anderhalf jaar en zelf spelen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Alex1982, Jul 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

Jan 18, 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Hoi,

Zoon is anderhalf en kan werkelijk geen minuut alleen spelen. Hij gaat meteen krijsen en en op de grond liggen. Houd dit ook rustig ruim een half uur vol. Ook als ik ff zijn eten ga maken, meteen boos.
    Mijn vraag is verwacht ik mogelijk te veel van mijn zoontje?
    Het enige wat hij soms alleen doet is tv kijken. Die zet ik soms aan, als ik echt ff iets moet doen waar ik zijn hulp niet bij gebruoveral. Verder mag hij me overal mee helpen... geen.probleem. tis ook geen slaper (6 uur wakker en overdag max 1 uur slaap).
    Iemand tips? Zou wel fijn zijn om in ieder geval af en toe ff een klein momentje rust te hebben. Al is maar een kwartiertje...

2. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

Oct 29, 2013
    1,046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even in de kinderstoel voor de tv?
    Doe ik hier ook hoor als ik moet stofzuigen/koken etc.

3. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    sommige kindjes kunnen het gewoon slecht.
    ik heb het bewust al vanaf heel jong gewoon geoefend...ik ben juf en zie heel wat kleuters die zich niet even zelf kunnen vermaken. dus ik wilde dat hij dat wel leerde.
    nu speelt hij gerust een kwartier alleen in de zandbak bijv. en zit ik achter de pc te gluren hoe het gaat.

4. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Ik heb geen idee wat normaal is.. Maar Ivan speelt gerust alleen hoor. Geen uuuuren natuurlijk haha, maar ongeveer 15 min kan hij zich prima vermaken met wat duplo blokken. En als ik aan het koken ben dan mag hij van mij de keuken niet inkomen, en dat gaat hartstikke goed, dan gaat hij ook spelen.

5. sandramarije

sandramarije Bekend lid

Jan 17, 2013
    665
    1
    18
    Mijn meisje heb ik bewust vaak in de box gezet (ze is nu ruim 9 maanden) en ze kan zich prima zelf vermaken.. hele verhalen komen er vanauit de box en ze speelt met van alles.

6. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Tekenen bijvoorbeeld hier iets wat ze alleen erg goed kan met dille en kamille potloden.
    Verder met kinetic zand kan ze echt halfuur alleen bezig zijn
    Boeken zelf uitzoeken en doorbladeren (vooral kijk en zoekboeken)
    Opdrachten geven steeds: breng dit en dat, zoek dit en dat
    Grote kralen grimms sorteren en gooien dan verzamelen etc
    Toren janod bouwen

Kijk waar zijn interesse ligt en spel daarmee op..

Hier wil ze ook vaak samen iets doen ze wil dan mijn hand en dan we samen gaan naar plankjes en ze wil dat ik van boven steeds iets een dung pak wat ze wil. Na 10x lopen heb ik door wat ze wil hihi dan geef ik het haar en gaat ze alleen spelen.

7. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    misschien kun je gaan oefenen met even zelf spelen, door een duidelijk signaal af te spreken als hij weer bij je mag komen? en dit van een minuut opbouwen tot hij eigenlijk het niet meer nodig heeft...
    tis natuurlijk leuk dat we allemaal vertellen hoelang onze kindjes het kunnen, maar daar heb je zo weinig aan :)

8. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

Jul 21, 2013
    1,164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Het wisselt hier erg per dag, de ene dag vind ze het leuker om alleen te spelen dan de andere. Ik wissel veel af, verschillende ruimtes, verschillend speelgoed, dingen laten ontdekken etc. Dat werkt hier het beste. En dan alsnog is ze het soms na 5 minuten zat en wil ze echt alleen maar mama ;)

9. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Alleen spelen kun je volgens mij aanleren.
    Wij deden het door eerst met hem te beginnen spelen en daarna als hij goed bezig was gewoon op te staan en weg te gaan. Als hij dan begon te brullen of achter ons aan liep gewoon laten doen en uitleggen waarom mama niet kan komen spelen.
    Ook opdrachtjes geven werkt goed: Ga eens je blokjes pakken, zoek je trommel eens, etc. Dan is hij weer even zoet.

10. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Zou denken dat hij op die leeftijd echt wel even zelf zou moeten kunnen spelen......
    Hier absoluut geen problemen mee. Mijn zoontje weet zich goed zelf te vermaken, mits hij iets heeft om mee te spelen wat ook echt zijn interesse heeft.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Meestal helpt het als je ze even op gang helpt met het een of ander. Even samen een blokkentoren bouwen, even met de duplo, even rijden met de auto's of de trein, of welk speelgoed hij ook maar leuk vindt.
    Heb je voldoende uitdagend speelgoed voor hem? Uitdagend in de zin van: vindt hij het leuk, kan hij ermee aan de slag, prikkelt het z'n fantasie?

12. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,170
    2,283
    113
    Mijn ervaring is dat sommige kinderen iets meer aanleg hebben om zelf te spelen dan anderen, maar dat je het ook wel kunt aanleren.

Mijn oudste kon het bijv. heel slecht, maar ja, die had dan ook altijd wel een ouder in de buurt die zich met hem bezig hield. Hij had dus ook weinig gelegenheid om het te leren. Pas toen hij wat groter werd ging het beter, maar dan moest ik hem vaak nog wel op gang helpen. En als ik hem dan alleen verder liet spelen, dan was hij het toch wel gauw weer zat.

De tweede kon het al een stuk beter, maar die is ook wat meer op zichzelf en trekt zich nu nog (hij is inmiddels 5) regelmatig expres terug om alleen te spelen.

En de derde van nu 1,5 jaar kan zich heel goed alleen vermaken. Maar ja, die is ook van jongs af aan gewend dat hij niet altijd onmiddellijk de aandacht krijgt die hij vraagt. Hij dreutelt de hele dag heerlijk om mij heen met zijn eigen bezigheden, komt wel regelmatig iets laten zien en vindt het helemaal fantastisch als ik mee kom spelen, maar kan ook prima een half uur zichzelf bezig houden.

Beetje oefenen dus, denk ik, dan leert je kind het vanzelf.

13. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

Jan 18, 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Bedankt voor de reacties! We gaan starten met oefenen alleen spelen. Uitdagend speelgoed genoeg hoor! Meneer puzzeltje graag, speelt ook graag met de blokken. Iemand gaf wat speelgoed tips en daar heb ik ook wel wat aangehad. Leuk voor op zijn verjaardagslijst. Moet het zelf ook leren want ben graag met hem bezig.
    Ga hem ook belonen als die alleen speelt door ff iets met hem te doen.

Een bijkomend euvel is dat meneer slechthorend is en ons dus altijd wil zien. Omdat hij ons niet hoort, dus ik moet zelf ook ff aftasten want voor hem nog wel veilig is en wat niet.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Share This Page