Zinloos geweld bij bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Caithlin79, 1 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik vind dat verhaal van Daphne ook een beetje vergezocht. Wat moeten de vrouwen dan die bevallen via een keizersnede..? Krijgen die een minder sterke band met hun baby? Dat zou wat zijn zeg :(

En Labje, tuurlijk hoort pijn bij de bevalling. Maar ik denk dat er wel grenzen zijn. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn voor baby's zou het niet op grote schaal toegepast worden in andere delen van de wereld.
    En ik heb het dan niet over situaties waarbij vrouwen al bij voorbaat naar pijnbestrijding grijpen.. maar alleen in situaties dat de pijn zo uitputtend werkt dat het gewoon haast niet te doen is. Dan lijkt het me persoonlijk handiger dat de moeder nog wat energie overhoudt voor het daadwerkelijke persen.

Pijn hoort trouwens ook bij een zenuwbehandeling bij de tandarts... geen verdoving nemen hoor, die pijn hoort er nou eenmaal bij ;)

2. Niet meer actief

ik ben al op natuurlijke manier bevallen en wil dit weer zo doen. Maar dat betekend niet dat ik tegen ben!

En laten we eerlijk zijn hè.. kluun is wel een man hè! Die baren niet voor niets geen kinderen!

3. Niet meer actief

Ik neem inderdaad geen verdoving bij de TA, tenzij hij moet trekken! Maar niet voor een gaatje, dat vind ik zo'n onzin~!

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nee, maar heb het niet over een gaatje maar over een zenuwbehandeling! Die zijn pijnlijk joh :(
    Gewoon een voorbeeldje ter vergelijking, je mag het idd ook wijzigen in 'kies trekken' ;)

Oh ja, Kluun was eigenlijk meer een aanzetje. Ik vind het gewoon jammer dat die keuze er in Nederland eigenlijk niet is, terwijl het me heel erg gerust zou stellen als die keuze er standaard wel zou zijn (terwijl ik nog niet eens een bevalling heb meegemaakt dus geen idee of ik er uberhaupt wel behoefte aan heb)

5. patries38

patries38 Bekend lid

2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    Dat ligt helemaal aan de bevalling. Mijn eerste bevalling was heel zwaar, als ik erop terug kijk toch wel traumatisch. Ik heb al een dag weeen gehad, maar kreeg geen ontsluiting, maar wel bijna contnue heftige weeen. Uiteindelijk dus naar zkh om weeen opwekkers te krijgen, toen begon het feest pas goed, wat een pijn, bijna niet op te vangen.Ik ben zeker niet kleinzerig maar vond het al met al een nare ervaring, heeft even geduurd voor ik erover heen was.

Maar wat een verschil met de tweede bevalling!Dit ging volgens het boekje, binnen 5 uur na de eerste tekenen werd mijn tweede geboren. Pijn?Ik kon het niet zo noemen, ik was ontspannen, en heb de laatste cm's in bad gelegen, tot ik persdrang kreeg.

Als ik er nu op terug kijk; bij de eerste bevalling absoluut een epidurale moeten krijgen, zal ik nu ook zeker om vragen mocht het weer niet lukken.Maar bij de tweede bevalling? Niet nodig, was een heel prettige ervaring, absoluut geen pijnstilling nodig.

conclusie: hangt helemaal van de situatie af.Ik vind wel dat ze er meer "open "voor moeten staan.

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik heb er eens op gezocht en vond dit:

Het nut van de pijn
    De pijn is in de eerste plaats een waarschuwingssignaal. Het is het teken dat je een rustige plek moet zoeken om je kind ter wereld te brengen.

Daarnaast zorgt de pijn ervoor dat er endorfines vrijkomen. Die maken je onverschilliger voor de pijn en bereiden je voor op het moederschap. Hoe doen ze dat?

Endorfines zijn morfine-achtige stoffen die door de hersenen worden afgescheiden en een pijnstillende werking hebben. Maar omdat het morfine-achtige stoffen zijn, hebben ze ook een emotioneel effect: ze maken je open en ontvankelijk. Dat is belangrijk voor het hechtingsproces. Zo bereidt de pijn je – via de endorfines – voor op het moederschap.

Let op: hoe meer je je kunt ontspannen, hoe meer endorfines er vrij komen en dus hoe minder pijn je hebt. Dat brengt ons bij de manier waarop je zelf je eigen bevalling kunt bijsturen.

En over pijnbestrijding:
    Pijnverlichting
    De vraag is nu: hoe verlicht je de pijn? Natuurlijk kun je pijnstillende middelen nemen, maar alle medicijnen (zelfs die in een ruggenprik) kunnen de placenta passeren en je kindje bereiken. Het is daarom goed om te proberen pijnstilling als uiterste middel te beschouwen. In elke bevalling kan een moment komen dat pijnstilling het aangewezen middel is om de bevalling verder te helpen, maar tot die tijd zijn er meer kind- en moedervriendelijke methodes die je eerst kunt proberen.

In principe gaat het erom zo weinig mogelijk adrenaline en zo veel mogelijk endorfine in je bloed te hebben. Stress en verstoring moeten dus zoveel mogelijk beperkt worden. Verminder je angst en probeer je te ontspannen, is het devies
    .

Bron: http://www.ouders.nl/mbevpijn.htm

En over de ruggen:
    Voordelen
    De ruggenprik (epidurale anesthesie) is de enige methode om de pijn van de weeën volledig weg te nemen. Alle andere methoden van pijnbestrijding nemen slechts de scherpe kanten van de pijn.

Bijwerkingen
    Bloeddrukdaling
    Een sterke daling van de bloeddruk is de meest voorkomende bijwerking van de ruggenprik. De bloeddrukdaling wordt veroorzaakt door de vaatverwijding in het verdoofde onderlichaam. Gevolgen van de bloeddrukdaling kunnen zijn: flauwvallen, lage ademhaling, vertraagde hartslag, verminderde doorbloeding van de niet vitale organen en dus ook van de baarmoeder. Door de verminderde doorbloeding van de baarmoeder komt er ook minder zuurstof bij de baby. Zuurstoftekort bij de baby kan hier een gevolg van zijn. Studies in Amerika tonen aan dat een daling van de onderdruk tot 70 mmHg, ten gevolge van de epiduraal, voor de moeder geen problemen oplevert en dat de baby's met een normale Apgarscore worden geboren. Toch hebben deze baby's gedurende twee dagen na de geboorte een slechte zuigreflex en hebben minder spierspanning. Ter voorkoming van een bloeddrukdaling wordt er voor de ruggenprik een infuus gegeven waardoor vocht kan worden toegediend om een bloeddrukdaling tegen te gaan.
    Infecties
    Een onderzoek in Amerika onder 1218 vrouwen die hun eerste kindjekregen en waarbij geen complicaties werden verwacht, toonde aan dat 10,1% koorts (meer dan 38 graden Celsius) ontwikkelde gedurende de bevalling. Van de vrouwen die koorts kreeg, had 97,6 % een epiduraal gehad. De koorts had zeker ook gevolgen voor de baby: 22,8 % had een Apgarscore minder dan 7, normaal is dit percentage 8%. Bij een temperatuur boven de 38,3 graden Celsius (5%) had 11,5% van de baby's zuurstof nodig, normaal is dit 3% en 8,2% van deze baby's moesten worden opgenomen op de babyafdeling voor zuurstoftoediening, normaal is dit 1,3%. Urineweginfecties bij de moeder komen vaker voor na een epiduraal. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat er altijd een katheter wordt ingebracht als je een ruggenprik krijgt. Door de verdoving van je onderlichaam voel je immers niet meer dat je blaas vol is, de katheter zorgt ervoor dat de urine constant wordt afgevoerd. Maar bekend is dat bij het inbrengen van een katheter, hoewel dit zo steriel mogelijk gebeurt, er bacteriën in de urinebuis worden gebracht die makkelijk voor een blaasontsteking of een andere vorm van urineweginfecties kunnen leiden.
    Hoofdpijn
    Na een spinaal anesthesie (bij een keizersnede wordt spinaalanesthesie gebruikt) kan ernstige hoofdpijn optreden die weken kan aanhouden. Deze hoofdpijn wordt veroorzaakt door het weglekken van hersenvocht.
    Lagere Apgarscore
    In een studie is aangetoond dat baby's van moeders die een ruggenprik kregen vaker een Apgarscore onder de 7 hebben. Zelfs bij een lage dosering anesthesie zijn deze gevolgen aangetoond, dit wordt in verband gebracht met het medicijn fentanyl. Dit medicijn heeft al bij een lage dosering groot effect op de baby.

Effecten van de ruggenprik op de bevalling
    Hoewel er zeer veel studies zijn gedaan naar de gevolgen van de epiduraal op het verloop van de bevalling, zijn er maar weinig studies die betrouwbare informatie opleveren. Het is ook heel moeilijk om betrouwbaar onderzoek naar dit onderwerp te doen. Betrouwbaar onderzoek zou bijvoorbeeld blind gedaan moeten worden. Dat wil zeggen dat zowel de patiënt als de arts niet moeten weten wie wel/niet medicatie heeft gekregen. Bij de epiduraal is dit onmogelijk, zowel de arts als de patiënt weet immers wie er wel of niet een epiduraal heeft gekregen. Het feit dat beiden dit weten kan al van invloed zijn op het handelen. Een arts die weet dat de barende volledig verdoofd is, zal wellicht sneller naar de vacuümpomp grijpen dan een arts die weet dat de vacuüm extra pijnlijk is voor de patiënt. Toch zijn er enkel onderzoeken die, hoewel niet blind, redelijk tot goed betrouwbaar zijn. Deze onderzoeken* laten de volgende gevolgen zien op het verloop en de uitkomst van de bevalling:
    Verlengde ontsluitingsduur: vooral bij een vroeg gegeven epiduraal (minder dan 4 centimeter ontsluiting) lijkt de duur van de ontsluiting langer te zijn dan bij een bevalling zonder epiduraal. Dit gevolg wordt door een aantal factoren veroorzaakt:
    door alle slangen en dergelijke zal je meer op bed liggen na een epiduraal. Ook zijn je benen toch wat slap en kun je dus minder makkelijk staan. Bekend is dat de weeën afnemen als je op je rug ligt, probeer dus van houding te wisselen, ga bij voorkeur iets rechtop zitten of lig op je zij.
    Pijnbestrijding heeft een remmende werking op het niveau van endorfines. Endorfines (lichaamseigen pijnstillers) stijgen naarmate je meer pijn voelt. Door de daling van de endorfines, daalt ook je prostaglandine spiegel. Prostaglandines zorgen ervoor dat de weeën krachtiger worden. Doordat je weeën afzwakken moet er vaker een infuus met wee-opwekkende middelen worden gegeven bij een epiduraal. De wee-opwekkende middelen kunnen weer voor een weeënstorm zorgen. Niet alle baby’s kunnen een weeënstorm goed verdragen zodat de hartslag van de baby kan dalen, als gevolg hiervan moet er een spoed keizersnede worden uitgevoerd.
    Stijging van het aantal kunstverlossingen (inclusief keizersnede): de meningen over het al dan stijgen van het aantal kunstverlossing zijn sterk verdeeld. Zoals al eerder aangegeven is het zeer moeilijk om goed onderzoek te doen naar de gevolgen van de epiduraal op de uitkomst van de bevalling. Toch lijken goede onderzoeken* aan te geven dat het aantal kunstverlossingen (vacuüm en tang) stijgen ten gevolge van de epiduraal. Deze stijging is deels te verklaren door de verdoving. Hoewel je nog wel kunt persen, heb je vaak geen persdrang en moet je dus alles op eigen kracht doen. Het persen is al moeilijk genoeg als je wel persdrang hebt, zeker bij een eerste kindje. Als je moet persen zonder persdrang is het vaak heel moeilijk om de juiste richting te vinden waar je heen moet persen en voldoende kracht te verzamelen. De persweeën helpen je immers niet mee. Daarnaast zijn de weeën vaak minder krachtig, hierdoor wordt de baby ook minder gedwongen om zijn inwendige spildraai te voltooien. Met als gevolg dat het hoofdje niet in de ideale positie in het bekken ligt. Dit zorgt ervoor dat het hoofdje meer ruimte nodig heeft en hierdoor wordt het nog moeilijker om het hoofdje naar beneden te persen. Zowel het feit dat je minder/geen persdrang voelt als het feit dat de inwendige spildraai soms niet wordt voltooid zorgen ervoor dat het aantal kunstverlossingen bij gebruik van een ruggenprik toeneemt. Als de baby voldoende is ingedaald dan is het mogelijk om de baby geboren te laten worden met behulp van een vacuümpomp of verlostang (hoewel de tang steeds minder gebruikt wordt omdat deze meer schade lijkt toe te brengen aan de bekkenbodem. Is het hoofdje van de baby nog niet voldoende ingedaald dan zal er niets anders opzitten dan een keizersnede. Studies tonen aan dat de kans dat je een keizersnede krijgt na een ruggenprik met factor 2 tot 3 stijgt.*
    Referenties
    *Intrapartum Maternal Fever and Neonatal Outcome 1998
    Analgesia and the outcome of labor Mark C.Norris, anesthesist
    Epidural Analgesia in Labor James Thorp,obstetrician

bron: http://www.gezondvgz.nl/%7B75e480d1-ae2 ... D/d_sv6101

Pff dit is al een lap tekst en het is nog niet alles...

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Oh ja hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik tegen pijnbestrijding ben oid. Ik was gewoon benieuwd naar de onderzoeken naar de gevolgen.

8. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Als IK aan het bevallen ben dan wil IK uitmaken of ik pijnbestrijding krijg of niet. En als er dan iemand naast mijn bed gaat roepen dat pijn erbij hoort kan die meteen het dak op.

9. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    hahaha ja dat zou ik inderdaad ook hebben :)

Wat ik trouwens wel raar vind is dat in bijna alle landen er wel iets voor de pijn gegeven wordt. NL schijnt daarin best uniek te zijn. Ik denk soms wel eens dat het in NL een tikkeltje wordt overdreven, maar ja ik ben natuurlijk ook geen deskundige en misschien hebben ze wel gelijk..

10. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Daar ben ik het wel mee eens. Als je tijdens je bevalling beslist dat je wel pijnbestrijding wilt, moeten ze dat niet tegenhouden. Ik wil het wel eerst zonder proberen, maar ik vind niet dat iemand anders zomaar mag beslissen over hoeveel pijn er voor jouzelf acceptabel is.

11. AmanChel

AmanChel Bekend lid

6 nov 2006
    818
    0
    0
    Mama
    Papendrecht
    Maar tijdens de bevalling vraagt bijna iedere vrouw volgens mij wel om iets tegen de pijn! En dat ze het niet volhouden enzo.. Zoals al eerder werd gezegd, vind ik ook niet dat een gyno iedere vrouw die daarom vraagt zomaar pijnstilling moet geven!

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Alsof de gyn het beter weet dan de vrouw die ligt te bevallen. Ik hou niet van dat betuttelende. Ik kies veel liever zelf! Het is mijn lijf, mijn baby en mijn bevalling. En daar hoeft een of andere ouwe kerel van een gyn. geen oordeel over te hebben!

13. rolanda

rolanda Lid

8 dec 2006
    9
    0
    0
    voltijd moeder
    NIEUWERKERK zeeland
    zelf heb ik met mijn eerste bevaling wel pijn bestrijding gekregen geen ruggen prik maar in mijn bil

ik was ingeleid en had weeen op wekkers
    hoe verder mijn ontsluiting kwam hoe sneller de weeen kwamen
    op een gegeven moment kreeg ik een weeen storm 3a4 weeen in een minuut en dit ging zo over in pers weeen
    toen kon ik de pijn niet meer weg puffen en werd het echt zwaar

ik kreeg overigens wel voordat ze begonnen en formulier waar ik op aan moest geven of ik wel of geen pijn bestrijding wou
    ik had daar op ingevuld alleen bij echt nodig
    en heb het ook gekregen

en mocht ik een 2e bevaling mogen doen hoop ik weer die keuze te krjgen al probeer ik het echt zonder

groetjes rolanda

14. Niet meer actief

Toen ik beviel, en vroeg om pijnbestrijding (puur om te kijken of ik het kreeg eigenlijk), werd ik uitgelachen. Ik ging heel snel met de ontsluiting en ik had geen bestrijding nodig...

ACHTERAF, riep ik ... heb ik wel pijn gehad?

15. Female

Female Niet meer actief

ik kan er nog niets over zeggen omdat ik het allemaal nog niet heb uitgezocht en het ook pas de eerste keer voor me gaat worden.... maar ik ga in belgie bevallen en volgens mij doen ze hier veeel meer aan pijnbestrijding als in nl, wat ik gehoord heb....

16. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    Ik heb net even de petitie getekend.
    Het is mijn mening dat iedereen zelf moet kunnen beslissen over wel/geen pijnbestrijding!

17. Bianca21

Bianca21 Actief lid

26 mrt 2006
    232
    0
    16
    Boekhoudkundig medewerkster
    Zoetermeer
    ik ben ook zonder pijnbestrijding bevallen.
    zelf zei ik ook bij de laatste cm om pijnbestrijding, niet dat ik het echt wilde maar het is ook meer een reactie omdat je weet dat het kan.
    achteraf gezien viel het wel mee, maar iedereen heeft een andere pijngrens.
    ik heb zoiets van: vroeger deden ze het ook zonder, en in sommige landen weten ze niet beter.

18. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    3 keer zonder pijnbestrijding, en ik ben er ook helemaal voor!
    Uiteraard deed het pijn, maar je gaat er niet dood van.

Ik vind dat de zwangerschappen en bevaliningen veel te veel gemedicaliseerd worden.Gelukkig in nederland nog niet zo veel, maar er zijn nu al vrouwen die het bij de gyn gedaan krijgen om een keizersnee te krijgen op het moment dat hun dat willen omdat dat beter uitkomt met werk etc, ipv dat het nodig is!

Mijn verloskundige maakt zich dan ook zorgen voor de toekomst en ik met haar

19. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Tja die ziet natuurlijk dr boterhammen verdwijnen :rolleyes:

20. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    zo kan je het op vatten, maar het is een zorgwekkende situatie als de moeder kan bepalen wanneer een kind geboren word!

Deel Deze Pagina