Zindelijkheidstraining

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Annelies26, 30 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annelies26

Annelies26 Actief lid

19 jan 2023
    447
    257
    63
    Vrouw
    Hoi hoi,
    Sinds mijn dochter naar de peutergroep gaat wil ze heel enthousiast op de wc. Dat doet ze daar een keer of vier per dag en bij ons thuis ook zoiets. Ze blijft even zitten, zegt dat ze klaar is en komt er weer vanaf. Tot op heden nog geen plas gedaan. Gaat dat plassen vanzelf een keer gebeuren denken jullie?
    Het is een pientere meid, ze snapt heel goed wat de bedoeling is en zegt als ze eraf komt dat er geen plasje is gekomen. Ik ben ergens bang dat als de plas niet komt ze haar interesse zal verliezen. Ze hoeft van mij echt nog niet nu al zindelijk te zijn, maar ik hoop toch dat ze een keer een succeservaring heeft.
    Ze is nu twee jaar en drie maanden dus we hebben alle tijd. Maar vroeg me toch af hoe dit bij anderen is gegaan en hoe we het anders leuk kunnen houden.
    Iemand tips of ervaringen?

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.148
    3.174
    113
    Je kan haar op standaard momenten op de wc zetten. 20-30min na een beker drinken bv. Voor en na bad. Bij wakker worden. Maar misschien moet ze het maar gewoon eens voelen hoe het is om het te laten lopen? Ik doe het persoonlijk het liefst als het warm is en ze buiten in hun bikini/Zwembroek kunnen rondlopen (en ik niet hoef te dweilen)

Annelies26 vindt dit leuk.
  3. Annelies26

Annelies26 Actief lid

19 jan 2023
    447
    257
    63
    Vrouw
    Ik ben toch nog met verlof tot midden augustus. Had dus al bedacht dat ik dat misschien wel wilde proberen. Heeft dat voor jouw kinderen gewerkt?

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.148
    3.174
    113
    Ik bereid ze eigenlijk altijd voor. Dus bij iedere poepluier "dit kan ook op de wc" of als ze bezig zijn en ik zie het "als je dit iets eerder zegt kan je het op de wc". En eigenlijk waren ze tot nu toe allemaal vrijwel meteen dag en nachtzindelijk zonder trainen, 20 ongelukjes per dag etc. Ik vind de zomer wel het meest ideaal. Dan hebben ze toch iets van een onderbroek of zwembroek aan maar valt de schade mee als het fout gaat :D
    Ik lees overigens vaak zat over een terugval als baby is geboren/verhuizint, hier geen last van gehad :) als ze er aan toe is, is ze er aan toe. Zo niet kan je ook best even wachten denk ik!
    Omkopen met chocolade of ijs werkte hier ook prima.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Prima leeftijd om daarmee te starten inderdaad, hoe ouder ze worden, hoe meer ze aan de luier gehecht raken enzo.
    Gewoon regelmatig op het potje zetten, voor het douchen/daarna, oefenen met de pop enz. Ik deed thuis gewoon van die babylegs aan als het wat frisser was.
    Stickers enzo nooit gebruikt, gewoon gejubeld als ze wat op het potje deden, dat was wel voldoende.
    Sommige kinderen doen liever wat op het toilet, ik zou even kijken of haar dat misschien meer aanspreekt met een brilverkleiner. Wij hadden een brilverkleiner met trapje, konden ze er zelf op. En makkelijke kleding aantrekken als je eenmaal een eerste succesje hebt gehad, zodat het snel uit is.

6. Annelies26

Annelies26 Actief lid

19 jan 2023
    447
    257
    63
    Vrouw
    Zij wil inderdaad ook liever op het toilet dan op het potje dus we hebben samen een brilverkleiner en een krukje uitgezocht. Maar eigenlijk is het dus gewoon afwachten tot ze opeens een plas doet? Dan gaan wij gewoon door hiermee.

7. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Prima leeftijd om de wc te ontdekken ;).
    Mijn indruk is dat de meeste kinderen "opeens" / "per ongeluk" een plasje doen, daar verbaasd over zijn en met wat gejuich het kunstje nog eens willen proberen (en dan voor ieder drupje....:rolleyes:). Gewoon wachten op een toevalstreffer.
    Inderdaad ongeveer 15-20 minuten na het drinken, boekje voorlezen tijdens het wc-zitten kan er voor zorgen dat ze wat langer blijven zitten en dus meer tijd voor een toevalstreffer.

Onze oudste zijn we met 2 jaar en 5 maanden begonnen, was snel zindelijk (kwam door een oppaskindje die zindelijk moest worden van zijn ouders. Kereltje wilde niet (was er in mijn ogen nog niet aan toe) en onze dochter vond het razend interessant en ging mee. Resultaat; dochter was zindelijk, oppaskindje niet.

Met de tweede zijn we met 2 jaar en 6 maanden gestart; die snapte het niet echt, wilde liever spelen ipv naar de wc. Na 3 maanden oefenen hoorde ze dat je op de wc moet poepen en plassen als je naar school gaat (...dus we hebben nog wel even tijd, was de reden dat ik het zei), maar zij dacht; als ik dat kan mag ik naar school. Dag later deed ze alles op de wc en mocht ze toch nog niet naar school.

Derde ben ik met 2 jaar en 4 maanden begonnen, na 1,5 dag zonder luier (en heel veel plasjes op de grond) poepte hij opeens op de wc terwijl de andere kinderen in de badkamer hun tanden poetsten, hij kreeg zo'n geweldig applaus dat hij daarna alles op de wc heeft gedaan. 2 weken later wilde hij ook 's nachts geen luier meer om.

En vierde zijn we ook met 2 jaar en 4 maanden begonnen, heeft (voor mijn gevoel) wat vaker een ongelukje gehad -in vergelijking met kind 1 en 3-. Nu bijna een jaar geleden gestart en ik moet haar nog wel eens zeggen dat ze even naar de wc moet, dat kan ik me van de anderen niet herinneren.

Maar ik vind het dus een prima leeftijd.
    Natuurlijk is geen enkel kind hetzelfde. Mijn oppaskindjes beginnen vaak rond 2,5-3 jaar, heel soms wat eerder, soms wat later. Ik merk wel dat de kindjes die (bijna) 3 jaar zijn, het sneller onder de knie hebben dan met 2,5 jaar. Misschien omdat ze al wat meer begrijpen?

8. Annelies26

Annelies26 Actief lid

19 jan 2023
    447
    257
    63
    Vrouw
    Ik zie nu je berichtje pas. Dank je wel voor je info! De eerste toevalstreffer is geweest op het KDV. Trots als een pauw was ze toen we haar kwamen ophalen. Daarna weer even niets, maar heb er vertrouwen in dat het wel goed gaat komen. We hebben ook geen haast :)

9. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Hier ging het met de oudste 2 meiden heel snel.
    Ik heb de luiers uitgetrokken, onderbroek aan gedaan en het potje in de huiskamer gezet.
    Mijn oudste heeft 1x 3 druppels in der onderbroek geplast en rende toen gelijk naar het potje.. nooit meer in der broek geplast.
    De ander heeft 2 ongelukjes gehad.
    Jongste dochter is ongeveer net zo oud als jouw dochter (sept 21) en heeft absoluut geen interesse in het potje.
    ze komt constant vragen om een luier als ik het een poging geef.
    Op het kdv gaat ze tijdens de verschoon ronde wel op het potje maar vaak doet ze niks.
    Hier wilt ze er echt niks van weten :rolleyes:

10. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Mijn tweede zoontje werd op die leeftijd zindelijk. Ze moeten even ervaren dat wat het gevoel is dat bij plassen en poepen hoort.
    Ik liet ze altijd even wat drinken terwijl ze op de wc zaten en daar een boekje kijken.
    Wat uiteindelijk hier het beste werkte, was gewoon zonder luier laten lopen met het potje binnen handbereik. Daar zijn (hopelijk) de mooie dagen in het voorjaar ideaal voor om dat buiten te doen. Ze waren hier allebei na een dag zindelijk.

Deel Deze Pagina