Ik ben zo benieuw hoe het bij jullie gaat met de spraakontwikkeling! Zullen we even vergelijken? (niet dat de leeftijd mij uitmaakt maar ik vind de volgorde/ontwikkeling zo interessant ) Mijn dochter (van 1,5 jaar) begint nu met zinnen maken van max. 3 woorden. Ook vertelt ze nu verhalen in steekwoorden. stand - weest - vlieger - vallen - boem! werken - boom - vallen - boem zwembad - weest - kindjes - kabouter - douche Oh ja en een heel leuk spelletje wat ik gister heb ontdekt: Ik noem de 1e lettergreep en zij maakt het af. Slaap...ik dacht aan slaapzak, zegt ze KOP! Dit kan ze ook bij veel liedjes (aan het einde van een zin maar ook in het midden) Goh wat is dit toch gezellig!
Mijn zoontje maakte ook met 1,5 jaar 3 woorden zinnen, een paar weken later 4 en dat liep snel op. Nu is ie 2 jaar en 2 maanden en ik sta er nog iedere dag versteld van hoeveel hij kletst. Zijn mond staat niet stil, en hij praat eigenlijk net zoals een volwassen persoon. 11-15 woorden in een zin, en ook de manier van praten is bijna gelijk. Ik vind alle fases uit zijn leventje bijzonder, maar dit geklets vind ik echt zooooo leuk .
Mijn dochter gaat nu ook ineens heel snel met praten, waren het eerst een lange tijd alleen enkele woorden, nu worden het idd zinnetjes met steekwoorden, bijv: Ze doet dan net of ze aan het bellen is: Hallo, ( naam) slapen, ja, oke,doei doei. Of: nee niet slapen. toetje eten, mama en (naam) douchen? ja, papa ook? Het gaat echt ineens supersnel en verbaas me er soms over wat ze allemaal al zegt, heel gezellig zo'n kletskous!
Leuk he? Julia gaat ook hard. Ze heeft ooit wel eens een zin van 4 woorden gemaakt, maar dat was eenmalig denk ik. Het zijn meer 2-3 woord-zinnen die ze nu maakt en idd die verhalen herken ik ook. Ze begint nu ook steeds meer haar eigen reactie te geven op dingen in plaats van het laatste woord te herhalen. Zo krijg je van die geweldige eigenwijze reacties! Laatst zaten er druppels op haar beker, dus ik zei: 'Dat zijn druppels.' Haar reactie: 'Regent?' Die lange zinnen maken me dan niet zoveel uit, maar die zelf bedachte reacties vind ik geniaal. Maar ik hoorde laatst van iemand wat de ontwikkeling is met spraak: 2 jaar = 2-woord-zinnen, 3 jaar = 3-woord-zinnen, etc. Maar dit was zeg maar wat ze moesten kunnen, niet het gemiddelde ofzo. Onze kindjes liggen wat dit betreft allemaal ruim voor, maar ik vind het geweldig. Ze is ook gek op boekjes en lezen, en neemt me ook vaak genoeg mee aan de hand: 'Samen?' om een boekje te lezen. Cute! Mamavanmeisje, ik herken bij jou heel erg die "verhaaltjes" met losse woorden aan elkaar. Zinnen zijn hier ook vaak nog zo los gekoppeld. Ze begon laatst voor het eerst met een vervoeging van 'hijven' (schrijven) --> hijft! riep ze naar haar papiertje
het is echt superleuk en idd die zelfbedachte reacties zijn echt geniaal! Ze liggen wel allemaal ruim voor volgens mij ja, gisteren zij de leidster op het kdv tegen me dat ze al zoveel praat voor haar leeftijd, ik dacht zelf dat het niet onwijs bijzonder was ofzo maar ze zei, wij hebben natuurlijk vergelijkingsmateriaal hier. Dat is ook wel zo, en er zijn kindjes van 2 die nog niks zeggen, maar ieder op zijn tijd hoor, ze leren vanzelf allemaal praten! Maar vind het echt heel gezellig en levendig zo'n kletsende kleine dame in huis en lag me soms dood om haar verhalen
hier begon het idd ook met losse woorden die samen een verhaal moesten vertellen, zoals jij dat beschreef. Later kwamen daar de voorzetsels bij. Dus: op strand weest.... De volgende fase was alle lidwoorden toevoegen (dat gebeurde eerder ook wel, maar toen echt iedere keer: op het strand weest. Vanaf een jaar of 2 is het eigenlijk minder leuk ze maakt nu gewone zinnen en dat klinkt een stuk minder schattig
wat ik ook leuk vond hier, waren de verhaaltjes van nijntje.. ik hoorde altijd van 'die kennen ze zó uit hun hoofd' . Maar ze vertelde het zelf niet. TOT ik ineens een zin niet afmaakte.. dus bij iedere regel het laatste woord niet opnoemde, dat deed zij dan . Leuk spelletje voor beiden . Ook leuk: Toen ik eens het boekje vergeten was (verjaardag), heb ik het uit m'n hoofd verteld, en zij hielp mee.. zelfs door te zeggen 'volgende bladzijde' Onze dochter begon overigens pas écht te praten rond de 2 jaar, toen kwamen de zinnen pas en heeft ze een flinke sprong gemaakt.
Athina, dat ga ik ook eens proberen! Julia kent wel alle bladzijden en begint bij sommige bladzijden al nee te schudden, als er ergens nee wordt gezegd. Of een boekje waarin iemand huilt, en dan keek ze al helemaal sip. Dus met die woordjes komt ze volgens mij ook wel een heel eind.
Leuk om te lezen.. Ik loop al de hele dag trots rond want mijn meisje zegt vandaag ineens 2 woordjes achter elkaar. Ze zei vanmorgen noenen (schoenen) aan. Even later vertelde ze me dat ze haar sokken aan moest, ze riep sok aan. En al de hele dag betrap ik haar erop dat ze 2 woordjes achter elkaar zegt. Nu staat ze met de afstandbediening in haar handen en roep boerderij aan Zo leuk..
Aaron gebruikt voor de helft nog losse woorden, de andere helft zijn 2-woord zinnetjes en heel soms 3-woord zinnetjes. Maar hij praat nog zo onduidelijk dat hij misschien al meer zegt dan wat ik denk
Hier ook verwarring. Ze zei steeds sesaat (of zoiets) Ik dacht sesamstraat maar ben er nu eindelijk achter dat ze bedoeld 'Wat is dat?' Mmm, jammer dat ik dit nu pas ontdek!
Tygo is ook best vlot, van de week zei hij 'papa ben je nou' voor het eerst 4 woorden. Maar het zijn er meestal 2 of 3. 'dag-dag moter' of 'mama mee' als hij bv 2 baby's ziet zegt hij eerst 'baby'dan kijkt hij naar de andere en zegt 'ook baby' hij kent een hoop woorden, dieren, getallen. Maar het is vreselijk snel gegaan de laatste tijd!!
echt heel leuk!!!kleine meid is met de mondharmonica bezig geweldig!! en ze zegt vooral waar ze intresse in heeft, bal spelen, choco choco mel, dora, siebe niet stele, zingt met liedjes mee ik geniet vollop!!!
De enige zin die hij kent is: het is klaar! klinkt als: t(im) tis klaar. meestal praat hij 2-woord zinnen: balloow boem (ballon ontploft), bruno neeeeej (hond), dag papa/mama, ja papa/mama. nieuwste woord: eeetuuh mijn grootste verbazing: dat hij ja en nee zei op het goede moment. eerst zei hij overal ja op. voorbeeld: Tim, dat mag niet he sjaal ook aan he, anders krijg je het koud en dat willen we niet he?