Vraagje over drive-in woning?

Discussie in 'De lounge' gestart door vruchtje24, 26 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.191
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal,

Wij hebben een huis op het oog. Qua ligging eigenlijk wat we al jaren zoeken. Alleen is het een drive in woning. Tuin, garage en werk of slaapkamer en een badkamer is beneden, woonkamer en keuken 1e verdieping, en 2 en 3e verdieping badkamer en slaapkamer. Als je dus buiten wil eten moet je dus alles mee slepen naar beneden? Woonkamer grenst niet aan tuin (wel voor balkon met openslaande deuren) dus zoals we nu gewend zijn van huiskamer tuin inlopen is niet meer.

Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring hebben met een drive in woning? En tips of aanvullingen hebben. Ik kan via pb evt link van het huis sturen.

Alvast dank.

Gr vruchtje

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Valt de kamer op de begane grond niet om te bouwen tot extra keuken? Of anders een klein keukenblok met extra koelkast in de garage?
    In ben opgegroeid in een dijkwoning. Begane grond was tuin, keuken, badkamer, 1e verdieping woonkamer (maar vanaf de voordeur was dit dan begane grond) en 2e etage slaapkamers.
    In zulke woningen heb je geen probleem met eten drinken pakken vanuit de tuin maar wel vanuit de woonkamer, dan moest je telkens de trap op en neer. Mijn ouders hebben daarom toen ik de deur uit ging een bar met kastjes en koelkast in de woonkamer laten bouwen, ze werden te oud om telkens maar die trap op en neer te gaan als ze lekker op de bank zaten en wat wilden drinken. Toen ik nog thuis woonde zaten we ook vaker met zijn allen aan de keukentafel tv te kijken of een spelletje te spelen dan op de bank. En verjaardagen werden ook vaak in de keuken en tuin ipv woonkamer gevierd. Was wel een grote keuken (groter dan mijn woonkamer nu).

3. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Wat je zelf hierboven schetst is wat mij altijd tegen heeft gehouden. Maar hier in de buurt hebben onlangs enkele drive in woningen te koop gestaan, met inderdaad een enorme keuken op de begane grond, en dat zag er wel weer erg gaaf uit. Kan me voorstellen dat het dan idd zo wordt als GossipGirl hierboven schetst.
    Een voordeel wat ik inmiddels heb ontdekt is dat niet iedereen makkelijk bij je naar binnen kijkt. Dat is bij ons huis namelijk wel zo en die anonimiteit van ons appartement mis ik soms wel eens. Die heb je bij een drive in woning dus wel!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Artemis88

Artemis88 Niet meer actief

Wij hebben een drive-in woning gehad. Vond dat geen succes achteraf. Ook met 2 badkamers. Het is fijn dat je idd geen inkijk hebt, maar dat op en neer lopen was niet fijn. Als je buiten wil eten, boodschappentassen sjouwen, wasmand van de bovenste etage naar de tuin. Soms bleef ik voor mijn gevoel op en neer gaan.
    Het huis had qua indeling wel meer mogelijkheden dan nu.

5. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Klopt, je loopt heel veel trappen. Ik ben het nu zo gewend dat het voor mijn gevoel erbij hoort. Bij ons hebben sommige huizen een trap vanaf het balkon naar de tuin. Kun je toch een beetje vanuit de woonkamer de tuin in lopen.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.191
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    De bewoners hebben nu een koelkast beneden in de garage staan.

Veel pluspunten aan deze woning. Veel ruimte, vrije ligging mooi uitzicht ligt aan het water.

Ben alleen bang dat de nadelen pas ontdekt als je er eenmaal woont (en t te laat is)

7. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Geen drive in maar splitlevel woning (4 woonlagen). We wonen er nu ruim 10 jaar. Ik vond het vooral niet handig toen de kids klein waren, dus overal traphekjes in huis. De tuin ligt bij ons wel aan het woongedeelte maar de keuken is een woonlaag hoger.
    Het is idd veel traplopen, maar dat was snel gewend. Voordeel is geen inkijk, nadeel dat je niet snel ziet wie er voor de deur staat als iemand aanbelt. (keuken is verder uitgebouwd naar voren, hangt als het ware boven de voordeur.

Ben wel benieuwd naar de link!

8. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    aanvulling:
    Bij ons is woonlaag 1: Voordeur, hal, toilet, kantoor, bergruimte. Voortuin hebben we niet, wonen aan het water.
    7 traptreden hoger het tweede woongedeelte met aangrenzend de achtertuin.
    7 traptreden hoger het derde woongedeelte met keuken en eettafel etc.
    Normale trap naar boven, daar 3 slaapkamers, badkamer, waskamer en ruime gang.

Het is hier altijd we zo, als je naar het toilet moet, je altijd of naar beneden of naar boven moet. Alleen niet als we op de vierde woonlaag zijn ;)

Gereageerd op de link via PB. Ik vind het een mooi huis!

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Wij wonen nu in een drive in! Ben benieuwd naar wat jullie op het oog hebben!

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.191
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik heb je net als pomm een pb gestuurd.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Mijn ouders hebben vroeger in een drive-in gewoond. Ik was toen een baby, dus herinner me er niks van. Maar ik weet wel dat mijn moeder er tot de dag van vandaag van gruwt. Inderdaad: altijd sjouwen de trap op en af. Met boodschappen, maxicosi (toen nog reiswieg). Je slaapt ook automatisch (bijna) allemaal op de warmste verdieping, meteen onder het dak.

En ten opzichte van huizen zonder garage of met de garage voor / achter / naast het huis, verlies je ook gewoon een hoop ruimte.

Het lijkt me eigenlijk alleen handig met een beroep aan huis. Klanten beneden, privéruimte boven. Dan neem je de andere nadelen misschien voor lief. Maar dan zou ik persoonlijk liever een gewoon huis met een uitbouw hebben.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb verschillende vrienden en familie met een drive inn woning, en volgens mij kun je er prima aan wennen. Alleen heb ik er altijd het gevoel alsof ik in een appartement zit. Want je zit in een woonkamer en/of keuken 'boven', en om naar de tuin te gaan moet je inderdaad alles meedragen naar beneden (en dan weer naar boven).

Bij
    Dit vind ik dan wel heel leuk en karakteristiek klinken!

13. BliksemSter

BliksemSter Niet meer actief

Ik woon in huis met een inpandige garage en een woonkeuken, grenzend aan de tuin. Op de eerste verdieping hebben we de woonkamer en vide. Het is open van de keukenvloer tot aan het plafond en je hebt daar een megaraam en de glazen pui: een enorme glazen wand dus.
    We slapen op de 2e etage en gaan er nog een verdieping opbouwen.
    Alleen in de woonkamer heb je geen keukenvoorziening, maar dat missen we totaal niet. De eetkeuken is onze leefplek, zeker in de zomer omdat we ook veel in de tuin zijn.
    Nadelen? Altijd trappen lopen, maar zoals gezegd, daar wen je aan. Ik mis wel eens een gelijkvloerse leefsituatie waarbij het ruimtelijker voelt (nu is het verdeeld over 2 etages maar het enorme raam en de vide maken het wel heel licht en ruimtelijk). We hebben relatief weinig bergruimte en ik mis een zolder. Ik zou daarnaast niet snel een woning kopen waar de keuken boven is. De connectie met buiten is daar te belangrijk voor bij mij.
    Hopelijk heb je hier iets aan!

14. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ow sorry....niets leuks over te zeggen. Wij hebben net 5 jaar in een split level gewoon in een monumentaal pand. Altijd met dat krat bier op je rug, altijd trap op trap af, altijd een vieze trap, 3 etages op en neer met je was, etc etc. Ik was er zoooooo klaar mee :|

Een woonkeuken beneden maken .... dat hadden sommige in het centrum ook, dat verkocht al helemaal voor geen meter toen. Moest je ook nog vanuit je woonkamer “trappen” voor een glaasje Spa rood.

Beneden slapen hebben wij ook eens geprobeerd, dan kijkt iedereen je recht aan als je je gordijn openschoof en hoorde je de herrie van straat wel heel goed.

Ysabella vindt dit leuk.
  15. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Zelf geen ervaring mee, voor ons zou het onhandig zijn met 2 kleine kinderen.
    Zie dat jouw kids al wat ouder zijn dus die kunnen zelf de trappen lopen.

Hoe vaak eet je nu buiten? Kan je misschien de slaap/werkkamer beneden verbouwen met grote ramen, openslaande deuren/schuifpui naar de tuin? Daar dan een klein keukenblokje en koelkast neerzetten, zithoek of grote woontafel zodat je toch makkelijk die connectie met buiten hebt? Dan hoef je alleen boven te koken en je pannen mee te nemen.
    Ook leuk voor je kinderen om later met vrienden te zitten.

16. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik zou het met ons gezin echt niet handig vinden, onze kinderen hebben het echt nodig om makkelijk de tuin in en uit te kunnen rennen (beiden een beperking). We zijn toen ik zwanger was wel gaan kijken bij een split level woning en ik ben achteraf heel blij dat we de tuin te klein vonden, want was daar echt niet blij van geworden (was wel een heel mooi huis verder). Maar goed, je kinderen zijn al een stuk ouder, dus wat dat betreft kun je wel inschatten of het een succes kan worden denk ik. Ik zou wel zorgen voor een koelkast en stukje aanrecht met o.a. spoelbak beneden voor als je in de tuin wilt zitten. Als je in de zomer echt elke dag in de tuin eet, misschien een uitgebreider keukenblok, zodat je er ook kunt koken.

17. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Is de garage noodzakelijk en/of heb je een mogelijkheid om de garage apart bij te bouwen?

Zo ja dat laatste dan zou je onder een woonkamer en keuken kunnen creëren. Zo heb je boven extra slaapkamers/badkamers etc..

Een huis kun je vaak verbouwen maar de ligging kun je nooit aanpassen. Als het voor jullie DE ligging is, je hebt de mogelijkheid om een garage apart bij te bouwen en je kan/mag op de begane grond een woonkamer en keuken bouwen dan zou ik zeker zeggen doen :)

Forumnaam vindt dit leuk.
  18. Ansel

Ansel Actief lid

11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Hier ook ervaring gehad met zo’n woning, maar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Als je echt op leeftijd komt, is het misschien minder, maar voor ons maakte het niet uit. Beneden hadden we een extra ijskast staan (die we konden gebruiken bij tuinfeestjes). Verder hadden we langs buiten een trap die rechtstreeks van onze living (op de eerste verdieping) naar de tuin liep. Zo hadden we nog steeds het gevoel van de woonkamer de tuin in te kunnen stappen...

En mijn billen waren er wel blij mee, met die paar extra trappen per dag :p

momwithcamera vindt dit leuk.
  19. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Mijn nicht woont in een drive-in woning, maar zij hebben enorm verbouwd zodat het nu wel een ‘gewone’ woning is.
    Zij hebben op de begane grond de woonkamer gemaakt met een open keuken, waarbij ze bijna de hele garage, badkamer en slaapkamer open hebben gemaakt tot 1 ruimte, plus een hal met toilet. Vanuit de woonkamer kan je ook naar de tuin. Zij hebben een klein stukje garage gehouden als schuur (met de garagedeuren er nog in). Eigenlijk is die gewoon flink ingekort.

Boven hebben ze van de voormalige woonkamer een grote slaapkamer met badkamer gemaakt (ensuite) en een ‘losse’ badkamer voor de kinderen. En op de 2e verdieping nog de Slaapkamers van de kinderen.

Syane vindt dit leuk.
  20. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Pb terug!

Deel Deze Pagina