wat doet jullie 3 jarige?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamavd, Mar 12, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavd

mamavd Fanatiek lid

Jan 10, 2011
    1,598
    0
    0
    ze zeggen dat mijn zoontje van bijna 3,5 achter loopt, maar ik vraag me eigenlijk af wat ze allemaal moeten kunnen met 3 ( 3,5) ?

ze vallen bijv over dat hij andere kindjes na doet.. ( imitatie gedrag ) maar dat leek mij niet zo gek? maar is het schijnbaar wel...

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Is je vraag wat ze moeten kunnen of wat individuele kinderen hier doen?

Ik heb namelijk geen idee wat ze precies moeten kunnen (wat het minimale is, zeg maar). :D

Hebben ze wel aangegeven wat ze dan precies zien bij jouw zoontje?

3. mamavd

mamavd Fanatiek lid

Jan 10, 2011
    1,598
    0
    0
    wat jullie kindjes doen die net zo oud ongeveer zijn :D

ja, dat hij niet stil zit in groep ( ziet vogel oooh kijk vogel!! ) helemaal afgeleid weer..

of wil liever met auto's blijven spelen ipv in de groep komen zitten op de psz

imitatie gedrag dus ( andere kindjes na doen)

en hij praat nog niet heel goed ( heeft logopedie)

dat eigenlijk

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Wat doet hij precies na dan van andere kindjes?
    En zou hij alleen achterlopen omdat hij andere kindjes immiteert?

Wat kinderen moeten kunnen op 3,5 jaar weet ik ook niet.
    Mijn zoon is net zo oud en doet kinderen niet na, hooguit tijdens een spel maar verder niet.

5. mamavd

mamavd Fanatiek lid

Jan 10, 2011
    1,598
    0
    0
    als die gaan rennen of bijv gillen doet hij mee :p

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    En vinden ze dat je er wat aan moet doen? En wat doen zij er aan? Het is natuurlijk goed om dingen in de gaten te houden, maar op die leeftijd kunnen dingen wel nog heel snel veranderen. Misschien dat je samen met de psz en/of cb en/of huisarts kunt kijken of hij echt achterloopt en hoe hij gestimuleerd kan worden om bepaalde dingen anders/beter te gaan doen?

Mijn jongste dochter is net 3 geworden. Ze kan prima stil zitten, als ze iets leuk of interessant vindt. Maar bv. met eten aan tafel is het echt een wiebelkont (valt ook regelmatig van haar stoel ;)). Ik denk dat ze op het kdv redelijk sociaal wenselijk is, in de zin van dat ze meestal zal doen wat er gevraagd wordt. Thuis luistert ze, op de peuterbuien na, ook best goed. Ze kan lekker spelen, zowel alleen als met andere kindjes. Ze kletst je de oren van je hoofd, maar heeft daarin ook een oudere zus als voorbeeld, dat maakt natuurlijk ook veel uit.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Afhankelijk van de situatie doen mijn kinderen (allebei dus ;)) dat ook. :D

Is dat ook iets wat jou zelf opvalt, bv. als je met hem in de speeltuin bent of er bij jullie andere kinderen op bezoek zijn?

8. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje praat redelijk (er zijn veel kinderen die het beter doen hoor) maar hij is te verstaan en kan dingen goed duidelijk maken. Maar is wel erg aan het hakkelen en blijft vaak hangen. (is 3,9jr).
    Andere kinderen nadoen, nee, geloof ik niet.
    Alle vogels zien vliegen? ja, plus de kevers, de blaadjes van bomen, de vrachtwagenauto's :D, alles ziet ie. Snel afgeleid.
    Speelt ook liever met auto's /treinen dan dat hij aan tafel moet werken of in de kring moet zitten, en moet er door de leidsters soms echt bijgehaald worden als het te lang duurt voordat hij tot actie overgaat. Behalve als hij zijn jas van de gang mag halen voor het buitenspelen. Dan is hij de eerste ;)
    Maar: de peutercito (ja, soms komt ie wel van pas) geeft aan dat hij qua ontwikkeling goed zit (A/A+) dus ik maak me er nog geen zorgen om.
    Ik wens alleen de juf in groep 1 veel strekte straks met hem in de klas. Maar die is vast wel wat gewend.

9. Storm

Storm Niet meer actief

Gewoon lekker enthousiast dus!! Dat doet mijn zoontje ook en dat vinden ze bij ons niet zorgelijk.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Dat is toch gewoon mee gaan in t gedrag. Dat doen ze op de opvang bij mij ook en die zijn bijna 4. Als de ene hoest dan moet de andere spontaan ook hoesten,
    Als de ene ziek is, is de andere ook ziek. Het is hoogstens irritant maar niet raar.

11. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wie is 'ze'? Het lijkt mij dat er wel meer oorzaken moeten zijn om te kunnen concluderen dat je kindje achter loopt. Als het allesn hierop gebaseerd zou zijn, zou ik ze sowieso lekker laten kletsen ;)
    Natuurlijk doet een kindje van 3 jaar andere kinderen na. Die leren mede door immitatiegedrag. Niets mis mee dus.

Ik vraag me dus af hoe 'ze' hier bij komen...

12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochter is nu bijna 3,5. En eigenlijk doet zij ook de dingen die jij beschrijft. Dus of mijn dochter loopt ook achter, of....

13. Gizje

Gizje Fanatiek lid

Feb 11, 2010
    1,661
    0
    0
    Volgens mij is dit gewoon peuter gedrag, ik herken alles alleen praat onze dochter als brugman. En die schijnt juist enorm voor te lopen met van alles. Ik zou me geen zorgen maken.

14. Faye80

Faye80 Actief lid

Apr 13, 2011
    453
    2
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van 3,5 loopt ook wat achter in zijn ontwikkeling ( hoewel ik het zelf wel mee vind vallen) volgens peutergroep. Ze vinden hem met name te passief. Speelt hij met een druk kindje is hij ook druk, doet andere kindje dan vaak na, speelt hij met een rustig kindje is er niet of nauwelijks verbaal contact. Voor spraak heeft hij ook logopedie en dan met name voor de uitspraak. Het zindelijk worden wil hier alleen echt niet lukken. Draagt geen luier overdag maar als ik hem niet op tijd waarschuw doet hij het in zijn broek, te druk met spelen vaak.

15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Heel vreemd! Volgens mij is dat echt nog volkomen normaal gedrag op deze leeftijd. Mijn dochter van 3,5 doet het ook hoor. Als ze een kindje stoer of leuk vindt gaat ze zich net zo gedragen en soms zelfs net zo praten als dat kindje. Meestal imiteert ze dan kindjes die net iets ouder zijn dan zij is (4 of 5). Soms zegt ze zelfs wel eens dat ze het kindje zo leuk vindt en dat ze ook graag zo wil praten of dansen of klimmen, etc. ;). Ik erger me er best wel eens aan, maar volgens mij hoort dit wel gewoon bij het leerproces van een peuter.

Verder schreef iemand anders over moeite met de aandacht vasthouden, maar ook dat heeft mijn dochter enorm en is naar mijn weten normaal. Soms is het zo erg dat ze haar schoenen aan het aantrekken is en halverwege wordt afgeleid door de poes of haar zusje en dan rustig met één schoen en één sok naar buiten zou gaan. Ook dan moet ik even rustig tot tien tellen, maar die verstrooidheid schijnt er bij te horen.

Volgens het CB loopt mijn oudste flink voor in taalontwikkeling en cognitieve vaardigheden. Dus het feit dat ze ook imiteert en haar aandacht snel verliest lijkt me dan toch normaal voor een peuter van 3,5 (of ze zou alleen hier in achter moeten lopen...).

16. samantha1

samantha1 Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    2,688
    6
    38
    Mijn dochter van 3 jaar doet dat ook hoor, dat nadoen. Als we in de supermarkt lopen bijvoorbeeld, en ze ziet een kindje die iets doet wat niet mag en vervolgens gaat huilen. Dan gaat het hier zo: Mama kijk! Dat kindje deed zo --> Doet het na .. Dat mag niet en toen deed ze : aaahh weeeehhh.. en dan ook echt keihard haha

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Andere kinderen nadoen is toch gewoon heel erg leuk?

18. Sahi

Sahi VIP lid

Apr 4, 2010
    5,186
    0
    0
    Dordrecht
    Mijn dochter doet ook 'typische' dingen, ze is bijna 3,5. Misschien mankeert ze wat, misschien is ze gewoon een aparte, is nu nog heel moeilijk te zeggen.
    Nadoen is heel normaal op deze leeftijd, dus dat vind ik een heel gekke opmerking.
    Verder moeten ze zinnetjes beginnen te praten, redelijk verstaanbaar zijn en vooral lekker spelen. En driftbuien (ik ben er net van 1 aan het bijkomen).
    Mijn dochter fladdert ook, is wat paniekerig, maar dat kan ook allemaal nog gedrag zijn van de leeftijd, bij mij heeft ze dat heel sterk, ik ben alleen met haar, bij haar vader heeft ze dat nauwelijks en bij de oppas helemaal niet. Nog niks van te zeggen dus of het wel of niet normaal is.
    Ik probeer mezelf er niet te druk om te maken (niet altijd makkelijk), dat zou ik jou ook adviseren.

Share This Page