Mijn zoontje heeft duidelijk mijn genen: dik worden van niks. Met 14 maanden was hij 13220 gram bij een lengte van 85 cm, eindelijk goed in verhouding. Met 15,5 maanden was hij 13500 gram, mooi weinig bijgekomen. Maar nu met 17 maanden dacht ik al dat hij weer flink de breedte in aan het gaan was. Vanmorgen heb ik hem dus gewogen. Ik schrok nogal, 14500 gram. 1 Kg bijgekomen op 6 weken tijd. Hij krijgt maar heel af en toe iets "lekkers", bijvoorbeeld een plakje ontbijtkoek of een klein koekje. Af en toe een doosje rozijntjes. Voor de rest eet hij alleen zijn normale maaltijden. Hij eet dan wel behoorlijk veel. Zowel 's ochtends als 's middags 2 sneeën brood. 1 Stuk fruit per dag. Warme maaltijd max. 250 gram en een toetje van magere yoghurt met een beetje diksap. Tussendoor alleen sterk verdund diksap. Voor het slapen gaan drinkt hij nog een flesje warme halfvolle melk van 180 cc. Hij drinkt bij zijn brood weinig melk dus dat heeft hij ook echt wel nodig. Nog meer mensen met zware dreumessen?
ik heb een flinke dochter, lijkt er ook op dat ze dat van mij heeft... Ik vind onbijtkoek overigens niet iets lekkers, dat is gewoon gezond! Mijn dochter krijgt wel vaker iets lekkers, vanmorgen heeft ze ook een lekker croissantje gegeten bijvoorbeeld (ivm moederdag) Op gewone dagen krijgt ze smorgens pap (heb je meteen de melk), 1 stuks fruit tussendoor en nog een keer een cracker. Tussen de middag krijgt ze 1 of anderhalve boterham, ze kreeg eerst 2 maar dat heb ik teruggebracht. Anderhalf krijgt ze als we iets heel druks hebben gedaan die morgen. Na het slapen krijgt ze nog een cracker of bijv ontbijtkoek, babykoekjes zijn een uitzondering en 's avonds eet ze gewoon mee, niet gek veel. Ze krijgt maximaal 2 bekers roosvicee, verder krijgt ze water te drinken. En veel bewegen he. Ik stimuleer het lopen heel erg, hoe minder in de kinderwagen hoe beter!
Hier ook een zware dreumes, 15,5 kilo bij 86cm. Waar hij het vandaan heeft weet ik niet. Zijn vader is aan de magere kant en ik ben pas sinds een jaar of 2 wat steviger, daarvoor altijd slank en hebben ook geen dikke mensen in de familie. Verder was hij bij zijn geboorte ook al zwaar, 5 kilo. Tja, ik maak me er eigenlijk niet zo druk om. Wel houdt ik een beetje het eten in de gaten, maar dat zou ik sowieso doen. Hier ook niet meer dan 2 glazen roosvicee en de rest water, niet teveel tussendoortjes. Hij eet volgens mij niet teveel en ik zorg ervoor dat hij genoeg beweegt. Hij speelt met mooi weer altijd buiten en is dan druk in de weer. Lekker laten lopen ipv de kinderwagen idd. Dus ik maak me niet zo'n zorgen, ben er van overtuigd dat het weer bijtrekt. Ook op het cb hier maken ze zich er geen zorgen over, ze zeggen dat hij netjes zijn eigen lijntjes trekt en hij ziet er goed uit. Vind hem ook niet dik, maar hij is wel heel breed. Zo kun je nu al zien dat hij heel brede schouders heeft. Conclusie: probeer je niet te druk te maken. Eet je kleine gezond en niet teveel en krijgt hij genoeg beweging, dan komt het wel in orde. O ja, ontbijtkoek is idd wel redelijk gezond, maar er zit wel veel suiker in, dus daar moet je ook mee oppassen. En ik zou liever halfvolle dan magere yoghurt geven, er zitten ook goede vetten in die kinderen hard nodig hebben.
Lopen stimuleren we zeker, maar hij loopt ook pas sinds een week of 4! Misschien dat hij daarom nog niet echt slanker is geworden. Ontbijtkoek krijgt hij misschien 3 keer per week of zo, een plakje, dus daar kan het ook niet aan liggen. Hij drinkt wel veel diksap, ongeveer 3 bekers per dag. Dat is toch een 800 cc schat ik. Maar ik doe er maar een bodempje (1 cm) in, en de rest water. Alleen water drinkt hij helaas niet. Nou ja ik hoop maar dat het nu hij loopt wat langzamer gaat met zijn gewichtstoename.
Mijn man is overigens heel slank, 1.92 m en 82 kg. Ikzelf ben redelijk normaal, 1.80 m en 72 kg. Ik was vroeger zelf wel altijd te zwaar maar dat is al zeker 15 jaar geleden.