zinNelijk vs. zinDelijk

Discussie in 'De lounge' gestart door steenbokje, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Heel vaak zie ik topics voorbij komen over "zinnelijkheid".
    Hieronder de volgende betekenissen:

zinnelijk
    erotisch, sensueel, onkuis, wellustig, wulps, zwoel, zinlijk vleselijk, werelds

zindelijk
    proper, helder, net, netjes, rein, schoon '

Gebruik dus aub die tweede wanneer het gaat om de zindelijkheid van je kind! Het staat zo raar om die eerste te gebruiken wanneer het over een kind gaat...

2. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

haha, :D

Ik moet ook erg vaak op mijn handen gaan zitten als ik sommige taal- spelfouten zie.

3. Candijtje

Candijtje Fanatiek lid

19 jul 2006
    2.841
    0
    36
    Precies :)

Maar om er dan een topic over te openen :(

4. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

Als iedereen een topic zou openen voor alle spelfouten. Nou dan staat binnen 10 minuten de lounge helemaal vol.

5. Sjantalle

Sjantalle Actief lid

17 feb 2010
    375
    0
    0
    leerkracht bo
    maar ja...aan de ene kant wel goed om de onwetenden de juiste betekenis te laten zien.

Zinnelijkheid...lijkt me niet echt een spellingsfout, eerder onwetendheid

6. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

haha! toevallig gebruik ik dan wel zindelijkheid.

maar ach het is meer dat je weet wat zinnelijkheid betekend nu dat je het raar vind misschien, maar iedereen weet natuurlijk dat ze dan zindelijkheid bedoelen toch?

7. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    haha ik irriteer me ook vaak aan spelfouten. Ik denk dat ik ze zelf ook wel maak hoor;) Zo is het : SOWIESO. Volgens mij spellen de helft van de mensen dit als zowiezo of zowieso. hihi.

8. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik maak een en al spelfouten..ben er echt slecht in..maar goed weer wat geleerT ;) (ik schreef overigens wel zindelijkheid hihi)

9. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    whahahahaha..
    ik heb serieus even gekeken of ik het wel goed had gedaan!
    gelukkig wel;)

10. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja juffrouw ;)

11. steenbokje

Het lijkt me sterk dat het een spelfout is, eerder onwetendheid zoals eerder genoemd.
    Ik irriteer me er niet zozeer aan, maar de betekenis van deze twee woorden staan gewoon nogal ver uit elkaar.

En waarom ik er dan een topic over open: Vond de betekenis van "zinnelijkheid" te grappig in deze context (zindelijkheid) om het niet te doen. Daarnaast, wat moet je anders als je de 40w voorbij bent en amper nog kunt slapen. Uit verveling ga je dingen opzoeken :p

@Isademi: ik ben inderdaad "juf", alleen geen Nederlands ;)

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

haha ik stoor me daar ook aan, kan er niks aan doen :)

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    het is inderdaad nogal een verschil qua betekenis, nu ben ik zelf niet zo van de Nederlandse taal, id het onlogisch, engels ligt me beter vind ik zelf maar dit is een kwestie van een ander woord in plaats van een spelfout en zeker omdat het zo'n andere betekenis heeft is het misschien wel nuttig om te weten.

Mijn man zegt altijd "zuiver" dat vind ik altijd zo dom klinken, alsof je het over een hond hebt haha

14. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik stoor me ook aan taalfouten (m'n moeder is logopedist en deed dat vroeger ook altijd) en ik heb gevoel voor taal.
    Maar om er nou een topic over te openen..
    En ik weet ook dat heel veel mensen niks aan de taalfouten kunnen doen, dus zal ze er nooit ongevraagd op wijzen of het ze kwalijk nemen.

15. steenbokje

Mijn vriend vraagt altijd of ik het raam open wil doen, wanneer hij het gordijn bedoelt. Hij is echter opgegroeid in Afrika, spreekt nog half Afrikaans en heeft dus nog heel wat met mij te stellen. Ik heb letteren gestudeerd en ben altijd met taal/talen bezig :p

16. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

haha ja de betekenis is ook grappig het verschil.
    Dus je bent al overtijd! lang wachten he! hoop dat je snel gaat bevallen

17. steenbokje

Thanx, 2 dagen nog maar hoor, maar de afgelopen dagen kan ik weinig anders dan op de bank zitten en spelletjes spelen. Saai! Ik verveel me dus gigantisch ;)

18. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

nou ik had degene gwoon even een pbtje gestuurd als het je zo dwars zit en niet zo een topic over openen. beetje rot naar die ts vind ik. misschien heeft ze dyslexie of weet jij wat...

19. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    En het is "ik erger me" en niet "ik irriteer me". ;) Sorry maar dat is nu toevallig weer iets waar ik mij dan aan erger. ;)

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    Alle taalfanaten verZAAAMEEEEELEN!!!!!!:):)
    *grijns*
    nee, deze zal wel weer een slotje krijgen. Blijkbaar ligt spelling net zo gevoelig als religie en politiek!!!:):)

maar als je je eigen irriteert aan bepaalde dingen en je wil het perzee melden aan iemand, kun je zo ie zo een pb-tje sturen hoor! Dagt zegt ut maar even.

Deel Deze Pagina