Zindelijkheidstraining??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Apekop, Mar 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Apekop

Apekop Actief lid

May 29, 2008
    393
    0
    16
    leidster kinderopvang
    Hoi dames,

Mijn zoon is inmiddels ruim 2,5 (in juli word hij 3) en plast nog niet op het potje of iets wat erop lijkt. Ik ben me al geruime tijd aan het verdiepen in die zindelijkheidstraining en heb gelezen dat je kind het zelf gaat aangeven wanneer hij er aan toe is.
    Al die symptomen die ze zouden moeten vertonen om te laten zien dat ze er klaar voor zijn, heeft mijn zoontje niet. Ik heb hierdoor nog niet serieus een begin gemaakt met de training.

Nu heb ik het idee dat er bij ons misschien te vaak over 'gezeurd' is. Opa's, oma's, papa en ikzelf ook soms maakten vaak opmerkingen van: dat moet je op het potje doen he? En: wil je op het potje plassen? Enzovoorts. Zou het kunnen zijn dat mijn zoontje nu al een kleine afkeer heeft gekregen van het potje?

We hebben een leuke Cars wc bril gekocht en hij heeft in totaal denk twee keer daar op gezeten en een keer op het gewone potje.

Zou ik eerst moeten beginnen met het 'spelen' met het potje en de wc-bril? Mijn vriend heeft hem er eens op gekregen toen ze ermee speelden.
    Of kan ik hem uitleggen dat we elke avond even op het potje gaan zitten (wanneer is dat het slimst?? na het eten? voor het slapen lijkt me niet handig omdat hij dan moe is en pertinent weigert) en als hij er op heeft gezeten een sticker plakken op een vel. Wanneer hij een plasje doet, krijgt hij een grote sticker oid?

Hij zegt zelf dat hij het eng vindt maar volgens mij is dat meer in z'n mond gelegd door papa haha. Ik zag op internet net zo'n toilettrainer (met zo'n trappetje en wc-bril verkleiner en handgrepen). Dit leek mij een veilig en handig ding waardoor hij misschien minder angstig is. Iemand ervaring ermee?? Ik kan nergens vinden hoe je zo'n ding moet bevestigen en of het makkelijk te monteren en demonteren is.

Zoals jullie zien, ben ik nogal onzeker en vraag me af wat de beste methode is voor ons mannetje. Sowieso wilde ik zelf beginnen met in de zomer proberen hem zonder luier in de tuin te laten spelen (zwembroekje oid aan) zodat hij voelt wanneer hij plast en hem dan op de pot te zetten. Potje in de tuin zetten en hopen dat hij er op wil. Of is dat zielig? Is toch een beetje dwingen dan...
    Pfff... lastig zeg. Hopelijk hebben jullie goeie tips??

Alvast bedankt!!

2. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Het belangrijkste is dat je je kind niet moet gaan pushen, als een kind er nog niet klaar voor is dan kan je trainen tot je een ons weegt maar dat werkt dan toch niet.

Maak het leuk voor hem, prijs hem als hij op het potje is geweest bijvoorbeeld. Inderdaad een leuke bril, maak er een spelletje van.. Succes

3. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Voor sommige kinderen is de w.c. nog wat groot en eng. Ik ben met beide kinderen met een potje begonnen, gewoon neergezet in de douche en beneden in de w.c. en uitgelegd wat de bedoeling was. De eerste keren dat ze moesten plassen, zijn ze er gewoon uit zichzelf op gaan zitten.
    Stickervel vond ik niet zo nodig, gewoon een complimentje geven vonden ze al prachtig zat.

4. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nu 3.5 en nu zit er pas eindelijk een beetje schot in. Ik dacht dat het nooit meer ging gebeuren, maar ineens had hij het door hoe hij zijn plasje op kan houden. Hij heeft nu soms ook ' snachts een droge luier, voor mij echt een teken dat hij daarvoor echt zijn plas niet op kon houden. Hij ging wel eens eerder op de pot , maar dat was dan meer toevallig of hij perste er met moeite een paar druppels uit.
    Poepen lukt overigens nog steeds niet , maar dat gaat misschien ook nog lukken voor hij naar groep 1 gaat. Ik heb nu weer hoop. Zijn zusje was een jaar sneller overigens!

5. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mijn dochter (vorige maand 2 geworden) vindt potjes niks, daar moet ze ook erg diep gehurkt voor zitten. Die wc brillen zijn echt een uitkomst, evt. met een opstapje erbij. Wij hebben haar gewoon vaak op de wc gezet, maar niet tegen haar zin. Ook ga ik het regelmatig 'voordoen' op dagen dat ik thuis ben (heb een meisje he ;)). Sinds ze 18 maanden was, was ze al heel geinteresseerd in wc, maar ze snapte absoluut niet wat ze daar moest doen.

Dat kwam vanzelf. Sinds een paar weken doet ze 's ochtends een enorme plas op de wc :) Ze heeft zelfs meestal een droge luier in de ochtend, maar zonder durf ik het natuurlijk nog niet aan ;) Ze is natuurlijk nog verre van zindelijk, maar het begin is er, en wij hebben dat verder niet afgedwongen. We gaan wel ook gewoon zonder broek laten rondlopen als het wat warmer is, dan merkt ze wat er gebeurt en welk gevoel daarbij hoort. We hebben gelukkig 2 wc's dus altijd een in de buurt, en desnoods een potje ergens staan. En anders, tis maar plas... poepen zie ik gelukkig snel genoeg aan haar :D

Volgens mij zijn meisjes gemiddeld sneller dan jongens, maar uiteindelijk zal het wel lukken hoor!

6. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Nee, hier ook geen stickers of andere beloningen. Het verrukte gezicht van mama werkt voorlopig nog enthousiasmerend genoeg ;)

7. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Wij hebben rond oud-en nieuw een poging gedaan, omdat we een week vrij waren. Ze heeft toen op 1 dag 3 keer op het potje geplast, we waren dolenthousiast, zo trots, maar achteraf was het een beetje té.
    Erg jammer, want hierdoor vond zij het weer te spannend.

We hebben het toen laten rusten, tot 2 weken geleden. Niet omdat ze het zelf aan heeft gegeven, maar omdat ik er eigenlijk gewoon vertrouwen in had dat ze het kan en dat het wel goed zou komen. Ik heb ook veel tijd en als ze niet bij mij is, dan is papa er of de oma's, dus dat scheelt.

Ze heeft een week zonder luier gelopen als we thuis waren. Ze vroeg soms om een luier, maar hebben uitgelegd dat ze leen uier aan kreeg als we naar buiten gingen of naar bed. Dat was prima.
    Zonder luier bleef ze droog, dus daar kon ik uit opmaken dat ze er controle over had.

Precies een week later, kwam ze zelf naar mij toe, "mama, ik word nat" en heb ik haar op een rustige manier naar het potje begeleid. Ik ben bij haar gaan zitten. Wij samen in het potje turen of er al wat kwam, haha, of dat we misschien zelfs al wat hoorde en ja hoor!!

Nu is ze al ruim een week droog overdag en heeft ze zelfs al 2 keer op het potje gepoept en 1 keer op de wc. Ik ben apetrots, maar reageer nu "gematigd" enthousiast. ;)

Veel succes! Het is echt super leuk als het lukt, wat een pret om poep en plas. :D Maar inderdaad niet pushen, geen druk erop leggen, dat werkt alleen maar averechts.

8. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Ons dochtertje is sinds een paar weken zindelijk overdag, snachts nog niet.
    Ik ben er pas echt mee begonnen toen ze het zelf aan begon te geven.
    Ze deed de luiers de hele tijd uit, en ze wilde ze niet meer aan.
    Ze heeft af en toe nog wel een ongelukje maar ik moet zeggen dat het heel goed gaat.

Ik denk ook niet dat je een kindje moet puchen, kinderen geven het vanzelf wel aan.

Onze dochter vindt de potjes helemaal niks, ze wil alleen maar op de wc plassen.

Share This Page