Wat worden ze opeens snel groot

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 8 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik vind mijn dochter van 6 al erg zelfstandig en dat vind ik ook fijn. Maar nu gaat t opeens wel erg snel allemaal, voor mijn gevoel in elk geval.
    Ze mag af en toe even alleen thuis blijven, mag soms alleen naar de winkel om iets kleins te halen (grenst aan het speelveldje), etc.
    Nu in groep 3 zit ze in een ander gebouw, waar alleen groep 3 en 4 zitten dus lekker klein. Alle ouders gaan gewoon mee naar binnen. Vanmorgen op de fiets zei ze al dat ze wel alleen naar binnen ging. Ik dacht nog, jaja we zullen zien.. Bij school aangekomen zei ze weer, ik geef je hier bij de deur wel een kus dat kan ik zelf wel hoor. Oké oké, dacht ik, zal ze na schooltijd wel op terug komen dat dit niet zo leuk is. Dus ik vragen of ik morgen weer gewoon mee zal lopen 'nee ik kan dat zelf wel dat hoeft niet meer', zucht...
    En net moest ze naar zwemles. Het zwembad is erg dichtbij, we kunnen op het fietspad blijven en hoeven niet over te steken. 'Mama maak jij de deur maar op slot en doe maar rustig aan, ik ga alvast en ik red me wel hoor.' Ik heb haar laten fietsen maar heb nog wel een stuk mee gefietst. Ook bij het zwembad wilde ze weer zelf in het hokje, ik moest wachten. Ik kreeg nog wel een kus en knuffel (gelukkig) maar dat was het dan ook wel.

Zijn er hier meer die het lastig vinden hoe met die toenemende zelfstandigheid om te gaan? Wij vinden het belangrijk dat ze zelfstandig is en zich op haar manier kan ontwikkelen zonder haar te remmen ofzo. Maar ik vind dit toch ook wel weer lastig, in hoeverre gaan jullie hier in mee? Als het asn haar ligt ga ik helemaal niet meer mee naar school (iets verder dan het zwembad en wel oversteken) en ook niet naar de zwemles.

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik ging daar niet in mee. 6 jaar vind ik echt te jong om alleen naar school en het zwembad te gaan. Ik vind dat je op deze leeftijd kinderen nog wel moet begeleiden omdat ze nog te jong zijn om de gevolgen van bepaalde keuzes te overzien.

Daarnaast kun je je kind wel vertrouwen maar er de mensen er omheen niet altijd.
    Ik ben er op latere leeftijd mee begonnen. Niet alleen maar school, maar alleen maar huis zodat ik zelf kom signaleren als ze niet aankwamen.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben ook erg voor zelfstandigheid en zelfredzaamheid maar ik vind 6 jaar toch wel erg jong.
    Ze kan het allemaal wel willen maar uiteindelijk ben jij als ouder de baas en bepaal jij wat er gebeurt.
    Mijn oudste kinderen van 10 en 12 jaar zijn ook heel zelfstandig maar ik ging tot eind groep 4 wel mee naar het lokaal om te helpen met de tassen en gymtassen etc.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hier 'mag' je vanaf groep 3 niet meer mee naar binnen. Dat is alleen bij de kleuters.

Mijn oudste zit ook sinds kort in groep 3 en hij wordt idd snel groot nu.

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier mag je vanaf half groep 3 niet meer mee naar binnen, dus moeten ze wel.
    Verder vind ik 6 ook te jong om alleen naar school en het zwembad te fietsen.

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Waarom mag je niet mee naar binnen? Zo verlies je toch een beetje het contact met de juf en school? Ik maak van de tijd binnen gebruik om even snel zijn schriftjes door te kijken of dat allemaal goed gaat en korte dingen aan de juf doorgeven (niet dagelijks natuurlijk). Zo ken ik de kinderen van zijn klas ook beter en leer ik de namen bij die gezichten wat handig is als hij over hen verteld.

7. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    6 vind ik overigens veel te jong om alleen te laten thuis en om naar school te gaan alleen. Zou denk ik aangeven dat je snapt dat ze het graag allemaal alleen wil doen maar dat jij graag mee wil en dat ej dat dus voorlopig ook even blijft doen.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Omdat dat op een gegeven moment gewoon klaar is, hier hadden we eens per maand inloop.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier gr5 de ouders lopen gewoon binnen en praten met de juf en met andere kinderen. sommige kinderen worden wel afgezet maar die hebben dan oudere broers of zussen.

zelfstandigheid zie je niet alleen in het los laten van de ouders. ik ken meerdere kinderen die echt van 'ik wil het zelf doen, ik kan het zelf' hebben als ze bij de ouders zijn. maar bij de juf steeds maar aandacht vragen, of bij hun vrienden, en overal bevestiging van nodig hebben. daar moet je ook op letten.
    ik zeg dat niet over je dochter. maar in het algemeen. het is een vergissing om te denken dat een kind zelfstandig is als die dingen zonder ouder wilt doen.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ik vind 6 jaar ook te jong om alleen ergens naar toe te gaan. Hier is de middelste bijna 7 en heb tegen haar gezegd dat ze het over een half jaar nog wel eens mag vragen.

Hier mag je vanaf groep 4 niet meer mee naar binnen, dus dat vind ik zo raar nog niet.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Hier mag je tot groep 8 wel naar binnen...maar meestal vinden de kinderen het in groep 6 al niet meer nodig ( leuk :D)

Ik vind 6 ook nog te jong om alleen thuis te blijven...naar het zwembad te gaan et cetera...

Wij hebben dat bij de oudste pas rond 8,5 jaar gedaan.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vind het soms ook wel 'een dingetje' hoor dat zelfstandiger worden. De middelste (5,5) blijft hier soms ook even alleen thuis: gaat prima. Ze weet hoe te bellen, ze weet dat voor niemand de deur opengemaakt mag worden behalve voor opa en oma en als er iets is dan loopt ze naar de buurvrouw.

Alleen naar school ging de oudste hier vanaf groep 3 geregeld, vond ze hartstikke leuk. Vaak liep ik tot de oversteek mee en dan liep ze het laatste stukje zelf. Maar dat ligt ook erg aan de route naar school en het kind zelf.

Laatst fietste de oudste (bijna 9) alleen naar het sporten (3,5km? verderop), vond ik ook wel een dingetje. Even over de helft wonen mijn ouders, dus daar wel even mee gecontact en die zagen haar keurig voorbij gaan. Binnenkort maar een gps-horloge of iets waar ze ook mee kan bellen: dat geeft mij meer rust (ook al weet ik dat ze het echt prima kan). Als het straks vroeger donker wordt is het wat mij betreft absoluut geen optie meer, maar voor nu kan dat af en toe best. Toen ik de keer erop mee wilde gaan was het ook echt:'Mam, wat ga je doen?! Ik doe dat toch gewoon zelf!'. Uhh.. Nou, ik dacht gezellig mee te gaan :p

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    #13 Jo79, 9 sep 2016
    Laatst bewerkt: 9 sep 2016
    Nu op een nieuwe school gestart, daar mag je t/m groep 8 mee, maar vanaf groep 6 hebben kinderen daar echt geen zin meer in hoor (combiklassen 1-2, 3-4-5 en 6-7-8).
    In de onderbouw is het gebruikelijker dat je nog mee naar binnen loopt, maar mijn zoontje was van zijn vorige school gewend dat dat niet meer mocht en vindt het de ene keer gezellig als ik mee ga, de andere keren heeft hij er geen behoefte aan, prima. Dan is het kusje en gaat hij zelf naar binnen.
    Hij ging met 6 jaar ook al alleen naar de supermarkt, 3 minuten lopen ofzo.
    Alhoewel hij de jongste is, heb ik niet zoveel moeite daarmee. Ik was als kind net zo en zijn zus ook.
    Alleen fiets ik wel mee naar school, want die route is nogal druk en vol kruispunten. Zelf ging ik met 6 jaar ook alleen naar school, maar dat was 5 minuten wandelen.
    Hun jas en tas, gymtas etc. regelen ze ook zelf. Met sport net zo, ik zet ze binnen af, ze gaan zelf naar de kleedkamer en ik zie ze wel weer als het is afgelopen.
    Alleen thuis blijven gebeurt ook vanaf 6 jaar, 20 minuten ofzo.
    Dat ze deze dingen graag zelf doen, betekent niet dat ze minder van je houden, ze hebben je nog steeds nodig. Je kunt zelf wel als moeder inschatten of je kind bepaalde zelfstandigheid aankan of niet, maar ik denk dat ze er alleen maar van groeien als je ze zulke dingen zelf laat doen. Het kind moet het zelf ook wel willen natuurlijk.
    Naar zwemles zou ik nog wel meegaan.

14. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113

Kan me er nog niks bij voorstellen :p

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    6 jaar vind ik ook nog wel wat jong, maar als het allemaal over fietspaden en stoepen gaat, dan zou het van mij ook wel mogen.

Mijn middelste is nu 7 en zit in groep 4 en hij mag langzamerhand steeds vaker en verder alleen op pad (lopend). Scheelt wel dat hij meestal samen met zijn grote broer van 9 gaat, dat is toch al weer wat veiliger. Soms gaan ze samen naar school of zeg ik dat ze samen naar huis mogen komen. Of ze gaan naar vriendjes of het voetbalveld, wat wel een heel eind verderop is.

Alleen op de fiets ergens heen mag hij nog niet, hij slingert mij nog teveel onderweg. Wel fiets ik tegenwoordig vaker een stukje achter hem, dan lijkt het alsof hij alleen is en kan ik kijken hoe hij het doet onderweg. Beetje oefenen.

Ik heb niet zo heel veel moeite met dat loslaten verder. Het hoort erbij, ik vind het juist leuk om te zien dat ze zo groot worden en steeds zelfstandiger en verstandiger.

Wij wonen in een klein dorp, alle kinderen van hun leeftijd zwerven het halve dorp door. De klas in mag bij ons tot en met groep 3, daarna zitten ze op de bovenste verdieping en kan het niet meer. Dus nu mag ik niet meer mee naar binnen. Voorheen vond hij het gewoon leuk als ik mee kwam, om me dingen te laten zien die hij had gemaakt enzo. Als het niet kon, omdat ik bijv. direct weg moest naar mijn werk, was dat ook wel prima.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Hier gaan de kinderen vanaf de herfstvakantie van groep 3 zelf naar binnen en naar buiten. Je mag altijd meelopen als je wil, maar het is niet heel gebruikelijk. Elke ochtend en dan ook de schriftjes doorkijken:( dat vind ik wel een beetje vreemd. Ik help veel op school dus ken zo ook veel kinderen.

Alleen naar school en zwembad vind ik 6 jaar ook echt te jong. Prima dat ze dat willen maar daar ga ik niet in mee. Behalve als je tegenover de school woont wellicht.

17. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Mijn oudste is bijna 8 en wil sinds vorig jaar zelf naar school. We wonen er om de hoek maar het is zo druk met ouders die hun kinderen met de auto brengen, dat ik het niet veilig vind. Dus sloten we een compromis. Ik fiets mee tot het plein en hij gaat zelf naar binnen. Dan race ik door om zijn broertje naar (een andere) school te brengen. Maar alleen fietsen wil ik echt niet. En als hij daar om gaat zeuren kap ik dat af. Ik ben zijn moeder en zijn welzijn is mijn verantwoordelijkheid. De dag dat ik dat los moet gaan laten komt snel zat ;)

18. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wel of niet mee naar binnen mogen brengen op school is volgens mij erg verschillend per school. Ik heb me nu voorgenomen om het gewoon elke dag aan haar te vragen. Misschien dat ze als haar zusje over een tijdje geleden geboren is hele andere behoeften heeft en het dan juist wel erg fijn vindt dat er iemand mee naar binnen gaat.
    Het alleen willen gaan, naar school en het zwembad, los ik nu vaak op door een stukje achter haar te fietsen of af te spreken dat zij zegt of ik mag oversteken enzo. Al blijf ik het wel lastig vinden waar ik de grens moet trekken. Vooral omdat het altijd erg gied gaat. Naar school moeten we bijvoorbeeld een rotonde over, daar hebben wij op de fiets voorrang. Wanneer ze het idee heeft dat een auto toch door gaat rijden stopt ze bijvoorbeeld wel uit zichzelf.

Met alleen naar de winkel gaan hebben we het ook echt stap voor stap aangepakt. Eerst iets kopen dat ik er bij ben maar dat zij alles mag zoeken en mag betalen zonder dat ik me ermee bemoei, dan dat ik bij de kassa's wacht, daarna net buiten de winkel wachten, daarna dat ik een stukje achter haar loop met naar de winkel toe gaan en buiten blijf wachten en pas daarna helemaal alleen.

Even alleen thuis blijven is ook 'gegroeid' doordat ze echt niet mee wilde met de hond uitlaten als het hard regende. Laatst had ik geen sleutel meegenomen met de hond uitlaten en had dat niet tegen haar gezegd. Toen ik aanbelde zag ik dat ze eerst door het gordijn keek en pas open ging doen toen ze mij had gezien. Ik vertrouw haar dus dat ze niet zomaar open doet. Ook weet ze idd hoe ze moet bellen. Ze houdt zich goed aan gemaakte afspraken.

Q is ook een meisje die het echt nodig heeft te merken dat he haar vertrouwd en bepaalde verantwoordelijkheden krijgt. Daarentegen vindt ze het (gelukkig) ook heerlijk om af en toe lekker op schoot te komen zitten en voorgelezen te worden of na het douchen lekker ingesmeerd te worden ofzo. Die balans vinden in dat proces van zelfstandigheid vind ik écht heel erg lastig..

19. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Grappig dat er een aantal zijn die het kindje van ts te jong vinden om alleen naar school te gaan of het zwembad....maar ze is toch gewoon mee gegaan met haar dochter alleen niet mee naar binnen!

Bij ons op school mag je alleen mee naar binnen als je kindje aan het wennen is of de eerste week op school is. Daarna gaan ze alleen naar binnen!
    Om 15 uur daarentegen kan je altijd even mee de klas in en is de leerkracht er ook. Dus dan kan je ze gewoon aanspreken.

Dit wordt gedaan om meer rust te krijgen bij het starten van de dag. Binnen bij de kapstok/ deuropening van de klas staat de juf te wachten op de kinderen om ze te begroeten. Ik vind dit juist heel goed zo!

20. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Wat is daar vreemd aan? Mijn oudste heeft moeite met rekenen en op die manier kan ik in 1 oogopslag zien wat ze gister bv gedaan ehbebn en hoe hij dat gemaakt heeft en bij veel foutjes thuis nog eens met hem doornemen. Daarnaast vind ik het leuk om te zien wat ze aan lesstof krijgen vanwege mijn eigen studie die gericht is op het basisonderwijs. Op die manier kan ik van de groep (3, 4, 5 etc) een beter beeld krijgen wat er wordt aangeboden. Niks vreemds aan hoor.

En indd alle ouders lopen met de leerlingen mee naar binnen als de deur open gaat om 8.15 en om 8.30 begint de juf en zijn de meeste ouders weg en als er nog iemand is zeg de juf vriendelijk dat het tijd is om te beginnen en dan vertrekken de laatste ouders ook meteen.

Deel Deze Pagina