Hallo, ik ben sinds 2,5 week trotse moeder van een prachtige knul. Hij doet het heel goed op mijn borstvoeding, is al 150 gram zwaarder dan bij de geboorte. Maar nu mijn probleempje... Ik voed in de rugbyhouding. Dat is de enige houding die me echt goed lukt. Heb een tijdje geleden wat andere houdingen geprobeerd, dat ging mis met aanhappen en sindsdien zijn mijn tepels helemaal kapot en doen ze enorm zeer. Er komt ook bij bijna elke voeding wel wat bloed uit. Het krijgt natuurlijk ook niet de kans om te helen met 8 voedingen per dag. Ik geef 1 borst per keer zodat de andere even rust krijgt. Maar bij elke voeding zit ik bijna te huilen van de pijn. De pijn ebt wel weer weg na een seconde of 10, maar de tepels blijven uiteraard heel gevoelig. Ik gebruik overigens al een tepelhoedje, zonder kan echt niet, dan ga ik echt door de grond van de pijn. Ik vraag me nu af of ik kan gaan kolven en dan alles uit een flesje geven. Ik zie gewoon elke keer op tegen het aanleggen omdat het zo'n pijn doet. Maar wil niet overstappen op kunstvoeding! Wanneer moet ik dan kolven, gewoon op de momenten dat ik normaal zou voeden? Ik voed op verzoek, dus heb geen vaste tijden ofzo. En kolf ik dan 1 borst helemaal leeg? Of beide borsten? Of eentje leeg en de andere een beetje? En is mijn manneke wel al oud genoeg om aan een flesje te wennen? En hoe doe ik dat de eerste paar keer, als ik nog geen voorraadje heb om hem uit een flesje te geven? Eerst hem laten drinken, en dan na-kolven ofzo? Ik heb een kolfapparaat in huis, een enkele elektrische, maar durf gewoon niet zo goed te beginnen omdat ik niet precies weet hoe, wat, wanneer, etc... Maar op deze manier is de borstvoeding niet echt leuk en dat vind ik jammer. Oh ja ik had ook gedacht om misschien 1 voeding per etmaal kunstvoeding te gaan geven zodat mijn tepels langer rust krijgen, maar aangezien ons manneke al wat krampjes heeft denk ik niet dat het slim is om bv en kv te gaan combineren of wel? En nog een andere vraag. Bij een ander topic zie ik dit staan: Je biedt beide borsten aan: wanneer je kindje een beetje in slaap sukkelt en niet meer reageert op aai over de bol etc. haal je hem af, geeft hem even tijd om te herpakken en biedt je de 2e borst aan. of dat nu 3 slokken, 3 minuten of 10 min. is maakt niet uit. Is dit een must?? Ik geef 1 borst per keer, zo heeft de kraamhulp me het geleerd..
Hoi, Een boel vragen, ik zal ze zo goed mogelijk voor je beantwoorden: ten eerste: hoe komt het dat je tepels zo stuk zijn? Heb je de oorzaak kunnen achterhalen? Was dit al in de kraamtijd of daarna? Ja, je kunt 1 of 2 dagen kolven: kolf op de laagste stand zetten en wanneer het toeschieten begint langzaam (stapje voor stapje) een standje hoger tot je het niet meer prettig vindt: nu schakel je 1 a 2 stapjes terug. Dit is waarschijnlijk je meest ideale kolfstand. Voor het voeden: maak een warmtecompres en warm de borst(en) zeker 10-15 min. goed door: dit helpt bij het kolven. Ook een syntocinon neusspray kan je helpen met toeschieten. Vraag een receptje aan de huisarts (pijn kan nl het toeschieten verhinderen) je kolft wanneer je kindje zou drinken: is het nu om de drie uur, dan kolf je om de drie uur. Wanneer je een kunstvoeding geeft, moet je toch de borst legen, het laatste wat je wilt nu is een borstontsteking. Bestel online Mothermates of andere tepelgelverbanden (let er op dat er een helende werking in, dus niet enkel koelend) Deze compresjes doe je in je beha: wanneer je gaat kolven even afspoelen en in de koelkast bewaren. Daarna kun je ze weer indoen. De mothermates gaan nog 5-7 dagen mee en helpen heel snel genezen. Wanneer ze niet meer doorzichtig zijn, is de werking op. Komt er heel snel een waas over: dan is er mogelijk meer aan de hand: spruw of anderszins infectie. Mijn advies zou overigens altijd zijn 2 e borst aanbieden, ongeacht of mannetje wel of niet drinkt. Je wil deze eerste weken zeker zijn dat je productie goed wordt ingesteld: je wil niet na 4 weken al achter de feiten aan moeten lopen. Heb je zo antwoord op al je vragen? Heel veel succes: je kunt nog overwegen om wanneer je tepels geheeld zijn en je weer gaat aanleggen een afspraak met lactatiekundige te maken: om herhaling te voorkomen. Samen kun je dan kijken hoe het gaat, waar je op let en ze kan je kindje nakijken op mondmotoriek. Succes! Even doorzetten hoor, na het weekend ziet alles er dan heel anders uit!
Bedankt voor je reactie! Mijn tepels zijn kapot doordat ik andere houdingen heb geprobeerd waarbij het aanhappen niet goed ging. Sindsdien doen ze zo zeer. Is nu ongeveer anderhalve week geleden denk ik. Ik ga dan geen kunstvoeding geven, als ik dan alsnog mijn knul moet aanleggen heeft dat voor mij geen meerwaarde. En ik wil inderdaad niet dat mijn productie terugloopt of dat ik een borstontsteking krijg door te volle borsten! Ik ga eens even googlen op mothermates, heb er nog nooit van gehoord. Maar alles wat helpt bij het genezen van mijn tepels is welkom! 2e borst aanbieden doe ik nu liever niet omdat ik dan 2x per voeding die pijn heb. En ik word daar gewoon heel erg gestressed van. Zie elke keer al een beetje tegen de voeding op, omdat ik weet dat het pijn gaat doen. En als ik dan 2x die pijn heb per voedmoment.... Wat is het gevolg dan als ik maar 1 borst per keer laat leegdrinken? Hij drinkt 20 tot 30 minuten per keer en volgens mij is m'n borst dan wel goed leeg. Tenminste, hij voelt dan heel soepel (slapjes zelfs) aan. Ik wil nu graag vandaag beginnen met het kolven, maar wanneer begin ik? Nadat mijn knul gedronken heeft? Diezelfde borst dan nakolven? Want voorlopig heb ik natuurlijk nog niks om hem te geven want heb nog geen voorraadje dus hij moet nog wel even aan de borst voordat ik het met alleen kolven kan doen.
Wat je zou kunnen doen is aan 1 kant voeden en dan tegelijk de andere borst kolven. Zo krijg je snel een kleine voorraad. Anders kolven voor je het geeft, maar dat is soms lastiger plannen. Hoe is het met je tepels nu?