Bang om los te lopen; hoe helpen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ecosa, 10 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Elena kan al bijna 2 maanden aan onze hand lopen, gewoon met een handje. Ze kan van de tafel naar de bank lopen, maar daar moet ze eerst een tijdje moed voor verzamelen en dan "rent" ze van de tafel naar de bank. :) Ze kan ook gewoon met haar loopauto (die zo licht is dat ze daar echt geen houvast aan heeft) rondlopen. Ze heeft zelfs al een paar keer "per ongeluk" los gestaan. Maar zodra ze doorheeft dat ze niet wordt vastgehouden, laat ze zich op de grond vallen. Ze is echt bang om los te staan/lopen. En als ik haar alsnog probeer te laten staan en probeer los te laten, gooit ze zich achterover of gaat ze springen, zodat ik haar niet los kan laten :) .

Hoe kan ik haar stimuleren om die angst te overwinnen en zelfstandig te durven lopen? Iemand tips?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Tja het enige wat hier heeft geholpen is "tijd".

Kylian was ook zo onzeker en heeft zeker 4 maanden met houvast gelopen.
    En in 1 keer op een hele drukke verjaardag van vrienden kwam meneer, tot onze stomme verbazing, langs lopen :)

Groetjes Anita

3. loulappie

loulappie Actief lid

28 jun 2007
    181
    0
    0
    Horeca
    Lelystad
    ik lees ff mee hier hetzelfde probleem!

4. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Mijn man en ik gingen tegenover elkaar zitten op de grond en dan aanmoedigen om over en weer te lopen. Als hij een beetje vertrouwen kreeg gingen we steeds verder uit elkaar zitten.
    En een tip geef het inderdaad tijd. Echt helemaal helpen kun je ze denk ik niet.
    Maar dit spelletje vond mijn kereltje in ieder geval erg leuk.

5. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Hier hetzelfde als bij rodelief.

Steeds verder uit elkaar, stiekum het hoekje om etc.
    Maar dit had alleen maar zin, omdat wij wisten dat Tijn kon lopen, maar gewoonweg niet durfde! Als je kleine niet kan lopen,d an moet je het gewoon de tijd geven en laten gaan, komt vanzelf wel!

Voor je het weet rennen ze de tent door! hihi Tijn loopt nu zo'n 3 weken en ik kan me nu al niet meer voorstellen dat hij ooit niet gelopen heeft! hahahaha

kus miek

6. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    bij lars heeft t 5 maanden geduurd voor hij los durfde te laten, en toen van de ene op de andere dag liep hij zo los weg. we hebben het gewoon maar af gewacht....

7. louloutje

louloutje Actief lid

23 mei 2007
    190
    0
    0
    Hier ook losse stappen stimuleren om naar mij, papa of oma te laten lopen. Heel gemeen misschien maar wij hielden een paar krentjes in onze hand. Daar is ze verzot op! Was meteen een "beloning" naast grote enthousiaste complimenten en knuffel natuurlijk!

8. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Ik zou het ook gewoon wat tijd geven hoor..Dat vertrouwen moet ze ook in zichzelf hebben en weten dat ze t kan, dus ik zou t lekker eerst laten gaan.
    Mijn nichtje heeft geloof ik wel 4 mnd aan de hand gelopen, maar ze durfde gewoon niet los te lopen..zodra mn zus voorzichtig losliet ging ze gillen en op de grond zitten..

Maar goed, die liep 'pas'met 16 maanden en nu blijkt er motorisch ook 'iets'niet helemaal soepel te lopen, dus zij voelde dat zelf heel goed aan..

9. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    liep ze met 16 maanden los of rond de tafel ? lars liep namelijk met 1 jaar rond tafel en was 17 maanden toen hij los durfde te laten. ik vind dat niet laat....... en er is ook niks met hem aan de hand, mototisch gezien.... ik val je niet aan hoor, vind alleen dat 1,5 niet laat is

10. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Ow nee ik heb : "pas"ook tussen haakjes gezet, omdat het ook niet laat is maar omdat TS haar kindje nu net 13 mnd is..en het dus in verhouding met TS haar kindje "pas"is.
    Ik wilde er dus juist mee zeggen dat t best nog een hele tijd kan duren. met 12 mnd liep ze rond de tafel enzo..en dus 'pas'met 16 maanden durfde ze los te laten.

Inmiddels is ze 2 jaar en is er in háár geval wél motorisch iets aan de hand, maar dat link ik niet aan het lopen met 'pas'16 mnd hoor.
    Daarmee wilde ik duidelijk maken dat kindje zélf dat vertrouwen in zichzelf/ dr motoriek moet hebben..en je dus niet moet gaan forceren ofzo, omdat ze t eigenlijk zelf allemaal goed aanvoelen en kunnen..op hun tijd.

hoop dat het nu duidleijker is wat ik bedoelde

11. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    hihi jahoor, duidelijk. maar het lijkt soms wel eens dat men denkt dat ze met de eerste verjaardag alles maar moeten kunnen :-? :-D

12. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Dylan liep met 10 maanden langs de tafel. Met 16 maanden los. Sindsdien rent hij de hele dag :D

Ze krijgen gewoon ineens door dat ze het ook best zelf kunnen, volgens mij.

13. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Ja dat ben ik wel met je eens hoor fioontje...Dat mensen dan gaan vragen als je kind 11 maanden is: Kan ze al lopen?"
    ...euhm: Nee natuurlijk niet, ze is nog maar amper een jaar!"

Of euhm: "zegt ze al wat?"..euhm..: "ja hoor..diedie dada sjuss flussjh moennnnie bfff brlllft en prrrt..maar verder, neuh"

Of euhm: "Drinkt ze nog uit een fles?"
    .....euhm: JA! want al die rot tuitbekers lekken als de zie^&*^te "

Of euhm: "Kan ze nog niet met bestek eten"
    ..euhm: Nee natuurlijk niet, ze eet net! "

(overigens..de reacties zijn ook vaak andersom hoor.. Nu ze al die dingen wel kan hoor je vaak weer: OOOOH nu al? wat is ze vroehoeeeeg)

*zucht*

14. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    jah das waar.... TIS POTJEPIETJE OOK NOOIT GOED........ :confused: mijn standaard antwoord op alles is dat iedere uk zijn eigen tempo heeft, en als ze 18 zijn kunnen ze allemaal lopen, praten en met mes en vork eten :D

15. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    Hihi..ik zeg altijd "15"maar verder is dat ook mijn theorie fioontje :)

16. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik zeg altijd "voor datie het huis uit gaat" :)

17. Lisette28

Lisette28 Fanatiek lid

21 feb 2006
    1.439
    1
    0
    Delft
    gewoon wachten, Sofie loopt sinds ongeveer 3 weken opeens (en meteen stabiel en zonder te vallen).

18. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Nou had ik 2 dagen geleden dit topic geopend, en wat gebeurt er ineens vanavond? Elena begint los te lopen, zomaar uit het niets! Geweldig! Ik had de tranen in mijn ogen staan van het lachen, wat een ontzettend grappig gezicht was dat zeg! Die handjes om het evenwicht te bewaren, dat gezichtje, dat tongetje die half uit d'r mond hing! Die trots in haar oogjes en die lachjes! Ze heeft wel 4 rondjes door het hele huid en de keuken gemaakt :)
    Ow geweldig! Kan niet wachten tot morgen, kijken of ze weer lekker verder gaat lopen!

Kids... ze zitten vol verrassingen :). Ik ben echt een supertrotse mama!

19. MamaBianca

MamaBianca Actief lid

12 mrt 2008
    478
    0
    0
    Drieborg
    Komt vanzelf! Niet stimuleren, ze moet het zelf ondervinden.

Mijn oudste dochter was 18 maanden toen ze pas alleen durfde te lopen.

20. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    leuk he ozgul, zijn net pinguins hihi

Deel Deze Pagina