uit, maar dat zijn toch dingen waarvan je denkt dat iedereen dat wel lekker vindt? Veel dingen doen we op haar manier, omdat ze anders heel boos/verdrietig wordt. Kost soms wat tijd, maar beter dat dan een kind met een rothumeur. En dat is dus met schoenen aan en uittrekken, naar bed brengen, uit bed halen, aan tafel gaan, televisie aan en uit doen enz. En zo zijn er nog wel veel meer dingen, ik ervaar het eerlijk gezegd niet als lastig, maar gewoon een eigen karaktertje hebben en weten wat ze wil. Ik vind het ook fijn als iemand naar mijn luistert hoe ik het het liefste wil, dus we luisteren ook naar Eva, voor zover het mogelijk is.
Zijn er andere mensen die mee kunnen kijken en je helpen beoordelen? Zoals haar vader, oma's of opa's, kdv of gastouder? Ik zou het ook met andere mensen bespreken die haar vaak meemaken. En anders via het cb misschien?