Wel of niet peuterspeelzaal?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Korenbloem86, Feb 1, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,835
    1,343
    113
    Ik ben even benieuwd naar jullie gedachten, ik zit zo te twijfelen.

Ik had onze jongste aangemeld voor een ochtend peuterspeelzaal en krijg net een berichtje dat er vanaf 24 mei plek is op vrijdag.
    Dat is 7-8x voor de zomervakantie, 6 weken zomervakantie (en dus geen psz) en dan zijn er nog 5 vrijdagen en wordt ze 4 jaar (op 3 oktober jarig). Er zijn nog wat wenochtendjes op school, en omdat we op 6 km fietsen van school af wonen, heeft de vrijdagochtend mijn voorkeur als wenochtend(en), dan zou ze ook niet naar de psz gaan.
    Dus psz blijft denk ik alleen die 7-8x voor de zomervakantie effectief over.
    En nu vraag ik me af of ik dat de moeite waard vind (daar wennen aan het ritme, juffen, kindjes).
    Om zowel voor als na de zomervakantie te doen, vind ik het gat van 6 weken weer zo groot, was het nu een vakantie van 1-2 weken geweest, had ik het denk ik anders gevonden. Voor mijn gevoel moet ze dan wennen, vakantie, opnieuw wennen en naar school (en weer wennen op school).
    Maar ja, ik denk wel dat ze het leuk zou vinden (aan de andere kant vindt ze alles wat we doen wel leuk).

Ik werk zelf als gastouder en heb totaal 5 gastkindjes, de jongste is bijna 2 jaar, de andere 4 kinderen zijn 3 jaar, wat dat betreft is onze dochter gewend om met leeftijdsgenootjes te spelen, met elkaar aan tafel te eten, samen te knutselen.
    Kleuterjuf van onze zoon gaf aan dat ze misschien iets verschil merkt tussen 'psz'-kinderen en kinderen die thuis zijn geweest, maar veel is het niet, nieuwe kleutertjes zijn vaak zo gewend.

Dus zouden jullie de psz doen of niet? En als je het wel zou doen, alleen de periode voor de zomervakantie, of voor en na de zomervakantie?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het wel doen, en zeker omdat je gastouder bent. Zodat jouw kind ook leert dat er op andere plekken andere regels zijn. Dat is toch wel anders dan bij mama thuis.
    Ik vond het belangrijk dat mijn jongste op een andere plek vriendjes leerde maken dan alleen de opvangkinderen en leerde dat er daar andere regels gelden dan hier.

Spectre likes this.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ik zou het niet doen, met 1x in de week voor maar zo weinig weken.
    Die paar weken om te leren hoe je aan andermans regels moet houden, terwijl je daarna weer andere regels moet leren.
    Een band opbouwen met een juf, om zodra die band er is weer afscheid te moeten nemen.

Lekker rustig laten wennen straks in de kleuterklas. En als dat teveel is kan je altijd met minder dagen starten.

Vero0504 and Dubbelgeluk like this.
  4. Shalom

Shalom Niet meer actief

Normaal zou ik zeggen: doen! Eens met wat @tuc zegt.
    Maar ook eens met @Fristi2012 voor 1 ochtend zo'n korte onderbroken tijd is het ook niet geheel waard.

Dus zelf zou dan mijn conclusie zijn, niet doen. Ze went uiteindelijk aan een andere plek en kinderen op school en hoeft dan niet eerst bij het een te wennen en dan bij het andere.

Spectre likes this.
  5. Mammie79

Mammie79 Actief lid

Aug 28, 2014
    291
    95
    28
    Voor de korte periode die het is en de onderbreking van de zomervakantie zou ik het niet meer doen.

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,467
    8,617
    113
    Female
    Ik werk op een po en zou het niet doen. 1x in de week is al erg weinig om te wennen en helemaal als het dus maar die 7/8 keer is. Er is voor haar geen tijd om goed te wennen, en dan moet ze alweer weg. Is er een speciale reden dat je haar niet met 2,5/3jaar hebt laten gaan? Ze heeft bij jou ook al contact met wat leeftijdsgenootjes, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Nee ik zou het ook niet doen. 1 ochtend vind ik best weinig, voordat ze dan goed gewend is, is het vakantie en daarna begint het weer opnieuw en gaat ze alweer naar school.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,157
    23,238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou het niet meer doen.

9. blij83

blij83 Fanatiek lid

Jun 5, 2012
    2,180
    1,982
    113
    Ik zou het juist wel doen. Wennen aan andere omgeving, afscheid nemen, luisteren naar een juf, ook een grotere groep kindjes. Is er nog een mogelijkheid dat ze 2x per week naar de peuterspeelzaal gaat? Zodat ze wat meer daar kan landen.

tuc likes this.
  10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Ik zou het niet doen. Juist voor de relatief korte tijd en het steeds opnieuw moeten wennen, het maar één keer per week, en het feit dat ze al met jouw opvang meedraait, ik zou daar echt niet de meerwaarde in zien.

11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Lastig, dit is ook zo kindafhankelijk. Ik weet zonder twijfel dat mijn jongste dit heel erg leuk gevonden zou hebben, bij haar zou ik het absoluut gedaan hebben dus. Zij wilde bv ook dolgraag nog voor de zomervakantie oefenen bij de kleuters, ook al deden ze dat normaal niet meer zo kort voor de vakantie (en met zulke volle klassen vanwege instroom). Zij had de tijd van haar leven en werd ook uitgenodigd juist nog een paar keer extra te komen, oa bij een eind-feest om op te treden met de klas - kind stond te stralen :)
    Mijn oudste had het denk ik erg spannend gevonden, maar ook leuk, dus daar had ik wat meer getwijfeld misschien (gaat ze die paar keer wel enigszins haar plekje vinden?
    is het niet té spannend?) - maar bij haar had ik het ook wel gedaan nog (zij was ook wel echt toe aan de psz en vervolgens groep 1). Dan maar het risico nemen dat het eigenlijk misschien te kort is om er echt plezier van te hebben, een ervaring in zonder mama zijn is het sowieso…

Als een kind het echt spannend vindt, het thuis ook gewoon heerlijk heeft, dan zou ik misschien eerder gaan voor niet.

12. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ik zou het ook niet doen…. Tenzij ze minimaal 2x in de week kan gaan

13. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,835
    1,343
    113
    Fijn om te lezen dat jullie dezelfde voor- en nadelen zien.

Onze kinderen zitten op (bijna) 6 km en 7,5 km afstand op school.
    De oudste is om 14u uit, de andere 2 om 14.45u. De peuteropvang is tot 12.00u (of 12.15u, weet ik even niet uit mijn hoofd), dan is het zo vaak heen en weer fietsen op een dag, dat zag ik voor mezelf niet zitten, vandaar de keuze voor de vrijdag. Op vrijdag zijn de kleuters om 12.30u uit, dus kan het mooi gecombineerd worden.
    Sinds onze zoon de leeftijd had, heb ik geïnformeerd of er ook een vrijdaggroep zou komen, maar daar zou geen interesse in zijn. Nu is die vrijdaggroep er eindelijk, en blijkt er enorm veel interesse te zijn.

In de kerk gaat ze ook naar de kinderverteldienst, rent zo met de leidster mee (die elke week wisselt), is ook een paar keer bij een kennisje (met leeftijdsgenootje) gaan spelen omdat ik naar de tandarts moest of man naar ziekenhuis. Ik dub nog even verder en bespreken met man.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Als je dochter zo 'makkelijk' een nieuwe situatie tegemoet gaat als je omschrijft dan zou ik het misschien wel doen.
    Anders zou ik zeggen dat die paar keer de moeite niet is om te wennen en een band op te bouwen.

15. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

Jan 17, 2020
    4,008
    3,857
    113
    Als ze zo makkelijk went en mee doet met andere zou ik het wel doen . Dan heeft ze een mega leuke 7-8x voor de zomer en evt daarna nog een paar keer, mag ze ook afscheid nemen etc, allemaal leerzame en leuke lessen.

Ik zou het niet doen als ze echt wat meer moeite heeft, want dan is de een tijd veel te kort en erg veel wisselingen in korte periode.

16. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

Jul 6, 2015
    1,714
    468
    83
    Female
    Tsjah lastig. Hoe groot is de klas waar ze in komt?
    Wij vonden de overgang van 4/5 kindjes bij de go naar +-20 kinderen in de klas te groot. Daarom voor de psz gekozen zodat ze al aan een (iets) grotere groep konden wennen.

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,606
    8,358
    113
    Female
    Die 8 keer kan jouw kindje vooral wennen aan activiteiten zonder jou. Maar ik denk te lezen dat jij het eigenlijk niet ziet zitten. Als dat zo is dan is de winst die je eruit zou kunnen halen het niet waard. Jij kent jouw kind het beste en hebt dat gevoel ook niet voor niks.

spruitje80 likes this.
  18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    15,001
    113
    Is heel kind afhankelijk.

Een type als G ziet t als een speel-/knutselochtend en is helemaal door t dolle heen. Gewoon paar uurtjes iets heel anders. Maar die stuift ook zo t onbekende in zonder enige schroom (is op dát soort punten ideaal maar heeft ook zo zijn nadelen)

Andere kinderen (die we ook op de opvang hadden) hebben echt tijd nodig om aan iets te wennen. Die doe je er echt geen plezier mee om 7-8x te gaan en na een pauze van 6 weken een nieuw avontuur te starten.

Dan kan je beter je focus leggen op het naar school gaan.

Komen jullie er samen niet uit, kan je t altijd nog aan de dame zelf vragen of ze t leuk lijkt. Bij G kwam er nog niet zo veel uit maar als je dat soort dingen vroeg stond ze al bij de deur te trappelen bij wijze van.

Vond ze t niks dan kwam dat antwoord over een tijdspanne van een paar dagen (moest ze meestal even over nadenken).

19. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Je zou ook nog voor iets anders kunnen gaan. Mijn kinderen zaten op peuter/kleutergym. Zodat ze ook los van mij waren. Ze vonden het erg leuk. Beide waren zo gewend op school terwijl ze dus ook verder altijd bij mij waren. De kinderen die bij mij vandaan komen hadden ook geen moeite met wennen op school. Geen verschil tussen kdv en gastouder te zien. En inmiddels heel wat kinderen afgeleverd op school.

20. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,825
    18,545
    113
    Female
    Het is maar voor een korte periode, dus dan zou ik het ook niet doen.
    Ik zie hier wel duidelijke verschillen met kindjes die iedere dag thuis bij mama zijn. (Moeilijk afscheid nemen, niet op andere kindjes af durven stappen, niet mee willen doen met de andere kindjes). Mijn dochter gaat 3x in de week naar de peutergroep (opvang) Het is een doorstroomlocatie dus ze zal ook dezelfde kindjes tegen gaan komen op school. Zeker zullen ze ook wel wennen wanneer ze niet naar de psz zijn geweest, maar mijn ervaring is dat je het voor je kind wel makkelijker maakt wanneer ze wel naar de psz gaan.

Share This Page