Mijn dochtertje is net 2 geworden maar geeft al een tijdje aan als ze geplast heeft (niet altijd maar vaak). Ik heb maanden lang haar potje bij ons in de woonkamer gezet zodat ze eraan kon wennen. Deze gebruikte ze meer om te spelen. Daarna heb ik het potje verplaatst naar het toilet omdat ze mij daar zag plassen. Zij gaat dan ook op het potje zitten en maakt dan plasgeluidjes maar tot op heden heeft ze nog niet in het potje geplast. Hoe hebben jullie de zindelijkheidstraining gedaan en binnen hoeveel tijd heeft het resultaat gehad? Ik wil voorkomen dat ik er te vroeg mee begin en dat ze het of ziet als een spelletje of dat ze er straks niet meer op wil. Ze zit er nu dus al soms op, vooral als mama ook moet plassen maar ze blijft er nooit lang op zitten. Ik hoor graag hoe jullie het gedaan hebben! Groetjes!
Ik denk dat je prima bezig bent, zo heb ik het ook aangepakt en ze voor het douchen altijd even laten proberen, dan waren ze toch al uitgekleed. Ze weten dat het potje er staat en bij mijn kinderen was het genoeg om op een gegeven moment uit zichzelf er naartoe te gaan.
Grappig, mijn zoontje doet hetzelfde en is bijna 2. Hij geeft vaak zelf aan dat zijn broek en luier uit moeten. Hij heeft nog niet op tijd op het potje gezeten maar als hij een plasje heeft gedaan, lopen we samen naar het potje toe. Hoop dat hij het snel door heeft want ik ga binnenkort weer aan het werk en nu heb ik er nog alle tijd voor.
Idem hier toen ze net geen twee was, ze deed exact hetzelfde. Ik wist niet wat precies verder te doen en modderde maar wat aan. Onthaalmoeder heeft haar op 23 maand gewoon op een dag de pamper uitgedaan, zonder meer. En vanaf die dag is ze gewoon zindelijk. Dus je kan het altijd proberen, denk ik.
Hier zijn we "begonnen" nadat ons zoontje voor het eerst aangaf te moeten plassen toen ik ging plassen. Dat was met 2 jaar en 1,5 maand. Voorheen hadden wij ook al maanden het potje staan en ging hij er spelenderwijs op zitten. Eerst met kleding aan en later moest bij hem de broek en luier uit. Vanaf het eerste plasje zijn we hem voor en na het slapen op het potje gaan zetten op zijn slaapkamer. Daar plaste hij heel vaak en ook ging hij daar vanzelf op zitten poepen. Zo zijn wij begonnen.
Je kan een kind niet trainen. Je kan wel hulpmiddelen aanbieden zoals idd het potje introduceren. Zet hem eens op de pot en kijken wat ie doet. Mijn dochter is 2 en plast zo'n 5x per dag, meestal vaste tijden. De oppas weet het ook en daar gaat ze gewoon naar de wc. Is het raak, belonen met applaus (geen koekjes!!) en enthousiasme. Is er niets, dan niets! Niet boos worden! Ik zeg altijd: helaas! En dan gaan we de luier weer omdoen. Ze komt nu in een tijd waarin ze ook nog wel eens geen zin heeft om te plassen. Nou dan niet! Als ze nu 6 was en ze staat bewust in dr broek te duwen, dan denk ik ook: kom op, je bent groot! Maar 2 ? Nee hoor, tijd zat! Er komt een tijd waarin hij zegt of denkt dat het wel heel vies is zo'n poepbroek.
Hier eigenlijk niet geoefend of gestimuleerd. Ze wilde hier laatst op de wc plassen en luier toen uitgelaten. 2-3 dagen ongelukjes en daarna droog gebleven. Poepen gaat alleen nog mis. Bij de oudste ook gedaan toen ik wist dat ze het kon en bewust plaste.