testament/ gezagsregister

Discussion in 'De lounge' started by koter, Feb 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. koter

koter Bekend lid

Mar 19, 2011
    686
    4
    18
    Mijn man en ik overwegen een testament te maken of voogdij te regelen via gezagsregister.
    Als ik het goed heb begrepen geldt bij beide dat een voogd/twee voogden kunnen aangesteld bij overlijden beide ouders. Echter, kan ik voorrang aangeven wie eerst als voogd, wie tweede (in beide situaties)?

Kan ik aangeven bij beide dat ik wil dat ze niet alleen beslissen over mijn kind maar dat ik ook wil dat de voogd ze opvoedt?

Bij gezagsregister kan ik niet aangeven wie over de financien gaat, zolang onze kinderen nog jonger dan 18 zijn. Klopt dat? In testament kan dat wel?
    Als ik alleen gezagsregister heb geregeld, wie beheert dan het geld als beide ouders overleden zijn en kinderen jonger zijn dan 18?
    Zijn dat dan de opa's en oma's? Kan ik dit ook regelen zonder testament dat de opa's en oma's over de financien dan gaan?

Situatie is dat wij geen broers of zussen hebben.
    Ofwel vriend a en vriend b willen wij vragen als voogd waarbij wij vragen of a/b onderling willen overleggen of kinderen bij a of bij komen wonen. Het financieel bewind willen we bij partij c onder brengen.
    Of wat is wijsheid?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dan zou ik denk ik toch kiezen voor een testament, kost wel wat meer, maar dan kan je de zaken wel uitgebreider vastleggen.

3. koter

koter Bekend lid

Mar 19, 2011
    686
    4
    18
    ja dat dachten we zelf ook idd..
    kan ik bijv zeggen
    Voogd is persoon A
    maa rbewind opa A
    , als opa A uit tijd is dan oma B en als die uit tijd is persoon x?
    Bijv?

4. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Het lijkt me dat je de opvoedende voogd dan in een hele nare positie drukt. Die zal dan voor alle beslissingen ten aanzien van de kinderen die financiële gevolgen hebben (dingen kopen, verplichtingen aangaan etc) een derde partij om toestemming moeten vragen.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Duitsland
    Toch hebben wij het toentertijd zo in het testament laten zetten ivm bonusdochter. Mijn vriend is nog onder het "oude recht" gescheiden, dus zijn ex-vrouw had het gezag (was voogd) en hij als vader was toeziend-voogd. Wij hebben laten vastleggen dat bij overlijden van ons beiden, dat dan zijn oudste zus het financiële bewind over de nalatenschap zou hebben.

Anderzijds is het wel zo dat er voor het achterblijvende kind (of kinderen) een wezen-uitkering wordt toegekend aan de verzorgende partij, dus er hoeft geen overleg te zijn over dagelijkse financiële uitgaven.
    In een dergelijke situatie lijkt het me sowieso goed dat er overleg wordt gepleegd over "ingrijpende" uitgaven.

6. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    3,692
    32
    48
    Wij hebben ook in een testamentlaten vastleggen dat een ander dan de voogd van mijn stiefzoons (hun moeder dus) hun geld beheert. Maar voor ons gezamelijke dochtertje, die uiteraard een andere voogd krijgt mocht ons iets overkomen, gaan we laten vastleggen dat de gene die wij als voogd aanwijzen ook de financien beheerd. Ik zou overigens niet door persoon A en B zelf overlaten wie van hen de zorg op zich neemt, straks willen ze het beide en word het ruzie over de rug van je kind. Of A, en als die niet in de positie is om de zorg op zich te nemen, dan B

7. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ja de bewindvoerder zorgt toch voor het nalatenschap e.d.? Ik ben bij vrienden als bewindvoerder opgesteld maar hun kinderen gaan naar hun tante als ze wees worden.. Ik regel dan dus het nalatenschap en zorg dat de erfenissen e.d. Goed geregeld worden..

8. koter

koter Bekend lid

Mar 19, 2011
    686
    4
    18
    Bedankt voor jullie reacties.
    W.b. die wezenuitkering: krijgt elk kind die als beide ouders zijn overleden? Is die uitkering van de staat of uit de erfenis?

We willen nl. wel de voogd het vertrouwen geven over financien, maar wel tot beperkte mate zodat we zeker weten dat de erfenis niet op is als ze 18 zijn ...
    Dus bijv. over ingrijpende uitgaven overleg plegen maar bij kleine dingen niet.. maar hoe leg je dat vast?
    Hoe zit dat dan met die wezenuitkering?

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Duitsland
    Is een uitkering van de staat, uitgekeerd door SVB. Daarnaast is het misschien ook mogelijk om een uitkering vanuit de nalatenschap te laten doen, afhankelijk van de grootte van de erfenis natuurlijk

10. koter

koter Bekend lid

Mar 19, 2011
    686
    4
    18
    dank voor je reactie.
    En dat is nu lastig.
    Kunnen we bijv opnemen dat wens is dat de voogd bijv 2 dagen werk opgeeft en hiervoor financiele compensatie krijgt vanuit de erfenis?
    Kun je zeggen bijv max 1000 euro per maand voor onderhoud kinderen (los daarvan dan)? en andere ingrijpende uitgaven beslissen met bewindvoerder?
    of dat je zegt. de bewindvoerder bepaalt een max bedrag per maand.

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Duitsland
    Pfffff...... oei dat zou ik niet weten, lijkt me dat je dat A/ met de notaris zou moeten opnemen of iets dergelijks mogelijk is en B/ goed doorspreken met de beoogde voogd(en) of die achter deze wens van jullie zou kunnen staan.

Share This Page